• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Autobusy dawniej i dziś

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.542 556 30
#84
Zawsze się zastanawiałem, dlaczego autobusy Fiat, jakie sprowadzono do Polski w latach 1960-tych, miały kierownice po prawej stronie. Sądziłem, że to była jakaś niesprzedana wersja dla ruchu lewostronnego, w której na nasz użytek przebudowano drzwi i dzięki temu jakoś taniej je kupiliśmy. Ale na tych fotkach widzę, że takich fiatów było więcej. Ciekawe, dlaczego tak je budowano, mimo, że w tym czasie większość autobusów miała jednak kierownice normalnie?
 

wujcik

Znany użytkownik
Reakcje
2 0 0
#85
Słyszałem,że miało to ułatwić podjeżdżanie kierowcy do przystanku,lepsze wyczucie krawężnika.
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
#88
Strasznie fajne są te włoskie trójosiowce (tylne osie miały ogumienie pojedyncze, żeby zminimalizować nadkola). W Gdyni jeździły 4 trolejbusy Alfa Romeo/Macchi Marelli ukradzione z Włoch przez Niemców.
alfar.jpg

A jeśli chodzi o kierownicę z prawej strony, to znalazłem taki cytat:
"Podobno we Włoszech aż do lat 50 XX w. w miastach obowiązywał ruch prawostronny, a poza miastami lewostronny (władze uznały, że łatwiej będzie kierować na górskich drogach, gdy kierowca będzie blisko krawędzi drogi). Dlatego luksusowe limuzyny zamawiano przeważnie z kierownicą po prawej stronie, wszak tylko luksusowe pojazdy były w stanie pokonywać bezproblemowo dłuższe trasy, podczas których trzeba było wyprzedzać różnego rodzaju zawalidrogi, a kierownica po prawej stronie w ruchu lewostronnym miała ułatwione zadanie. Podobno do dziś we Włoszech produkuje się ciężarówki z kierownicą po prawej. "(wg http://gps65.salon24.pl/422100,stronnosc-cz-11).
Informacja, przyznam, dość zaskakująca. Mattia, byłbyś w stanie potwierdzić?
 

mattia

Znany użytkownik
Reakcje
82 1 0
#89
Czesc Terebesz ! Tak masz racje co do kierownicy po prawej stronie, wszystkie samochody zwiazane z uslugami komunalnymi maja kierownice poprawej stronie.Nie moge nic Ci "wkleic" , ale wpisz w Google -zdjecia (camion italiani con volante a destra),znajdziesz tam troche fotek.:)
 
OP
OP
Irokez46

Irokez46

Znany użytkownik
Reakcje
12.165 48 0
#91
Matia fajne fotki wstawiasz, ale mam prośbę aby umieszczać je w temacie autobusów a nie tworzyć do każdych oddzielny temat.;)
 

mattia

Znany użytkownik
Reakcje
82 1 0
#92
Dobrze ! poprawie sie ,od teraz tak bedzie . Dzieki za sugestie , nie pomyslalem o tym wczesniej sby tak robic.:)
 

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
23 1 0
#93
Wywołane do tablicy Fiaty skłoniły mnie do lekkiego przejrzenia czeluści "mojej szuflady". Oto rezultat (wszystkie to Fiaty 682RN2):

fiat01.jpg
fiat02.jpg
fiat03.jpg
fiat04.jpg
fiat05.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.542 556 30
#94
Fajne te fotki fiatów, ale z drugiej strony za piękne to te autobusy nie były (chociaż podobno były bardzo dobre).

A jeśli chodzi o kierownicę z prawej strony, to znalazłem taki cytat:
"Podobno we Włoszech aż do lat 50 XX w. w miastach obowiązywał ruch prawostronny, a poza miastami lewostronny (władze uznały, że łatwiej będzie kierować na górskich drogach, gdy kierowca będzie blisko krawędzi drogi). Dlatego luksusowe limuzyny zamawiano przeważnie z kierownicą po prawej stronie, wszak tylko luksusowe pojazdy były w stanie pokonywać bezproblemowo dłuższe trasy, podczas których trzeba było wyprzedzać różnego rodzaju zawalidrogi, a kierownica po prawej stronie w ruchu lewostronnym miała ułatwione zadanie. Podobno do dziś we Włoszech produkuje się ciężarówki z kierownicą po prawej. "(wg http://gps65.salon24.pl/422100,stronnosc-cz-11).
Informacja, przyznam, dość zaskakująca. Mattia, byłbyś w stanie potwierdzić?
Nie bardzo mnie przekonuje to tłumaczenie i jakoś trudno mi sobie wyobrazić taką organizację ruchu. Poza tym jeżeli auta miały kierownice po prawej stronie, to zaleta siedzenia bliżej krawędzi znika przy ruchu lewostronnym. Taki pomysł z lewostronnym ruchem poza miastem mógłby mieć sens tylko wtedy, gdyby samochody miały kierownicę też po lewej stronie. No ale wtedy jest problem z wyprzedzaniem. Trochę to wszystko wydaje mi się bez sensu. Czy ktoś faktycznie może te rewelacje potwierdzić? Kolega mattia ma natomiast rację co do samochodów komunalnych. Chodzi o to, że kierowca np. takiego odkurzacza może precyzyjniej prowadzić pojazd tuż przy krawężniku. Takie rozwiązanie widziałem też w innych krajach.

A teraz wróćmy do teraźniejszości, a nawet przyszłości. Najnowsze, nieco futurystyczne autobusy Iveco we francuskim Rouen:

IMG_2394a.jpg
IMG_2395a.jpg
IMG_2396a.jpg
IMG_2399a.jpg
IMG_2401a.jpg
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
#95
Patrząc na to Iveco, mam dziwne uczucia, podobne do tych, jakie wywołują tramwaje Citadis (szczególnie te z Bordeaux, Tuluzy i Jerozolimy). Nie to, że od razu złe, ale dziwne. Chyba jednak wolę bardziej tradycyjny design.
A wracając do tematu kierownicy po prawej stronie: mieszkałem dość długo w Irlandii, zdarzało mi się jeździć tam polskim samochodem, jeździłem też po Polsce moją irlandzko-japońską taksówą :p . Okazało się, że w dostojnej jeździe po mieście świetnie sprawdza się kierownica od strony krawężnika, powiedzialbym, że jest to całkiem wygodne, dopóki nie przyjdzie ochota kogoś wyprzedzić - wyprzedzanie jest praktycznie niemożliwe bez pasażera. W miejskich autobusach, które raczej nikogo nie wyprzedzają, nie byłoby to takie złe rozwiazanie.
W Gdyni krótko po wojnie jeździło sporo lubianych przez kierowców autobusów Leylanda
3.600pxLeyland-24.jpg

5.-400px-Fiat-1954.jpg

oraz Fiatów 666 RN z kierownicą po prawej, ale ostatecznie rozwiązanie to się nie przyjęło.

Zmienię teraz klimat, choć kierownica pozostaje po "angielskiej" stronie. Znasz-li taki kraj? Znasz-li ten autobus, co na ostatnim zdjęciu? Podpowiem, że leży to w Europie, kraj jest katolicki, ale na Boga mówią Allach :podstepny:
4.jpg

1.jpg
2.jpg
7.jpg
 

Brodagaz

Znany użytkownik
Reakcje
28.724 109 2
#97
Dziwi mnie, że nikt nie wspomniał o
GM Futurliner

Powstało 12 egzemplarzy modelu, specjalnie po to, by przemierzać Stany Zjednoczone w formie "Parady Postępu" i prezentować ówczesne nowinki techniczne takie jak telewizory, czy kuchenki mikrofalowe.
Ciężko to nazwać autobusem, chyba szybciej schow car.;)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Skala 1:1 0
Skala 1:1 4
Skala 1:1 4
Skala 1:1 26

Podobne wątki