• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

CV przyśpieszania, hamowania i max dla lokomotywy BR-132. Początek cyfrowej przygody wraz z Ludmiłą.

Micyg

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam kolegów forumowiczów.

Jakiś czas temu poszerzając kolekcję zakupiłem pierwszy cyfrowy zestaw startowy ROCO (51292) z centralką z21start.
Lokomotywa BR-132 z zestawu prawdopodobnie jest z dekoderem (10882) - PluX16 (NEM 658) - (CV8 pokazuje 145).
Przeglądając forum, poszukując u wuja Google, wpisując różne frazy nie znalazłem odpowiedzi na moje pytania. Postarałem nadać się taki tytuł, aby inne osoby z podobnym problemem i potrzebą, dzięki wyszukiwaniom w Google trafiły właśnie tutaj :)

Chciałbym, aby moja Ludka w skali H0 (1:87) zachowywała się jak prawdziwa lokomotywa tzn. przyśpieszanie, hamowanie i prędkość max.
Aby dopasować prędkość max opracowałem pewien wzór, który pozwala sprawdzić prędkość na danym odcinku toru w danej skali - dorzucam zdjęcie poniżej z moimi "wypocinami" :) Mam nadzieję że dobrze policzyłem, może innym też się przyda ;)
Dla mojej BR'ki chciałbym, aby 120km/h było jako maxymalna prędkość (oczywiście w skali). Dla CV5 nadałem wartość 120. Dzięki temu odcinek 191,5cm pokonuje w 5 sekund.

Teraz moje pytania do Was doświadczonych forumowiczów:
1. Czy wartości CV od 2-5 można wybierać z zakresu 1-255 tak po prostu (np. 71 lub 139) czy trzeba jakoś to obliczać. W dcckolejka trafimy na ten cytat:
"Prędkość podawana do silnika powinna być zwiększana wg wzoru:
(CV3*.896)/('ilość używanych kroków prędkości') sekund/krok
gdzie:'ilość używanych kroków prędkości' to 14, 27, 28 albo 128"



2. Jakie wartości CV dla BR-132 nadać (CV2, 3, 4, 5 - a może jeszcze jakieś?) aby zachowywała się najlepiej i zarazem nie zaszkodzić dekoderowi.
3. Uniwersalne wartości CV - minimum,przyśpieszanie, hamowanie, max - dla parowozów, elektrowozów i spalinowych - czy istnieje coś takiego na początek?
4. Jakich wartości w Multimaus lepiej nie wpisywać aby nie zaszkodzić dekoderowi bądź silnikowi?

Z góry dziękuję za pomocne odpowiedzi
Pozdrawiam Michał.

20171116_231201.jpg

20171119_180444.jpg

20171119_180946.jpg

20171119_181115.jpg

20171119_181156.jpg

20171119_193951.jpg











 
Ostatnio edytowane:

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.225 25 2
#2
Witam!
Wartości CV2-5 można wybierać dowolnie, choc z minimum logiki, tzn. CV2 Vmin mniejsze od CV5 Vmax - ale to oczywiste.
Nic nie trzeba liczyć.
Wartości CV2-5 dobierz wg Twoich upodobań i możliwości loka. Regulowałem przedwczoraj Ludmiłę Roco i CV2 nie dało się ustawić na 1, musiałem dać chyba 4 albo 5, aby poruszała się powolutku do przodu na pierwszym kroku. CV5 już ustawiłeś. CV3 i CV4 ustaw jak Ci pasuje testując drogę przyspieszania i hamowania. Nic tutaj nie możesz popsuć.
W CV29 masz pewnie 14 albo mniej, więc sprawdz co masz w CV6, czyli 3-punktowej krzywej przyspieszania. Ja ustawiam zawsze minimalnie powyżej 1/3 wartości CV5. Mięko przyspiesza wtedy, choć nie liniowo, czyli prędkości poniżej maksymalnej nie będą w skali.
 
OP
OP
M

Micyg

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
CV6 czyli określenie prędkości przy ustawionym pokrętle myszki na połowie, zgadza się?

Próbowałem kombinacją MENU+przycisk 6 ale CV się nie włącza, włącza się za to funkcja 6. Jest inny sposób na odczyt tego CV?

+/- zielona linia powinna odnosić się do CV6 czy coś źle rozumiem?
(połowa mocy - powinieniem raczej nazwać połową zakresu obrotu regulatora ... ale dopiero teraz o tym pomyślałem :)

20171119_181402a.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
M

Micyg

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
A jakieś rady dla mnie i dla innych odpowiadając na pytania od 2-4 :) jakich CV3 i CV4 Wy używacie dla swoich składów, aby oddawały pełen realizm? Podzielicie się?(y)

Na chwilę obecną dzięki Wam wiem już że wartości CV 2-5 możemy wpisywać dowolne (dla CV2 oczywiście logiczny wyjątek że podajemy możliwie jak najmniejszą wartość) oraz to że skrótami Menu+przycisk numeryczny zmienimy CV1-5 i CV8 odczyt ID lub reset, resztę robimy przez Menu wg. instrukcji.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
M

Micyg

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#8
CV 2-6 ustawione, trochę zmieniania, mierzenia i jest :) Mam kolejną zagadkę.
Fabrycznie miałem Multimaus ustawionego na 128 kroków. Z tego co wyczytałem, im mniejszą ilość kroków ustawimy, tym dokładniejsze sterowanie lokomotywą uzyskujemy.
Zmieniłem na 14 kroków, loko ładnie jeździ ale nie włączają się światła. Zmieniłem CV29 na 12 - było 14. Teraz przy 14 krokach wszystko okej ale na 28 i 128 nie włączają się światła (w sumie logiczne wg instrukcji).
Powinienem tak zostawić czy może wrócić do 28 lub 128 kroków? - nie chciałbym zaszkodzić dekoderowi moją nieświadomością. A może dało by się te światła pogodzić aby w we wszystkich 3 poziomach kroków działały tak na przyszłość?

Untitled.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.225 25 2
#9
Problemu ze światłami nie rozumiem, bo nic nie zmieniłeś, co by miało dotyczyć świateł.
A spróbuj w CV29 wbić 30 - uaktywnisz 28-punktową krzywą przyspieszania i może... zaświecą się światła!:ROFL:
 
OP
OP
M

Micyg

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#12
Z doswiadczenia wiem, ze przy 14 krokach swiatla sie nie zapala. Zmien ilosc krokow predkosci. ;)
Co z tym doświadczeniem? Możesz rozwinąć troszkę bardziej? :) chodziło Ci o to że to normalne że się nie włączają czy może, że się nie zapala bo można jakiejś szkody sie zabawić?

Zmieniłem spowrotem CV29 na 12. Czy zmienić tak jak było na 14 i ustawić 28 kroków?
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.667 12 2
#13
Co z tym doświadczeniem? Możesz rozwinąć troszkę bardziej? :) chodziło Ci o to że to normalne że się nie włączają czy może, że się nie zapala bo można jakiejś szkody sie zabawić?

Zmieniłem spowrotem CV29 na 12. Czy zmienić tak jak było na 14 i ustawić 28 kroków?
Zmien ma 28 lub 128 jesli dobrze pamietam. Powinno pomoc.
 

PiotrK

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
303 0 0
#14
Światła działają zarówno przy 14 jak i 28(128) krokach.
Musi być tylko ustawiona jednakowa ilość kroków sterowania zarówno w centralce (w tym przypadku MM) jak i w dekoderze.
Dla 14 i 28(128) kroków informacja o sterowaniu funkcją F0 jest przekazywana w innym pakiecie.

Czyli, jeśli w MM masz dla lokomotywy ustawione sterowanie w 14 krokach, to w dekoderze w CV29 bit 1 musi być wyzerowany.
Jeżeli natomiast masz ustawione sterowanie w 28 lub 128 krokach, to w dekoderze w CV29 bit 1 musi być ustawiony.

A jeśli chodzi o przytoczone we wcześniejszych postach wartości CV29
CV29=12 (00001100) - tryb 14 kroków
CV29=14 (00001110) - tryb 28/128 kroków
CV29=30 (00011110) - tryb 28/128 kroków
Myślę, że to wyjaśnia opisane wcześniej zachowania.
 
OP
OP
M

Micyg

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#16
Dokładnie tak ja piszesz PiotrK.

CV29=12 - MM na 14 kroków - jedzie i działają światła. MM na 28 i 128 - świateł brak.
CV29=14 - MM na 28 i 128 - jedzie i światła działają. MM na 14 - jedzie, świateł brak.
1. Ciekaw byłem czy da się coś przestawić tak aby światła działały na wszystkich krokach.
2. Jakie wartości zostawić, ile kroków aby było to najlepsze ustawienie dla dekodera, aby nie spalić go na przykład :)
[DOUBLEPOST=1511259449][/DOUBLEPOST]
Mniejszą ilość kroków czy mniejsze kroki?
Mniejsze kroki :) miałem na myśli 14/28/128 :)
 
Ostatnio edytowane:

PiotrK

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
303 0 0
#17
Nie ma uniwersalnego ustawienia świateł. Musisz wybrać czy używasz 14, czy też 28/128 kroków.

Dekodera ilością ustawionych kroków sterowania nie spalisz.

Im więcej kroków sterowania wybierzesz, tym potencjalnie dokładniejsze sterowanie lokomotywą.
 
OP
OP
M

Micyg

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#18
Już sam teraz nie wiem :sick: wydawało mi się, że 14 stopniach rusza jakby płynniej ... na pewno im więcej kroków tym dokładniejsze sterowanie?

Cyt. z instrukcji MM:
(...sygnały składają się z „zer“ i „jedynek“, można je stopniować. Im mniejsze są stopnie jazdy,
tym dokładniej można sterować lokomotywą. Norma NMRA / DCC, zgodnie z którą pracuje multiMAUS,
przewiduje 14, 27, 28 lub 128 stopni prędkości jazdy.)
 
D

Docteur

Gość
#20
Kłania się szkoła podstawowa. Bardzo nisko.
Jeśli weźmiesz przedział od 0 do 16 i podzielisz na 128 części (czyli kroki prędkości) to każdy krok spowoduje przyrost napięcia o 0,125V. Jeśli podzielisz na 14 części, to każdy krok będzie miał 1,142V.
Teraz pytanie - która wartość pozwala na dokładniejsze sterowanie obrotami silnika?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
DCC 1

Podobne wątki