• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

CV przyśpieszania, hamowania i max dla lokomotywy BR-132. Początek cyfrowej przygody wraz z Ludmiłą.

Robson_77

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#42
CV4 odpowiada za hamowanie. Zmniejsz wartość, będzie szybciej wyhamowywać.
CV3 odpowiada za przyspieszanie.
Witam.
Jestem początkującym modelarzem. Szuakm pomocy w ustawieniu parametrów CV3 i CV4 w multimaus ROCO z21 (Start). Z tym, że menu mam po niemiecku i za diabła nie potrafię tego ustawić. Oglądałem filmiki, przeglądałem instrukcje. Doszedłem do momentu, gdzie mam napis CV ale nie mogę edytować ani nic zmienić. Co robię nie tak?
Dodam, że lokomotywa ma poprawnie przypisany adres i normalnie reaguje na polecenia multimausa.
Napiszę co zrobiłem":
Naciskam strzałkę (shift) w górę + MENU> Wyświetla się napis "PROGRAMMIEREN">naciskam OK>wybieram strzałkami na "MODUS">naciskam OK>wyświetla się CV
DALEJ JUŻ NIC NIE MOGĘ ZROBIĆ :(
Co jest nie tak?
Będę wdzięczny za wytłumaczenie jak krowie na miedzy. ;)
 

Wojtek_Kraków

Aktywny użytkownik
Reakcje
429 1 0
#43
Nie pamiętam już dokładnie ale chyba jak pojawia sie CV wtedy wpisujesz cyfrę adresu ktory chcesz zmienić. Czyli w tym przypadku 3 lub 4. Naciskasz ok. Teraz wpisujesz wartość jaka chcesz wprowadzic i dajesz ok.
 

Robson_77

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#44
Nie pamiętam już dokładnie ale chyba jak pojawia sie CV wtedy wpisujesz cyfrę adresu ktory chcesz zmienić. Czyli w tym przypadku 3 lub 4. Naciskasz ok. Teraz wpisujesz wartość jaka chcesz wprowadzic i dajesz ok.
Wojtku, tak próbowałem zrobić jak napisałeś. Niestety nie mam możliwości wyboru wartości CV ani wpisania 3 lub 4. Nie mam pojęcia.

Może trzeba zaktualizować software? Wtedy może da się przestawić.
 

Grzes

Moderator forum Sterowanie oraz Mikro-producenci.
Zespół forum
BGM
SMK Katowice
Reakcje
571 7 0
#45
A czemu kolega @Robson_77 nie zrobi sobie upgrade myszy do najnowszej wersji z językiem polskim ?
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#46
Naciskam strzałkę (shift) w górę + MENU> Wyświetla się napis "PROGRAMMIEREN">naciskam OK>wybieram strzałkami na "MODUS">naciskam OK>wyświetla się CV
I tu, moim zdaniem, popełnia Kolega błąd. Po naciśnięciu Shift + MENU wyświetli się PROGR (programieren), wtedy OK, pojawi się CV AE (CV ändern) - to jest właśnie zmiana wartości CV, nie MODUS. Trzeba nacisnąć OK, pojawi się CV i pulsujący kursor - wtedy trzeba wpisać numer CV, której wartość chce się zmienić, zaakceptować OK, a potem wpisać nową wartość, jaką chce się nadać wybranej CV. Funkcja MODUS (tryb pracy myszy) służy do czego innego - proponuję poczytać instrukcję polską, gdzie jest to wytłumaczone.
 

Robson_77

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#47
Dziękuję za pomoc.

A czemu kolega @Robson_77 nie zrobi sobie upgrade myszy do najnowszej wersji z językiem polskim ?
Zrobiłem dosłownie przed chwilą aktualizację "myszy i centralki" Mam już wgrany j.polski :) Teraz jeszcze borykam się z ustawieniem CV-ałek.

I tu, moim zdaniem, popełnia Kolega błąd. Po naciśnięciu Shift + MENU wyświetli się PROGR (programieren), wtedy OK, pojawi się CV AE (CV ändern) - to jest właśnie zmiana wartości CV, nie MODUS. Trzeba nacisnąć OK, pojawi się CV i pulsujący kursor - wtedy trzeba wpisać numer CV, której wartość chce się zmienić, zaakceptować OK, a potem wpisać nową wartość, jaką chce się nadać wybranej CV. Funkcja MODUS (tryb pracy myszy) służy do czego innego - proponuję poczytać instrukcję polską, gdzie jest to wytłumaczone.
Znalazłem tę funkcję w menu "Programowanie CV" centralki po połączeniu się przez sieć LAN do komputera.
Jednak teraz po aktualizacji softu na multimaus-ie mam takie ustawienie:
"Nazwa lokomotywy">>shift+menu>>wyświetla się: "LOKOMOTYWA">>strzałka w prawo>>wyświetla się "PROGRAMOWANIE">>
Dalej nie wiem gdzie wejść...

Szukam...
Wertuję instrukcje i inne poradniki programowania MM :)
Andrzej Harasek dziękuję za podpowiedź.
 

PiotrK

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
302 0 0
#48
Zmianę CV3 i CV4 można zrobić bez wchodzenia do menu programowania korzystając ze skrótów klawiszowych...
Poniżej fragment z 29 strony instrukcji.
MM.png
 

Robson_77

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#49
Dziękuję bardzo Piotrze.
Zmyliło mnie, to że na ekranie MM nie wyświetlało się CV. Patrzyłem na te opcje ale nie wiedziałem jak tego użyć. Teraz faktycznie działa.
Jestem niezmiernie wdzięczny. Udało mi się przeprogramować. Rzeczy banalne czasami potrafią przyspożyć ból głowy :)

Mam jeszcze pytanie o max. prędkość np. dla lokomotywy EU07. Ciekawy jestem jakie Wy macie wartości ustawione dla CV1 - CV5 w Multimaus-ie?

Jeszcze szukam odpowiedzi na nurtujące mnie dwa pytania:
Jak ustawić CV dla świateł EU07 i prędkość dla jazdy manewrowej pod CV9?
W lokomotywie EU07 mam dekoder "Piko 56400 - PIKO SmartDecoder 4.1 PluX22"
 
Reakcje
35 25 0
#50
Prędkość lokomotywy zależy tylko od tego jak chcesz jej używać i gdzie.
Jeżeli masz ogromną realistyczną makietę lub jeździsz na spotkania pmm to wyszukujesz w książce lub internecie dane techniczne lokomotywy i uwzględniając współczynnik skali tworzysz sobie tabele prędkości.
Jeżeli masz małe kółko to ustawiasz tak żeby nie wyleciała z szyn na łukach a przy hamowaniu nie robiła jeszcze dwóch kółek.
Jeżeli wybierasz się na towarzyskie spotkania modułowe to ustawiasz tak żeby ktoś kto wylosuje twoją lokomotywę do jazdy nie musiał wykrzykiwać pod adresem właściciela obraźliwych słów. Czyli droga hamowania i droga rozpędzania to ok 1m a prędkość max większa niż wynika z przelicznika skali bo oprogramowanie do układania rozkładu nie uwzględnia realnych czsów rozpędzania i hamowania.
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.643 133 3
#51
Prędkość lokomotywy zależy tylko od tego jak chcesz jej używać i gdzie.
Jeżeli masz ogromną realistyczną makietę lub jeździsz na spotkania pmm to wyszukujesz w książce lub internecie dane techniczne lokomotywy i uwzględniając współczynnik skali tworzysz sobie tabele prędkości.
Jeżeli masz małe kółko to ustawiasz tak żeby nie wyleciała z szyn na łukach a przy hamowaniu nie robiła jeszcze dwóch kółek.
Jeżeli wybierasz się na towarzyskie spotkania modułowe to ustawiasz tak żeby ktoś kto wylosuje twoją lokomotywę do jazdy nie musiał wykrzykiwać pod adresem właściciela obraźliwych słów. Czyli droga hamowania i droga rozpędzania to ok 1m a prędkość max większa niż wynika z przelicznika skali bo oprogramowanie do układania rozkładu nie uwzględnia realnych czsów rozpędzania i hamowania.
Co proszę?
Nie dość że oprogramowanie uwzględnia realne czasy to jeszcze uwzględnia nachylenie linii kolejowej oraz masę danego składu. Wszystko zależy od tego jak osoba tworząca rozkład popłynie w jego układaniu i odzwierciedlaniu rzeczywistości oraz jak ogarnięte są osoby, które biorą udział w spotkaniu.
Na imprezie PMM widać że nie byłeś a tylko tak przypuszczasz?
Kiedy idzie do losowania lokomotyw to ustawia się ją tak żeby lokomotywa zatrzymała się prawie od razu po wskazaniu na Fredzie 0 prędkości. Rozpędzanie robi się różnie zależy od właściciela. Natomiast Vmax należy ustawić tak żeby była jak najbardziej zgodna z prędkością rzeczywistą danej lokomotywy.
Nie wiem na jakich imprezach Ty bywasz ale zdecydowanie na innych niż ja.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
DCC 1

Podobne wątki