• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja Bocznica WKD łącząca Pruszków ze stację Komorów WKD (dawna linia 512).

radek_m

Aktywny użytkownik
Reakcje
145 3 0
#1
Linia w całości należy do WKD. Kiedyż odchodziła od niej bocznica do zakładów Porcelit produkujących wyroby z fajansu. Dziś w miejscu zakładów stoi osiedle.
Mapa sytuacyjna z zaznaczony przebiegiem bocznicy do Porcelitu i trasy wycieczki


Zaczynamy od jednego z ostatnich śladów bo bocznicy do Porcelitu - przejazd przez ul Komorowską
IMG_20201206_143916796.jpg

Dalej w śladzie toru mamy ścieżkę. Widok w obie strony z łuku starotorza
IMG_20201206_144008828.jpg

IMG_20201206_144014118.jpg

I widok w kierunku gdzie była zwrotnica przy bocznicy WKD (kierunek do Komorów WKD)
IMG_20201206_144156869.jpg


Tam gdzie słupek hektometrarzowy byłą zwrotnica. Widok w kierunku Komorów WKD
IMG_20201206_144233647.jpg

i jeszcse widok w drugą stronę bocznicy WKD ( w kierunku do stacji Pruszków)
IMG_20201206_144237895.jpg



i na koniec resztki podkładów po bocznicy do Porcelitu wystające z ziemi
IMG_20201206_144259326.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
R

radek_m

Aktywny użytkownik
Reakcje
145 3 0
#2
I kontynuacja wycieczki, Przenoszę się prawie na stacjęKomorów WKD gdzie mamy koniec / początek łącznicy.
Widok w kierunku Stacji Komorów
IMG_20201206_145733851.jpg


Niszczejący kozioł oporowy
IMG_20201206_145827731.jpg

i w drugą strgone teo toru - do szopy WKD
IMG_20201206_145832168.jpg


I jeszcze raz - widok na linię główną WKD i teren łącznicę wchodzącą na teran stacji Komorów WKD
IMG_20201206_150025907.jpg


I widok ogólny na część techniczną stacji ze stojącym pociągiem sieciowym. Z widocznej szopy wychodził ten krótki stary tor zakończony kozłem. W głąb zdjęcia linia prowadzi do Grodziska Mazowieckiego. Za plecami kierunek na Warszawę.
IMG_20201206_150321443.jpg


Znalezione cechy szyn w stosownym wątku. A ja muszę tam wrócić i zrobić lepsze zdjęcia cech w kilku miejscach.
 
Ostatnio edytowane:

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.992 140 0
#4
Ciekawe.
W czasach świetności, tj używalności tej bocznicy to jakim taborem obsługiwano tę bocznicę? PKP czy WKD?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#5
Rozumiem, że chodzi o bocznicę do Porcelitu? Nie wiem, kiedy zlikwidowano fabrykę i bocznicę, ale w czasach "świetności" całość należała do PKP, więc tabor też był PKP. Sama linia Pruszków PKP - Komorów WKD jest używana do dziś, ale nie wiem, który przewoźnik ją obsługuje (chodzi o dostawy dla WKD, nie wiem, czy wciąż są tam inne bocznice).
 
OP
OP
R

radek_m

Aktywny użytkownik
Reakcje
145 3 0
#6
Obecnie jest własnością WKD i WKD ją obsługuje. Ale jeździ coś po niej sporadycznie. Do czasu zakupu i montażu szlifierki podtorowej przeciągali nim składy EN97 do Pruszkowa z pomocą własnej lokomotywy 401Da-314 i dalej taborem innego przewoźnika na szlifowanie kół do Mińska Mazowieckiego. Tędy dostarczano też składy z Pesy i Newagu (zdjęcia z jednej dostawy z Newagu http://forum.modelarstwo.info/threads/tabor-wkd.11500/page-15). A w czasie remontu torów na odcinku Komorów - Warszawa (wykonywali go po jednym torze w okresie wakacyjnym w 2015 i 2016) odbywały się dostawy potrzebnych materiałów (podkłady, szyny, tłuczeń) i wjazd specjalistycznych pociągów do prac torowych. Zdjęcia do odnalezienia na forum w wątku http://forum.modelarstwo.info/threads/tabor-wkd.11500/page-10 i http://forum.modelarstwo.info/threads/tabor-wkd.11500/page-11). Może kiedyś będą dalsze zdjęcia z tej bocznicy.

ps. Co wybory lokalne odżywa pomysł w głowach polityków na uruchomienie ruchu pasażerskiego w relacji Komorów WKD - Pruszków jakimś spalinowym wahadłem. Ale to wymaga zmian na samej bocznicy w zakresie zabezpieczenia, przejazdów itp. Bocznica przechodzi przez osiedle międy blokami. Więc to mrzonka i kiełbasa wyborcza. WKD nie jest zainteresowana jak dotąd.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.384 71 3
#7
Co do tej reprofilacji zestawów kołowych to Grochów (szopa kolei mazowieckich), było nawet zdjecie na forum wstawione przeze mnie (albo wątek WKDki albo kolej na Mazowszu lub kolej w Warszawie.)
W Mińsku WKDki nie zaobserwowano.

Co do samej wizji obsługi pasażerskiej po bocznicy, to także (z powodu pandemii gdzieś mi się obiło po uszach, że*) rozważania nad rozciągnięciem druta też zawiesili.

Pozdrawiam,...

*) wzmianka chyba we wrześniu czy październiku w rynku kolejowym była...
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
R

radek_m

Aktywny użytkownik
Reakcje
145 3 0
#8
I wizja, żeby skm kończyła na tej bocznicy przed przejazdem przez Wojska Polskiego też była (z budową rozjazdu ,2 ślepego toru i drutem ). Ale to wizja była jakiego fachowca od transportu jako bardziej sesowna niż kończenie SKM na stacji Proszków,
 
OP
OP
R

radek_m

Aktywny użytkownik
Reakcje
145 3 0
#10
No to dziś kontynuacja z wypadu rowerem w czasie zachodu. Ruszam od drugiej strony czyli ze stacji Pruszków.
Na początek ostatnia pozostałość bocznicy fabryki ST Majewski czyli tzw. "Ołówków". Miejsce bramy kolejowej i większej części zabudowań zajmują obecnie bloki. Zostały jeszcze najstarsze zabudowania, ale to temat na inną wycieczkę.
IMG_20210812_194239632.jpg

Podłączenie do torów stacji też brak. Stoi parking, a za nim ekrany dźwiękowe.
IMG_20210812_194319320.jpg


Pora na właściwy początek łącznicy. Widok w stronę stacji. Widać kozła na końcu żeberka i napęd zwrotnicy. Bliżej podejść się nie da bo ekrany i budynek centrum sterowania ruchem, bo ciężko to nazwać nastawnią.
IMG_20210812_194606830_HDR.jpg


I w drugą stronę. :po lewej "galeria" która stanęła w miejscu fabryki obrabiarek "Mechanicy"
IMG_20210812_194612678_HDR.jpg


Okolice widocznego wcześniej łuku. To zabudowania fabryki zastąpiła nowa strażnica PSP.
IMG_20210812_195527520_HDR.jpg

I za plecami w kierunku stacji. W tle widać terminal kontenerowy.
IMG_20210812_195533908_HDR.jpg
 
OP
OP
R

radek_m

Aktywny użytkownik
Reakcje
145 3 0
#11
Tor skręca między zabudowania i idzie w w kierunku osiedla z wielkiej płyty z lat 80. Tam dzieli to osiedle wraz z ulicą Plantową na 2 części.
IMG_20210812_195715332.jpg
IMG_20210812_195715332.jpg
IMG_20210812_195847677.jpg

już widać odsiedle
IMG_20210812_200053712.jpg

ale jeszcze spojrzenie za siebie.
IMG_20210812_200056902.jpg

Po prawej ulica i bloki, po lewej ulica. Kierunek Komorów.
IMG_20210812_200223728.jpg
IMG_20210812_200445536.jpg

Znowu za plecy. Perspektywę zamyka budynek Herbapolu.
IMG_20210812_200431003.jpg
 

Załączniki

OP
OP
R

radek_m

Aktywny użytkownik
Reakcje
145 3 0
#12
I ostatnie. Najpierw ul Wojska Polskiego czyli DW 719 przecina nasz tor. Widok w stronę stacji
IMG_20210812_200720103.jpg

i w kierunku Komorowa. To tu jako "lewa" leży szyna z 1934 opublikowana w stosownym dziale. Po prawej najnowsze blokowisko PSM z lat 90'ych
IMG_20210812_200726700.jpg

I przy wejściu na cmentarz parafialny. W stronę stacji PKP
IMG_20210812_201708867.jpg

i w stronę Komorowa. Za łukiem dochodzi się do miejsca, gdzie zaczynałem relację zimą. Tu też żegnamy bloki, a tor za jakieś 200-300m opuści Pruszków.
IMG_20210812_201723931.jpg