• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Piotrek znalazł wczoraj w miejscowości Luciążanka angielską szynę która ma nieomal identyczną cechę z tymi które znaleźliśmy w Kutnie.

DSC_0051.jpg


DSC_0057.jpg


Jest to kolejna z najstarszych odnalezionych przez nasz duet szyn.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
W końcu człowiek znalazł dzięki deszczowi czasz na zaprezentowanie materiału jaki "wyrzeźbił" ostatnio
Jastarnia LOK przy ul. Rybackiej w czasach głęboko "słusznych " sprowadzono z gdańskich fortów płot forteczny z okresu sprzed pierwszej wojny światowej jako zabezpieczenie przed "niebezpiecznym" elementem . Płot soi do dziś a za słupki posłużyły szyny wąskotorowe. Kilka zdjęć zrobiłem ale przejrzę cały płot na jesieni jak nie będzie zieleniny.
Szyny nie posiadają cech
IMG_20190629_085043.jpg
IMG_20190629_085049.jpg
IMG_20190629_085119.jpg
IMG_20190629_085143.jpg
IMG_20190629_085157.jpg
IMG_20190629_085217.jpg
 

torowy

Znany użytkownik
Stacja Warszawa Rembertów - WBK 112. Złączki szynowe tj. łubki i śruby łubkowe łączące szyny S49. Łubki zostały wyprodukowane w Hucie Kościuszko (symbol huty - H.K. numer 20) dla P.K.P.
Czy 49. oznacza rok produkcji, czy przeznaczenie łubka dla szyny S49?

hk20_49.JPG
 

torowy

Znany użytkownik
Mam prośbę - o ile ktoś z Was ma dostęp do PN-55/H-93421 Szyny normalnotorowe, o opublikowanie pkt 1.2.1 (cecha typu szyny). Jak unormowane było i jakie oznaczenia typu szyny stosowano przed wprowadzeniem tej normy?
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Cockerillów kilka już tu było, ale dorzucam jedną z portu w Bergen z dwiema kolejnymi, które udało mi się tak na szybko cyknąć.

Zobacz załącznik 660263 Zobacz załącznik 660264 Zobacz załącznik 660265

Ta środkowa nie dawała mi spokoju, wydawało mi się po obróbce zdjęcia że to Brigerverke, ale po konsultacji i ponownym obejrzeniu już wiem że się myliłem( jak zwykle pośpiech i brak uwagi) to jest Christiania Spigerverke AG, czyli norweska huta/zakład metalurgiczny założona(y) w 1853 roku, działająca do dziś, takiej jeszcze tu nie było.(y)
 
Ostatnio edytowane:
Czy 49. oznacza rok produkcji, czy przeznaczenie łubka dla szyny S49?
W tym wypadku 49. jest to rok produkcji 1949. Dopiero za tą cechą powinna być sekwencja symboli oznaczająca typ łubka, rozpoczynająca się od litery Ł np. H.K. 20 49. Ł 49. Poniżej przykład łubka Huty Kościuszko typu Ł 42 z 1965 r. (HK 20 65. Ł 42.), gdzie warto zwrócić uwagę na to, że litery "H" i "K" (tworzące swoiste logo producenta), są już połączone - taką formę zapisu stosowano od 1952 r., do 1951 stosowano na łubkach zapis H. K. rozdzielnie (tak jak na zdjęciu, które zamieściłeś). Zmiana sposobu cechowania nazwy huty na przełomie lat 1951/52 miała miejsce także na szynach, zamiast całego napisu HUTA KOŚCIUSZKO, pojawiło się wspomniane wyżej logo HK (połączone) wpisane w koło - na końcu sekwencji cechowania (można też dodać, że od 1964 r. logo HK cechowane było na szynie bez otaczającego go koła).

HK. 20 65. Ł42. na stacji Dobre Miasto.jpg


Mam prośbę - o ile ktoś z Was ma dostęp do PN-55/H-93421 Szyny normalnotorowe, o opublikowanie pkt 1.2.1 (cecha typu szyny). Jak unormowane było i jakie oznaczenia typu szyny stosowano przed wprowadzeniem tej normy?
...oj słabo Kolega szuka ;), bo to, o co pytasz było już w tym temacie prezentowane... może warto w wolnej chwili przejrzeć cały temat i zapoznać się z wcześniejszymi wpisami. Polecam wpisy #305 i #307 zamieszczone przez Kolegę Marka (Kempol), tam masz skany z norm m.in. sposobu oznaczania szyn.

Poniżej zdjęcia najstarszych szyn (i nie tylko), dotychczas zlokalizowanych na stacji Orneta:
1. Najstarsza szyna NIE leżąca na torowisku:
.... 1882 VII. Stojąca w płocie, dookoła ogródków działkowych obok wieży wodnej. Cechowanie ucięte, ale krój cyfr sugeruje, że jej producentem był KRUPP.

1882 VII - Orneta, płot dookoła ogródków w pobliżu wieży wodnej.jpg


2. Najstarsza szyna leżąca na nieużywanym torowisku:
ROECHLING 1909. Tor zwrotny pomiędzy rozjazdami nr 17 i 20, szyna toku prawego (patrząc na wzrastający kilometraż linii).

ROECHLING 1909 - Orneta, tor zwrotny pomiędzy rozjazdami nr 17 i 20.jpg


3. Najstarsza szyna leżąca na używanym torowisku:
UNION 1926. Tor szlakowy od strony Olsztyna, tok prawy (patrząc na wzrastający kilometraż linii), za semaforem wjazdowym A1/2, przed rozjazdem nr 9.

UNION 1926 - Orneta, tor szlakowy przed rozjazdem nr 1.jpg


4. Najstarszy podkład stalowy:
MU 86 tor zwrotny pomiędzy rozjazdami nr 6 i 8. Prawdopodobnie produkt Maxhütte Unterwellenborn z 1886 r.

Stalowy podkład MU 86 - Orneta, tor zwrotny pomiędzy rozjazdami nr 6 i 8.jpg
 
Te informacje znalazłem, ale myślałem, że jest coś więcej w normach. Konkretnie chodzi mi o oznaczenie typu szyny "S" (sama litera S), a tam takiego typu nie znalazłem.

Konkretnie na jednej z szyn była ta cecha: "P.K.P. 22 (w kółku) S HP :Π: 1951"
Czy to jest szyna typu S o masie 42,59 kg/mb?
W normach, jak to w normach :), w PN-55/H-93421 odnośnie pkt 1.2.1 jest tylko to, co zaprezentowane jest na skanach już zamieszczonych w temacie. Natomiast co do kolejnego pytania odsyłam do wpisu #299 Kolegi Janka (Jarząbek). Można też dodać, że z opracowanych pod koniec lat 20-tych i na początku lat 30-tych, polskich typów szyn: L (lekka - w produkcji od połowy lat 30-tych), S (średnia - wprowadzona do produkcji jako pierwsza, np. symbol ten jest już na szynach z rocznika 1930) i C (ciężka - wprowadzona do produkcji jako ostatnia, w 1938) - których typ cechowany jest na szynie właśnie w takiej postaci (także z kropką np S.), na powojennych szynach można spotkać także cechowanie typu szyny, w postaci symbolu S26 (np. na szynach Huty Częstochowa z 1945 i 1946, których nie jedno zdjęcie jest w temacie), oznaczające typ pierwszej polskiej szyny opracowanej w 1926 r. o czym możesz przeczytać np tu #297 (zapis typu S26 pojawił się już w 1927 czego przykładem jest zdjęcie szyny Huty Bankowej z 1927 #337). Warto też dodać, że typ S26 przekształcił się później w standardowy typ S. choć ciekawostką jest, że w 1945 i 1946 Huta Częstochowa w cechowaniu swoich szyn, zastosowała właśnie ten "starszy" zapis typu szyny, choć typowe S stosowano od co najmniej 1930 (do 1954 r.), także na przedwojennych wyrobach tej huty, których zdjęcia również znajdziesz w temacie. Można też dodać, że produkcja szyn w powojennej Hucie Częstochowa jest ciągle nieodgadnionym tematem i kilka zagadnień czeka na wyjaśnienie bądź doprecyzowanie, np. to do kiedy walcowano tam szyny ? (szyn z rocznika późniejszego niż 1946 nie widziałem) i dlaczego po II w. św. zmienił się nr fabryczny cechowany na szynie (z "3" na "17") ?, choć przed wojną "17" przypisana była Towarzystwu Starachowickich Zakładów Górniczych Sp. Akc w Wierzbniku.

A pro po Huty Częstochowa, to jej szyna z lutego 1935 r. jest najstarszą (dotychczas zlokalizowaną) szyną, położoną na torze użytkowanym na stacji w Gutkowie.
P.K.P. 3 R. 1935 II "S" HUTA "CZĘSTOCHOWA" - Gutkowo, tor nr 3, tok lewy, obok przejścia na perony.

Gutkowo - szyna Huty Częstochowa z 1935.jpg
 
Ostatnio edytowane:

torowy

Znany użytkownik
Na stacji Warszawa Wawer jeszcze stoi stary, zniszczony płot z siatki ogrodzeniowej, którego słupki stanowią stare szyny. Płot zniknie, gdy modernizacja linii 7 sięgnie wawerskiej stacji. W płocie jest około 50 rożnych szyn - wiele z cechami. Część już sfotografowałem. Jak dla mnie szyny są dość nietypowe, więc zamiast hurtowo, będzie pojedynczo. Na początek szyna z Huty Pokój z 1952 roku. To cała cecha - nie ma oznaczenia P.K.P. i typu szyny oraz miesiąca, ale za to 22 w bardzo grubym kółku. Chyba bez pomiarów nie uda się jej rozszyfrować?

Ciekawostka - około 100 metrów - na zachód - od płotu biegł tor Kolei Jabłonowskiej (rozstaw 800 mm). Wg. Pokropińskiego na wąskotorówce ułożono szyny o masie 13,62 kg/m ... czyli szyna z płotu nie pochodzi z tej wąskotorówki?
hp1952.jpg

hp1952_2.JPG
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
I dlatego temat cech na szynach jest ciekawym i obszernym, na Twoje pytanie może odpowiedziałby ktoś kogo już tu nie ma.
Na starszej od Twojej, ze stacji Głuchołazy wszystko jest ale zmieniony jest szyk cechy.

DSC_0610-crop.JPG


Ale już na dużo młodszej z tej samej stacji nie ma napisu PKP.

DSC_0850-crop.JPG


Z taką jak pokazałeś nie spotkałem się jeszcze, czekamy na dalszy ciąg.
 
Kępno płot z metalowych podkładów.
Bardzo racjonalne wykorzystanie starych, stalowych podkładów kolejowych :). Przypuszczam, że ten płot "przeżyje" jeszcze nie jeden współcześnie postawiony :LOL:.

Na początek szyna z Huty Pokój z 1952 roku.
Bo to jest prawdopodobnie szyna wąskotorowa (oceniając po wyglądzie). Sposób cechowania szyn wąskotorowych jako tako nie objęty był taką normą, jak szyn normalnotorowych, stąd brak napisu P.K.P. i miesiąca produkcji. Wiele szyn wąskotorowych nie nosi śladów jakiegokolwiek cechowania – stąd bardzo ciekawe trafienie Kolega zaliczył. Może – tak jak piszesz – szyna ta pochodzi z rozebranej już, przebiegającej nieopodal Kolei Jabłonowskiej. Widoczny, według mojej oceny, „bardzo lekki” profil szyny i te o wiele mniejsze cyfry i litery w cechowaniu wypukłym (od standardowych, stosowanych w szynach normalnotorowych) niewiele nam jednak powiedzą, dlatego przydałoby się poznać wymiary szyny – stąd prośba do Kolegi, jeżeli to możliwe, o zmierzenie jej podstawowych parametrów. Znając wysokość szyny – od dolnej krawędzi stopki do górnej krawędzi główki (choć główka widać jest już po części starta), szerokość stopki oraz szerokość główki, można byłoby pokusić się o określenie profilu szyny, choćby poprzez wyliczenie jej przybliżonej wagi w kg/mb.

Ale już na dużo młodszej z tej samej stacji nie ma napisu PKP.
Bo w 1970 roku (mniej więcej w połowie roku) zmieniły się normy, a co za tym idzie sposób cechowania szyn. Według nowych przepisów (uwidocznionych od 1970 w cechowaniu szyn różnych producentów, w tym z krajów ówczesnego RWPG, a dostosowanych do ówczesnych norm europejskich) na szynach produkowanych w Polsce zaprzestano nanoszenia symbolu nazwy przewoźnika (P.K.P.) i nr fabrycznego producenta - pamiętającego jeszcze czasy przedwojenne. Charakterystyczny „klucz” miesiąca produkcji (wato dodać, że polskie huty miały swoje własne, indywidualne „klucze” sposobu cechowania miesiąca) zastąpiono cechowaniem miesiąca produkcji w postaci cyfry rzymskiej (I - XII), a symbol roku produkcji ograniczono do dwucyfrowej końcówki roku. Nowością (od 1970) był obowiązek cechowania kierunku walcowania szyny, w postaci charakterystycznej strzałki. Na szynach HP i HK (przedwojennej Huty Królewskiej) był to swoisty powrót do znanych z lat 30-tych strzałek – tak charakterystycznych dla ówczesnych szyn wspomnianych hut, ale także np. Huty Częstochowa, na szynach której, w latach 30-tych, strzałka przyjęła największy rozmiar....

Poniżej zdjęcia szyn, niestety bez cech, ale JEDYNYCH jakie udało mi się zlokalizować w Lidzbarku Warmińskim. Smutny i przygnębiający widok, kiedyś 5-kierunkowego węzła kolejowego, który można obecnie "podziwiać", potęguje brak jakichkolwiek szyn na równi stacyjnej i szlakach wychodzących ze stacji - szyny wymiotło dosłownie do zera (!). Jednak koło dworca można zlokalizować - co najmniej w dwóch miejscach - fragmenty starych szyn, wkopane w ziemię jako słupki.

Zdjęcie nr 1. Na wschodniej ścianie dworca (od strony postoju taksówek), na samym rogu budynku, od strony peronów, zachował się fragment starej szyny, pochylony w stronę ściany, wręcz zatopiony w jej elewacji. Patrząc na profil główki szyny, prawdopodobnie pochodzi ona z przełomu XIX/XX w., a być może pamięta czasy budowy dworca. Trudno stwierdzić czy to pozostałość po starym ogrodzeniu i jaką kiedyś funkcję mógł spełniać ten kawałek szyny. Na pierwszy rzut oka, "podpiera" on ścianę budynku.

Lidzbark Warm. - szyna podpierająca dworzec.jpg


Zdjęcie nr 2. Mniej więcej na przeciwko niewielkiego budynku pochodzenia kolejowego z tabliczką KUŹNIA D2 (na zachód od dworca), po drugiej stronie ulicy Kolejowej, można dostrzec relikty szyn użyte jako elementy konstrukcyjne betonowej ścianki, będącej obecnie "zatoczką/boksem" dla kubłów na śmieci. Nie licząc krótkiego fragmentu szyny "zatopionego" w róg ściany dworca (przedstawionego wyżej), są to jedyne relikty szyn jakie można znaleźć w okolicach stacji. Niestety na szynach nie można dostrzec żadnego cechowania pozwalającego na określenie producenta bądź roku produkcji, jednak ich profil wskazuje, że mogą one pochodzić z lat 50/60 XIX w. i lat 70/90 XIX w. (charakterystyczny dla Vignolesów z tych lat profil, na rysunkach poglądowych zamieszczonych obok zdjęcia szyny).

Lidzbark Warm. - boks na kubły ze śmieciami..jpg
 

Gerson

Znany użytkownik
W związku z prowadzoną przebudową węzła drogowego na al. Wojska Polskiego w Szczecinie i przebudową przystanku Szczecin Łękno zlikwidowano fragment toru 1. Likwidacja związana jest ze zmianą przebiegu linii 406 w tym rejonie.
Szyny złożono na dwóch stosach. Znalazłem tylko jedną cechę.
20190707_170133AA.jpg


Huta Katowice 1986r.
20190707_170157AA.jpg
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Czeski klimat szyna Zeltweg 1874 i powiększenie gdyby ktoś widział dziewiątkę.
Mikulovice.

DSC_0020-crop.JPG


DSC_0020 - Kopia-crop.JPG


A takich ramp spotkałem osiem, złośliwcy, ta w Jindrichov ve Slazku.

DSC_0194.JPG


I nasz swojski prawdziwie polski z Henrykowa, jak mniemam Azovstal wrzesień 1978 rok, szyna jako osłona latarni na zarośniętym placu ładunkowym.

DSC_0176-crop.JPG
 

torowy

Znany użytkownik
W #1.060 ostatnia szyna (z zakładów: Демидова, Нижне-Тагильские заводы) ma na końcu cechy napis К.Ж.Д. Z pewnością oznacza on nazwę linii kolejowej dla której została wyprodukowana (Ж.Д. - железная дорога) ... tylko jaka? Może szyna pochodzi z Kolei Warszawsko-Kaliskiej (Варшавско-Калишская железная дорога)?