• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Łódzkie bocznice.

Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.032 494 29
Zatem górna powinna być bocznicą Fabryki Wyrobów Wełnianych Karola Bennicha.
http://baedekerlodz.blogspot.com/2018/01/fabryka-wyrobow-wenianych-karola.html

Łąkowa 11 siedziba wspomnianej firmy.

Ly-crop.jpg


Mógł być tam tor wzdłuż budynku stojącego prostopadle do ul. Łąkowej, nie mniej jednak gdy miałem około 12-13 lat dzieci były mniej rozgarnięte niż dziś i chodziły niejednokrotnie na pochód pierwszego maja z rodzicami, moja mama pracowała w fabryce na Łąkowej 3/5 scalonej z dwoma sąsiednimi w całość i wtedy to się nazywało Vigoprim wcześniej Primelan i chodząc na te pochody łączyliśmy się z delegacjami pozostałych fabryk u zbiegu ulic Łąkowej i Mickiewicza zanim ta stała się szerokopasmową arterią miasta.
Wielokrotnie wchodziliśmy na teren tej fabryki i nie pamiętam abym widział tam wagony, ale mogę się mylić, czas zaciera wszystko.

Nie sposób dziś jednoznacznie dac odpowiedź na Twoje pytania, tak sobie myślę, skoro dociekliwość to jakby Twoje drugie imię, kiedyż to dane nam będzie poznać bocznice Zduńskiej Woli w wątku Twojego autorstwa.
 

Pasażer J.B

Nowy użytkownik
Reakcje
18 0 0
Zaintrygowałeś mnie, a w zasadzie zachęciłeś do małych poszukiwań, znalazłem blog pewnej Pani, podaję do niego link, zawarte w nim informacje trochę wyjaśniają Twoją tezę a trochę nie.

Może kiedyś o ile coś pozostanie i zaraza pozwoli na swobodniejsze poruszanie się po mieście, i tam zajrzę, choć nie będzie już o tym relacji w tym wątku.



http://ot-foto.blogspot.com/2015/02/pierwsze-polskie-transformatory-i.html


Może warto zwrócić uwagę że zaznaczony przebieg na niemieckim zdjęciu loticzym żółtym kolorem to jedno, ale widać tam też że łukiem poniżej idzie inny tor.
Warto porównać. Czy bocznica do Elektrobudowy i monopolu tytoniowego to jedna i ta sama tzn czy wychodziła z jednego odgałęzienia z ŁKT? Oto jest pytanie.

Znalazłem podczas poszukiwań w krzakach miejsce gdzie bocznica ta zaczynała swój bieg.

Obecnie w terenie śladów coraz mniej, niektórych zdjęć nie da się powtórzyć gdyż jest tam budowane osiedle mieszkaniowe przy Al. Mickiewicza.

Screenshot_20200323_001536.jpg
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1
Warto porównać. Czy bocznica do Elektrobudowy i monopolu tytoniowego to jedna i ta sama tzn czy wychodziła z jednego odgałęzienia z ŁKT? Oto jest pytanie.
Raczej z jednego. Znalazłem jeszcze takie zdjęcie z podobnego okresu. Ten łuk to zdecydowanie tor odbijający od Monopolu w stronę Elektrobudowy.
1584965262097.png

źródło: https://fotopolska.eu/328671,foto.html?o=b80478
Natomiast petardą jest zdjęcie poniżej. Tutaj widać wszystko... Bocznicy Elektrobudowy jeszcze nie ma, natomiast bocznica do fabryki Bennicha zdaje się być już rozebrana. Jak na dłoni widać też bocznicę do rzeźni i cały układ Łodzi Kaliskiej (no może nie całkiem, bo bez parowozowni):
https://fotopolska.eu/1053567,foto.html?o=b80478&a=9405&b=8143.099609375&c=5
 

Pasażer J.B

Nowy użytkownik
Reakcje
18 0 0
Zajęło to jak zawsze trochę czasu, sytuacja obecnie nie pomaga ale proszę bardzo.

Poszukiwania jak zawsze zaczynają się od zwiadu "lotniczego"

IMG_26032020_115046_(960_x_640_piksel).jpg


To zdjęcie znają już wszyscy, korzystamy z bardzo ciekawej i przydatnej opcji wartsw ale najpierw trzeba określić jak najdokładniej przebieg bocznicy o której mowa.

IMG_26032020_115025_(960_x_640_piksel).jpg


Na tyle na ile udało się powiększać i rysować po śladzie uzyskałem taki przebieg.
Dodatkowo jako punkt orientacyjny zaznaczam wieże ciśnień na ŁKT.

IMG_26032020_115108_(960_x_640_piksel).jpg

Przenikanie warstw i mamy czasy współczesne. Zdjęcie lotnicze robione przez Niemców wydaje się dobrze spasowane z mapą współczesną, nie powinno być większych odchyleń.

IMG_26032020_115133_(960_x_640_piksel).jpg


Jeszcze powiększenie i zaznaczenie jaki teren będzie brany pod uwagę do poszukiwań.

IMG_25032020_145541_(640_x_960_piksel).jpg


Jesteśmy na miejscu, od razu widać różnicę wysokości miejsca gdzie szedł kiedyś tor bocznicy względem torów głównych obok po lewo.
Tory główne prowadziły na wiadukt kolejowy, bocznia stopniowo schodziła w dół do opisywanych miejsc a więc wszystko powinno się zgadzać.

IMG_25032020_145605_(640_x_960_piksel).jpg


Trafiają się pierwsze znaleziska, podkład betonowy... tyle że rozmiar raczej tramwajowy.

IMG_25032020_145642_(640_x_960_piksel).jpg


Są i podkłady kolejowe we fragmentach.

IMG_25032020_145707_(960_x_640_piksel).jpg


Ledwie widoczne coś na kształt ławy torowiska.

IMG_25032020_145737_(960_x_640_piksel).jpg


Od drugiej strony.

IMG_25032020_145844_(1081_x_300_piksel).jpg


Widok panoramiczny na starotorze od lewa do prawa.

IMG_25032020_145910_(640_x_960_piksel).jpg


Zbliżamy się do końca.

IMG_25032020_145932_(640_x_960_piksel).jpg


Tutaj tor łukiem szedł w kierunku Monopolu Tytoniowego i Elektrobudowy.
Czas i liczne przebudowy zrobiły swoje niewiele dziś wskazuję że niegdyś jeździły tu pociągi.
Wielu pewnie zapyta a skąd ta pewność że to ślad toru do w/w miejsc?

IMG_25032020_112208_(960_x_640_piksel).jpg


Korzystając z pewnych możliwości (ktoś tu wspominał chyba o super mocach? ) są materiały które na to wskazują, plus relacje osób które potwierdzają ten trop, ludzi dla których te tory to był dzień powszedni.
Jeszcze do niedawna (czasy gdy istniał tu pion utrzymania - Sekcja Eksploatacji) był tutaj tor nr.180. Tor ten, to najpewniej również ostatnia pozostałość odciętej bocznicy o której mowa a która znikła przy okazji budowy trasy W-Z.

Na koniec bonusy i ciekawostka.

IMG_26032020_114015_(640_x_960_piksel).jpg


Tuż obok poszukiwanego dziś toru znajduje się ostatni taki rozjazd w Łodzi i okolicy a wedle opowieści bardziej obeznanych jeden z kilku w Polsce. Cechy wskazują że zabudowany jeszcze przez Niemców w 1940r.

IMG_25032020_145334_(640_x_960_piksel).jpg


Niestety lub stety czas jest już policzony i wszystko wskazuje na to że za chwilę będzie to historia i masa złomu. Na ŁKT znowu zaczyna się ruch.

IMG_25032020_145455_(640_x_960_piksel).jpg


Czas zmian.
 

Pasażer J.B

Nowy użytkownik
Reakcje
18 0 0
Raczej z jednego. Znalazłem jeszcze takie zdjęcie z podobnego okresu. Ten łuk to zdecydowanie tor odbijający od Monopolu w stronę Elektrobudowy.
Zobacz załącznik 717345
źródło: https://fotopolska.eu/328671,foto.html?o=b80478
Natomiast petardą jest zdjęcie poniżej. Tutaj widać wszystko... Bocznicy Elektrobudowy jeszcze nie ma, natomiast bocznica do fabryki Bennicha zdaje się być już rozebrana. Jak na dłoni widać też bocznicę do rzeźni i cały układ Łodzi Kaliskiej (no może nie całkiem, bo bez parowozowni):
https://fotopolska.eu/1053567,foto.html?o=b80478&a=9405&b=8143.099609375&c=5

To zdjęcie jest ciekawe.
Poprzednie lotnicze z 1942r wskazuje na brak bocznicy do Elektrobudowy (tego toru który łukiem szedł przez hale)
To które widać wyżej już ten tor pokazuje i określane jest jako zdjęcie bliżej 1943r.

Czyli to co opisane jest na blogu ot-foto znalazło by potwierdzenie w tych dwóch widokach.
Przy okazji Julia (tuż obok mnie) pozdrawia was wszystkich - poszukiwaczy łódzkich bocznic i cieszy się że jej dawny wpis odkopany po latach przydał się do czegoś i posłużył do dalszych rozważań :giggle:
 
Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
S
Wycieczki i podróże koleją i związane z koleją 50

Podobne wątki