• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Stacja Gołubie Kaszubskie

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.419 463 29
Teraz tam nie ma tego semafora, ale czy dobrze kojarzę, że kiedyś był ?
Nie wiem, czy był, ale w zasadzie nie powinien. Pociągi wjeżdżające na tę stację powinny dojechać tylko do końca toru stacyjnego, do miejsca wyznaczonego semaforem z czerwonym światłem i ew. białym światłem do sygnalizowania manewrów, albo nawet tylko wskaźnikiem W 4. Dalsza jazda na wyciąg następuje jako jazda manewrowa i na końcu wyciągu nie ma potrzeby stosowania sygnału pociągowego, wystarczy stały sygnał zamknięcia toru Z 1.
 
OP
OP
dgajus

dgajus

Moderator Grupy SKMK
SKMK
Reakcje
3.156 42 1
Po wizycie z makietą w Lipuszu i rozmowie z emerytowanym dyżurnym ruchu nastawni GK1 w Gołubiu Kaszubskim zdecydowałem się na poprowadzenie drogi pędniowej do dwóch rozjazdów. Pomimo, że ów dyżurny nie pamiętał dokładnie jak owa droga mogła przebiegać zasugerował rozwiązanie, które to zrealizowałem na makiecie. Wyprowadzenie pędni centralnie ze środka nastawni stworzyłoby kolizję z latarnią, więc ta opcja odpadła, z tego co się również dowiedziałem, drogi pędniowej nie układa się pod iglicami, więc pozostała tylko możliwość "odbicia" w lewym kierunku. Według osób pracujących na kolei - "jest zgodnie ze sztuką", a czy tak było faktycznie raczej się nie dowiem...
Słupki pędniowe i pokrywy to produkty fototrawione MOD-ART-u Grzesia, drut pędniowy to czarna żyłka wędkarska 0,2 mm.
DSC_5092.JPG
 

Załączniki

kareks

Aktywny użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
ŁKMK
Reakcje
203 10 2
Żyłka naprawde robi super robote, wyglada to delikatnie i subtelnie, widziałem różne patenty ale ten jak dla mnie numer 1 w tym momencie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.419 463 29
Według osób pracujących na kolei - "jest zgodnie ze sztuką"
No niestety, nie jest "zgodnie ze sztuką". Po pierwsze, zwrotnia główna przed nastawnią powinna być mniej więcej na środku długości budynku. W tej nastawni, patrząc od stronu toru, po lewej stronie musiał być aparat blokowy, dopiero za nim (bardziej w prawo) ława dźwigniowa, przy czym pierwsze od lewej były dźwignie sygnałowe. Pędnie do zwrotnic musiały wychodzić z budynku mniej więcej na środku długości nastawni. Jeżeli nie mogły wyjść na wprost (prostopadle do toru, musiały na zwrotach w zwrotni głównej skręcić w lewo lub w prawo i wyjść ze zwrotni równolegle do toru, a potem dopiero znowu zwrot i dalej w poprzek toru - rzeczywiście, nie pod iglicami.

Po drugie, oba napędy zwrotnicowe są źle zamontowane: mała skrzynka z kółkiem zwrotnym zawsze jest po drugiej stronie od wejścia pędni.

Po trzecie, kanały pędniowe pod torami przechodzą między podrozjazdnicami, a nie pod nimi, jak się wydaje w modelu i nie są przykryte tłuczniem.

Po czwarte, zwrotnice przejeżdżane przez pociągi pasażerskie "na ostrze" muszą być ryglowane, więc konieczne są jeszcze rygle.

Ja zrobiłbym mniej więcej tak, jak niżej. Pędnie do rygli mogą być poprowadzone razem z pędniami do napędów zwrotnicowych, czarne linie symbolizują tylko trasy pędniowe, niezależnie o liczby pędni. Nie rysowałem też zwrotów załomowych i innych elementów.

DSC_5092.JPG


Kiedyś, wykorzystując zdjęcia z drona autorstwa kolegi @Kempol, pokazałem jak to wygląda w naturze. Nie pamiętam, gdzie to dokładnie było, więc tu przypomnę jeden obrazek. Pędnia do napędu może być doprowadzona zarówno z lewej strony (jak na fotce), jak i z prawej - wtedy oczywiście napęd jest odwrotnie. Rygiel może być z tej samej strony toru, lub z drugiej, pędnia do niego też może być doprowadzona z lewej lub z prawej strony, niezależnie od tego jak jest pędnia do zwrotnicy.

pędnia w napędzie i w ryglu.jpg
 
OP
OP
dgajus

dgajus

Moderator Grupy SKMK
SKMK
Reakcje
3.156 42 1

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.419 463 29
A kiedy to ma być? Z jakiego czasu stację odwzorowuje makieta? Wydaje mi się, że semafory kształtowe zlikwidowano jeszcze w latach 80. XX wieku, a może i wcześniej. Jak robiłem swoje zdjęcia w 1991 roku, to działała już sygnalizacja świetlna, ale czy semafory kształtowe jeszcze leżały, nie pamiętam. Trasy pędniowe do semaforów wjazdowych pewnie jeszcze długo po zmianie były, te do wyjazdowych pewnie usunięto szybciej, bo przeszkadzały przy pracach torowych. Ja bym sobie odpuścił, choć jeżeli na makiecie mają leżeć jeszcze nie wywiezione semafory kształtowe (bo tak zrozumiałem), to w tym czasie co najmniej ślady po pędniach jeszcze były widoczne.

PS. Na współczesnych zdjęciach satelitarnych nastawni już nie widać, czy wiadomo kiedy została rozebrana?
 
OP
OP
dgajus

dgajus

Moderator Grupy SKMK
SKMK
Reakcje
3.156 42 1
A kiedy to ma być? Z jakiego czasu stację odwzorowuje makieta?
Z tym odwzorowaniem czasu na makiecie to trochę problematyczna sprawa. Założyłem sobie okres pomiędzy 1990 a 1999 r., a to dlatego, że przy budowie posiłkowałem się dostępnymi fotografiami znalezionymi w sieci z różnych lat w w/w zakresie. Po moim małym "śledztwie" na podstawie dostępnych zdjęć ustaliłem, że tor główny dodatkowy (nie wiem czy nie robię błędu w nazewnictwie, ja go nazywam roboczo - wyłącznie dla pociągów towarowych) został zlikwidowany w 2000 r. Nastawnia GK1 do roku 2008 jeszcze stała, ale zapewne już nie funkcjonowała. Nie posiadam fotografii tej nastawni z okresu jej działania.
Wydaje mi się, że semafory kształtowe zlikwidowano jeszcze w latach 80. XX wieku, a może i wcześniej. Jak robiłem swoje zdjęcia w 1991 roku, to działała już sygnalizacja świetlna, ale czy semafory kształtowe jeszcze leżały, nie pamiętam.
Jedno ze zdjęć chyba jest pana autorstwa - tutaj pewności nie mam. Mam datowane w nazwie pliku na rok 1990, widać na nich semafory kształtowe leżące w międzytorzu. I taka scenka jest odtworzona w tej części makiety.
1990.07.09_Ty2-927_Gołubie_02.jpg

Trasy pędniowe do semaforów wjazdowych pewnie jeszcze długo po zmianie były, te do wyjazdowych pewnie usunięto szybciej, bo przeszkadzały przy pracach torowych. Ja bym sobie odpuścił, choć jeżeli na makiecie mają leżeć jeszcze nie wywiezione semafory kształtowe (bo tak zrozumiałem), to w tym czasie co najmniej ślady po pędniach jeszcze były widoczne.
Wydaje mi się, że w tak gęstej trawie mało co byłoby widać, więc raczej sobie odpuszczę.
PS. Na współczesnych zdjęciach satelitarnych nastawni już nie widać, czy wiadomo kiedy została rozebrana?
Przypuszczam, że ok. 2010 r. nastawnię rozebrano, ale konkretnego na to dowodu brak.
 
OP
OP
dgajus

dgajus

Moderator Grupy SKMK
SKMK
Reakcje
3.156 42 1
Czy to plecionka czy żyłka - nie ma najmniejszego znaczenia, z odległości 0,5 metra nie dostrzeżesz różnicy. Natomiast to co ja zastosowałem łatwo się rozciąga i o taki efekt naciągnięcia mi chodziło (zatem twierdzę, że jest to żyłka).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.419 463 29
tor główny dodatkowy (nie wiem czy nie robię błędu w nazewnictwie, ja go nazywam roboczo - wyłącznie dla pociągów towarowych)
Tak, to był tor główny dodatkowy, ponieważ nie miał krawędzi peronowej, zasadniczo nie wolno było przyjmować na ten tor pociągów pasażerskich.
Jedno ze zdjęć chyba jest pana autorstwa - tutaj pewności nie mam. Mam datowane w nazwie pliku na rok 1990, widać na nich semafory kształtowe leżące w międzytorzu.
Nie, to nie jest moje zdjęcie. Ja byłem w Gołubiu w 1991 roku i mam kilka zdjęć kolorowych, które już na forum pokazywałem. Ale nastawni na nich praktycznie nie widać, tylko na jednym jest widoczna z bardzo daleka.
Nastawnia GK1 do roku 2008 jeszcze stała, ale zapewne już nie funkcjonowała.
Na stronie Ogólnopolskiej Bazy Kolejowej jest zdjęcie nastawni z 2008 roku, według opisu już nieczynnej, o czym może świadczyć bujna roślinność przed frontem budynku. Nawiasem mówiąc, skrót nastawni powinien wyglądać Gk1, a nie GK1 - ale nie wiem, jak było w rzeczywistości.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.419 463 29
OK, takie błędy to, niestety, na PKP była rzecz dość powszechna. Ale mamy odwzorowywać rzeczywistość, wraz z jej błędami, więc makieta jest OK.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.419 463 29
I jeszcze jedna sprawa, o której już zresztą była mowa: dwie szafy kablowe przed nastawnią. Na 90% te szafy postawiono przy wymianie sygnalizacji kształtowej na świetlną, więc jeżeli na makiecie odwzorowano ten czas, to szafy również powinny być. Co więcej, podejrzewam, choć tu już nie mam 100% pewności, że stojący obok kontener też ma jakiś związek z sygnalizacją świetlną: mogła w nim znajdować się siłownia z akumulatorami do awaryjnego zasilania obwodów czerwonych świateł i sygnału zastępczego, a może także agregat prądotwórczy. Kontener ten widać na zdjęciu wyżej, a także na wcześniejszych zdjęciach, zamieszczonych np. na stronie 7 tego wątku. Wydaje mi się, że w 1991 roku, kiedy ja tam byłem, obok kontenerów stały też dwa pudła wagonów roboczych (moje fotki na poprzedniej stronie), widoczne także na zdjęciu z 2004 roku, zamieszczonym dzisiaj przez kolegę @dgajus.
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.455 12 0
Powstaje piękna praca, bacznie obserwuję i czytam uwagi kolegów, ale z mojej strony też jedna uwaga, chociaż na przyszłość:, bo już raczej za późno na ingerencję:
  • W tym miejscu obowiązkowo między szynami umieszczamy podkłady.
    W tej sytuacji skróciłbym szyny do podkładów i złączył oba tory jak najbliżej podkładów.
    DSC_5093.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.419 463 29
W tym miejscu obowiązkowo między szynami umieszczamy podkłady.
Nie zawsze. Istnieją dwa rodzaje złącz szyn: podparte, na dwóch zbliżonych do siebie podkładach oraz wiszące, w oknie między podkładami. Te ostatnie zasadniczo można było stosować tylko w torach bocznych i na liniach drugorzędnych i znaczenia miejscowego. Nie znam obecnych przepisów na ten temat. Ale faktem jest, że w tym wypadku lepsze byłyby złącza podparte.
 
OP
OP
dgajus

dgajus

Moderator Grupy SKMK
SKMK
Reakcje
3.156 42 1
I jeszcze jedna sprawa, o której już zresztą była mowa: dwie szafy kablowe przed nastawnią. Na 90% te szafy postawiono przy wymianie sygnalizacji kształtowej na świetlną, więc jeżeli na makiecie odwzorowano ten czas, to szafy również powinny być.
Szafy są zakupione - oczekują na montaż na makiecie.
W tym miejscu obowiązkowo między szynami umieszczamy podkłady.
Zgodzę się, ale należy jednak pamiętać o jednym: miejsce zaznaczone przez @ffox to są szyny dziobownicy i tam następuje zmiana polaryzacji przy przestawianiu iglic rozjazdu. Zatem dla bezpieczeństwa, na styku łączenia tych szyn zastosowałem oryginalną, plastikową izolację Tillig'a, którą nasuwa się na szynę. Jest ona na tyle długa, że nie podsuniesz do siebie dwóch standardowych podkładów z łapkami chwytającymi stopę szyny - dlatego jest widoczna dość duża przerwa. Można zastosować w tym miejscu podkłady bez łapek mocujących, ale mnie one nie przekonały. Natomiast na drugiej szynie, w celu lepszego styku i przewodzenia prądu (nie wspomnę o dodatkowych punktach lutowania przewodów) zastosowałem złączki metalowe, pod które również nie podłożysz standardowego podkładu z łapkami. Nie mówię, że się nie da, choć wymaga to jednak trochę pracy.
01.jpg
 

Podobne wątki