• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dach SP45/SU45

OP
OP
Robert Reschka

Robert Reschka

Znany użytkownik
Reakcje
3.552 351 18
#61
@Rokstedi , dziękuje bardzo za twój wpis! Życzyłbym sobie więcej takich. (y)

Że nie ma 10 wywietrzników i klap, miałem na myśli, że nie ma takich ryflowanych lokomotyw.

Tą fotkę, na której zaznaczyłeś te klapy też już analizowałem, i jest to jakiś bardzo dziwny egzemplarz.

Krzywizna tej klapy (opada na lewo) wskazuje mi raczej na doróbkę z ZTNK niż fabryczne wykonanie. Nie wykluczam, że w trakcie przebudowy z SP na SU niektóre egzemplarze dostały dodatkowo zainstalowane te klapy wentylacyjne, które się tak dobrze sprawdziły na lokomotywach posiadające je w fabrycznym wykonaniu ( większe i sześć wywietrzników).

Super, że znalazłeś tą fotografie dachu SU45-161! Więc można założyć, jeżeli to nie jest przeszczep, z kasowanej ryflowanej lokomotywy, że fabryka zaczynała stosować już wcześniej nową konfiguracje dachów. Przydała by się fotka dachu SU45-160 i jakieś SU45-161 do 176.

Podobnie było w EU07 z bocznymi ryflami. Na pierwszy rzut oka wygląda na to, że EU07-301 do 399 się różnią od EU07-400+ tylko poprzez brak ryfli miedzy oknami przedziału WN. Jednak już w EU07-390 do EU07-399 wprowadzono ryfle miedzy klapami do serwisowania sprężarek. Podobno mogło być tu z dachem SP45, że nowy dach się wprowadziło do produkcji parę numerów przed budą ryflowaną.

Przygotowałem taki grafik. Zacząłem od 007, bo 006 jest ex 233, aby nie było zawirowań.

Zakładam nadal, że te pojedyncze egzemplarze z gładką budą, które miały 10 wywietrzników i dorobione klapy, się poruszają w zakresie niskich numerów tej serii.

Dach.jpg



Może uda się nam wspólnymi siłami dotrzeć do prawidłowego systemu dachów. Z tego wątku wszyscy profitują, nie tylko firma Schlesienmodelle… Ale klub klikaczy wzajemnej adoracji do okoła Pana, który trzyma widły w ręce w tym polskim piekiełku, tego nigdy nie zrozumie. Ale co mi to. Żyją (jeszcze…) w demokracji, więc każdy ma prawo na swoje własne zdanie. Czy jest to prawdą, to już nie istotne...
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Robert Reschka

Robert Reschka

Znany użytkownik
Reakcje
3.552 351 18
#63
Termin jest, ale na pewno go nie podam, bo się znowu zacznie, jak się spóźnimy :confused: Jest na tyle bliski, że mogę z relaksem patrzeć na to wszystko… W ostatnim momencie udało nam się jeszcze uwzględnić dużą różnice miedzy lokomotywami do numeru 173 i od numeru 174, ale to już z dachem nie ma nic do czynienia.
 

Rokstedi

Znany użytkownik
PGMK
Reakcje
2.042 0 0
#64
Przygotowałem taki grafik. Zacząłem od 007, bo 006 jest ex 233, aby nie było zawirowań.
Zawirowań nie unikniemy. Załączam zdjęcia, które potwierdzą moje słowa.
SU45-118.JPG

SU45-118
SU45-168.JPG

SU45-168
Najprawdopodobniej dach SU45-118 to przeszczep. Natomiast dach SU45-168 wskazuje, że podział zaproponowany przez Roberta tzn. 6 wywietrzników i klapy od numeru 176 jest bardzo prawdopodobny. Dach SU45-161, którego zdjęcie zamieściłem w poprzednim wpisie był najprawdopodobniej przeszczepem.
A może nie. Może widoczny powyżej dach SU45-168 przeniesiono z innej lokomotywy???
Nie będzie łatwo :):)
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.896 33 1
#65
Pogrzebałem dziś troszkę w swoich zdjęciach zapisanych na dysku komputera i mogę z całą odpowiedzialnością stwierdzić,że pokazany tutaj dach (zdjęcie które zainteresowało kol
Rokstedi) to :
upload_2016-3-13_8-43-17.png

należy (ten dach) do lokomotywy z nr. SU45-077 .
Pamiętam ,że robiłem je z góry przedziału maszynowego jakiejś SM42 potwierdzają to poniższe zdjęcia
IMG_0607.JPG IMG_0609.JPG
Pozdrawiam serdecznie
Zbigniew
 

Roberto0

Aktywny użytkownik
Reakcje
248 0 0
#66
Super, że znalazłeś tą fotografie dachu SU45-161! Więc można założyć, jeżeli to nie jest przeszczep, z kasowanej ryflowanej lokomotywy, że fabryka zaczynała stosować już wcześniej nową konfiguracje dachów. Przydała by się fotka dachu SU45-160 i jakieś SU45-161 do 176.
SU45-160 nie było - SP45-160 została skasowana po katastrofie pod Otłoczynem w sierpniu 1980 roku. W sieci można znaleźć sporo zdjęć z miejsca katastrofy - ale niestety na dachu są pozostałości pierwszego wagonu więc trudno dopatrzeć się układu wywietrzników.
Poniżej znalazłem w swoim archiwum zdjęcie -zbliżenie z widokiem z góry na dach SU45-175 - stan 1997rok, jeszcze w oryginale przed podmianą pudła po zderzeniu z wywrotką ze żwirem pod Granowem na linii Poznań-Wolsztyn - 25.05.2000 roku.
111125_RAIL_0031.jpg


po wypadku wrak stał chyba z rok w Poznaniu, potem w Lesznie. W końcu podmieniono pudło lokomotywy więc późniejsze zdjęcia mogą przedstawiać jeszcze inny układ wywietrzników. I tak pewnie będzie z wieloma egzemplarzami...

https://farm4.staticflickr.com/3736/13307047574_e10a969556_o.jpg - zdjęcie po wypadku
 

Rokstedi

Znany użytkownik
PGMK
Reakcje
2.042 0 0
#68
Zdjęcie SU45-175 zdaje się potwierdzać podział zaproponowany przez Roberta tzn. sześć wywietrzników i klapy od numeru 177, wcześniej dziesięć wywietrzników bez klap.
Co z układem dziesięć wywietrzników z małymi klapami? Stan wiedzy na dzisiaj sugeruje rozważyć taki układ w przypadku SU45-077. Osobiście zgadzam się jednak z Robertem, że jest to "prywatna" inicjatywa ZNTK lub lokomotywowni. Odnosząc się zaś do modelu PIKO - może producent jest w posiadaniu fotografii, która potwierdzi taki układ? Tego nie wiem. Mając jednak na uwadze, że odwzorowano lokomotywę o dość wysokim numerze należy przyjąć tezę, że odzwierciedlony w modelu układ jest mało prawdopodobny. Jeżeli jednak był prawdziwy to raczej w efekcie przełożenia dachu z lokomotywy o niskim numerze. /jeżeli pozostał taki dach po egzemplarzach dla Libanu wykorzystano by go na pierwszych egzemplarzach - po co miał by leżeć na hali do czasu produkcji numeru 204?/- Zatem zagadka nadal czeka na wyjaśnienie. Może też nie ma zagadki tylko błędne założenie.
Wszystko sprowadza się do wielokrotnie głoszonej tezy - bez zdjęć trudno stworzyć model zgodny z oryginałem. Zmiany wprowadzane w trakcie eksploatacji skutecznie to utrudniają. Jak jednak wspomniałem wcześniej - często nie ma innego wyjścia.
 

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
943 41 3
#69
Lokomotywy dla Libanu były produkowane około 1975 (części), 1976 (złożenie do kupy i próby), 1977 (wysyłka do odbiorcy). Wynika z tego że części do nich były produkowane równolegle z numeracją PKP odbieranych w tym czasie lokomotyw mniej więcej 170-180-190, a na czas testów na szlakach PKP lokomotywy otrzymały oznaczenia 301Dc-225, 226, 227 (co by oznaczało że do testów weszły mniej więcej wraz z dostawami numerów około 220 i wyższych dla PKP. Więc twoja teza o pozostałościach dachów z Libańskich lokomotyw jest mylna.
 

Rokstedi

Znany użytkownik
PGMK
Reakcje
2.042 0 0
#70
Cenne sprostowanie i wyjaśnienie. Oznacza ono równocześnie, że istnieje teoretyczna możliwość pojawienia się dachu z małymi klapami na którymś egzemplarzu produkowanym na potrzeby PKP, nieważne z jakiego powodu. Dotyczy to również lokomotywy odwzorowanej w modelu PIKO. Nie wiem tylko czy będziemy w stanie to ustalić? Wspólnymi siłami może się uda. Niby drobnostka, a jednak ważna jak każda inna wiedza o zanikającym już typie lokomotyw. Warto zatem szukać i wymieniać się informacjami dalej.
 
OP
OP
Robert Reschka

Robert Reschka

Znany użytkownik
Reakcje
3.552 351 18
#71
No to dla jednej dotychczas (na 100%) znanej lokomotywy (SU45-077) nie opłaca się robić trzeciego slajdu dachowego. Wiec SU45-077 definitywnie odpada dla produkcji firmy SM. Trzeba się wiec wzorować na zdjęciach dachu, a jak nie ma to według najbardziej prawdopodobnego schematu produkcji HCP.
 

Rokstedi

Znany użytkownik
PGMK
Reakcje
2.042 0 0
#72
No to dla jednej dotychczas (na 100%) znanej lokomotywy (SU45-077) nie opłaca się robić trzeciego slajdu dachowego. Wiec SU45-077 definitywnie odpada dla produkcji firmy SM. Trzeba się wiec wzorować na zdjęciach dachu, a jak nie ma to według najbardziej prawdopodobnego schematu produkcji HCP.
Jest to najrozsądniejsze wyjście. Chciałbym przy okazji zauważyć, że jako producent dążący do maksymalnej zgodności modeli z oryginałem musicie wykazać się czujnością również w odniesieniu do rodzaju zgarniaczy. Występowały ich dwa rodzaje, łukowy i kanciasty.Z całą pewnością zgarniacze rotowały podobnie jak dachy. Dlatego w ich przypadku także należałoby oprzeć się na zdjęciach. Myślę jednak, że wartym zadania jest pytanie - od którego numeru zaczęto stosować zgarniacz kanciasty?
 

Rokstedi

Znany użytkownik
PGMK
Reakcje
2.042 0 0
#74
Kanciaste zgarniacze były fabrycznie montowane od numeru 197.
Niestety ja nie mam wiedzy na temat zgarniaczy w jakie wyposażono poszczególne egzemplarze w momencie opuszczenia fabryki. Dlatego zdecydowałem się poruszyć ten temat.

Niewątpliwie po przebudowaniu lokomotyw na serię SU zgarniacze zaczęły zdecydowanie rotować. Oczywiście mówimy o rotacji przy założeniu, że informacja Roberta jest zgodna z rzeczywistością. Dla przykładu:

SU45-189 zgarniacz łukowy

SU45-190 zgarniacz kanciasty

SU45-191 zgarniacz kanciasty

SU45-192 zgarniacz kanciasty

SU45-194 zgarniacz łukowy

SU45-195 zgarniacz kanciasty

SU45-196 zgarniacz kanciasty

SU45-197 zgarniacz łukowy

SU45-198 zgarniacz łukowy

SU45-200 zgarniacz kanciasty

SU45-204 zgarniacz łukowy

SU45-205 zgarniacz łukowy

SU45- 208-215 zgarniacz kanciasty

SU45-219 zgarniacz łukowy

Powyższe można stwierdzić na podstawie dostępnych w internecie zdjęć. W przypadku serii SP jest już zdecydowanie trudniej / mniejsza ilość fotografii/.

Należy zwrócić także uwagę na sposób mocowania końcówek węży powietrznych. Generalnie przy zgarniaczu łukowym stosowana uchwyty wagonowe mocowane do spodu czołownicy. W zgarniaczach kanciastych uchwyty miały postać krótkich wsporników mocowanych do zgarniacza. Oczywiście ze względu na zamiany zgarniaczy występowały różne układy. Np. SU45-018 miała zgarniacz kanciasty ale pozostawiono pierwotne mocowanie końcówek węży typu wagonowego.

Reasumując – najlepiej być w posiadaniu zdjęcia.
 

Podobne wątki