• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1 (1:32) Budowa modeli w skali 1:32

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.493 512 30
problem mam z tym czy można "obsługiwać"tor 3 i 4 jednym semaforem i Tz
Teoretycznie można, jest to wtedy tzw. semafor grupowy. Ale takie rozwiązanie stosuje się na większych stacjach, gdzie jednym semaforem grupowym podaje się wyjazd z jednego z torów większej grupy, kilku lub kilkunastu torów. W tym wypadku to moim zdaniem nie ma większego sensu. Przy takim układzie, jak na rysunku, semaforem grupowym dla torów 3 i 4 może być tylko semafor D, semafor E stoi tylko przy torze 3 i może dotyczyć tylko tego toru. Ja bym uznał tor 4 za boczny (bez możliwości wjazdu i wyjazdu pociągów, a tylko do jazd manewrowych, zrezygnowałbym z Tz, a semafor D przeniósłbym przed rozjazd (patrząc od środka stacji. Jeżeli tor 4 też miałby być torem głównym dodatkowym (dla jazd pociągowych, należałoby zamiast Tz postawić przy nim po prostu semafory. Naszkicuję coś, ale już jutro.

PS Numeracja torów też jest nieprawidłowa: powinno być od dołu: 1, 2, 4, 6.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.493 512 30
Niżej moja propozycja sygnalizacji. Wprowadziłem prawidłową numerację torów. Proponuję tor 6 pozostawić jako boczny (bez jazd pociągowych). W związku w tym potrzebna jest wykolejnica po prawej stronie (po lewej stronie ochronę przebiegów pociągowych zapewnia rozjazd, kierujący na wprost, na żeberko). Semafory wjazdowe (A i H) są 2-ramienne, z ramionami niesprzężonymi, na których podawane są sygnały Sr 1, Sr 2 i Sr 3. Semafory wyjazdowe z toru 1 (B i G) są 1-ramienne i podają sygnały Sr 1 i Sr 2. Semafory wyjazdowe z torów 2 i 4 są 2-ramienne z ramionami sprzężonymi i podają sygnały Sr 1 i Sr 3. Gdyby tor 6 miał też być torem głównym dodatkowym, należałoby przy nim ustawić także semafory wyjazdowe 2-ramienne z ramionami sprzężonymi. Oczywiście w takim wypadku wykolejnica byłaby zbędna.

Pozostawiłem oznaczenia semaforów bez zmian, ale w realu między oznaczeniami w lewej głowicy i w prawej głowicy zostawia się rezerwę na ew. dodatkowe semafory w przyszłości. Tak że w prawej głowicy oznaczenia semaforów powinny zaczynać się nie od litery E, a od litery np. G. Wtedy po dodaniu (w przyszłości) semaforów przy torze 6, otrzymałyby one litery E i F, a oznaczenia istniejących już semaforów pozostałyby bez zmian i zachowana byłaby ciągłość oznaczeń.

Na rysunku dodałem tarcze ostrzegawcze (w odległości drogi hamowania od semafora) oraz wskaźniki W 5. W 5 powinny stać w takiej odległości od rozjazdu, żeby zmieścił się tam najdłuższy przewidywany skład manewrowy. Semafor wjazdowy powinien stać w odległości 100 m od W 5 - oczywiście w modelu tej odległości zwykle nie da się w skali zachować.

Tuż przed semaforami wjazdowymi można ustawić tarcze ostrzegawcze, odnoszące się do semaforów wyjazdowych z toru 1 (tzw. tarcze ostrzegawcze "przelotowe"), ale nie jest to obowiązkowe.

Sygnalizacja 1.jpg
 
OP
OP
spur 1

spur 1

Znany użytkownik
Reakcje
1.484 2 0
No to zaczynam montaż sygnałów, trzy na słupach z kratownicy, cztery na słupach wąskich i dwa na bramce.
 

Załączniki

OP
OP
spur 1

spur 1

Znany użytkownik
Reakcje
1.484 2 0
Bramka na dwa sygnały gotowa, tarcze zaporowe też. Teraz bawimy się przy semaforach,na słupach wąskich, na kratownicy, oraz dwóch wjazdowych 10 metrowych .
 

Załączniki

OP
OP
spur 1

spur 1

Znany użytkownik
Reakcje
1.484 2 0
Semafor z dwoma ramionami sprzężonymi na słupie waskim prawie gotowy .
 

Załączniki

OP
OP
spur 1

spur 1

Znany użytkownik
Reakcje
1.484 2 0
Przerobiłem model ciągnika SUCHCO T100 na spychacz, dorobiony lemiesz, układ windy, no i nowe gąsienice, bo te gumowe trochę kiepsko wyglądały. Będzie ładunek na platformę.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
spur 1

spur 1

Znany użytkownik
Reakcje
1.484 2 0
Dziękuje za uznanie, sam model jako baza do wykonania modelu ładnie i dokładnie wykonany, ale żywica z jakiego go odlano to porażka,bardzo kruchy, .wszystkie lampy, poręcze trzeba wzmacniać i na nowo montować .
 

draccus

Znany użytkownik
Reakcje
768 0 0
Dobra robota. Z żywicami już tak jest szczególnie z tymi światło utwardzalnymi. Ja jak drukuję to zauważam właśnie że niektóre są kruche po utwardzeniu
 

radek_m

Aktywny użytkownik
Reakcje
147 3 0
co do dłubania i kosztu dłubania OK. Ale nie pomyliłeś się o rząd wielkości w koszcie materiału.
Sam nie dłubię więc nie mam rozeznania. Ale miedź / mosiądz nie są chyba aż tak drogie. No chyba że doliczałeś koszty usług zewnętrznych typu wycinanie oraz potrzebny osprzęt typu elektronika sterująca i elektoromechanika napędowa. Ale tego bym nie rozumiał jako "materiały"
 

śledź

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.775 61 10
co do dłubania i kosztu dłubania OK. Ale nie pomyliłeś się o rząd wielkości w koszcie materiału.
Sam nie dłubię więc nie mam rozeznania. Ale miedź / mosiądz nie są chyba aż tak drogie. No chyba że doliczałeś koszty usług zewnętrznych typu wycinanie oraz potrzebny osprzęt typu elektronika sterująca i elektoromechanika napędowa. Ale tego bym nie rozumiał jako "materiały"
Tak to jest jak się wali w klawisze bezsensownie i nie ma się pojęcia co i ile kosztuje. Wystarczy sprawdzić ceny gotowych semaforów z napędem w skali H0 firmy Viessmann i będzie wszystko jasne.