• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Ładunki na kolei w PRL

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
423 9 0
Tak trochę jak słowo "kusy"
Wszędzie jest używane określenie tendrzak, a w seriach mamy Kusy.
Ważne jest, że bufor czy zderzak kojarzy się z konkretnym elementem konstrukcyjnym lokomotywy, dla mnie z Krakowa bardziej bufor, dla kolegów zderzak.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.808 525 30
W wielkim skrócie zwrotnica jest częścią rozjazdu. Rozjazd składa się z trzech zasadniczych odcinków: 1) zwrotnica (iglice i opornice, czyli tzw. półzwtrotnice), 2) szyny łączące (od osad iglic do krzyżownicy), 3) krzyżownica (dziób krzyżownicy, szyby skrzydłowe, kierownice i szyny zewnętrzne na wysokości dziobu krzyżownicy i kierownic.

Rozjazd zwyczajny składa się z jednej zwrotnicy, szyn łączących i krzyżownicy, ale już rozjazd podwójny (zwany nieprawidłowo potrójnym) ma już dwie zwrotnice, podobnie zresztą, jak rozjazd krzyżowy ("anglik"), bo mają po dwa zespoły iglic z urządzeniem nastawczym.
 

Andrzo

Znany użytkownik
Reakcje
1.261 2 1
No nie zupełnie.
Konstrukcja widocznej na zdjęciu KM602A została opracowana w Warszawie w WZMB Waryński. I tam też większość tych maszyn wyprodukowano. HSW swój udział w produkcji zapewne miało, skoro można było napotkać maszyny z żeliwnym napisem na tylnej części ostoi Stalowa Wola zamiast Waryński. Powyższe zdjęcie było publikowane w materiałach reklamowych Bumaru i Waryńskiego.
Warszawa, 1969-11-20. Uroczyste przekazanie 2000-nej koparki do ZSRR wyprodukowanej w Warszawskich Zakładach Maszyn Budowlanych im. Waryńskiego. Uroczysta ekspedycja koparek z WZMB im. Waryńskiego. PAP/Mariusz Szyperko

1652867101445.png

1652867136307.png

1652867172159.png
 

Załączniki

MAnTonI

Aktywny użytkownik
Reakcje
182 1 0

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.724 51 5
Na fejsie znalazłem ciekawe zdjęcie. Wklejam też post użytkownika "Z krawędzi peronu".

Tak, wiem, że to Bratysława, nie Polska, ale czasy właściwe.... :)

W archiwalnych zdjęciach stacji towarowych jest coś, co przyciąga wzrok. Może to mnogość rozmaitych wagonów świadczących o skali dawniej realizowanych przewozach rozproszonych?
Na zdjęciu Pana Josefa Hanuša: stacja towarowa Bratysława Wschód (Bratislava východná stanica).
----
Josef Hanuš
Źródło: "Železničář" z 20 sierpnia 1981 roku (20.08.1981)

Ładunki.jpg




* Jeśli już było, można wywalić.
 

MAnTonI

Aktywny użytkownik
Reakcje
182 1 0
Nie posiadam zdjęć, byłem za młody, ale przytoczę jeszcze jeden rodzaj ładunku o którym już wspomniano w tym wątku na piewrszej stronie. Mianowicie transport pojazdów wojskowych, a dokładnie Stary 660 cysterny do wody wraz z kuchniami polowymi. W Żninie istniała kiedyś wytwórnia maszyn spożywczych Spomasz i ta firma jako produkcję uboczną zabudowywała nowe podwozia Starów oraz budowała wspomniane kuchnie polowe dla wojska. Te zestawy szły na stację na kołach a potem koleją rozsyłano je we wskazane miejsca do jednostek.
W nawiązaniu do mojego wpisu z 3 strony tego wątku, kolega @morgg8 ma w swych zbiorach pocztówkę ukazującą wspomnianą sytuację, sznurek do zdjęcia poniżej
https://forum.modelarstwo.info/thre...kolejowych-polskie-parowozy.52380/post-919276
 

Podobne wątki