• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poradnik 101 sposobów na oświetlenie wagonów osobowych

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.649 160 0
#42
A jakie to są i gdzie je sprzedają?
Gdzie je kupiłem nie pamiętam. :) Ale mają średnicę zewnętrzną (izolacji) 0,6 mm, średnicę wewnętrzną (linka miedziana) 0,25 mm i chyba przekrój 0,04 mm2. Z tego co widzę w sieci można je kupić na TME.

@Arekmiz kup sobie Sodual 67A. Niby klej do drewna ale tam gdzie części "nie pracują" sprawdza się jako "trzymacz".
Użyłem kleju Faller 170490. :)
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.649 160 0
#46
No dobra. Kolega @MIKOT 1 przerobił moje 2 wagony WLAB (trzeci poszedł na przeróbkę) - likwidacja dolnego lewego światła, lewej wnęki, zmniejszenie prawej wnęki, przeniesienie kominka. A ja zabrałem się za montaż diod oświetlenia końca pociągu:

20240920_174525.jpg


20240920_174547.jpg


20240920_174622.jpg


20240921_065547.jpg


20240921_065608.jpg


I całe wagony:

20240921_070904.jpg


20240921_070922.jpg


20240921_072324.jpg


20240921_072338.jpg
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.649 160 0
#48
Oto TLK Mazury od Robo, wzmocniony 3 dodatkowymi wagonami: barowy, rowerowy i zdeklasowana jedynka. Całość oświetlona płytkami od kolegi @Kamilb . Wagony przedziałowe mają dodatkową funkcję oświetlenia - losowe zapalanie i gaszenie poszczególnych przedziałów. :)



 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.669 31 1
#49
Hej.
Miałem pomyśleć z blaszkami do Donnerów Roco, więc pomyślałem i powstał prototyp.
Chodzi o odbiór prądu z osi (blaszka maźnicowa) i z drugiego, izolowanego koła.
Da to odbiór prądu z czterech punktów w jednym wagonie (po dwa na każdy biegun).
Pacjent: Donner - Roco
Materiały: Komplet płytek oświetlenia wraz z kabelkami i blaszkami maźnicowymi od @Kamilb (choć na razie nie montowane)
+Płytka chyba 0,1mm do docięcia dodatkowej blaszki.
roco - Donnery Płytki.jpg

Ze względu na to, że w komplecie są blaszki do montażu w maźnicach,
to jeden punkt odbioru będzie z osi przez blaszkę maźnicową do płytki.
Drugi z koła izolowanego przez dorobioną blaszkę do płytki.

Zacząłem od rozebrania wagonu, oglądu całości, a w szczególności wózków.
Powstał projekt części wyciętej z papieru, aby "bezboleśnie" przymierzać.
20241009_160649.jpg

Po przymiarkach wyciąłem poniższy kształt z blaszki i uformowałem, by pasował do wózka.
20241009_165212.jpg 20241009_171258.jpg 20241009_171320.jpg 20241009_171357.jpg 20241009_171417.jpg

Nie pastwcie się nade mną za wycięcie tej blaszki. Ręczna robota i prototyp...:p

Po dopasowaniu zamontowałem wstępnie do wagonu, żeby sprawdzić czy wszystko w porządku.
20241009_172041.jpg 20241009_172125.jpg 20241009_172351.jpg 20241009_172455.jpg

No i oczywiście, że...nie...:confused:
Po oglądzie i przymiarce mechanizmu KKS, okazało się,
że pracujący w lewo (zależy jak patrzeć:)) mechanizm sprzęgu dociska blaszkę do koła i trwale ją deformuje.
Skutkuje to odkształceniem blaszki i nie dociskaniem jej do koła, co oznacza brak poboru prądu z niego.
Rozwiązanie na szczęście okazało się bardzo proste.
Należało inaczej ukształtować blaszkę, żeby zrobić ciut więcej miejsca dla pracującego sprzęgu i problem został pomyślnie rozwiązany.
Sposób poprawionego wygięcia widać niżej:
20241009_172455 — kopia.jpg

Po tym wszystkim zamontowałem wszystkie części wózka i sprzęgu.
Działa, nic nie haczy.:)
Blaszka.gif.gif


Ale patrzę i nie bardzo jest gdzie przylutować kabelek, który od blaszki wejdzie do środka wagonu.:confused:
Błąd w projekcie.
Myślałem, że jakoś dolutuję kabelek, ale jest to trudne i dla ułatwienia sobie życia trzeba przeprojektować ten element.
Ma wyglądać tak:
20241009_175930.jpg 20241009_175249 — kopia.jpg

Po tym wszystkim jest i będzie dobrze.:D Miejsce do przylutowania kabelka będzie łatwo dostępne i nie wadzące w niczym.
Nie montowałem jeszcze żadnych blaszek w maźnicach i płytek oświetleniowych w wagonach, bo to będzie proste - wszystko tam pasuje.
Zrobię to niebawem.
Chodziło tylko o próbę rozwiązania problemu montażu dodatkowych blaszek.
Schemat połączenia będzie taki:

Donner Schemat Połączeń.jpg

Sprawdzałem opory toczenia wagonu na tej jednej blaszce.
Oczywiście opór jest ciut większy niż bez tej blaszki, ale nie jest źle.
Może komuś się przyda takie rozwiązanie.
Jak zamontuję całość, to oczywiście też zdam relację, bo @PP1970 był ciekaw tego.
:cool:
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
16 0 0
#50
Będzie wzmianka o układzie z wyłącznikiem magnetycznym? Sam próbowałem coś zdziałać ale jak dotąd efekt nie jest zadowalający. Czujnik halla niby spełnia swoją funkcję ale po odłączeniu zasilania wraca do pierwotnej pozycji co w przypadku końcówek jest niedopuszczalne. Myślałem aby zrobić coś na kontaktronach ale tu moja kreatywność się kończy a internet nie jest zbyt pomocny. Te powszechnie dostępne i w normalnych pieniądzach po oddaleniu magnesu wracając do pierwotnej pozycji a takie bipolarne kosztują już więcej kasy. Swoją drogą bardzo ładnie napisany poradnik :).
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.394 36 7
#51
Nie rozumiem problemu z końcówkami w donnerze - tam nie ma świecących końcówek. W listwach dla wagonów z końcówkami są ione magnesem obsługiwane i podobnie jak oświetlenie - jest pamięć ostatnio zaprogramowanego stanu (piszę o listwach moejj produkcji - takie też są wyżej przedstawione).
 

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
Reakcje
66 0 0
#53
Będzie wzmianka o układzie z wyłącznikiem magnetycznym? Sam próbowałem coś zdziałać ale jak dotąd efekt nie jest zadowalający. Czujnik halla niby spełnia swoją funkcję ale po odłączeniu zasilania wraca do pierwotnej pozycji co w przypadku końcówek jest niedopuszczalne. Myślałem aby zrobić coś na kontaktronach ale tu moja kreatywność się kończy a internet nie jest zbyt pomocny. Te powszechnie dostępne i w normalnych pieniądzach po oddaleniu magnesu wracając do pierwotnej pozycji a takie bipolarne kosztują już więcej kasy. Swoją drogą bardzo ładnie napisany poradnik :).
Odkopię, bo po dwunastu latach wróciłem do zajawki ze studiów.
Kod napisany na Arduino, docelowo wrzucony na Arduino Uno, ale dający się skompilować np. na ATTiny85. Możesz spróbować wrzucić go na mikrokontroler, zmieniając tylko piny na właściwe dla niego. U mnie pin 7 przyjmuje informacje od kontaktronu, i wedle niego zmienia stan załączanych pinów 10, 11, 12 wedle kolejności:
-wyłączony
-świeci przedział
-świeci przedział i jedne końcówki
-świeci przedział i drugie końcówki
-świecą tylko jedne końcówki
-świecą tylko drugie końcówki

Code:
int tryb = 0; //zmienna ustalająca tryb świecenia

void setup() {
pinMode(7, INPUT_PULLUP); //pin do kontaktronu
pinMode(10, OUTPUT); //diody przedziału
pinMode(11, OUTPUT); //końcowe lewo
pinMode(12, OUTPUT); //końcowe prawo

digitalWrite(10, LOW);
digitalWrite(11, LOW);
digitalWrite(12, LOW);
}

void loop() {

    if (digitalRead(7) == LOW){
  tryb ++;
  }

  if (tryb == 7) {
    tryb = 0;
  }
switch (tryb) { //tryb świecenia zależnie od klapnięcia w kontaktron magnesem
  case 1:
digitalWrite(10, HIGH);
digitalWrite(11, LOW);
digitalWrite(12, LOW);
delay(500); //wrzucone dla testu, w teorii zapobiega odczytaniu drgania styku kontaktronu jako kolejny tryb
break;
  case 2:
digitalWrite(10, HIGH);
digitalWrite(11, LOW);
digitalWrite(12, LOW);
delay(500);
    break;
  case 3:
digitalWrite(10, HIGH);
digitalWrite(11, HIGH);
digitalWrite(12, LOW);
delay(500);   
    break;
  case 4:
digitalWrite(10, HIGH);
digitalWrite(11, LOW);
digitalWrite(12, HIGH);
delay(500);
break;
  case 5:
digitalWrite(10, LOW);
digitalWrite(11, HIGH);
digitalWrite(12, LOW);
delay(500);  
    break;
  case 6:
digitalWrite(10, LOW);
digitalWrite(11, LOW);
digitalWrite(12, HIGH);
delay(500);    
    break;
  default:
digitalWrite(10, LOW);
digitalWrite(11, LOW);
digitalWrite(12, LOW);
delay(500);
    break;
}
}
Jeszcze się zastanawiam, czy drugiego IFa nie posłać w niebyt, ale póki co nie muszę oszczędzać na miejscu w pamięci :D

Program po przyporządkowaniu pinów do kontrolera można wgrać np. na rzeczone ATTiny85 i po zamontowaniu go zorganizować wpięcie kontaktronu i diod dla danych odcinków oświetlenia. Póki co próbuję grzebać przy układzie zawierającym mostek prostowniczy, układ UPS, stabilizator dla oświetlenia i zasilania mikrokontrolera. O ile diody końcówek można jeszcze zasilić bezpośrednio z ATTiny, o tyle zasilanie przedziału doradzono mi załączać przez transoptor. Sam jestem ciekaw, jak dalej wyjdzie, projekt w wersji prototypowej o dziwo wyszedł podejrzanie dobrze :)
 

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
Reakcje
66 0 0
#55
To już lepiej i taniej nowe strony mega wziąć np 814. Że starych 13 też starczy
Panie, daj się pan nacieszyć, że jeszcze pamiętam co z tym robić :D W lokalnym sklepie z drobnicy mieli tylko 85 i wziąłem parę sztuk. W ogóle poważnie rozważałem wzięcie jakiegoś Mega i rozbicie przedziału na choćby parę sekcji (uwzględniając paskudny kod i zapas wejść/pamięci), pobawić się w symulację świetlówek. Tak samo z dodatkowym kontaktronem na opcje poza podstawowym oświetleniem. Pozostaje jeszcze największa walka z elementami SMD, wziąłem na próbę trochę diod z dużo niższym poborem prądu (5mA zamiast 20), jak z tym nie podołam wrócę do zwykłych trójek THT. Jeśli masz jakiś pomysł na zwykłe LEDy 3mm z małym poborem prądu, byłbym wdzięczny, bo już teraz przeraża mnie wizja lutowania czegoś, czego nawet w okularach ledwo widzę, a na oszczędności zużycia prądu trochę mi zależy...
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 25
Tabor 14
Tabor 15
Tabor 0
Tabor 4

Podobne wątki