• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa ASTRO buduje makietę na strychu

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.344 504 30
#41
Jak dla mnie za dużo torów.
Wiem - forum kolejowe, pociąg robi ciuch ciuch i w ogóle... ale makieta architekta usłana torami... i co? A gdzie tu jeździć samochodami RC?
To wszystko zależy od tego, co autor chce uzyskać. To ma być makieta kolejowa, a że wykonana przez architekta, to co z tego? Mnie akurat się to podoba, można sobie pojeździć. Dla mnie makieta kolejowa to przede wszystkim kolej, która musi zajmować najważniejsze miejsce. Na samochody RC faktycznie trochę tu mało miejsca, ale takie są realia pomieszczenia.

Bez urazy, ale makieta portu to dla mnie makieta portu, na której kolej jest tylko jednym z elementów i to chyba wcale nie najważniejszym (podobnie makieta kopalni). Zresztą sam kolega @Adam66 napisał, że jest to
ambitny projekt tematyczny, oparty o rzekę
To już nie jest makieta kolejowa, to coś znacznie większego i trudno to porównać z domową makietą kolejową. To wcale nie znaczy, że jedno jest lepsze lub gorsze od drugiego, po prostu każdy modeluje to, co chce i lubi. Ale robić zarzut makiecie kolejowej, że jest na niej dużo kolei, wydaje mi się lekką przesadą. Poza tym trudno porównywać makietę domową, z natury rzeczy ograniczoną wymiarowo, z wielkimi makietami segmentowymi, które da się w pełni rozstawić jedynie na wystawie.
Trzy dworce???:eek: Dwa nie wystarczą? Albo nawet jeden.
Ten dworzec po lewej stronie to pozostałość po przeniesieniu stacji na dół makiety. Jak rozumiem, tego tam nie będzie, ewentualnie można tam zrobić przystanek osobowy z krótkim peronem i co najwyżej wiatą dla podróżnych.
kawałek do rozpędzenia się. A może coś na wzór Warszawy Włochy? Chodzi mi o tą stację na dole.
Będziesz miał linię do zapierdzienia plus dla osobowych lokalnych.
A czym to się różni od tego, co ja zaproponowałem w kwestii rozpędzenia się? Brak połączenia linii 1-torowej z torami stacyjnymi po lewej stronie niczego tu nie zmienia. Ja w ogóle nie rozumiem tego problemu z rozpędzaniem się. Całą makietę można objechać po linii 2-torowej z maksymalną prędkością, z zastrzeżeniem ograniczenia do 100 km/h przez rozjazdy krzyżowe (angielskie) na wprost. A jeżeli 100 jest za mało, to trzeba zastąpić w torach głównych zasadniczych angliki parami rozjazdów zwyczajnych, ale to wydłuży stację. Ale na makiecie istniejące w realu ograniczenie do 100 km/h nie ma praktycznie znaczenia.
 
OP
OP
Astro

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10.209 301 15
#42
O, zaczyna się dziać jeszcze ciekawiej.

@Adam66 - szczerze mówiąc też nie jestem bardzo kolejowy, dlatego napisałem na początku, że chcę zrobić realistyczną wizualnie makietę (bo to tak naprawdę mnie najbardziej bawi) i w miarę bezbłędną pod kątem kolejowym. I teraz uwaga, plan jest taki, że koleją chcę sterować ręcznie ale też zautomatyzować, by pociągi jeździły też same wg zaprogramowanego rozkładu.
Na makiecie będzie też car system analogowy, ale też zautomatyzowany. Wyobraź sobie Jelcze, Stary, Skody i Syrenki i Fiaty jeżdżące po makiecie w tę i z powrotem. Może kiedyś zainwestuję w sterowanie cyfrowe. Ale może mi nie wystarczyć czasu na wszystko - nie jestem aż taki młody.
Miejsce na moje RC - pomiędzy autami CS oraz w terenie - jestem miłośnikiem off-roadu i makieta ma być takim właśnie terenem - również do wyścigów z punktu A do punktu B. Na pierwszy rzut pójdzie to co mam, ale w planie jest Tarpan i Uaz. Mam w planach zrobić RC koparkę Waryński oraz Stalińca. I przesypywać węgiel, piasek czy co tam będzie pod ręką. Może RC widlaka do palet - i tu pomysł Artura z uzbrojeniem Transbudu (lub Pks-u) jest super. Wyobraź sobie załadunek skrzyń z wagonu na ciężarówkę i w drogę... do drugiej bazy na rozładunek....

@Artur - pomysł będzie na pewno do rozważenia.
 
OP
OP
Astro

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10.209 301 15
#43
To wszystko zależy od tego, co autor chce uzyskać. To ma być makieta kolejowa, a że wykonana przez architekta, to co z tego?
Makieta będzie kolejowo-samochodowo-budowlana z CS i RC. Kiedyś, jak zaczynałem zabawę w modelarstwo miałem plan zrobić makietę samochodową, z koleją jako dodatkiem - ot, kółeczko dwutorowe, niech sobie coś tam jeździ. Chciałęm sięskupić na samochodach i zabudowie oraz zieleni. Potem wkręciłem się do klubu NzP i po pierwszej imprezie wiedziałem, że to trochę mało. Muszą być jakieś tory odstawcze, bo chować tabor do pudełek i wyciągać, to za wiele i nawet polubiłem manewry, choć pojęcie o nich mam raczej zielone.
Pomysł @Artura na temat ruchu towarowego jest jak najbardziej uwzględniany - stąd baza pks przy suwnicy - by robić ładunek i rozładunek towarów.
Szukam miejsca na żwirownię / kamieniołom, by moje Jelony i Skody mogły wozić np kamień w blokach i ładować je na wagony. Albo węgiel do węglarek. Tylko miejsca mam mało. Nawet szukałem w okolicy lokalu do kupienia, ale żona dziwnie na mnie spojrzała...

Ten dworzec po lewej stronie to pozostałość po przeniesieniu stacji na dół makiety. Jak rozumiem, tego tam nie będzie, ewentualnie można tam zrobić przystanek osobowy z krótkim peronem i co najwyżej wiatą dla podróżnych.
Przystanek osobowy na linii lokalnej chcę zrobić choćby po to by pokazać mały dworzec, do którego dojedzie autosan z Pks... Albo milicja uazem.
 
OP
OP
Astro

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10.209 301 15
#44
Żeby nie było, że wątek umarł... broń Boże. Kręgodłup dokucza, więc dumam nad makietą i mam zagwozdkę. Powiedzcie koledzy jaki szeroki powinien być peron. I jaka odległość od osi toru?
Schemat budowałem na przykładzie układu z katalogu Piko, ale wychodzi mi, że maksymalna szerokość peronu to 48mm, tymczasem odkopałem zestaw Auhagena - peron z wiatą, który planowałem nieco zmodyfikować - wydłużyć, ale okazało się, że ma 60mm szerokości.
PSX_20200920_003231.jpg
PSX_20200920_003224.jpg

No i zonk, bo o ile w małej stacji mogę rozsunąć tory, o tyle w dużej wolałbym nie.
Perony dla dużej stacji oczywiście zrobię sam, pytsnie tylko czy nie będą za wąskie.
Odległość od osi toru do krawędzi peronu chcę przyjąć ok 23mm, na stronie kolegi Hugwa znalazłem taki oto schemat:
0_0_productGfx_ad1b221f33a84e902bcccc53871939dd.jpg

I kolejne pytanie, jaką wysokość peronu przyjąć? Oczywiście pytam o perony własnej roboty.
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
H0e
Reakcje
7.795 138 3
#46
Przy 23mm jak będzie peron wysoki to może obcierać (Bipa). Poszukam strony, na której to było bardzo dobrze opisane.
Ale masz perony niskie i wysokie. W wysokich są jak dobrze pamiętam 3 wysokości. Co do szerokości to też są określone minimalne. Bierze się pod uwagę prędkości z jakimi przejeżdżają pociągi (chyba). Odległość peronylu od osi toru pokazuje skrajnia. To tak na szybko z pamięci ;)

Na Mazowszu perony będą miały 10-11m szerokości
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.925 111 11
#49
Ja mam przyjemność posiadać Ty5 więc tą testowałem tylko nim, ale Astro pewnie ma wszystkie z alfabetu parowozów;).
W moim przypadku Bipy i elektrowozy przyjeżdżały a właśnie parowozy były tymi co haczyły
 
OP
OP
Astro

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10.209 301 15
#50
Odwiedziłem kilkanaście stacji i pomierzyłem perony - od 3m w Luzinie, po 6m i więcej w Wejherowie... Dowolność ogromna. Niestety nie mam żadnego parowozu póki co więc nie sprawdzę. Muszę pomyśleć... Na szczęście wszystkie mam proste, więc odchodzi problem zakrętów.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.925 111 11
#51
Hulaj duszo, piekla nie ma!

Szczegóły planowanej metamorfozy stacji Olsztyn Główny. Przetarg we wrześniu

Przebudowany zostanie cały układ torowy, zmieni się usytuowanie peronów. – W związku z poszerzeniem peronów, obiekty zostaną przesunięte w stronę ul. Marii Zientary-Malewskiej – mówi Janduła. Nowe perony będą miały nierównomierną szerokość. Obecnie wynosi ona od 2 m do 10,5 m, a po przebudowie wyniesie od 2,9 m do ok. 9,5 m. – Najszerszym punktem będzie zejście do tunelu. Peron nr 1 w najszerszym miejscu będzie miał 6,3 m.
 

joker

Nowy użytkownik
Reakcje
10 0 0
#52
Znalazłem coś takiego:


Najczęściej stosowane szerokości peronów [m]:

Szerokość
peronu Rozstaw
osi torówPrzypadek2.86 Peron niski z jedną krawędzią czynną 5.89Peron niski dwukrawędziowy z dojściem od czoła lub w poziomie szyn5.559 Peron wysoki dwukrawędziowy z dojściem od czoła lub w poziomie szyn 7.811Peron niski dwukrawędziowy z dojściem schodami w środku peronu7.5511Peron wysoki dwukrawędziowy z dojściem schodami w środku peronu




Peron z jedną krawędzią czynną oznacza peron między torami, przeznaczony do obsługi tylko jednego z nich. Perony takie spotkać można na niektórych mniejszych, niemodernizowanych stacjach. W przypadku takich peronów nie należy dopuszczać do sytuacji gdy jednocześnie odbywa się ruch po obu przyległych torach.

Wysokości peronów [cm] (mierzone od główki szyny do powierzchni peronu):

30 - peron niski, odległość krawędzi peronu od osi toru 1600 [mm]

76, 86, 96 - peron wysoki, odległość krawędzi peronu od osi toru 1725 [mm]

Wysokość 96 [cm] jest zgodna z poziomem podłogi w elektrycznych zespołach trakcyjnych. W celu ułatwienia wsiadania odległość krawędzi od osi toru można zmniejszyć do 1600 [mm], jednak wyklucza to jazdę pociągów z wagonami kolei szerokotorowych.

Wstawiając peron należy pamiętać o dodatniu do jego wysokości wysokości od poziomu gruntu do główki szyny, w przypadku MaSzyny wynoszącej standardowo 38 [cm] (20 [cm] podsypka + 18 [cm] szyna).

Standardowe długości peronów stosowane na PKP to 200, 300 lub 400m (zależnie od charakterystyki ruchu na danej linii).
 
OP
OP
Astro

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10.209 301 15
#54
Dzięki, z tego co widzę przepisy i zalecenia sobie, a życie sobie, bo np. w Luzinie o ile się nie mylę, obsługa z peronu 3m szerokości jest obustronna. No ale mniejsza z tym, dzięki koledzy. Bardzo pomogliście, człowiek się uczy całe życie, jak ten z budyniu...
Na stacji dużej rozsunę tory do 7,5m (86mm) , pewnie będę chciał zrobić kładkę, w stacji małej dostosuję do Auhagena. Wszystko i tak robię na flexach więc różnicy nie ma.
Na marginesie, za namową pewnego Konrada przerzuciłem się na tory Roco... koszt znaczny... samych flexów mam ok 50m...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.344 504 30
#55
Znalazłem coś takiego:
To jakieś bardzo stare wytyczne, przydatne, gdy buduje się makietę osadzoną w epoce III i IV, może też na początku V. Obecnie standardową wysokością peronu jest 55 cm. W Polsce dopuszczone (a w niektórych wypadkach nawet zalecane) jest stosowanie peronów o wysokości 76 cm, ale w zasadzie tylko na stacjach obsługujących ruch podmiejski. Warto sobie poczytać tu:
https://www.plk-sa.pl/files/public/...ez_PKP_Polskie_Linie_Kolejowe_S.A._Id_118.pdf
Tak więc zwracajcie uwagę na to, z jakiego okresu ma być Wasza makieta.
 
OP
OP
Astro

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10.209 301 15
#56
Andrzeju, właśnie makieta ma być osadzona w IV epoce, z lekkim zahaczeniem o tabor z 3 epoki. W planie mam zakup Ty2 a docelowo chcę zbudować Pt47 - ale to dopiero jak dorosnę :)
 
OP
OP
Astro

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10.209 301 15
#58
Koledzy, czy macie jakiś patent na wnętrze tunelu? Kilka ich planuję, chcę by były wyłożone kamieniem, a w dodatku oświetlone,, a że są sklepione kolebką i w dodatku skręcają, więc poszukuję elastycznego materiału który będę mógł dopasować do krzywych płaszczyzn i nie zrujnuje moich finansów. Plan jest by fragmenty góry były ściągane jako rewizje do czyszczenia torów, wymiany diod itp, a wyglądać muszą dobrze, bo chciałbym zrobić przejazdy z kamerką.
Drugie pytanie - czy występują w Polsce tunele kolejowe drążone w skale? bez wzmocnienia?
Plan mam by zrobić małą stację nawiązującą mocno do Polanicy-Zdrój, z tą różnicą, że naprzeciw dworca, po drugiej stronie nie będzie skarpy w górę, tylko droga. A nad tunelem postawię zamek. Średniowieczny. No ale to śpiewka przyszłości. Najpierw tunele. Ktoś? Coś?
 
Reakcje
1.096 4 1
#60
Kilka ich planuję, chcę by były wyłożone kamieniem, a w dodatku oświetlone,, a że są sklepione kolebką i w dodatku skręcają, więc poszukuję elastycznego materiału który będę mógł dopasować do krzywych płaszczyzn i nie zrujnuje moich finansów.
Możesz użyc styroduru, na nim strukturę zrobisz ołówkiem z gumką, dokładniej to bez gumki, czyli samą końcówką, zgniatasz do dowolnego kształtu i potem robisz stemple na styrodurze. Możesz to zrobić na cienkim plastrze styroduru co umożliwi wyginanie tego fragmentu. W videotutorialach jest chyba filmik z tego procesu jak ktoś robił kocie łby. Ja u siebie zrobiłem tak wzgórze dla kościoła.
 

Podobne wątki