• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

CV przyśpieszania, hamowania i max dla lokomotywy BR-132. Początek cyfrowej przygody wraz z Ludmiłą.

OP
OP
M

Micyg

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#21
Również kłaniam się nisko. Wystarczyło od razu tak wyjaśnić na czym to polega.

Powinni w taki sposób wytłumaczyć w instrukcji Multimaus tak jak wytłumaczył to Docteur. Bez tej szkoły oczywiście :D
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
M

Micyg

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#23
Teraz już rozumiem :)

Z góry przepraszam za tak może wydawać się głupie pytania i opór zrozumienia ale jak w temacie napisałem, są to moje początki z cyfrą, a mówi się: kto pyta nie błądzi.

PS: Dla już zdenerwowanych dodam że założyłem ten temat w dziale Dla początkujących ale został przeniesiony tutaj :)
 

Tomaj

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#24
Jeśli nie chcesz przeliczać na kartce prędkości to masz plik Excela...
Spotkałem się z opinią w necie, że mniej kroków to lepsze sterowanie.
W starych silnikach 3-polowych, często występuje efekt szarpania na niskich napięciach. Zdarza się to często przy starych lokach bez kół zamachowych. W takim przypadku, rzeczywiście najprostszym rozwiązaniem jest ustawienie 14 kroków prędkości i wybrania CV2 takiego, od którego zaczyna ruszać płynnie. Lokomotywa wydaje się działać płynniej niż na 128 krokach, gdzie warto już dokładniej przyjrzeć się parametrom, a nawet pokusić się o ustawienie tabeli prędkości. Przy tabeli zaczyna być widać mocną różnicę w płynności ruszania i nie ma widocznych gwałtownych przyrostów prędkości.
Przykład:
Silnik nie rusza płynnie do napięcia 3V, widać szarpanie, słychać brzęczenie.
W tym przypadku przełączenie dekodera z 14 na 128 kroków powoduje, że w początkowej fazie lokomotywa nie rusza płynnie, a chwilę później może gwałtownie przyspieszać. Przy 14 krokach szybciej przekracza granicę 3V, a wynika to z mniejszej dokładności, a co za tym idzie większych skoków napięcia.
Przy założeniu, że silnik pracuje od napięcia 0-12V:
14 kroków = 0,86V/krok - 4 kroki do przekroczenia 3V z powyższego przykładu.
128 kroków = 0,09V/krok - 34 kroki do przekroczenia 3V z powyższego przykładu.

Warto więc wszystko ustawiać ze spokojem, zapisywać, na pewno nie spieszyć się. Poznaj możliwości swoich dekoderów i połączonych z nimi silników, wypróbuj różne ustawienia.

Mam nadzieję, że jasno napisałem :)
 

Załączniki

Tomaj

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#26
Na tor jest cały czas podawane napięcie ok. 13V, na silnik poprzez dekoder, wtedy kiedy ma zadziałać. Sterowanie przez PWM. W instrukcjach dekoderów parametry opisane są jako napięcie min, maks. środkowe etc. Opisałem to w taki sposób, żeby nawiązać do tego co wyczyta w instrukcjach bez znajomości elektroniki etc.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
M

Micyg

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#27
Dzięki Tomaj.
Dziękuję bardzo Wszystkim za zainteresowanie i zrozumienie do tej pory. Jestem pewny że właśnie taka rozmowa na poziomie pomoże nie tylko mi ale i innym zaczynającym podobną przygodę, napotykając na podobne problemy i "zagadki". Dzięki Waszym wyjaśnieniem dla człowieka zrozumienie wielu kwestii staje się prostsze. Ty bardziej gdy dotyczy to dziedziny elektroniki, a ja swój czas poświęcałem chemii i biologii ;)
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.140 442 105
#28
A ja mam takie pytanie, być może odpowiedź jest banalna, ale ja jestem technicznym analfabetą.
Ustawiłem sobie ostatnio w dekoderze wartości CV1-5. Przez przypadek zauważyłem, że w zależności od CV5 czyli prędkości maksymalnej zależy szybkość jazdy lokomotywy na pierwszym kroku w multimausie.
Przykładowo:
CV2-10 CV5-50 1 metr pokonany w 1.40min
CV2-10 CV5-100 1 metr pokonany w 1.2 min
CV2-10 CV5-200 1 metr pokonany w 1 minutę.
Bez zmiany wartości CV2 lokomotywa miała inną prędkość na pierwszym kroku. Zupełnie tego nie rozumiem. Zapewne ma to logiczne wytłumaczenie. Mogę o nie prosić kolegów? ;)
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.225 25 2
#29
CV2 to prędkość minimalna, CV5 to prędkość maksymalna, prędkości pośrednie są wyznaczane linią przyspieszania pomiędzy prędkościami zdefiniowanymi jako minimalna w CV2 i maksymalna w CV5. Stąd niskie CV5 daje mniejsze kroczki w stosunku do wysokiego CV5.
Sama logika... :cool:
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.140 442 105
#30
prędkości pośrednie są wyznaczane linią przyspieszania pomiędzy prędkościami zdefiniowanymi jako minimalna w CV2 i maksymalna w CV5

A wartość przyspieszenia nie decyduje przypadkiem tylko o tym jak szybko lokomotywa rozpędzi się od startu do prędkości maksymalnej?

Stąd niskie CV5 daje mniejsze kroczki w stosunku do wysokiego CV5

No właśnie nie mogę załapać tej logiki. Skoro jest wyższe CV5 to jest więcej kroków i teoretycznie lokomotywa powinna na pierwszym kroku jechać wolniej niż przy niższym CV5 i mniejszej ilości kroków. Źle rozumuje? :oops:
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.225 25 2
#33
...i zmniejsz CV2 na dużo mniej niż 10, bo to bez sensu zazwyczaj - miedzy 1 a 4 musi być ok.
10 albo nawet więcej mam w lokomotywie z silnikiem SoftdriveSinus, bo na niższych lokomotywa ruszala płynnie, ale ruch był PRAWIE niedostrzegalny. No ale to jest SDS...
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.140 442 105
#35
Czyli np. jeśli będę chciał ustawić za pomocą CV5 prędkość maksymalna 250km oczywiście w skali, to będę miał problem żeby na CV2 przy wartościach 1 czy 2 lokomotywa jeździła bardzo bardzo powoli. Dobrze myślę że wtedy pozostaje indywidualna karta prędkości.?
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.225 25 2
#36
Sęk w tym że ta konkretnie lokomotywa nie porusza się zbyt płynnie na CV2 poniżej 6-7.
Jasne, ale lokomotywy nie poruszajà się po makietach z tak minimalnymi prędkościami, a lepiej mieć płynne ruszanie bez skoku na starcie, niż płynną jazdę na pierwszym kroku, tylko że ze „skokiem” po ruszeniu.
Czyli np. jeśli będę chciał ustawić za pomocą CV5 prędkość maksymalna 250km oczywiście w skali, to będę miał problem żeby na CV2 przy wartościach 1 czy 2 lokomotywa jeździła bardzo bardzo powoli. Dobrze myślę że wtedy pozostaje indywidualna karta prędkości.?
To zawsze jest sprawa indywidualna zależna od silnika, przełożeń na napędzie, dotarcia lokomotywy - prędkość maksymalna zasadniczo nie ma nic wspólnego z płynnością na najniższej prędkości. Choć zdarzało mi się obniżać prędkość maksymalną, aby uzyskać delikatniejsze ruszanie, ale to nie logika elektryki czy DCC, tylko raczej indywidualna charakterystyka danej lokomotywy.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.140 442 105
#37
No to jeszcze takie małe pytanko. Jeśli ustawie CV2 na 5 i CV6 też na 5 to czy do połowy zakresu Multimaus lokomotywa będzie się poruszać z prędkością startową?
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.225 25 2
#38
moim zdaniem nie, ale po co to wiedzieć, skoro CV6 ustawia się miedzy 1/3 a połową wartości CV5?
Albo spróbuj i napisz jak jest...
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.140 442 105
#39
W ten sposób chciałem sprawdzić czy poprawnie działa 3 punktowa krzywa prędkości. Zmieniłem ustawienia w CV29 ale właśnie ta prędkość do połowy zakresu MM nie jest stała przy ustawieniu CV2=CV6.
 

Tobi111

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
37 5 0
#40
CV3 i CV4 ustaw jak Ci pasuje testując drogę przyspieszania i hamowania. Nic tutaj nie możesz popsuć.
Witam mam pytanie chcę zmienić drogę hamowania loka Taurus od Piko z dekoderem dźwięku ESU 54400 chcę żeby lok szybciej hamowal czyli mam zmienić
wartość w CV 4 dekodera a CV 3 jest odpowiedzialne za przyspieszenie loka ?
Mam dwa krótkie bloki i tylko ten Taurus zatrzymuje się poza blokiem na rozjezdzie inne loki zatrzymują się prawidłowo .
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
DCC 1

Podobne wątki