• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa ASTRO buduje makietę na strychu

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
993 83 11
#21
od 16 do uśnięcia cały czas coś robimy, albo gdzieś łazimy, coś oglądamy
Dla wielu dzieci wielką frajdą jest patrzenie jak tatuś coś naprawia, trzeba im tylko wpoić zasadę "patrzymy oczami a nie paluchami".
Dodatkowo dzieci w ten sposób się uczą i dzięki temu nie wyrastają na"dwuleworęcznych"dla których wbicie gwoździa urasta do
rangi wielkiego problemu, a płaska bateria stanowi śmiertelne niebezpieczeństwo;).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.381 504 30
#22
Może jednak wrócimy do zasadniczego tematu wątku.
Prawdę mówiąc przeraża mnie myśl przenoszenia koryta rzeki, bo podesty mam już wykonane i będę musiał pokombinować by z drugiej strony wyłazu obniżyć płytę bazową, bo mam tam gniazdko i wyskoczyłoby mi nad teren, a to niezbyt piękny element krajobrazu... będę musiał przez to skrócić most. Z 120cm zrobi się 100. No ale chyba wystarczy.
Teraz dolna stacja pomiędzy skrajnymi rozjazdami będzie mieć 4m... nie za duża?
Przeniesienie stacji na prawo to tylko nieśmiała sugestia, można ją zostawić po lewej stronie, choć ja myślę, że im dłuższy będzie ten 1-torowy szlak, tym lepiej. Co do długości stacji, to proszę się nie sugerować moim szkicem. Po pierwsze, nie bardzo widzę skalę rysunku, nie mam punktu odniesienia i nie wiem, ile dokładnie to wychodzi - narysowałem to trochę symbolicznie. Po drugie, stację można skrócić stosując rozjazdy krzyżowe w torach głównych zamiast pary rozjazdów zwyczajnych. I wreszcie po trzecie, tory na głównej stacji wydają się nieco za krótkie, ale znowu z zastrzeżeniem, że nie bardzo potrafię odczytać, jaką będą miały rzeczywistą długość użyteczną. Jednak z pewnością tory na małej stacji nie muszą być dłuższe, niż na stacji głównej, więc warto to jeszcze zweryfikować. Generalnie im tory dłuższe, tym lepiej, ale tu zawsze będzie jakiś kompromis. Warto mieć na uwadze, że pociąg pasażerski składający się z elektrowozu i trzech wagonów typu Y (a nie jest to zbyt długi skład) ma już ponad metr długości. Nowoczesne wagony typu Z są jeszcze dłuższe. Piętrowy 4-wagonowy skład Bipa to ok. 85 cm, do tego wagon pocztowy lub bagażowy, a może i zwykły 1 klasy i lokomotywa i robi się ponad półtora metra. Do tego trzeba dodać odcinek od semafora wyjazdowego do ukresu najbliższego rozjazdu (+ ew. droga ochronna), a z tyłu też pewien zapas, bo peron nie może kończyć się przy samym ukresie i dla raptem 3-wagonowego składu wychodzi nam już prawie półtora metra. Każdy dodatkowy wagon to kolejne 29-31 cm (wagon Y 282 mm, typu Z 303 mm + mała przerwa między zderzakami). Tak, że rozsądna długość torów stacyjnych powinna wynosić 2-2,5 metra.
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
25.475 387 20
#23
Dla wielu dzieci wielką frajdą jest patrzenie jak tatuś coś naprawia, trzeba im tylko wpoić zasadę "patrzymy oczami a nie paluchami".
A jeszcze lepiej, jak "zaprzęgnie" się je do pomocy. Najpierw jak są małe to podają narzędzia albo drobne elementy, a jak są już nieco starsze to zaczynają wkręcać wkręty, przykręcać śruby, przytrzymują itd. To lepsze niż tylko oglądanie. Ale do takich decyzji ja dojrzałem dopiero przy wnuku. Z synem mi się nie udało... Chyba za bardzo bałem się, że coś zepsuje...
 
OP
OP
Astro

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10.209 301 15
#24
Może jednak wrócimy do zasadniczego tematu wątku.
Słusznie :)
im dłuższy będzie ten 1-torowy szlak, tym lepiej.
Też tak myślę, ale z kolei mamy owal, w którym w jedną stronę mamy długą odległość między stacjami, a z drugiej niemal się one stykają, skład wyjeżdżający w prawo nie zdąży się rozpędzić i już wjeżdża na drugą stację. Dlatego pierwotnie myślałem o zwykłym przystanku, ale pomysł z dwiema stacjami jest ciekawszy. Co więcej jest nas dwoje maszynistów w rodzinie (ja i córa) i każde z nas będzie mogło sobie manewrować osobno.
Generalnie im tory dłuższe, tym lepiej, ale tu zawsze będzie jakiś kompromis.
No tak, gdybym chociaż miał ten strych wysoki, zrobiłbym jedną stację nad drugą, reszta owalu (spirali|) to byłyby szlaki.
Tak, że rozsądna długość torów stacyjnych powinna wynosić 2-2,5 metra.
Tak też mi się wydawało. Dla ułatwienia rozmów wrzucę zaraz wymiary.
Z przeniesieniem stacji wyszedł kolejny babol - otóż tam gdzie miałaby być rzeka po przeniesieniu muszę zapewnić dostęp do puszki czujki dymowej na poddaszu (czyli pod posadzką strychu). Czujkę i puszkę owszem można przenieść, ale to już grubsza sprawa. Jadę jutro na urlop, będę myślał co zrobić :)

Pomału powinienem zamawiać tory i potrzebowałbym porady. Po pierwsze, układałem sobie w programie na podstawie katalogu Piko, ale nie wiem, czy zastosowałem właściwe rozjazdy. Fakt, że mogę skrócić stacje poprzez zastosowanie rozjazdów krzyżowych, bardzo by mi pomógł.
rozumiem, że chodzi co coś w tym stylu? To jest rozjazd krzyżowy podwójny.
PSX_20200221_022248.jpg
Nie znalazłem tego w żadnym z naszych sklepów, modelmania ma w TT, za bagatela 440 zł. Zakładając że znajdę w h0 i że potrzebuję 4 sztuki, powinienem iść już na gościniec :D Ale nikt nie mówił, że będzie tanio...
A czy da się ten rozjazd zastąpić czymś takim (też tanio nie będzie):
przykladtor_r9.jpg
Tu musiałbym zmodyfikować górną stację.

Kolejny mój problem - mam sporo torów z zestawów i proste odcinki wykorzystam, być może część łuków, ale chcę bazować głównie na flexach. I teraz pytanie o łuki na stacjach - lepiej kupować te R9, czy samemu układać flexy? Oczywiście po całkowitym wymyśleniu makiety stacje rozrysuję sobie w SCARMie (albo komuś zlecę, bo mnie ten program wkurza strasznie) i wydrukuję podkłady w 1:1, więc problemu z właściwym ustawieniem torów (geometrią) nie będzie, pytanie czy warto się bawić flexami, czy lepiej lutować tory gotowe?
 
OP
OP
Astro

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10.209 301 15
#25
A jeszcze lepiej, jak "zaprzęgnie" się je do pomocy. Najpierw jak są małe to podają narzędzia albo drobne elementy, a jak są już nieco starsze to zaczynają wkręcać wkręty, przykręcać śruby, przytrzymują itd. To lepsze niż tylko oglądanie. Ale do takich decyzji ja dojrzałem dopiero przy wnuku. Z synem mi się nie udało... Chyba za bardzo bałem się, że coś zepsuje...
Maćku, akurat moja starsza córa (12 lat) chętnie pomaga jak ma czas. A ostatnio, czyli od ponad roku czasu nie ma wcale. Wakacje to obozy treningowe (jazda figurowa na rolkach), w roku szkolnym non stop nauka i treningi, a przez pandemię nauki 2x więcej...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.381 504 30
#28
Fakt, że mogę skrócić stacje poprzez zastosowanie rozjazdów krzyżowych, bardzo by mi pomógł.
rozumiem, że chodzi co coś w tym stylu? To jest rozjazd krzyżowy podwójny.
Nie, to nie jest rozjazd krzyżowy. To jest krzyżowe połączenie dwóch równoległych torów z użyciem czterech rozjazdów zwyczajnych i jednego skrzyżowania w środku. Zdjęcie rozjazdu krzyżowego, tzw. angielskiego, pokazał kolega @ministerek.
no to zaczynam głupieć...
Zgłupiał to sklep "Modelarz", pisząc na swojej stronie bzdury.

Ja proponuję coś takiego, jak niżej. Takie połączenie krzyżowe przydałoby się po lewej stronie, ale nie jest bezwzględnie konieczne. Niekonieczną "nogę" tego przejścia zaznaczyłem na czerwono. W dodatku w tym przejściu należałoby zastąpić dwa rozjazdy zwyczajne rozjazdami krzyżowymi. Ale można się bez tego obyć i zrobić tylko to, co zaznaczono na czarno.

strych_r-04.jpg
 

ministerek

Aktywny użytkownik
Reakcje
274 10 2
#31
Trapez tworzą dwa połączenia torów równoległych (o odwrotnych kierunkach połączenia). Tu możemy mówić o nałożeniu na siebie tych dwóch połączeń. Przy rozjeździe krzyżowym oba tory równoległe muszą mieć łuki w kierunku rozjazdu krzyżowego.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.381 504 30
#32
Ale ja piszę o połączeniu krzyżowym nawiązując do błędnego opisu na stronie sklepu, nie o rozjeździe krzyżowym. Co do rozjazdu krzyżowego to chyba obaj nie mamy żadnych wątpliwości. ;)
 
OP
OP
Astro

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10.209 301 15
#34
Dzięki wielkie, koledzy. Człek uczy się całe życie. W końcu ogarnąłem na czym polega skrót za pomocą anglików. 1600 na same angole muszę wyłuskać z jakiegoś klienta na cito :) do tego reszta rozjazdów...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.381 504 30
#35
Jeżeli kolega @Astro zamierza jednak po lewej stronie zastosować takie podwójne połączenie torów ze skrzyżowaniem, to zwracam uwagę, że taki typowy zestaw, jak we wspomnianym wyżej sklepie, się nie bardzo nadaje, bo jest przeznaczone do torów równoległych leżących blisko siebie, jak na szlaku. Tu lepiej byłoby skrzyżowanie wstawić między dolny tor (linii 1-torowej) a tor środkowy. Tam jest większa odległość i być może nie trzeba byłoby ciąć rozjazdów. Zależy to też od tego, jakich rozjazdów (jakiego producenta) chcemy użyć, bo geometria bywa różna.
Warto sobie to wszystko dokładnie rozmierzyć i zaplanować.
 
OP
OP
Astro

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10.209 301 15
#36
Zależy to też od tego, jakich rozjazdów (jakiego producenta) chcemy użyć, bo geometria bywa różna.
Myślałem o Piko - mam ich naprawdę dużo, w tym kilkadziesiąt flexów, sprzedać nie sprzedam, wyrzucić szkoda :), choć słyszałem głosy niezadowolenia, ale każdą sugestię przyjmę z wdzięcznością. Tillig elite jest o jakieś 30-40 % droższe od Piko. A i tak się szykuje zabawa na kilka ładnych tysięcy. Dobrze, że chociaż zieleń, budynki i ogólnie otoczenie we własnym zakresie ogarnę niewielkim kosztem.
Warto sobie to wszystko dokładnie rozmierzyć i zaplanować.
To na pewno - najgorsze są zakupy niepotrzebne, dlatego pewnie zmuszę się do SCARMa.... przynajmniej dla potrzeb rozplanowania stacji
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.378 111 11
#37
Słusznie :)

Też tak myślę, ale z kolei mamy owal, w którym w jedną stronę mamy długą odległość między stacjami, a z drugiej niemal się one stykają, skład wyjeżdżający w prawo nie zdąży się rozpędzić i już wjeżdża na drugą stację. Dlatego pierwotnie myślałem o zwykłym przystanku, ale pomysł z dwiema stacjami jest ciekawszy. Co więcej jest nas dwoje maszynistów w rodzinie (ja i córa) i każde z nas będzie mogło sobie manewrować osobno.

No tak, gdybym chociaż miał ten strych wysoki, zrobiłbym jedną stację nad drugą, reszta owalu (spirali|) to byłyby szlaki.

Tak też mi się wydawało. Dla ułatwienia rozmów wrzucę zaraz wymiary.
Z przeniesieniem stacji wyszedł kolejny babol - otóż tam gdzie miałaby być rzeka po przeniesieniu muszę zapewnić dostęp do puszki czujki dymowej na poddaszu (czyli pod posadzką strychu). Czujkę i puszkę owszem można przenieść, ale to już grubsza sprawa. Jadę jutro na urlop, będę myślał co zrobić :)

Pomału powinienem zamawiać tory i potrzebowałbym porady. Po pierwsze, układałem sobie w programie na podstawie katalogu Piko, ale nie wiem, czy zastosowałem właściwe rozjazdy. Fakt, że mogę skrócić stacje poprzez zastosowanie rozjazdów krzyżowych, bardzo by mi pomógł.
rozumiem, że chodzi co coś w tym stylu? To jest rozjazd krzyżowy podwójny.
Zobacz załącznik 748254
Nie znalazłem tego w żadnym z naszych sklepów, modelmania ma w TT, za bagatela 440 zł. Zakładając że znajdę w h0 i że potrzebuję 4 sztuki, powinienem iść już na gościniec :D Ale nikt nie mówił, że będzie tanio...
A czy da się ten rozjazd zastąpić czymś takim (też tanio nie będzie):
Zobacz załącznik 748257
Tu musiałbym zmodyfikować górną stację.
Takie coś można zlutować samemu z czterech rozjazdów i jednego skrzyżowania. Zlutowałem takie raz z kolegą. Plus jest że można dobrać rozjazdy tak że końcówki nie muszą wcale być równoległe, ale dobrane odpowiednio do planu.
Jedna uwaga ode mnie to parowozownia. Jeśli Zakładasz że będą tam nadal parowozy, to bardziej realnie jest doprowadzić obydwa tory do obrotnicy. Wykluczył bym także te rozjazdy tak blisko obrotnicy, jako że generalnie znajdowały by się w tym miejscu konstrukcje do obrządzania lokomotyw.
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.417 110 1
#38
To ja może wrzucę 3grosze, ale tak trochę pod prąd:devil: bo ja bardzo kolejowy to nie jestem:cool:
Jak dla mnie za dużo torów.
Wiem - forum kolejowe, pociąg robi ciuch ciuch i w ogóle... ale makieta architekta usłana torami... i co? A gdzie tu jeździć samochodami RC? Trzy dworce???:eek: Dwa nie wystarczą? Albo nawet jeden. A gdzie miejsca dla pociągów towarowych? Jakieś to dla mnie staroświeckie. Bez świeżego powiewu jaki niosą za sobą nowe technologie. Tak jakby autor chciał równać do istniejących standardów a nie wyznaczać nowe. No przecież ma wiedzę, umiejętności, lebensraum makietowy i pewnie budżet, bo założenie jest dość zamaszyste.

Bez urazy Grzesiu, ale ja się w ogóle tak głośno zastanawiam nad przyszłością modelarstwa kolejowego. Podoba mi się kierunek w jakim poszedł Sławek @SD tworząc cholernie spójny i elastyczny projekt, albo @Artur który wycisnął ze mnie i moich maszyn ostatnie poty żeby zrobić ambitny projekt tematyczny, oparty o rzekę - czyli coś czego nikt wcześnniej nie odważył się tknąć. Marek @Kempol ze swoją kopalnią może ruszy (a wtedy klękajcie narody)... no chodzi mi o to, że kolej jest ok, ale w jakimś głębszym kontekście. Głębszym, a nie szerszym... jeśli wiesz o co mi chodzi. Less is more - mniej torów ale bardziej realistycznych (a nie typowo makietowych) i układ "dostanie powietrza", będzie bardziej dynamiczny w sensie formy i treściwszy.

A gdyby połączyć kolej z samochodami, coś czego w Polsce nikt nie robił - nawet na imprezach kolejarze swoje, a samochodziarze swoje. Młody jeszcze jesteś, czasu masz sporo. Boję się, że jak skończysz projekt w istniejącej formie, to jako człowiek ambitny będziesz miał niededosyt już połowie pracy.

I na koniec - jeśli kogoś moje uwagi zabolały czy uraziły poglądy religijne to przepraszam;)

No dora... wracam do nory Hobbita :podstepny:
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
H0e
Reakcje
7.797 138 3
#39
Grześ napisałeś na początku że chciałeś mieć kawałek do rozpędzenia się. A może coś na wzór Warszawy Włochy? Chodzi mi o tą stację na dole.
Będziesz miał linię do zapierdzienia plus dla osobowych lokalnych.
Rysunek w 1 min ;)

1597392783212.png

Nie są potrzebne dodatkowe rozjazdy bo tutaj ruch uzależniony jest od rozkładu. Dodatkowo ta czerwona linia na górze (prosta prawie od peronu nabiera jeszcze bardziej sensu).


Natomiast zastanów się nad przemysłem, jakąś bocznicą. Ale generalnie jakbym miał sobie robić coś takiego to myślę że podobny kierunek bym obrał.
 

Podobne wątki