• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

torowy

Znany użytkownik
(Ж.Д. - железная дорога) ... tylko jaka?
Z Kolei Kaliskiej szyna nie może pochodzić, bo została wyprodukowana przed jej otwarciem i to blisko 10 lat, więc nikt nie mógł jej wtedy wyprodukować z nazwą К.Ж.Д.

... ale К.Ж.Д. to może być Kolej Kowelska - Ковельская железная дорога (1873 — 1953).
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Może by tak popełnić plagiat:eek: i stworzyć stronę na podobieństwo strony kolegów z Niemiec,:niepewny: choć w zasadzie to inspiracja nie plagiat.:)

Ja bym jeszcze dodał inny podział, według producentów z uwzględnieniem oczywiście dat produkcji.

Gdybym tylko nie był wykluczony elektronicznie, czyli gdybym nie był taką dupą komputerową.:cry:
 

torowy

Znany użytkownik
  1. Stron na takie same tematy jest wiele np galerie zdjęć kolejowych - wszystkie podobne do siebie, ale różnią się zawartością i szablonem (wyglądem i funkcjonalnością), więc o naśladownictwie nie ma co mówić
  2. Najprościej założyć bloga lub galerię. W przypadku bloga każdy wpis tagujemy i według tych tagów możemy wyświetlać. Generalnie można wyświetlić według dowolnego tagu, ale wpisy będą wyświetlały się chronologicznie.
  3. Prawa autorskie - na forum, w wątku są wpisy wielu autorów. Trzeba uzyskać zgodę na publikację ich zdjęć i tekstów. Zgoda - licencja wymaga uzyskania od nich nazwiska, daty urodzenia, adresu - RODO. Pytanie: kto będzie prowadził tą ewidencję i czy będą chętni do przekazywania tych danych? Można to obejść, gdy autor sam będzie dodawał swoją zawartość - ale wtedy będzie wiele osób na prawach administratora, co jest bardzo ryzykowne dla istnienia strony (kiedyś namówiłem kogoś do prowadzenia wspólnego bloga - po pewnym czasie stracił zapał i skasował wszystkie swoje wpisy). Wiele osób ma do swojej twórczości bardzo specyficzne podejście - chętnie zamieszcza zdjęcia np na Facebooku, ale gdy ktoś prosi o zgodę na ich wykorzystanie na swojej stronie - wtedy zaczynają się schody.
  4. Udostępniając swoje treści na forach, blogach, społecznościach - w tzw. darmowych mediach - trzeba wiedzieć, że w każdej chwili właściciel tych mediów może nam wszystko skasować, bo starci ochotę do ich darmowego udostępniania. To się już dzieje. W ostatnim czasie onet.pl skasował wszystkie blogi ze swojej platformy blogowej. Google zlikwidowało w tym roku platformę społecznościową Google+ - skasowano zdjęcia (miliony? miliardy?) i zlikwidowano grupy społecznościowe (tysiące? dziesiątki tysięcy?) - oczywiście pozwolili wszystko odzyskać w postaci archiwum. Polska grupa o tematyce kolejowej licząca ponad 3000 członków i amerykańska (międzynarodowa) - licząca blisko 14.000 członków - bardzo aktywna - rozpadły się.
To tylko kilka aspektów tej sprawy. Rozwiązaniem jest własna domena i płatny hosting, ale to koszt kilkuset złotych rocznie.

Ze swojej strony deklaruję pomoc w założeniu i prowadzeniu bloga np. według takiego szablonu https://lokomotywownia.blogspot.com/ (zamiast pojazdów byłyby szyny). Aby zabezpieczyć się na przyszłość warto kupić domenę. W tej chwili są dostępne: szyna.com.pl, szyna.org i wiele innych.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Spokojnie najpierw trzeba wszystko przemyśleć, pogadać z ludźmi czy pomogą, nie ma co się tak rzucać na temat bez przygotowania.
Myślałem o czymś trwalszym, czytaj nie do usunięcia w chwili złego humoru, czyli domena i opłata,
Się zobaczy.

Za propozycję pomocy dziękuję.
 
ma na końcu cechy napis К.Ж.Д. Z pewnością oznacza on nazwę linii kolejowej dla której została wyprodukowana
Była już o tym dyskusja, gdy znalazłem szyny z taką cechą w Domaniewicach, niestety nie doszliśmy do jednoznacznych wniosków.
M.in. wpisy #975 #976 #978 #980 #982 i zwłaszcza wpis #990 z odpowiedzią nadesłaną dla Jarząbeka od muzealników z Rosji. Według mnie nie ma wątpliwości, że К.Ж.Д oznacza Kазенные Железные Дороги czyli Państwowe Koleje Rosyjskie (dosłownie "Skarbowe" - bo takim słowem określano w Rosji Carskiej własność "państwową").

Ich freue mich sehr, Ihre Aktivitäten im Bereich Walzzeichen beobachten zu können. Ich sammle die Fotos von Walzzeichen im Gebiet Deutschland im Jahre 1871. Bitte gerne www.walzzeichen.de ansehen. Bitte auch auf polnisch einen Kommentar abgeben, ich lasse das von Google oder einem Freund übersetzen.
Herzlich willkommen auf der Website !

Wałbrzych na terenie wachlarza.
A na podkładzie napis ZŁOM STALOWY - i można by było z tego śmiać się, gdyby nie było to.... naprawdę smutne. Według mnie, te zdjęcie dobrze obrazuje to, co dzieje się z koleją od lat 90-tych. Ot taka "Nasza" rzeczywistość, gdzie od lat nie dba się o zabytki techniki i nie jest prowadzona w tym zakresie żadna "polityka" centralna, pozwalająca na zachowanie dla potomnych choćby zabytkowego podkładu stalowego - być może z XIX wieku.

....a mi się udało w końcu upolować pełną cechę Huty Bankowej z okresu okupacji podczas II w. św. ;) niby nic, wszak cecha była już prezentowana na Forum, ale jednak potwierdza się powiedzenie "szukajcie, a znajdziecie" :LOL: tak więc wszystko jeszcze przed Nami - gdziekolwiek będziemy za rok czy dwa (w odniesieniu do strony internetowej) !!!
BANKHÜTTE 1942 na torze szlakowym linii nr 221 ok. 3 km. przed stacją Orneta.

BANKHUTTE 1942.jpg
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
wczoraj na spacerze z miłością mego życia, na ulicy Dąbrowskiego nieustannie remontowanej od kilku lat, a końca ani widu ani słychu, znalazłem szynę tramwajową z cechą która mnie trochę zdziwiła, raz że nie wiedziałem że ta huta dalej produkuje szyny, dwa że to trochę dziwne, jakby nie było polskich i trzeba by z Austrii sprowadzać.

Donawitz 2016 60R2

DSC_0204-crop.JPG


Ale na końcu budowanej linii, nasza rodzima, jeszcze nie pomalowana.

DSC_0206-crop.JPG
 
nie wiedziałem że ta huta dalej produkuje szyny
Z tego co wiem, to Donawitz nadal walcuje szyny (przykładem są np. szyny tego producenta z 2017 i 2018 roku na modernizowanej linii z Olsztyna do Ełku przez Szczytno, Ruciane-Nida, Pisz.

Co do Huty Katowice, obecnie będącej własnością giganta stalowego ArcelorMittal to można dodać, że jest to jeden z nielicznych już zakładów w Europie - np. w Niemczech nie produkuje się już szyn kolejowych, który ciągle walcuje szyny. Co ciekawe mimo zmiany nazwy, która dokonała się kilkanaście lat temu (zakład nosi obecnie nazwę ArcelorMittal Poland Oddział w Dąbrowie Górniczej), na szynach cechowane jest dalej charakterystyczne [K] (w kwadracie), będące swoistym logiem huty.

Inną rzeczą jest, że na modernizowanych w Polsce szlakach kolejowych - z tego co zauważyłem i zaobserwowałem, przynajmniej w Polsce północno-wschodniej, oraz na nowo wybudowanych (np. w Olsztynie) bądź modernizowanych (np. w Gdańsku) liniach tramwajowych przeważają szyny czeskie z Trzyńca (TŽ) oraz wspomniane, austriackie Donawitz (DO). Poniżej, w uzupełnieniu zdjęcia szyny tramwajowej Huty Katowice z 2018, zamieszczonego wyżej, zdjęcie szyny Huty Katowice (tak do pary :LOL:), także z 2018 ale kolejowej 49 E1 (dawniej S49).

[K] = 18 49 E1
[K] = 18 49 E1.jpg
 
Ostatnio edytowane:

tulip

Aktywny użytkownik
Podobne cechy pojawiały się już w tym wątku. Tutaj zaskoczyła mnie obecność tak starej szyny w mocno eksploatowanym torze - stacja Warszawa Wschodnia, wjazd od strony Grochowa na część podmiejską (tor 3G?)
WarszawaWschodnia.jpg
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Suplement do relacji z naszej wyprawy po złotą szynę, której oczywiście nie odnaleźliśmy, ale kilka innych tak.
Rozprza okolice kozła oporowego szyny w żeberku ochronnym, reszta w szlaku jest z 2014 roku.

Huta Pokój 1928.

DSC_0005-crop.JPG


Huta Częstochowa 1927.

DSC_0008-crop.JPG


Okolice nastawni.

Znów FH z tego samego roku.

DSC_0024-crop.JPG


Azovstal już nie taka nowa 1978.

DSC_0026-crop.JPG


Jedyna szyna w płocie tartaku z cechą Huta Częstochowa 1929 doskonale zachowana.

DSC_0033-crop.JPG


We wspomnianym płocie było mnóstwo szyn wąskotorowych, bez cech jak to zwykle bywa z wyjątkiem jednej, której zdjęcia nie mam, a cecha to H10 S10.

W torach bocznicy.
HP 1981

DSC_0041-crop.JPG


HK 1987

DSC_0042-crop.JPG


HP tym razem 1954.

DSC_0050-crop.JPG


Huta Kościuszko 1946.

DSC_0052-crop.JPG


Dwie szyny w bramie tartaku, obie z Huty Kościuszko, gdyby istniał podręcznik traktujący o cechach na szynach, obie mogły by być przykładem jak powinna wyglądać cecha na szynie która ma 73 lata, życzę każdemu w tym wieku takiego wyglądu.;)

DSC_0053-crop.JPG


DSC_0054-crop.JPG


Szyny ze znalezionego na terenie tartaku kozła oporowego.

Phonix zdaje nam się że to rok 1878, ale głowy nie damy.

DSC_0059-crop.JPG


DSC_0061-crop.JPG


Krupp 1875

DSC_0060-crop.JPG


I dwie Hoesch pierwsza 18 i wydaję mi się że jest 9, dalej ?

DSC_0063-crop.JPG


Druga 1876 lub 8

DSC_0064-crop.JPG


Zbadaliśmy może 1% szyn na stacji i bocznicach, wiele jest bez cech, jeszcze więcej jest tak zniszczona że odczytanie czegoś graniczy z cudem, może urządzenie rentgenowskie lub ultrasonograf, wszak cecha pozostawia ślad w głębi struktury materiału.
Mamy zbyt mało wiedzy aby takie zbudować i mało pieniążków by takie kupić o ile istnieje, szkoda.

Dalszy ciąg z Piotrkowa Trybunalskiego nastąpi niebawem.
 

torowy

Znany użytkownik
Szyny z ogrodzenia zajezdni busów która znajduje się tuż przy torowisku stacji Kielce. Szyny, w przeszłości, z całą pewnością stanowiły element ogrodzenie terenów kolejowych.
Pierwsza część


93 СТАЛЬ M.K.Ж.Д. Г А ... - droga żelazna, ale jaka? Producent? same zagadki

mkkd.jpg


О.П.3. 96 II К.Ж.Д. - szyna skarbowa (К.Ж.Д.) z Zakładów Putiłowskich (Объединенных Путиловских заводов) z lutego 1896 roku

put-kzd.JPG
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Piotrków Trybunalski.
Zdjęcia szyn z płotu o którym pisałem, pozostawiają wiele do życzenia, było ciemno i padał rzęsisty deszcz, większość zdjęć wykonałem z użyciem lampy błyskowej.

Dwie leżące obok przejazdu przy dworcu.

DSC_0123-crop.JPG


DSC_0124-crop.JPG


Szyna z płotu obok strażnicy przejazdowej.

DSC_0141-crop.JPG


Szyny z płotu na terenie niczyim naszym zdaniem, choć pewnie czyjś jest.
Najczęściej spotykane to szyny z cechą AH czyli jak mniemam Alvenslebenhutte -Huta Królewska z data 72 są bardzo zniszczone i co ciekawe kształt główki mają bardziej zbliżony do gruszkowego niż do współcześnie nam znanych.

DSC_0147-crop.JPG


DSC_0151-crop.JPG


DSC_0157-crop.JPG


Jedna z Huty Laura w Siemianowicach LHS 1873

DSC_0144-crop.JPG


Dwie z najazdu do remontu samochodów, wykonanego całkowicie z szyn, ale zabetonowanych, te dwie są podporami, pewnie jest ich więcej, ale to sprawdzimy następnym razem.

Huta Pokój 1953

DSC_0166-crop.JPG


Z drugą wiąże się ciekawa historia oczywiście dla mnie, pokazuje ona jakim niedoskonałym tworem jest człowiek, zobaczyłem cechę IB uradowany z kolejnej zagadki, w domu po obróbce zamiast i zobaczyłem H więc skojarzyłem z Horder Bergwerks, po konsultacji z niezastąpionym znawcą szyn Kolegą Jarząbkiem który otworzył mi oczy zobaczyłem właściwą cechę czyli Hutę Bankową 1929., zresztą już z Piotrem taką znaleźliśmy
Wnioski nie zawsze widzisz to co jest, a często to co chciałbyś zobaczyć, nigdy nie bądź pewny do końca, zawsze istniej możliwość pomyłki, radź się mądrzejszych, ucz się ciągle.

DSC_0165-crop.JPG


I ostatnia którą tego deszczowego popołudnia udało nam się znaleźć to znów Huta Pokój 1954 jako podstawka skrzydlatego koła symbolu często spotykanego na terenach kolejowych.

DSC_0168-crop.JPG


Kilka szyn które odnaleźliśmy to czubek góry lodowej która może się czaić na całym terenie lokomotywowni i huty szkła, dlatego zaraz po powrocie mojego towarzysza z urlopu, organizujemy ekspedycję poszukiwawczo-towarzyską, o czym Was poinformujemy i pokażemy znaleziska.
 
93 СТАЛЬ M.K.Ж.Д. Г А ... - droga żelazna, ale jaka? Producent? same zagadki
Być może M.K.Ж.Д. to Московско-Курская железная дорога czyli Moskiewsko-Kurska Droga Żelazna.
https://ru.wikipedia.org/wiki/Московско-Курская_железная_дорога

po konsultacji z niezastąpionym znawcą szyn Kolegą Jarząbkiem który otworzył mi oczy zobaczyłem właściwą cechę czyli Hutę Bankową 1929
...widać także typ szyny w postaci symbolu S26 (po logu producenta czyli połączonym HB). Ku pamięci, o S26, czyli o pierwszym typie polskiej szyny opracowanym po odzyskaniu niepodległości było już kilka wpisów na Forum np. tu #297.

Jedyna szyna w płocie tartaku z cechą Huta Częstochowa 1929 doskonale zachowana.
Niezwykle ciekawe zdjęcie, ponieważ być może przybliża nam datę wprowadzenia obowiązku nanoszenia na szyny nazwy przewoźnika (P.K.P.) oraz numeru fabrycznego producenta wyrobów dla PKP (w przypadku Huty Częstochowa był to nr 3). Proszę porównajcie zamieszczone zdjęcie ze zdjęciem niemal identycznej szyny, które już kiedyś zamieściłem na Forum, a które przypominam na rzecz tego wpisu.

NP 'S' HUTA 'CZĘSTOCHOWA' 1929R.jpg


Zastanawiają mnie dwie sprawy.
Po pierwsze, czy szyna Huty Częstochowa z 1929 r. zamieszczona przez Kolegę Pawła ma z przodu ucięte cechowanie (jest połączona niewidocznym na zdjęciu spawem z inną szyną) - stąd brak na niej symboli P.K.P. i 3.
Po drugie czy miesiąc produkcji to VII, czy jednak widoczny na pierwszy rzut oka XII.

Porównajcie proszę zamieszczone przeze mnie zdjęcie szyny Huty Częstochowa z października (X na końcu cechowania) 1929 r. która ma już z przodu cechowania symbole P.K.P. i nr producenta 3. ze zdjęciem Kolegi Pawła. Jeżeli szyna ta była by z miesiąca lipca (VII), i miała pełne cechowanie (bez P.K.P. i 3), to oznaczałoby, że obowiązek cechowania na szynach nazwy P.K.P. i nr fabrycznego producenta wdrożono pomiędzy lipcem a wrześniem 1929 r. - przynajmniej w Hucie Częstochowa, ale wydaje mi się, że można to odnieść także do innych producentów szyn, ponieważ szyny z 1930 r. Huty Królewskiej czy FH mają już symbole P.K.P i numery fabryczne.

Oczywiście rozważanie to może być błędne, gdyby cecha na zdjęciu Kolegi Pawła była jednak ucięta z przodu lub miesiąc produkcji był późniejszy - czyli grudzień (XII). Istnieje też możliwość, że szyna ta była wyprodukowana w Hucie Częstochowa na zamówienie innego przewoźnika niż PKP - ale czy wówczas byłby na niej naniesiony symbol "S" czyli symbol typu szyny (S = średnia), nanoszony na szynach produkowanych prawdopodobnie tylko na zamówienie PKP ???

Można też dodać, że o znaczeniu symbolu NP, charakterystycznego dla szyn Huty Częstochowa z lat 20-tych, była już na Forum dyskusja. Wprawdzie do jednoznacznych wniosków nie doszliśmy, ale skrót ten oznacza prawdopodobnie Numer Profilu, ponieważ po symbolu NP pojawiają się na szynach takie symbole jak np. 8 (oznaczający szynę o profilu wzorowanym prawdopodobnie na pruskim typie "8"), 39 (oznaczający szynę o profilu wzorowanym prawdopodobnie na rosyjskim typie "39"/IIa/), S26 (oznaczający polski typ S26) czy też widoczne na zamieszczonych wyżej zdjęciach S (oznaczające polską szynę typu S - średnią) [Szyny Huty Częstochowa oznaczone NP 8, NP 39, NP S26 i NP S gościły już na Forum].
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Ani szyna z Huty Częstochowa z roku 1929, ani ta wcześniej pokazana w tym wątku z roku 1927, nie miały niewidzialnych spawów lub śladów łączenia, nie miały także symbolu P.K.P obejrzeliśmy szyny dokładnie.