Kumam od paru dni nad tematem i wykumać nie mogę. Chodzi o układ wywietrzników i klap wentylacyjnych na dachu ryflowanych SP/SU45 (nr 177-265).
Co mnie myli: W książce Lokomotywy spalinowe produkcji HCP, na stronie 39 jest narysowana konfiguracja dachu, której na żadnej prawdziwej lokomotywie (ryflowanej) nie zastałem. Posiadam różne fotografie dachu różnych lokomotyw (SP jak i SU), i na żadnej ryflowanej maszynie nie spotkałem tej konfiguracji z rysunku na stronie 39. Też dachy odstawionych maszyn, po których chodziłem tak nie wyglądały.
Wszystkie lokomotywy ryflowane posiadają 6 wywietrzników, zamiast 10. Powodem jest prawdopodobnie, że klapy wentylacyjne w produkcji zostały wykonane większe niż na tym rysunku, i dlatego nie było już miejsca na wszystkie wywietrzniki.
Dochodzę wiec do wniosku, że rysunek dachu ze strony 39 niestety się nie zgadza z ostatecznym wyglądem dachu tych lokomotyw. W tej postaci one chyba nigdy nie egzystowały. Po zabudowie radia i SHP jedynie antena na dachu się pojawiła, a w trakcie przebudowy na SU jedynie usuwano na dachu wywietrzniki kotła parowego do ogrzewania pociągu. Doszedł kominek od podgrzewacza układu chłodzącego silnik spalinowy.
Układ wywietrzników i klap wentylacyjnych nigdy nie był zmieniany i pozostał taki samy od produkcji do kasacji tych maszyn. Tak mi mówili maszyniści i inne osoby które pracowały na lub przy tych lokomotywach.
Jestem ciekaw czy ktoś ma sprzeczne informacje, – w co raczej wątpię. Jeżeli tak, to proszę też o fotografie.
Wiec co fikcja? A co rzeczywistość…?
Co mnie myli: W książce Lokomotywy spalinowe produkcji HCP, na stronie 39 jest narysowana konfiguracja dachu, której na żadnej prawdziwej lokomotywie (ryflowanej) nie zastałem. Posiadam różne fotografie dachu różnych lokomotyw (SP jak i SU), i na żadnej ryflowanej maszynie nie spotkałem tej konfiguracji z rysunku na stronie 39. Też dachy odstawionych maszyn, po których chodziłem tak nie wyglądały.
Wszystkie lokomotywy ryflowane posiadają 6 wywietrzników, zamiast 10. Powodem jest prawdopodobnie, że klapy wentylacyjne w produkcji zostały wykonane większe niż na tym rysunku, i dlatego nie było już miejsca na wszystkie wywietrzniki.
Dochodzę wiec do wniosku, że rysunek dachu ze strony 39 niestety się nie zgadza z ostatecznym wyglądem dachu tych lokomotyw. W tej postaci one chyba nigdy nie egzystowały. Po zabudowie radia i SHP jedynie antena na dachu się pojawiła, a w trakcie przebudowy na SU jedynie usuwano na dachu wywietrzniki kotła parowego do ogrzewania pociągu. Doszedł kominek od podgrzewacza układu chłodzącego silnik spalinowy.
Układ wywietrzników i klap wentylacyjnych nigdy nie był zmieniany i pozostał taki samy od produkcji do kasacji tych maszyn. Tak mi mówili maszyniści i inne osoby które pracowały na lub przy tych lokomotywach.
Jestem ciekaw czy ktoś ma sprzeczne informacje, – w co raczej wątpię. Jeżeli tak, to proszę też o fotografie.
Wiec co fikcja? A co rzeczywistość…?

Ostatnio edytowane: