• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Deutsche Bundesbahn 1949-1993 - modele i 1:1

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
Ciekawa relacja z tzw zimy stulecia. Tutaj w zasadzie jest przedstawiona pomoc trakcji spalinowej na liniach obsługiwanych trakcją elektryczną zasilaną z baterii akumulatorów. Pojazdy serii 515 to wagony silnikowe akumulatorowe a 815 to są doczepy sterownicze. Przy bardzo niskich temperaturach jakie wtedy występowały dawała o sobie znać utrata pojemności baterii. Dodatkowy problem na pewno stanowiło zwiększone zużycie energii na ogrzewanie.
Dziwnie znajomy problem w kontekście obecnie eksploatowanych samochodów i autobusów elektrycznych.
Taki prawdziwy zaszynobus w tej relacji to skład lokomotywa 216 i dwa przedwojenne wagony osobowe. Pozostałe z 515 na haku diesla to coś bardziej w stylu padlina na haku.
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.586 51 2
Czyli zapadlinobus ;)

A te bateryjki na kołach to jednak całkiem sprawne. Tu na przyład tak napadało, że ni torów ni świata nie widać, ale śmignęły i to bezdźwięcznie ;)
To pewnie nasz prąd lepszy... Bo z wungla ;)
IMG_9660.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
Właściwie to jak wyglądało ogrzewanie w wagonach tej serii? W Wittfeldach robiono to za pomocą koszy z rozgrzanym brykietem węglowym wkładanych w burty pojazdu.
W danych na temat tej serii na wiki nic na ten temat nie pisze. Dopiero w starym wydaniu książki Triebwagen Archiv z roku 1970-go wyczytałem że do ogrzewania zastosowano nagrzewnice na olej opałowy z nawiewem ciepłego powietrza przy ścianach bocznych przy podłodze. Czyli coś typu Webasto. To dobre rozwiązanie bo ogrzewanie elektryczne z baterii trakcyjnych mogło by zużywać podobną ilość energii co na cele trakcyjne jeśli weźmiemy pod uwagę że energia na cele trakcyjne nie jest cały czas pobierana. Niemniej takie nagrzewnice też potrzebują energii elektrycznej do zasilania iskrownika, pompy paliwa i wentylatorów do ciepłego powietrza i świeżego powietrza do komory spalania. Tak więc może nie ma tak drastycznego ograniczenia zasięgu jak we współczesnych samochodach elektrycznych ale mimo wszystko jest dodatkowe zużycie energii.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
Kiedy DB zaczęło oznaczać wagonu po nowemu najprawdopodobniej od 1966 roku, bo jeszcze w tym roku jeden typ wagon dostał literkę "ü", bo był to wagon do pociągów pośpiesznych z mostkiem z wałkami gumowymi czyli z przejściem zamkniętym.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
24. 11. 1976r. Oczywiście nie od razu od tej daty ta litera zniknęła z oznaczeń. Po prostu od tej daty zaprzestano jej malować na wagonach nowych jak i tych po naprawach.
20240524_193234.jpg
20240524_193249.jpg
 
Reakcje
1.564 13 6
Mam pytanie do kolegów, z jakiego okresu czasowego jest oznaczony ten wagon do przewozu piwa? Czy może być umiejscowiony w składzie wagonów z 1953-55 roku. Czy może występować razem z takim wagonem w polskim oznakowaniu.
20241029_172005.jpg
Model jest w fazie przeróbek i dlatego jest bez podwozia.
20241031_104926.jpg
20241031_104616.jpg
 

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.656 37 1
coś ten numer na tym modelu DB jest jakiś nie pełny, a jeśli miał być z 3 epoki to były 6 cyfrowy a seria byłaby G, Gr, ale nie Gklm bo to oznaczenie 4 epokowe
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
Dokładnie tak jak napisał kolega Rysiek. Z tym że w oznaczeniach tego wagonu DB jest więcej nieścisłości. Do epoki IV brakuje liczby wymiany z oznaczeniem rodzaju wymiany czyli np; 21 RIV, lub 20 - , liczby zarządu czyli 80 przed DB I cyfry samokontroli. Dodatkowo skoro w tabeli obciążeń jest 21,0 t to z oznaczenia literowego powinna zniknąć litera k. Przy wymianie RIV powono jeszcze być po prawej stronie RIV w ramce.
Do epoki III znowu jest tego za dużo czyli z numeru najlepiej usunąć cyfrę 5 ze środka a z oznaczenia wagonu usunąć małe litery a liczbę 202 przerobić na 20, czyli usunąć ostatnią cyfrę 2. Będzie to trochę rozstrzelone ale względnie poprawne.
Teraz jeszcze kwestia zgodności pozostałych oznaczeń. Rozumiem że interesuje Ciebie rok 1953-ci tutaj nie wiem czy już stosowano tabelę obciążeń ABC. Czy jeszcze w prostszej formie jak w wagonie PKP. Trochę to niezbyt do siebie pasuje w kwestii podokresów epoki III. Także brakuje kalendarza smarowania.