• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

Gerson

Znany użytkownik
Fotka szyny z huty im Stalina
куз.м.з. им. сталина 1-а.м.

Super. Ta szyna nie była jeszcze prezentowana w tym temacie.
Wyprodukowana została w KMZ im. Stalin - Kuźnicki Zakład Metalurgiczny w Stalinsku (КМЗ им. Сталина - Кузнецком Металлургическом Заводе в городе Сталинске).
Miasto zmieniło nazwę z Nowokuźnieck na Stalinsk w 1932 roku. Ponowna zmiana na Nowokuźnieck nastąpiła z końcem 1961 roku.
 
Fotka szyny z huty im Stalina
Bardzo interesująca szyna... co ciekawe typ szyny zapisany jest w formie I-A (z kreseczką), a nie jak na zdjęciach poglądowych szyn tego producenta z lat 30-tych, zamieszczonych wyżej: IA czy też IIA (bez kreseczki).

RSW 1900 lub KSW 1900, takiej też chyba nie było na forum.
oj była, była i to nie raz :), w różnych formach cechowania, także w tej nazwałbym ją "ozdobnej" postaci, np w poście #415 z 16 września 2018.
R.S.W. = Rheinische StahlWerke, (czyli jakby nie tłumaczył Reńska (od rzeki Ren) Stalownia (Zakłady Stalowe), lokalizacja: Duisburg-Meiderich, Nadrenia Północna-Westfalia. Można też dodać, że historyczna lokalizacja to miejscowość Meiderich, która dopiero od 1905 stał się częścią Duisburga.

Poniżej UNION D 1893 najstarsza (jak dotychczas) zlokalizowana szyna w Lubominie. Położona na torze bocznym (nr 5), z dwóch stron odciętym już od toru szlakowego.

Lubomino - UNION D 1893 (1).jpg


Lubomino - UNION D 1893 (2).jpg
 
Czy w wątku były publikowane jakiekolwiek informacje dotyczące rosyjskich odlewni braci Byrd (БЕРД - cecha na szynach), które zajmowały się produkcją szyn kolejowych? Ogólnie - wszelkie informacje mile widziane na ten temat.
Było już kilka zdjęć szyn tego producenta, a o samym producencie możesz przeczytać w wątku #383 gdzie jest również kilka linków do stron rosyjskojęzycznych.

Poniżej zdjęcia najstarszych (dotychczas zlokalizowanych) szyn w Olsztynie. Szyny te wbudowane są w krawędź zapomnianej już rampy, byłej wojskowej rampy, powstałej pod koniec XIX w. (w chwili utworzenia w Olsztynie garnizonu wojskowego - ówcześnie drugiego pod względem wielkości (po Królewcu) w Prusach Wschodnich). Rampa ta odegrała swoją rolę m.in. w trakcie I w. św. Położona jest na zachód od obecnego wiaduktu drogowego położonego w pobliżu dworca głównego.
Linki do lokalizacji rampy:
https://www.google.pl/maps/@53.7848621,20.4894979,100a,35y,136.15h,45.01t/data=!3m1!1e3https://www.google.pl/maps/@53.7848621,20.4894979,100a,35y,136.15h,45.01t/data=!3m1!1e3 (gdzie przy rampie stoi pociąg roboczy)

https://www.google.pl/maps/@53.7844...4!1sEpr_qgBD5p4tIZK1FutvqQ!2e0!7i13312!8i6656

Jakiekolwiek zejście na tory jest bardzo niebezpieczne (spory ruch pociągów, obok dworzec główny z patrolami policji i straży ochrony kolei), stąd cechowania szyn uchwycone są nie od strony toru, tylko z rampy (poprzez wychylenie aparatu). Jest to powód m.in. słabo widocznych na zdjęciach cech, jednak są one na tyle czytelne aby je zidentyfikować jako PHONIX R 1874 III. Cechy te (identyczne) widoczne są w co najmniej 4 miejscach. Same wzmocnienie krawędzi rampy urywa się w pewnym momencie, jednak dzięki temu można zobaczyć profil szyn. Szyny te mogą pochodzić z czasów rozbudowy olsztyńskiej stacji o dodatkowe tory, w połowie lat 70-tych XIX w. (można dodać, że kolej dotarła do Olsztyna w 1872 r.). W chwili powstania węzła kolejowego (lata 80-te XIX w.) i kolejnej rozbudowy stacji - w tym budowy wspomnianej rampy wojskowej, kilkunastoletnie szyny (dość lekkie oceniając po profilu) mogły być wymienione na nowsze, bardziej odpowiadające gwałtownemu wzrostowi ciężaru ówczesnych pociągów i wzmożonemu ruchowi, a same trafić na rampę wojskową, jako wzmocnienie jej krawędzi. Oczywiście to tylko domysły, jednak z dużym prawdopodobieństwem, wbudowane w jej krawędź szyny z 1874 r. mogły tam trafić w czasach jej budowy.

Zdjęcia nr 1: Ogólny widok rampy i profil szyn w nią wbudowanych.

Olsztyn - była rampa wojskowa - PHONIX R 1874 III (1).jpg


Zdjęcia nr 2. Dostrzeżone cechy - wszystkie identyczne - to PHONIX R 1874 III (słabo widoczne jednak możliwe do zidentyfikowania):

Olsztyn - była rampa wojskowa - PHONIX R 1874 III (2).jpg
 

Bobik

Aktywny użytkownik
Ja niestety muszę wypracować techniki uwidaczniania cech na szynach.
Na poznańskich Krzesinach stoi kozioł oporowy, na trzech szynach są cechy, jednakże mnogość warstw farby uniemożliwia ich odczytanie . Po potraktowaniu "rdzawym" kamieniem spod torów, udało mi się odczytać "KRUPP" i coś jakby "YY" Albo "77".
IMG_20190623_132153.jpg
Kolejna z cech jest obcięta, poza tym znajduje się w trudno dostępnym miejscu
IMG_20190623_132256.jpg
Ostatnia jest na najlepiej wyeksponowanym fragmencie szyny, jednak jest tam najwięcej łuszczącej się farby.
IMG_20190623_132622.jpg
Wiem, że nic na tych zdjęciach praktycznie nie widać, jednakże może któryś z kolegów jest w stanie dopasować to do znanych sobie cech.
 
Wiem, że nic na tych zdjęciach praktycznie nie widać, jednakże może któryś z kolegów jest w stanie dopasować to do znanych sobie cech.
Wbrew pozorom nie jest tak źle :LOL: Trochę przyciemniłem zdjęcia Kolegi przez co można z nich nieco więcej odczytać.

KRUPP 77.jpg


Powyżej bez wątpienia KRUPP 77 czyli z 1877 roku. Krupp do 1879 cechował rok produkcji w postaci dwucyfrowej końcówki. W 1880 zmienił sposób cechowania - rok produkcji nanoszony był w pełnej postaci.

AH 82 II B ST.jpg


Powyżej szyna co do której, raczej też nie można mieć wątpliwości: AH 82 II B ST czyli Alvenslebenhütte z lutego 1882 r. uzyskana w procesie Bessemera (B ST).

..OA...jpg


Powyżej szyna o której faktycznie trudno cokolwiek powiedzieć. Kolega zamieścił zdjęcie stopką do góry, temu odwróciłem fotografię. Pomimo to niewiele można odczytać, jakieś ...OA... (..OA..Y) lub może prędzej końcówka roku ...0, może ...9 i jakaś litera ? A może to fragmenty jakiegoś większego napisu, jednak tak jak wspomniałem trudno coś zidentyfikować, tym bardziej, że, tak jak Kolega wspomniał, cecha jest obcięta.

Bez wątpienia przedstawione przez Kolegę cechy są naprawdę stare, przez co, sam kozioł oporowy jest według mnie, swoistym zabytkiem techniki.
 

Zbyszek

Zajebistość roku
Moje znaleziska z wczoraj, przy torze kolejowym. Dosłownie 30 cm. od siebie. Muszę tam wrócić na większe poszukiwania.
haki.jpg
Szyna wąskotorowa Decauville, kolega Jarząbek twierdzi, że to spory rarytas na terenie Polski. Powstanie z tego ''coś fajnego''
Decauville.jpg
 

torowy

Znany użytkownik
Z kategorii szyneczki ... eco-szyna ... na linii kolejowej 506 w rezerwacie przyrody Olszynka Grochowska. Ciekawe, ile czasu potrzebowało to pnącze, aby tak pięknie opleść szynę? Dla nie wtajemniczonych - to linia czynna, ale czasami trwają tutaj, jak widać, dłuższe przerwy.

506.JPG
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Międzylesie dziś po południu, dwie szyny ze skrajnika.

Krupp 1934

DSC_0690-crop.JPG


Huta Pokój 1901

DSC_0692-crop.JPG


Jedna z osłony latarni.
Huta Pokój 1905

DSC_0697-crop.JPG


I jedna z kilkunastu takich samych, z płotu wokół budynku stojącego po prawej stronie stacyjnego.
Huta Pokój 1898

DSC_0698-crop.JPG
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Dziś będzie trochę inaczej.
Wprawdzie nie szyna ale wyrób Huty Pokój w wieży zamku Moszna jako element konstrukcyjny tejże wieży.

DSC_0786-crop.JPG


A to absolutnie najdziwniejsze i na razie najwyższe miejsce gdzie mogłem spotkać polską szynę.
Po czterech godzinach marszu, w ponad trzydziestostopniowym upale dotarliśmy na przełęcz Puchacza.

DSC_0839-crop.JPG


I zmęczonym moim błękitnym oczętom ukazał się taki widok.

DSC_0840.JPG


Gdy podszedłem do tego znaleziska ze zdziwienia zaniemówiłem Huta Katowice 1979 rok, skąd ona tu na wysokości 1100 m n.p.m .

DSC_0841-crop.JPG


Na drugiej nie było cechy, reszta to szyny wąskotorowe bez cech niestety.

DSC_0842.JPG
 
Szyna wąskotorowa Decauville
A czy na szynie jest również rok produkcji ? bo za nazwą producenta widać rzymską jedynkę (?). Dalej pewnie był rok produkcji, jednak podejrzewam, że Kolega zamieścił zdjęcie całego, zachowanego fragmentu cechowania.

Gdy podszedłem do tego znaleziska ze zdziwienia zaniemówiłem Huta Katowice 1979 rok, skąd ona tu na wysokości 1100 m n.p.m .
Szczerze mówiąc zaniemówiłem :LOL: Czy dobrze rozumiem, że szyny te stoją już po stronie czeskiej ? Przyznał bym im 1 miejsce w kategorii "lokalizacje-niespodzianki"... bo kto mógłby się spodziewać kawałków szyn na górskim szlaku.... Wynika z tego, że szyny można znaleźć nie tylko w lokalizacjach położonych przy torowiskach (i byłych torowiskach) i w ich okolicach.... Nie lada ciekawostka. Najbliższa linia kolejowa po stronie polskiej (Wrocław Gł. - Międzylesie) oddalona jest ok. 6 km. na zachód od przełęczy... po stronie czeskiej tor dochodzi do stacji Staré Město pod Sněžníkem, również ok 6 km. na wschód od przełęczy.... ciekawe kto i kiedy umieścił te fragmenty szyn, no i skąd się wzięły w tym miejscu szyny wąskotorowe :niepewny: jedyne co wiemy, to to, że wydarzyło się to po roku 1979.

Wprawdzie nie szyna ale wyrób Huty Pokój w wieży zamku Moszna
Co do profili stalowych (które są równie ciekawe jak szyny), w Dobrym Mieście można obejrzeć np. profil, będący fragmentem konstrukcji śluzy - starej tamy położonej na rzece Łyna. Zachowany fragment, eksponowany jest w plenerze. Został ustawiony tuż obok funkcjonującej tamy. Na "stalowej belce" można przeczytać nazwę producenta i nr profilu: PEINER WALZWERK NP 26. Stalownia w Peine (miasto w środkowych Niemczech, w Dolnej Saksonii, w pobliżu Hanoweru), wprawdzie nie produkowała szyn, ale myślę, że warto wspomnieć o niej, na forum kolejowym, bo ostatnio czytałem ciekawy artykuł o moście kolejki wąskotorowej na Szreniawie, w Proszowicach (na rozebranej już linii Charsznica Wąskotorowa – Kocmyrzów Wąskotorowy), gdzie wspomniane jest m.in., że profile stalowe mostu kolejowego są wyrobu właśnie tego producenta:
https://dziennikpolski24.pl/stalowe-wspomnienie-po-planie-szescioletnim/ar/3109866
oraz link do niemieckojęzycznej Wiki (po polsku nie ma), z krótkim opisem stalowni w Peine:
https://de.wikipedia.org/wiki/Peiner_Träger

Poniżej: zdjęcia zachowanego fragmentu konstrukcji starej śluzy z tamy na rzece Łyna w Dobrym Mieście, z cechami producenta profilu stalowego: PEINER WALZWERK.

Dobre Miasto - zachowany fragment starej tamy (1).jpg


Dobre Miasto - zachowany fragment starej tamy (2).jpg


Dobre Miasto - zachowany fragment starej tamy (3).jpg
 
Ostatnio edytowane:

Zbyszek

Zajebistość roku
@Stanisław1972
Niestety nie ma żadnej daty, oprócz cechy Decauville, kreski i napisu ACIER- co oznacza po francusku stal, nie było nic.
Jak na złość, otwór mocowania słupka z szyny wypadł tak, a nie inaczej. Długo myślałem, jak to rozgryźć i wymyśliłem, że utnę po odcinku właśnie tam, gdzie wypada ta kreska. Z jednego kawałka powstanie coś fajnego, z drugiego kumpel do kieliszka, ale to pokaże kiedyś i w innym wątku.
Co do szyn w górach, to kawałek szyny wąskotorowej jest elementem schodów na zamek Strzemień w Teplickim skalnym mieście, a barierka z szyn, na punkcie widokowym w Broumowskich stenach. Kiedyś jak trafię zdjęcie, to zamieszczę.
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Retorty do zgazowywania węgla w muzeum gazownictwa w Paczkowie.
DSC_0969.JPG


Jako element konstrukcyjny ceownik z huty Roechling, znanego producenta szyn.

DSC_0965.JPG


I najciekawsze, szyna jako tor jezdny mechanizmu ładowania retort, studwuletnia GHH 1917

DSC_0971.JPG
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Czechy to w zasadzie nie jest Eldorado szynowe, przynajmniej tam gdzie dane było mi się znaleźć, dominuje rodzimy Trzyniec z różnych lat, w większości współczesne bo i tam zaraza nowoczesności dotyka dworce.
Czasami jednak można coś znaleźć.

Osoblaha w torach normalne z Trzyńca rocznik 1983.

DSC_0208-crop.JPG


Ale w parowozowni jako słupki do podtrzymywania wrót WIT 1887 i Teschen 1882

DSC_0325-crop.JPG


DSC_0327-crop.JPG
 
Ale w parowozowni jako słupki do podtrzymywania wrót WIT 1887 i Teschen 1882
A czy szyna z Witkowic to nie rocznik 1882, podobnie jak ta z Cieszyna ? Bo wydaje mi się, że na cechowaniu widać także dolną kreseczkę od dwójki (oznaczoną strzałką), której końcówka jest tuż przy kropce oznaczonej nr 1, jednak nieco poniżej jej. Łatwo się pomylić, bo samą końcówkę tej kreseczki można uznać za kropkę, jednak widoczne na cechowaniu kropki, oznaczone 1, 2 i 3 leżą w jednej linii, nieco wyżej niż kreseczka od dwójki. Tak więc wydaje mi się, że szyna z Witkowic jest o 5 lat starsza!.

WIT 1882.jpg


Poniżej zestawienie trzech szyn G.H.H. z 1934, 1935 i 1936 roku, położonych na torze szlakowym linii nr 221 (Gutkowo - Braniewo), zlokalizowanych kilkaset metrów przed stacją Bukwałd. Co ciekawe wszystkie szyny maja charakterystyczny x (iks) przed cechowaniem, do chwili obecnej o niejasnym znaczeniu. Kiedyś pytałem się już o znaczenie tego symbolu, jednak nikomu nic do głowy nie przyszło, tak więc ponawiam pytanie z prośbą, może ktoś wie, co może oznaczać ten symbol ???

x GHH (1934, 1935, 1936).jpg


Na koniec kolejne pytanie, tym razem natury technicznej. Myślę, że Koledzy mający dużą wiedzę w technologii produkcji szyn (a wiem, że są tacy na Forum ;)) rozwieją moje wszelkie wątpliwości.

Pytanie: Czy iglice rozjazdów walcowane są początkowo tak jak zwykłe szyny, a dopiero potem kształtowane, czy jednak proces walcowania iglic jest samodzielnym procesem od samego początku produkcji, a oznaczenia na nich cechowane mówią nam jedynie to, do jakich rozjazdów są one przeznaczone (z jakich typów szyn zbudowanych) ? Doprecyzowując, czy iglice oznaczone Ig42 robione są początkowo jak szyny S42, a iglice Ig49 jak szyny S49 itd (później skracane, formowane itp.) ? Czy jednak wygląda to trochę inaczej... Ten problem nurtuje mnie od pewnego czasu i szczerze mówiąc nie znalazłem konkretnych lub wzajemnie się wykluczających odpowiedzi. Od razu dodam, że wprawdzie oznaczenia na iglicach sugerują, że przypisane są one konkretnemu typowi rozjazdu, zbudowanemu z danego typu szyn (Ig42 >S42, Ig49 > S49 itd), to w rzeczywistości można też spotkać na rozjazdach także starsze szyny, np jeszcze przedwojennego typu S., współpracujące z w/w iglicami. Moje pytanie zobrazuję zdjęciami iglic zlokalizowanych na stacji Dobre Miasto:

Czy iglica Huty Kościuszko oznaczona P.K.P. 20 1958 # Ig.42 HK. od samego początku jest walcowana jako iglica, czy formowana jest z odpowiednich kształtów i parametrów stalowego pręta, z którego może powstać także szyna S42 ?.

P.K.P. 20 1958 #  Ig.42 HK. - Dobre Miasto.jpg


Czy iglica Huty Kościuszko oznaczona P.K.P. 20 # 1966 Ig49 HK od samego początku jest walcowana jako iglica, czy formowana jest z odpowiednich kształtów i parametrów stalowego pręta, z którego może powstać także szyna S49 ?.

P.K.P. 20 # 1966 Ig49 HK - Dobre Miasto.jpg