• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Jadąc w piątek na Widzew zauważyłem przez okno pociągu szynę na końcu ulicy biegnącej wzdłuż torów, podzieliłem się tym znaleziskiem z Piotrkiem, oczywiście wiedział o niej i nawet ma jej zdjęcie, cóż młodość, dowiedziałem się także że ulica nosi nazwę Nowy Świat, przyznam że nawet nie słyszałem o takiej mimo iż nie lezy na terenach nowo zasiedlonych.

Oto jej zdjęcie.

20190420_175015.jpg


Okazuje się że można znaleźć coś ciekawego nieomal pod nosem, Piotrek mieszka niedaleko, ja niedaleko pracuję, jeśli pogoda dopisze to sobie jutro zrobię spacer w tamte okolice.
 
Ani szyna z Huty Częstochowa z roku 1929, ani ta wcześniej pokazana w tym wątku z roku 1927, nie miały niewidzialnych spawów lub śladów łączenia, nie miały także symbolu P.K.P obejrzeliśmy szyny dokładnie.
W 1927 na pewno nie było jeszcze na szynach znaku P.K.P. Z moich obserwacji szyn wynika, że właśnie w 1929 r. wprowadzono przepisy uwzględniające w cechowaniu nazwę przewoźnika i nr fabryczny producenta.

Niestety niezwykle trudno dotrzeć do jakichkolwiek informacji, kiedy dokładnie to nastąpiło. Jeżeli na szynie Huty Częstochowa z października 1929 (z mojego zdjęcia) symbole te już są, a na szynie z lipca (jeżeli na zaprezentowanej przez Ciebie szynie, jak wspominałem w poprzednim poście, jest lipiec a nie grudzień :niepewny:) nie ma symbolu P.K.P., to można pokusić się o wniosek, że mogło to nastąpić w okresie lipiec - wrzesień 1929. Problem w tym, że na zaprezentowanej przez Ciebie szynie, cecha miesiąca produkcji wygląda na XII (czyli grudzień, ale może to złudzenie), wówczas moje przypuszczenia są na nic. Bo może jest to po prostu szyna Huty Częstochowa z XII 1929 wyprodukowana dla innego przewoźnika, stąd brak symbolu P.K.P. (który, tak jak wspomniałem wyżej, był już na szynie Huty Częstochowa z X 1929).

Okazuje się że można znaleźć coś ciekawego nieomal pod nosem
Ю.Р.Д.М.О. czyli szyna Южно-Русского Днепровского Mеталлургического Oбщества zlokalizowanego w mieście Kamieńskie (Ка́менское, obecnie Ukraina) w obwodzie dniepropietrowskim (Днепропетро́вская о́бласть). Zakłady metalurgiczne w Kamieńskiem uruchomiono w 1887 (istnieją do dzisiaj jako dnieprzański kombinat metalurgiczny), tak więc szyna z 1888 r. (na zdjęciu widać datę produkcji XI 88) pochodzi niemal z pierwszych serii szyn walcowanych w zakładzie. Ciekawy jest natomiast symbol 29. na początku cechowania, bo taki symbol spotykany jest także na późniejszych szynach tego producenta, tylko, że wówczas jest w charakterystycznej ramce w formie wielościanu. Dobrze to widać na zdjęciach szyn Ю.Р.Д.М.О. ze strony https://children-railway.kharkov.ua/?p=1623 gdzie są zaprezentowane szyny z 1990 i 1901 r. cechowane tym symbolem (29), a położone na wąskotorowej kolei dziecięcej Малая Южная железная дорога (750 mm), zlokalizowanej w Charkowie, obecnie Ukraina.
https://ru.wikipedia.org/wiki/Малая_Южная_железная_дорога


Symbol ten może więc oznaczać typ lekkiej szyny (jak na obecne standardy), o masie 20-kilku kg/mb, a więc całkiem sporej jak na kolejkę wąskotorową Małej Jużnej Żelaznej Dorogi, na której znajdują się obecnie. Jednak w czasach Rosji Carskiej szyny te stosowano zapewne na kolejach normalnotorowych, bo większość szyn w/w kolejki dziecięcej (co można ocenić po zdjęciach zaprezentowanych na w/w stronie), to szyny staroużyteczne, pozyskane z rozbiórki szlaków normalnotorowych (kolejkę dziecięca uruchomiono w 1941 r., a roczniki na szynach są niekiedy sporo starsze).

 

torowy

Znany użytkownik
Szyna z toru WBK112 Warszawa Rembertów

Cecha: P.K.P. [20] 1954 :☐: S.42 (HK) - szyna typu S42, wyprodukowana dla P.K.P. w Chorzowie, w Hucie Kościuszko, we wrześniu 1954 roku.
Do którego roku Huta Kościuszko stosowała symbol (HK) - wspólna ścianka - na szynach? Czy takie znakowanie - (HK) - stosowano w Hucie Królewskiej?

HK-s42-1954-9.JPG
 

JacekZet

Znany użytkownik
Bardzo racjonalne wykorzystanie starych, stalowych podkładów kolejowych :). Przypuszczam, że ten płot "przeżyje" jeszcze nie jeden współcześnie postawiony :LOL:.



Bo to jest prawdopodobnie szyna wąskotorowa (oceniając po wyglądzie). Sposób cechowania szyn wąskotorowych jako tako nie objęty był taką normą, jak szyn normalnotorowych, stąd brak napisu P.K.P. i miesiąca produkcji. Wiele szyn wąskotorowych nie nosi śladów jakiegokolwiek cechowania – stąd bardzo ciekawe trafienie Kolega zaliczył. Może – tak jak piszesz – szyna ta pochodzi z rozebranej już, przebiegającej nieopodal Kolei Jabłonowskiej. Widoczny, według mojej oceny, „bardzo lekki” profil szyny i te o wiele mniejsze cyfry i litery w cechowaniu wypukłym (od standardowych, stosowanych w szynach normalnotorowych) niewiele nam jednak powiedzą, dlatego przydałoby się poznać wymiary szyny – stąd prośba do Kolegi, jeżeli to możliwe, o zmierzenie jej podstawowych parametrów. Znając wysokość szyny – od dolnej krawędzi stopki do górnej krawędzi główki (choć główka widać jest już po części starta), szerokość stopki oraz szerokość główki, można byłoby pokusić się o określenie profilu szyny, choćby poprzez wyliczenie jej przybliżonej wagi w kg/mb.



Bo w 1970 roku (mniej więcej w połowie roku) zmieniły się normy, a co za tym idzie sposób cechowania szyn. Według nowych przepisów (uwidocznionych od 1970 w cechowaniu szyn różnych producentów, w tym z krajów ówczesnego RWPG, a dostosowanych do ówczesnych norm europejskich) na szynach produkowanych w Polsce zaprzestano nanoszenia symbolu nazwy przewoźnika (P.K.P.) i nr fabrycznego producenta - pamiętającego jeszcze czasy przedwojenne. Charakterystyczny „klucz” miesiąca produkcji (wato dodać, że polskie huty miały swoje własne, indywidualne „klucze” sposobu cechowania miesiąca) zastąpiono cechowaniem miesiąca produkcji w postaci cyfry rzymskiej (I - XII), a symbol roku produkcji ograniczono do dwucyfrowej końcówki roku. Nowością (od 1970) był obowiązek cechowania kierunku walcowania szyny, w postaci charakterystycznej strzałki. Na szynach HP i HK (przedwojennej Huty Królewskiej) był to swoisty powrót do znanych z lat 30-tych strzałek – tak charakterystycznych dla ówczesnych szyn wspomnianych hut, ale także np. Huty Częstochowa, na szynach której, w latach 30-tych, strzałka przyjęła największy rozmiar....

Poniżej zdjęcia szyn, niestety bez cech, ale JEDYNYCH jakie udało mi się zlokalizować w Lidzbarku Warmińskim. Smutny i przygnębiający widok, kiedyś 5-kierunkowego węzła kolejowego, który można obecnie "podziwiać", potęguje brak jakichkolwiek szyn na równi stacyjnej i szlakach wychodzących ze stacji - szyny wymiotło dosłownie do zera (!). Jednak koło dworca można zlokalizować - co najmniej w dwóch miejscach - fragmenty starych szyn, wkopane w ziemię jako słupki.

Zdjęcie nr 1. Na wschodniej ścianie dworca (od strony postoju taksówek), na samym rogu budynku, od strony peronów, zachował się fragment starej szyny, pochylony w stronę ściany, wręcz zatopiony w jej elewacji. Patrząc na profil główki szyny, prawdopodobnie pochodzi ona z przełomu XIX/XX w., a być może pamięta czasy budowy dworca. Trudno stwierdzić czy to pozostałość po starym ogrodzeniu i jaką kiedyś funkcję mógł spełniać ten kawałek szyny. Na pierwszy rzut oka, "podpiera" on ścianę budynku.

Zobacz załącznik 661689

Zdjęcie nr 2. Mniej więcej na przeciwko niewielkiego budynku pochodzenia kolejowego z tabliczką KUŹNIA D2 (na zachód od dworca), po drugiej stronie ulicy Kolejowej, można dostrzec relikty szyn użyte jako elementy konstrukcyjne betonowej ścianki, będącej obecnie "zatoczką/boksem" dla kubłów na śmieci. Nie licząc krótkiego fragmentu szyny "zatopionego" w róg ściany dworca (przedstawionego wyżej), są to jedyne relikty szyn jakie można znaleźć w okolicach stacji. Niestety na szynach nie można dostrzec żadnego cechowania pozwalającego na określenie producenta bądź roku produkcji, jednak ich profil wskazuje, że mogą one pochodzić z lat 50/60 XIX w. i lat 70/90 XIX w. (charakterystyczny dla Vignolesów z tych lat profil, na rysunkach poglądowych zamieszczonych obok zdjęcia szyny).

Zobacz załącznik 661692
Nie KUŹNIA D2 ale KUŹNIA DZ. DZ w oznaczało na PKP Odcinek Drogowy który etatowo posiadał kuznie.
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Pozwoliłem sobie odrobinę poprawić tę pierwszą.

P7230016a-crop.jpg


- О.П.3. - Объединенных Путиловских заводов Zakłady Putiłowskie 1898 rok dla Kазенные Железные Дороги czyli Państwowe Koleje Rosyjskie.

Co do drugiego mam wątpliwości, gdybs podesłał mi zdjęcie w pełnej rozdzielczości może udało by się coś wyciągnąć z niego, nie chcę wymyślać na siłę i udawać mądralę.
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Znaleźliśmy, a w zasadzie to Piotrek dojrzał na stosie szyn, ułożonych na transporterze stojącym na rampie załadowczej, ale nie transporterowej, szynę z Huty Kościuszko z roku 1967 i nie byłoby w niej nic szczególnego gdyby nie odbiorca.

DSC_0195-crop-crop.JPG


Odbiorcą jest CMEF czyli Cia. Mogiana de Estradas de Ferro w Brazylii.
Ciekawe skąd się wzięła w Rgowie i jaki ją los czeka, myślę że dobrze byłoby zabezpieczyć ten kawałek nawet kosztem całości, i wyeksponować w Magazynie No 1, lub oddać kolegom z PSMK.
 
Do którego roku Huta Kościuszko stosowała symbol (HK) - wspólna ścianka - na szynach? Czy takie znakowanie - (HK) - stosowano w Hucie Królewskiej?
Co do huty o którą pytasz, wspólna ścianka dla "H" i "K" cechowana była od 1952 r. do połowy roku 1970, przy czym istniały dwie wersje tego loga, w pierwszym H< wpisane było w koło. Znane cechy nazwy huty nanoszone na szynach, odnoszące się właściwie do jednej i tej samej huty, to:
AH (lata 60-90 XIX w.)
KÖNIGSHÜTTE (II połowa lat 90-tych XIX w - 1918)
KRÓLHUTA (1924 - 1929)
KRÓL. HUTA (z kropką po "L", 1929 - 1933)
HUTA KRÓL. (przestawiona sekwencja, 1933 - 1938)
HUTA J. PIŁSUDSKI (1938 - 1939)
KÖNIGSHÜTTE (ponownie, podczas okupacji 1939 - 1944)
HUTA KOŚCIUSZKO (1945 - 1951)
H< (H połączone z K, wpisane w koło) (1952 - 1963)
H< (H połączone z K, samodzielne, bez wpisania w koło) (1964 - I połowa 1970 r.)
H.K. (II połowa 1970 r. - 1982)
HK (bez kropek, 1982 do lat 2000-nych).

Kiedy w latach 2000-nych Huta Kościuszko ogłosiła upadłość, a z jej jednego z wydziałów, przeznaczonego do restrukturyzacji utworzono Hutę Królewską (bo zapewne pytasz o ten okres historii huty) na szynach nanoszone było dalej HK i nanosi się je do chwili obecnej. Np. we wpisie Kolegi Marka #470 na zdjęciach walców współczesnej Huty Królewskiej, na jednym z nich widać walcmarkę HK 18 VII S49 (oczywiście jej "lustrzane odbicie" bo prawidłowo napis odbijał się dopiero na szynie), czyli szyny typu S49 z lipca 2018 r. Tak więc skrót HK, oznacza obecnie Huta Królewska, ale ma również odniesienie historyczne, bo po części odwołuje się do powojennej nazwy huty - Huta Kościuszko i jej loga HK z lat 80-90-tych XX w. (HK bez kropek).

Poniżej cecha huty, której jeszcze chyba nie było w temacie.
TEPLITZ 83. B. .... (prawdopodobnie ucięta końcówka cechowania to B. St).

TEPLITZ 83. B. .... Chabówka, słupek przy sklepie..jpg


Szyna z 1883 roku stojąca jako słupek koło sklepu spożywczego w Chabówce, nieopodal dworca, przy drodze prowadzącej do skansenu kolejowego. Szyna ze stalowni w Cieplicach (czes. Teplice, niem. Teplitz), z dawnego cesarstwa Austro-Węgierskiego - obecnie Czechy, Kraj ustecki, nieopodal granicy z Niemcami. Z tego co udało mi się wyczytać na stronach czeskich, walcownia w Teplitz w 1886 r. dokonała fuzji z Prager Eisenindustrie-Gesellschaft, i prawdopodobnie wówczas marka TEPLITZ znikła na dobre z szyn (zaprzestano produkcji szyn ?). Prager Eisenindustrie-Gesellschaft kontynował walcowanie szyn w Kladno pod marką PEIG KLADNO. Trudno znaleźć cokolwiek więcej oprócz kilku rycin stalowni np. na stronie https://austria-forum.org/af/Bilder_und_Videos/Kronprinzenwerk/15.dt/663
 
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Kępno czerwcowy upalny dzień. Przy drodze dojazdowej do stacji płot z szyn.

DSC_0313.JPG


Najwięcej szyn z cechą z Huty Królewskiej z roczników 1926 i 1933, w różnym stanie, czasami szczątkowe.

DSC_0325-crop.JPG


DSC_0327-crop.JPG


DSC_0329-crop.JPG


DSC_0332-crop.JPG


Kilka z Huty Pokój spory rozrzut czasowy.
FH 1925

DSC_0316-crop.JPG


HP 1952

DSC_0312-crop.JPG


Jedna z Huty Laura 1870 bodajże rok, trochę niewyraźna, nie przełączyłem na manual i złapał gad ostrość na siatce.

DSC_0330-crop.JPG


I jedna HB&HV 1898

DSC_0331-crop.JPG


Reszta jak zwykle bez cech lub tak skorodowana że nie sposób niczego odczytać.
 

torowy

Znany użytkownik
Ogrodzenie na stacji Warszawa Wawer.

Szyna ma wymiary (wg pomiaru): wysokość: 89,1 - 89-15 mm, szerokość stopki: 71 mm, szerokość główki: 38,2 mm. Na szynie widoczna jest cecha: Р. Б. М. О. 1908.
Р. Б. М. О.
- producent: Русско-Бельгийское Mеталлургическое Oбщество (Rosyjsko-Belgijskie Towarzystwo Metalurgiczne) .
W przypadku roku produkcji można mieć pewne wątpliwości.

Wymiary nie pasują do żadnego typu szyny?
więcej zdjęć na SZYNY vel RELSY

rbmo_6_.jpg

rbmo_4.jpg
 
Poniżej zdjęcia szyn, niezwykle ciekawych, które zlokalizowałem w ogrodzeniu w Białym Dunajcu i w Zakopanym. Szyny pochodzą z niemal 100% prawdopodobieństwem z kolejki linowo-terenowej na Gubałówkę. Tor kolejki, uruchomionej w grudniu 1938 ma rozstaw 1200 mm.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kolej_linowo-terenowa_na_Gubałówkę

Na zlokalizowanych w ogrodzeniach w Białym Dunajcu oraz w Zakopanem szynach, stojących przy starych posesjach, widnieje cecha opisana tylko nazwą producenta L. DE ROLL BERNE. Wynika z tego, że szyny te, o nieco odbiegającym od typowo "kolejowego" profilu (patrz zdjęcia poniżej), wyprodukowała szwajcarska firma z Berna. Wspomniana wyżej strona na Wiki wspomina, że Von Roll Berno był w 1938 r. producentem pierwszych wagonów kolejki na Gubałówkę. Po nieco głębszej analizie informacji o firmie, wydaje mi się, że wybudowała ona wówczas całą infrastrukturę kolejki, a zlokalizowane szyny, wprawdzie bez roku produkcji, pochodzą właśnie z 1938 roku.

O zakładach Société des Usines L. de Roll z Berna wspomniane jest np. tu https://pl.wikipedia.org/wiki/Kolej_Bergamo-San_Vigilio przy okazji budowy w 1912 r. kolejki Bergamo-San Vigilio. Firma Von Roll ma niezwykłe tradycje w budowie kolejek linowo-terenowych, sięgające jeszcze XIX w. o czym można przeczytać np. na stronie https://en.wikipedia.org/wiki/Von_Roll_Holding (niestety tylko po angielsku). Von Roll, z francuska De Roll oznacza nazwisko rodzinne, a L. w cechowaniu szyn oznacza zapewne Ludwig - bo to Ludwig von Roll założył w maju 1823 r. Gesellschaft der Ludwig von Roll'schen Eisenwerke - firmę zajmującą się budową infrastruktury kolejowej kolejek górskich i terenowo-linowych.

Szkoda, że fragmenty prawdopodobnie pierwotnych, przedwojennych szyn kolejki na Gubałówkę, można zobaczyć tylko w starych ogrodzeniach na co najmniej dwóch niepozornych posesjach w Zakopanem i w Białym Dunajcu. Trzeba przyznać szyny-słupki są odmalowane i zadbane, jednak szyny te nie są eksponowane w jakimkolwiek muzeum (a może się mylę ?), na co według mnie ze wszech miar zasługują, zanim na dobre pochłonie je rdza i zasłona ludzkiej niepamięci..... Szyny jeszcze stoją.... dopóki właściciele posesji nie zechcą wymienić ogrodzenia na jakieś bardziej "nowoczesne".

Zdjęcie nr 1. Kompilacja trzech fotografii płotu w Białym Dunajcu z szyn L. DE ROLL BERNE.

L. DE ROLL BERNE - Biały Dunajec - widok ogólny płotu.jpg


Zdjęcia nr 2 i 3. Płot w Białym Dunajcu c.d., w tym profil szyny.

L. DE ROLL BERNE - Biały Dunajec.jpg


L. DE ROLL BERNE - Biały Dunajec (profil).jpg


Zdjęcie nr 4. Kompilacja dwóch fotografii szyn L. DE ROLL BERNE w ogrodzeniu niepozornej posesji w Zakopanem.

L. DE ROLL BERNE na posesji w Zakopanem.jpg
 
Ostatnio edytowane:
Ogrodzenie na stacji Warszawa Wawer.

Szyna ma wymiary (wg pomiaru): wysokość: 89,1 - 89-15 mm, szerokość stopki: 71 mm, szerokość główki: 38,2 mm. Na szynie widoczna jest cecha: Р. Б. М. О. 1908.
Р. Б. М. О.
- producent: Русско-Бельгийское Mеталлургическое Oбщество (Rosyjsko-Belgijskie Towarzystwo Metalurgiczne) .
W przypadku roku produkcji można mieć pewne wątpliwości.

Wymiary nie pasują do żadnego typu szyny?
więcej zdjęć na SZYNY vel RELSY

Zobacz załącznik 665783
Zobacz załącznik 665785
Oceniając po wymiarach to szyna wąskotorowa, coś pomiędzy pruskimi typami S12 i S14, czyli o masie od 12 do 14 kg/mb. Oczywiście nie ma ona nic wspólnego z typami szyn wąskotorowych pochodzenia niemieckiego.

Poniżej zdjęcie szyny z miejsca, w którym jakichkolwiek szyn raczej nie powinno się spodziewać :LOL:

B. ST. TESCHEN. 88. czyli szyna z Cieszyna z 1888 r. zlokalizowana we wnętrzu krakowskiego Barbakanu jako wzmocnienie krawędzi podłogi przy barierce zabezpieczającej otwór, przez który prowadzą schody z/na górną kondygnację/balustradę budowli.

Kraków - Barbakan (1).jpg


Kraków - Barbakan (2).jpg


B. ST. TESCHEN. 88. Kraków - Barbakan.jpg


Można dodać, że po drugiej stronie, wchodząc drzwiami po prawej stronie bramy, docieramy do góry przez niemal identyczne schody i otwór, którego krawędź jest również zabezpieczona identycznie cechowaną szyną - jednak w tym przypadku cechę bardzo słabo widać, w przeciwieństwie do cechy na szynie do której można dotrzeć przez drzwi po lewej - zaznaczone na pierwszym zdjęciu czerwoną strzałką. Z rozmowy z jednym z pracowników, przewodników turystycznych po Barbakanie, dowiedziałem się tylko tyle, że schody były remontowane jeszcze przed II w. św. tak więc prezentowana szyna zapewne wówczas trafiła w to miejsce. Jak widać, zabytki Krakowa, kryją w sobie także kolejowe ciekawostki.
 
Ostatnio edytowane:

torowy

Znany użytkownik
Wg Pokropińskiego, na odcinku od Jabłonny do stacji Wawer tor Kolei Jabłonowskiej wykonany był z szyn o masie 13,62 kg/m. Wszystko wskazuje na to, że szyny z ogrodzenia stacji Warszawa Wawer, to szyny z tej Kolei, tym bardziej, że od ogrodzenia do dawnej trasy Kolei jest tylko 100-150 metrów. W 1950 roku Kolej Jabłonowską przejęło PKP, a w 1952 roku zamknięto odcinek Most - Wawer - Otwock. Torowisko rozebrano w 1954 roku ... więc ogrodzenie z szyn wąskotorowych zapewne zostało wykonane w latach 1954-1955.

Wszystko składa się w logiczną całość. Jest tylko jeden problem - nie zachował się nawet metr toru, a dokumenty na temat szyn Kolei Jabłonowskiej, o ile istnieją są zapewne gdzieś głęboko schowane w archiwach?
 
KRÓLHUTA (1924 - 1929)
KRÓL. HUTA (z kropką po "L", 1929 - 1933)
Mały błąd się wkradł oczywiście zmiana sposobu cechowania nastąpiła w 1927 roku. Powinno być:
KRÓLHUTA (1924 - 1927)
KRÓL. HUTA (z kropką po "L", 1927 - 1933)

Do którego roku Huta Kościuszko stosowała symbol (HK) - wspólna ścianka - na szynach?
W uzupełnieniu odpowiedzi z postu #1.153 można też dodać, że np. na łubkach symbol HK - wspólna ścianka (jak to Kolega określił) był stosowany o wiele dłużej (co najmniej o 20 lat). Połączone H z K można spotkać na łubkach z lat 70-tych, 80-tych i nawet tych z początku lat 90-tych. Co ciekawe pomimo zmiany w połowie roku 1970, normy w sposobie cechowania szyn, która ku przypomnieniu likwidowała m.in. nazwę przewoźnika (P.K.P.) i nr fabryczny producenta (w przypadku HK był to nr 20), na łubkach numer ten cechowany był dalej, do końca lat 80-tych. Stąd nie powinny dziwić łubki np. z 1985 roku z cechą H< 20 85 Ł49 (H< = połączone H i K).

Wszystko składa się w logiczną całość. Jest tylko jeden problem - nie zachował się nawet metr toru, a dokumenty na temat szyn Kolei Jabłonowskiej, o ile istnieją są zapewne gdzieś głęboko schowane w archiwach?
Myślę, że gdyby nawet istniały to raczej nie wyczyta się w nich jakie cechy były na szynach, co najwyżej daty zamówień, ilość metrów zakupionych szyn i ich waga (jednostkowa, czyli kg/mb). Być może podana była by huta/stalownia w jakiej zamówiono szyny - wówczas można by było pokombinować jaką taka szyna mogła nosić cechę, niestety dotarcie do takich informacji jest praktycznie niemożliwe. Kiedyś starałem się dotrzeć do jakiś dokumentów, które choćby w przybliżeniu pozwoliły na ustalenie choćby typu szyn (np. z tych głównych S-26, L., S., C., S42, S49, UIC60 itp) jakie położono (i kiedy położono) na poszczególnych odcinkach linii kolejowych, lub jakie typy szyn leżały np. po I w. św. (pochodzenia niemieckiego, austriackiego, rosyjskiego itp), czy też po II w. św. (w tym pochodzenia obcego, np. S41 czy S45).

Niestety oprócz wyrywkowo znanych informacji dotyczących wybranych linii, trudno znaleźć cokolwiek. Można się domyślać (z obserwacji w "terenie", ale i po "ważności" danych linii kolejowych) gdzie np. wymieniono w całości szyny na typ S49 czy też UIC60, ale to dotyczy przeważnie głównych szlaków, te drugorzędne często zbudowane są z "fantastycznej" zbieraniny rożnych typów szyn, kładzionych odcinkami, często rożnych typów, producentów i roczników. Zgłębienie dokumentów (np. wykresy nawierzchniowe linii kolejowych, tzw. paszportyzacja linii kolejowej), które pewnie gdzieś przechowywane są w siedzibach służby drogowej PKP PLK, jest praktycznie nie możliwe.

Osobiście (z pasji i miłości do kolei) tworzę swoisty, wykres nawierzchni linii kolejowej nr 221 (Gutkowo - Braniewo), dokumentując cechy szyn położonych na tej linii. Mogę dodać, że np. z 60 km. odcinka z Gutkowa do Pieniężna mam szczegółowo "przebadane" ok 40 km, ale czy takich "wariatów" jak ja, można jeszcze gdzieś spotkać w Polsce ;):niepewny:. Nie wiem czy zdążę wykonać dokumentację fotograficzną dla całej linii, nie tylko z braku czasu, ale głównie dlatego, że wkrótce ma nastąpić jej kompleksowa modernizacja połączona z wymianą nawierzchni, więc trudno wyrokować co będzie....