• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poradnik 101 sposobów na oświetlenie wagonów osobowych

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.747 172 0
#83
Ja stosuję tą linkę 0,04 mm2 z TME w różnych wagonach i jest OK. Znaczy na razie robiłem w Roco i Tillig, a w ACME dopiero będę, ale nie widzę różnicy - bo wszędzie trzeba przylutować do blaszki w wózku.
 

KronosVV

Aktywny użytkownik
Reakcje
100 7 0
#84
Przyjrzałem się szczegółowo tej lince z TME. Zrobiłem "test drgania" nowego kabla i po paru minutach 2 druty z 5 mi się urwały. W opisie w TME jest że to miedź ale to co mi przysłali jest srebrne. @Arekmiz możesz sprawdzić czy Twój kabel jest też srebrny a nie rdzawy tak jak powinna miedź wyglądać? Bo może ja mam trefną tą linke.
1746634467984.jpg
 

KronosVV

Aktywny użytkownik
Reakcje
100 7 0
#88
Kolego potężne turbulencje występują na Twojej makiecie. :ROFL:.
A tak serio to ukręca się kabelek czy puszcza w miejscu lutowania?
On się nie ukręca, bardziej ułamuje, oczywiście w miejscu gdzie już nie ma izolacji i kabel narażony jest na wygięcia przez skręt wózków. Trochę powyżej miejsca lutowania tak jak na zdjęciu z wcześniejszego postu (#80). Niestety pechowo mam zakręty na makiecie :(;).
To co sprzedaje TME to linka "miedziana" cynowana. I to cynowanie jest tu wg mnie kluczowe. Bo biorąc pod uwagę jak to wygada na zdjęciu i co widziałem przez lupę, to w tym miedzianym kabelku tej miedzi jakby trochę mało. Ale analizy metalograficznej nie robiłem.
Wydaje mi się, że użycie akurat tego typu linki to nie był dobry pomysł, więc muszę to podmienić na coś solidnego. Stąd moje pytanie i wątpliwości.
 
Ostatnio edytowane:

MateuszS

Aktywny użytkownik
Reakcje
349 58 2
#89
On się nie ukręca, bardziej ułamuje, oczywiście w miejscu gdzie już nie ma izolacji i kabel narażony jest na wygięcia przez skręt wózków. W miejscu lutowania tak jak na zdjęciu z wcześniejszego postu (#80). Niestety pechowo mam zakręty na makiecie :(;).
Wg mnie to co sprzedaje TME to linka "miedziana" cynowana. I to cynowanie jest tu wg mnie kluczowe. Bo biorąc pod uwagę jak to wygada na zdjęciu i co widziałem przez lupę, to w tym miedzianym kabelku tej miedzi jakby trochę mało. Ale analizy metalograficznej nie robiłem.
Wydaje mi się, że użycie akurat tego typu linki to nie był dobry pomysł, więc muszę to podmienić na coś solidnego. Stąd moje pytanie i wątpliwości.
"Twój" problem z prawdopodobieństwem 99,9% nie ma prawa wystąpić. Ruch boczny wózka w tym miejscu nie spowoduje ułamania przewodu, ani linki, ani drutu o średnicy umożliwiającej swobodny obrót wózka na makiecie. Zdjęcie nie oddaje miejsca ukręcenia.
Czym zdejmujesz izolację? Może nacinasz przewód podczas pozbywania się izolacji?
 

KronosVV

Aktywny użytkownik
Reakcje
100 7 0
#91
"Twój" problem z prawdopodobieństwem 99,9% nie ma prawa wystąpić. Ruch boczny wózka w tym miejscu nie spowoduje ułamania przewodu, ani linki, ani drutu o średnicy umożliwiającej swobodny obrót wózka na makiecie. Zdjęcie nie oddaje miejsca ukręcenia.
Czym zdejmujesz izolację? Może nacinasz przewód podczas pozbywania się izolacji?
Wrzucam dwa zdjęcia. Z kablem czerwonym który się jeszcze trzyma i czarnym który jest ułamany. Otwór gdzie kable wchodzą do pudła znajduje się bezpośrednio nad miejscem lutowania w wózku. Więc nie jest poprowadzony w jakiś dziwny sposób żeby być poskręcanym lub inne nietypowe uszkodzenia. Ma trochę luzu bo musi mieć podczas skrętu wózka. Izolację ściągałem ściągaczem do izolacji i raczej linka metalowa nie powinna być uszkodzona. Nie chce się upierać że zrobiłem to dobrze, może można lepiej. Ale nie wydaje mi się żeby sposób montażu powodował tak szybkie ułamanie się kabla.
1746641466614a.jpg


1746641466601a.jpg
 
Ostatnio edytowane:

MateuszS

Aktywny użytkownik
Reakcje
349 58 2
#92
Wrzucam dwa zdjęcia. Z kablem czerwonym który się jeszcze trzyma i czarnym który jest ułamany. Otwór gdzie kable wchodzą do pudła znajduje się bezpośrednio nad miejscem lutowania w wózku. Więc nie jest poprowadzony w jakiś dziwny sposób żeby być poskręcanym lub inne nietypowe uszkodzenia. Ma trochę luzu bo musi mieć podczas skrętu wózka. Luzu jest wystarczająco żeby kabel miał swobodę podczas skrętu. Izolację ściągałem ściągaczem do izolacji i raczej linka metalowa nie powinna być uszkodzona. Nie chce się upierać że zrobiłem to dobrze, może można lepiej. Ale nie wydaje mi się żeby sposób montażu powodował tak szybkie ułamanie się kabla.
Zobacz załącznik 1120816

Zobacz załącznik 1120817
drugie zdjęcie w mojej ocenie pokazuje złe lutowanie. Tu nie ma kikutów kabelka, które wystają za obcynowane miejsce. Tzw zimny lut
 

KronosVV

Aktywny użytkownik
Reakcje
100 7 0
#93
drugie zdjęcie w mojej ocenie pokazuje złe lutowanie. Tu nie ma kikutów kabelka, które wystają za obcynowane miejsce. Tzw zimny lut
Co masz dokładnie na myśli? Wg mnie tu nie ma "zimnego lutu".
"Kikuty" przechodzą przez otwór w blaszce (zaznaczyłem czerwoną strzałką), reszta jest w lucie i ułamało się po drugiej stronie od spodu (od strony pudła). Mniej więcej tak jak zaznaczyłem na niebiesko.
1746643224071.png
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.747 172 0
#94
To nie jest miedź przecież, kto wie co to jest...
Weź porządną linkę miedzianą i będzie wieczne. TU LINK
To jest link do przewodu o przekroju 0,5 mm2. Czyli modelarsko gruby jak nie wiem co. To będzie sztywniak. Mam takie przewody w połączeniach pomiędzy płytkami oświetlenia w 4 członowej Bipie i jest źle. Połączenie ma 6 przewodów - jest to tak sztywne, że Bipa wypada podczas przejazdu przez angliki (na krzywo). Naprawdę trzeba się postarać aby ułożyc te kable tak, żeby Bipa przejechała bez wykolejenia i to na minimalnej prędkości. Muszę pomyśleć jakby zamienić te kable właśnie na cieńsze, ale muszę też pomyśleć jakie dać mikrozłączki 6 pin...
Tymczasem link do DCC przewody o przekroju takim samym ja TME czyli 0,04 mm2:
Link
Tylko na cholerę zestaw 10 szt. po 10 metrów? Wziąłbym może 5, na spółkę z kimś. :)
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
483 8 0
#95
Przyjrzałem się szczegółowo tej lince z TME. Zrobiłem "test drgania" nowego kabla i po paru minutach 2 druty z 5 mi się urwały. W opisie w TME jest że to miedź ale to co mi przysłali jest srebrne. @Arekmiz możesz sprawdzić czy Twój kabel jest też srebrny a nie rdzawy tak jak powinna miedź wyglądać? Bo może ja mam trefną tą linke.
Jeżeli to jest ten przewód, to ja nie miałem z nim problemów. Jest elastyczny i ma żyły miedziane pocynowane.
 

KronosVV

Aktywny użytkownik
Reakcje
100 7 0
#96
Jeżeli to jest ten przewód, to ja nie miałem z nim problemów. Jest elastyczny i ma żyły miedziane pocynowane.
Tak. To jest dokładnie to co użyłem. To już nie wiem, może mi się trafiła jakaś wadliwa partia. A może trzeba przemyśleć jeszcze raz sposób doprowadzenia przewodów do blaszek w ACME. Gdyby ktoś z was udostępnił zdjęcia jak macie przewody poprowadzone w ACME bezpośrednio przy wózku i działa bezproblemowo, to byłbym wdzięczny.
 
Ostatnio edytowane:

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
846 91 8
#98
Bardzo ważne jest umiejętne zdjęcie izolacji, by nie uszkodzić wiązki przewód. Poza tym, przewód powinien być umieszczony tak by nie pracował tuż przy miejscu lutowania. Dobrym przykładem są wózki Y-greków PIKO, które mają po dwa wypusty oczkowe, na przewody blaszek odbioru zasilania.
”Oświeciłem” około dwudziestu wagonów wielu producentów, bez jakichkolwiek problemów.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 25
Tabor 14
Tabor 15
Tabor 0
Tabor 4

Podobne wątki