• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dawniej i dziś

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
#21
Wracam do tematu modlińskiego mostu na Narwi. Wczoraj wieczorową porą Andrzej Harassek zadał mi na PW zaskakujące pytanie:

"Nie chcę wywoływać na forum dyskusji, bo nie jestem pewien tego, o czym niżej. Mianowicie kołacze mi się po głowie, że most na Narwi w Modlinie był dość długo po II wojnie tylko jeden, ten dwupoziomowy. Wydaje mi się, że ten drugi most wojskowy został tam postawiony dopiero w latach 1960-tych lub 70-tych, być może przy okazji elektryfikacji linii z Warszawy do Nasielska. Był to chyba most przywieziony z Malborka, bo wybudowaniu tam nowego mostu na Nogacie.
Nie dam za to głowy, ani nie mogę tego nigdzie sprawdzić, ale może Kolega coś na ten temat słyszał?'


Przyznam, że nie słyszałem, ale obaj zaczęliśmy poszukiwania w internecie. Plon poszukiwań okazał się na tyle ciekawy, że postanowiliśmy się nim podzielić z Koleżeństwem.

http://www.marienburg.pl/viewtopic.php?t=281
Pomyśleć by można, że ciekawa historia brytyjskiej konstrukcji wojennej, która przez ćwierćwiecze służyła pod malborskim zamkiem zakończyła się gdzieś w wielkich piecach na Śląsku.
Nic bardziej mylnego, okazuje się że, po przeprowadzeniu badań zużycia elementów przęseł,
postanowiono dać im drugie (a w zasadzie trzecie życie). Zmontowano je ponownie na północnej nitce torów mostu drogowo- kolejowego w Modlinie na Narwi. Razem z dwoma identycznymi przęsłami „odzyskanymi” z kolejowego mostu w Tczewie służą tam do dnia dzisiejszego.


Zdjęcie mostu ESTB w Malborku z roku 1947 www.marienburg.pl

most_kolejowy_1947_141.jpg


obecny most blachownicowy w budowie, rok 1975. Piękne okoliczności przyrody. www.marienburg.pl

most_1975.jpg


Ten sam most w roku 1977 (ze zbiorów Andrzeja)

013.jpg


I na deser - na pobudzenie wyobraźni - przęsło ESTB które wielu z nas pamięta z Modlina postawione na malborskim (a właściwie kałdowskim) przyczółku mostu Schwedlera z roku 1891, za chwilę ugnie się pod ciężarem Ty4. Zdjęcie z roku 1965 http://www.marienburg.pl/viewtopic.php?t=281&postdays=0&postorder=asc&start=40
(a do roku 1955, jakby ktoś nie wiedział, leżał na tym moście tor spleciony 1435/750 mm)

Pozdrawiam Andrzeja H. i dziękuję za ciekawą dyskusję (y)

malbork_ty4_okoo_1965_r_739.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.020 531 30
#23
Tytułem uzupełnienia wpisu kolegi Terebesza dodam, że cytat ze strony marienburg.pl dotyczący dalszych losów malborskiego mostu pochodzi sprzed kilku lat i jest już częściowo nieaktualny - stary most w Modlinie został przecież już zastąpiony nowym, o czym pisał Terebesz.

Pozdrawiam Kolegę Terebesza i także dziękuję za nocną wymianę wiadmości.
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
#24
nac.jpg


207.jpg


19639280.jpg


Chyba nie muszę tłumaczyć, co jest na tych obrazkach, a jak ktoś już zupełnie nie kuma, to sobie może sobie na ostatnim zdjęciu przeczytać.
Pierwsze zdjęcie z 1933, drugie 1936, trzecie prawie współczesne (tylko nie wiem czemu tabor prawie się nie zmienił :D)
Widoczki ogólnie znane, a dodaję je jako zapowiedź osobnego wątku o budowie tunelu średnicowego i Dworca Głównego przed wojną.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.501 58 3
#25
Po 60 latach pasjonaci wyciagają wraki czołgów zakopane w piachu , lub na bagnach, dlaczego by nie spróbować wyciągnąć parowozu ?
Też był bym za aleeeeeeeeeee(y) jak wyciagali niszczysiela czołgów na Juratą a Helem to im zjęło 2 dni gdzie Hetzer ważył ok 15 ton Tp 2 który jest widoczny na zdjeciu któe zamiescilem ok 54 tony( zakładając że rdza coś tam zeżarla to i tak jakieś 40 ton zostanie do wyciągniecia) przy ciągłym zasypywaniu dołu ktory sie wykopie przez morze, sztormy, falowanie to nie wiem czy uda to się w tydzień a do tego trzeba by jakiś zapaleńców z nadmiarem gotowki czyba że ktoś ma wójka generała w wojskach inżynieryjnych(y) i mocną wątrobę:confused:
Na filmiku widać ja trudno wydobyć 15 ton stali z morza co dopiero ze 40 t
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.070 6 0
#27
Poznań Główny perony 3 i 4 w roku 1968( foto z zakończonej aukcji , autor nieznany) widok w kierunku północnym

i foto P.Krzywickiego z PKP S.A. zrobione jakiś czas temu jeszcze bez parkingu nad torami
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.466 23 0
#30
Ale perony 3 i 4 , na poznańskim dworcu, nie są obok siebie! Co więcej, są po dwóch stronach starego budynku dworca. Na zdjęciu widać perony 2 i 3!
 

K&K

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#33
Na pierwszym planie powinny być perony 1 i 2 w oddali 3 i magazyny spedycji
Od strony zachodniej są 4,5,6,7- 4a jest od południowo-zachodniej przedłużenie 4 ,jako ślepy przy dawnej ekspedycji poczty.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 73 0
#37
Jak dobrze widzę to nie tylko czas przemijania kolei ale także i .... poczty. :(
A poeta by rzekł - "Znikła ławka w Skiroławkach" i "brak na stacji informacji" ;)
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#39
Jak dobrze widzę to nie tylko czas przemijania kolei ale także i .... poczty. :(
A poeta by rzekł - "Znikła ławka w Skiroławkach" i "brak na stacji informacji" ;)
Brak też masztu na flagę. Ale przede wszystkim okna zabite dechami i ogólna martwota. Tor przy ładowni zarośnięty.
Jeśli jakieś życie wegetuje, to po przeciwnej do torów stronie:
SterlawkiDSCF1698.jpg SterlawkiDSCF1699.jpg
 

Podobne wątki