Uwielbiam robić modele samochodów z ciekawą historią.
Star 28 użyty do przewozu ekwipunku wyprawy "Krakowskiego Klubu Wysokogórskiego" do Hindukuszu w 1975 roku.
Z powodu pozrywanych mostów i zniszczonych przez gwałtowną powódź górskich dróg, polscy himalaiści zmuszeni byli pozostawić ciężarówkę u podnóża Tirich Mir. W 1976 roku w Himalaje wyruszyła narodowa wyprawa na K2. Kierowcą Jelcza 316 wiozącego ekwipunek polskich himalaistów był kierowca wyprawowy i wspanały podróżnik Pan
Ryszard Marcjoniak. Pan Ryszard podjął się próby przeprowadzenia tego samochodu przez ekstremalnie niebezpieczną przełęcz Dir. Samochód został celowo nieco przerobiony, min. miał ściągnięte koła bliźniacze z tyłu oraz zdemontowany przedni zderzak aby ułatwić przejazd wąskimi półkami skalnymi i wąskimi mostkami.
Przygoda zakończyła się szczęśliwie a na potwierdzenie przytoczę cytat Pana Ryszarda zamieszczony na jego profilu FB. "Powiodło mi się. Stopnień trudności tego przedsięwzięcia uświadomił mi właściciel czajchany w której zatrzymaliśmy się po pokonaniu przełęczy. Stwierdził, że tym samochodem to jest niemożliwe"
Dziękuję Panu Ryszardowi za dodatkowe informacje i udostępnienie historycznych fotografii. Gdyby ktoś chciał zobaczyć unikatowe filmy i usłyczeć tę historię bezpośrednio od samego podróżnika, to zapraszam do oglądnięcia
https://www.facebook.com/100009894040343/videos/576638236009306/?id=100009894040343
Model w skali 1:87 powstał na bazie Stara 200 i 28 produkcji "Adam Modellbau". Dodatkowo otrzymał nową szybę przednią, opony, zbiornik paliwa, skrzynkę narzędziową, plandekę ze stelażem, kalkomanie i elementy fototrawione od Tomka "Flotomy"