• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Elektromechanika "u Lucky'ego"

OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.542 3 0
#21
Nazwałem to w ten sposób (na bok) bo większość sytuacji tak wygląda, ale nie ma żadnego problemu żeby jechać prosto na dwa pomarańczowe :)
Później jak mi czas pozwoli, pokaże Wam schemat podłączenia dla stacji z wieloma torami.

Styk (przełącznik krańcowy) przy każdym rozjeździe podaje nam stan niski na jedno, bądź drugie wyjście -zależnie od jego ustawienia - analogicznie do ustawienia rozjazdu, na schemacie taki przełącznik nawet wygląda jak rozjazd.

Przy każdym semaforze wyjazdowym montujemy moduł przekaźnika, który kiedy dostanie sygnał z rozjazdów, że przebieg ustawiono na jego tor, dołącza po prostu
swój semafor do linii komunikacji ze sterownikiem semafora wjazdowego.

To my decydujemy na które tory wjazd ma być z ograniczeniem, a na które bez. Sprawa jest na prawdę prosta, nawet dla nieelektroników ;)

Przez całą długość stacji biegną tylko 2 przewody zasilania i dwa przewody komunikacji.

Reszta to jedna żyła łącząca ze sobą styki rozjazdów (od - do, od - do...)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.542 3 0
#22
Schemat stacji z czterema torami.
Po lewej semafory wyjazdowe i ich sterowniki oraz moduły przekaźnika, po prawej sterownik semafora wjazdowego.
Numeracja torów nie kolejowa.
Jeśli wjazd z Vmax ma odbywać sie prosto (tor 3) - pin C sterownika semafora wjazdowego łączymy z pinem A/B modułu przekaźnika przy sterowniku 3. Przy wjeździe na pozostałe tory (1, 2 i 4) będzie wyświetlany wjazd z ograniczeniem (światło pomarańczowe dolne na semaforze wjazdowym)
Pin A i B w module przekaźnika są połączone, a piny C i D są zdublowane, podobnie jak piny zasilania, dla wygodniejszego łączenia całego systemu.

Czy schemat połączeń przełączników krańcowych przy rozjazdach nie przypomina Wam czegoś? :)

Układ wielotorowy.png
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.542 3 0
#23
Dzisiaj ćwiczyłem sygnalizatory przejazdowe.

IMG_20220519_184716.jpg
IMG_20220519_184459.jpg


Najmniejsze rurki jakie mogę kupić na miejscu to 2mm, więc albo zamówić mniejsze rurki, albo powiększyć tarcze przynajmniej o 0.5mm

Spróbuję jeszcze z izolacją z przewodu.
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.542 3 0
#26
Żadna sygnalizacja nie obędzie się bez sterownika :)

Takie maleństwo, oczywiście automat i pasuje do całego systemu SRK.

IMG_20220521_154850.jpg


Dwa czujniki torowe (właściwie 3, bo dwa równoległe)
Dwa wyjścia na sygnalizatory (migają naprzemiennie).
Dodatkowe wyjście OC (np do sterowania rogatek).
Płynne zaświecanie/wygaszanie świateł (programowo).

Później pokażę filmik z działania.
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.542 3 0
#27
Jak widzicie czasy działania takiego układu?
Teraz jest tak:
1. Max czas od najechania czujnika załączającego do dojechania do czujnika wyłączającego (okolice przejazdu) - 10s
(przy braku obecności pociągu na przejeździe sygnalizacja zostaje wyłączona)
2. Czas działania po zjechaniu z czujnika wyłączającego do wyłączenia sygnalizacji - 3s.
3. Czas blokady czujników do następnego załączenia - 30s.
4. Czas między załączeniem sygnalizacji, a aktywacją wyjścia OC (rogatek) 3s.
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.542 3 0
#29
Od najechania na czujnik załączający (obojętnie z jakiego kierunku.
Ponieważ sygnalizacja nie rozróżnia kierunku, więc musi być czas "martwy" po przejechaniu pociągu przez czujnik wyłączający, żeby nie aktywował sygnalizacji najeżdżając na czujnik załączający dla kierunku przeciwnego.
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.542 3 0
#31
I jeszcze troszkę blachy falistej (spodobało mi się :) )
IMG_20220523_200313.jpg
IMG_20220523_200147.jpg


Można tłoczyć właściwie ze wszystkiego.
Warstwa transportowa taśmy dwustronnej np.

A jak ktoś chce na ciepło, to wkładamy te matryce w prostownicę do włosów :)
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.542 3 0
#33
Tę głowicę właściwie to wykonałem tak dla eksperymentu. Może złożę do kupy jeden cały semafor, ale nie planuję żadnej produkcji.
Jest kilku producentów, jest w czym wybierać, a poza tym nie mam zwyczaju wchodzić nikomu w paradę.

Przykra sprawa, ale kopistów i złodziei cudzych pomysłów nie brakuje, przekonałem się już na innym forum.
Co innego współpracować z kimś, a co innego buchnąć komuś projekt.
Kilka moich projektów dostępnych jest od dawna w handlu i ktoś robi na tym spore pieniądze (branża oświetlenia estradowego).

Dlatego też kiedy teraz prezentuję coś na forum, to możesz być pewien, że i tak jestem już o krok dalej ;)

Uważam że każdy ma swój kącik, swoją niszę i niech się tego trzyma, a wszyscy będą zadowoleni.
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.542 3 0
#36
Cześć.

Te dwie blaszki są zwierane przez koło, tylko że jest to bardzo krótki impuls.