• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie EP08

tcy

Znany użytkownik
Reakcje
64 0 0
#65
Na pierwszej stronie tego wątku Ludwik Igielski zamieścił czarno-białe zdjęcia pomarańczowo-ciemnozielonego malowania EP08. Poniżej to malowanie w kolorze.
EP08-001 z pociągiem pospiesznym Warszawa - Lublin; fot. D. Adamovitch - francuska pocztówka z 1979 r.
ep08.jpg
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.934 119 22
#70
W to nieco wątpię. Same schematy są identyczne, obstawiam więc raczej wyblakłość w eksploatacji plus wyblakłość samej fotki. Może do tego rodzaj oświetlenia. Ewentualnie, na tej powyższej fotce odmalowano zieleń, bo lokomotywa wygląda na taką co już trochę jeździ, i może drużyna się pobawiła w odświeżenie zielonego.
 

Ostatni

Znany użytkownik
Reakcje
195 3 0
#71
W latach 70-80 tych , często organizowano wycieczki dla Niemców , Anglików , Francuzów, Duńczyków i innych nacji wożono ich w określone miejsca , tam tabor był wyczyszczony i wyropowany a obsługa lokomotyw miała się uśmiechać (co nie bardzo było im w smak).
Oczywiście to wszystko było za kasę jak safari w Afryce, albo polowanie na Żubra w Puszczy Białowieskiej (polakom w tych czasach nie wolno było robić zdjęć bo można było wylądować na dołku za "szpiegostwo").
Dziś wychodzą te fotki i filmy, stąd wynika inny wygląd rzeczywistości.
Byli wśród tych safarowiczów i niesforne "czarne owce :)" co się urywały prywatnie na "inne " foty i zdarzają się zdjęcia lokomotyw w rzeczywistym wyglądzie z tamtych czasów.
 

tcy

Znany użytkownik
Reakcje
64 0 0
#72
W to nieco wątpię. Same schematy są identyczne, obstawiam więc raczej wyblakłość w eksploatacji plus wyblakłość samej fotki. Może do tego rodzaj oświetlenia. Ewentualnie, na tej powyższej fotce odmalowano zieleń, bo lokomotywa wygląda na taką co już trochę jeździ, i może drużyna się pobawiła w odświeżenie zielonego.
Na pierwszej stronie są dwa kolorowe zdjęcia pomarańczowo-bladozielonego malowania. Nie widać aby lokomotywy były wyblakłe, zdjęcia taż są ok. Z tego można wnioskować, że próbowano dwóch wersji schematu malowania pomarańczowo-zielonego EP08 - z jasną i ciemniejszą zielenią, pochodzącymi ze standardowego malowania lokomotyw elektrycznych.
 
Reakcje
1.061 25 2
#73
Witam Kolegów,
chciałbym urwać tę niepotrzebną dyskusję w domysłach o dwóch rodzajach malowania EP08, tj. jasnej i ciemnej wersji...
Niczego takiego nie było !
Wszystkie lokomotywy serii EP08 przychodziły z Pafawagu malowane w kompozycję ciemno-zielono ciemno-pomarańczowo.
Potem przemalowano je na pomarańczowo z brunatnym szerokim pasem bocznym, aż wreszcie kolejna wersja malowania, to całe pomarańczowe. Ostatecznie zmieniono na malowanie IC - fantazyjna kompozycja jasno-niebieska, która to mi osobiście bardzo się podoba. Teraz mamy EP08-007 w tzw "historycznym" malowaniu, jak to wielu Kolegów ocenia, a jest to w rzeczywistości trzecie z kolei malowanie. Wracając jednak do korzeni; istotnie ostatnie egzemplarze lokomotyw serii EP08 posiadały jaśniejsze malowanie. Wynikało to z wypłowienia barwnika użytych farb. Wypłowienie było skutkiem wyżarcia tego barwnika przez składniki chemii używanej do mycia pudeł lokomotyw. Jakość samych farb nie była wówczas też najlepsza. Zdjęcie EP08-001 zamieszczone jako pierwsze w tym wątku jest mojego autorstwa. Wykonałem je pośpiesznie na stacji Gliwice, gdy jako maszynista z Olszynki Grochowskiej przyjechałem tam swym pociągiem. Wyskoczyłem wtedy z aparatem, z lokomotywy i "pstryknąłem" tę fotkę.
Była to wówczas już ostatnia lokomotywa w tym malowaniu.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.174 504 30
#74
Uważamy całe pomarańczowe malowanie za "historyczne", bo chyba nadłużej w tym kolorze te maszyny jeździły i wryły się w naszej pamęci, ale historycznie pierwsze były z zielonym dołem. Tadeusz, nie masz zdjęcia EP08 w tym drugim malowaniu, z brunatnym pasem? Jakoś tej wersji nie pamiętam za dobrze. Brązowy, czy orzechowy, pas pojawił się też niedawno, jak widać na zdjęciach wyżej - ale to chyba nie to samo. A mnie też podoba się to malowanie IC szaro-niebieskie. Chyba najbrzydsze było to całe granatowe IC, ale na szczęście zniknęło.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.934 119 22
#75
Reakcje
1.061 25 2
#76
Andrzeju, pisząc o szerokim brunatnym pasie miałem na myśli to, co widać na zdjęciach zamieszczonych powyżej, ponad "krzywym" skanem z francuskiej pocztówki.

Oj, przy opisie kolorów pominąłem jeszcze, to malowanie na całkowicie niebieski kolor całego pudła.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.174 504 30
#77
OK, ale wtedy nie zgadza mi się kolejność. Przecież całe pomarańczowe malowanie było już od lat 1970-tych, zaraz po rezygnacji z tego zielonego pasa na dole - chyba, że ja coś plączę. Wydaje mi się, że było tak:
1) pomarańczowo-zielone (jak na Twoim zdjęciu z Gliwic i na francuskiej pocztówce) - dostawy z PaFaWagu,
2) całe pomarańczowe - od lat 1970-tych do 1990-tych,
3) eksperymenty w ostatnich kilkunastu latach: pomarańczowe z brązowym pasem, grantowe ("denatuat"), inne?
4) ostatnie malowanie IC szaro-niebieskie.
Jeżeli się mylę, lub coś pominąłem, proszę o sprostowanie lub uzpełnienie.
 
OP
OP
Ludwik Igielski
Reakcje
272 0 0
#78
Lokomotywy EP08 opuszczały fabrykę z różnymi wariantami malowania. EP08-001 do 009 poza 006 miały malowanie dwubarwne, ostatnią taką widziałem na linii średnicowej w lutym 1978 r. Numery 006 oraz 010-015 przydzielone pierwotnie do MD Wrocław Główny od początku były w całości pomarańczowe. Lokomotywy 002-005 nie doczekały się malowania pomarańczowego, natomiast 007-009 po przekazaniu z MD Kutno do MD Olszynka Grochowska bardzo szybko zostały przemalowane na pomarańczowo. Różniły się kolorami dachu, lemieszy i SHP, dodatkowo 006 dość długo miał nalepione herby Wrocławia na środkowych szybach z przodów. Część "dwubarwnych" lokomotyw płowiała w taki sposób jak to widać na zdjęciu Prezesa TS, inne zaś nabierały bardziej niebieskich czy różowych odcieni, nie wspominając nic o rdzawych zaciekach, charakterystycznych dla tamtego okresu:)
 
Reakcje
1.061 25 2
#80
Witam ponownie,
Andrzeju masz rację, rzeczywiście po zielono-pomarańczowym malowaniu najpierw było całkowicie pomarańczowe. Jakoś znowu pospieszyłem się z odpowiedzią , ups !
Ludwik Napisał: "EP08-001 do 009 poza 006 miały malowanie dwubarwne"
- nie żebym się czepiał, ale ... 40 lat temu pstryknąłem sobie taki slajdzik na Międzynarodowych Targach Poznańskich :)

MTP 11.06.1973, fot.T.Suchorolski.jpg

MTP, 11.06.1973, fot. T.Suchorolski

I jeszcze taka ciekawostka; kiedy przyszły te lokomotywy do MD Olszynka Grochowska, to słyszałem, że były one wyprodukowane na eksport do Maroka, stąd te łożyska toczne w układzie napędowym. Dodatkowo miały importowane, chyba z Francji, trzybiegowe wycieraczki szyb. A ponieważ eksport się nie udał, więc pozostały u nas.
Pozdrawiam kolorowo !
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 4

Podobne wątki