• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Stacja ŻELISTRZEWO.

PULMAN

Znany użytkownik
#1
Witam. Od jakiegoś czasu buduję moduły stacji Żelistrzewo. Ta stacja znajduje się na pomorskiej lini kolejowej rel. Reda-Hel. Co prawda nieco inaczej wygląda otoczenie stacji i toru prowadzącego do rampy już nie ma ale budynek stacyjny, ubikacje i układ torowy stacji mniej więcej wyglądają tak jak rzeczywiste. Zdięcia prawdziwej stacji i układu torowego są tu: http://linia213.friko.pl/Zelistrzewo-galeria.htm . A oto efekty. Ale przedemną jeszcze dużo pracy jeszcze muszę wykonać moduł z dwoma iglicami by stacja byla przejezdna. :grin:
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#2
Z przedstawionych zdjęć wydedukowałem (to się nazywa modelarskie śledztwo), że Żelistrzewo było kiedyś typową mijanką dwutorową z bocznicą ładunkową, posiadającą dwa tory przebiegowe (tor nr 1 i tor nr 3) oraz dwa tory ładunkowe (nr 5 przy rampie bocznej oraz nr 7 przy rampie bocznej i czołowej).
Ruch pasażerski był obsługiwany na torach nr 1 i nr 3 (krzyżowanie pociągów osobowych), pomiędzy którymi był zabudowany dwukrawędziowy peron wyspowy.
Prace ładunkowe były prowadzone na torach bocznych nr 5 (rampa boczna) i nr 7 (rampa boczna i czołowa) oraz z placu ładunkowego, pomiędzy torem nr 3 i nr 5.
Obecny stan przedstawia przystanek osobowy (ruch pociągowy po torze nr 1) wraz z torem ładunkowym (tor nr 3); tory nr 5 i nr 7 już nie istnieją, natomiast pozostały rampy boczne i czołowa, widoczne na zdjęciach.
Ponieważ kiedyś była to stacja (następczy posterunek ruchu), więc musiała być nastawnia, która prawdopodobnie była zlokalizowana bądź w budynku stacyjnym, lub w sąsiednim budynku (obydwa widoczne na zdjęciach).
Nastawnia ta obsługiwała na pewno semafory wjazdowe do stacji oraz zwrotnice (stacja ta mogła też posiadać semafory wyjazdowe, co jednak nie było konieczne).
W stanie obecnym (co wynika ze zdjęć Twojego modelu) może to być stacja, pełniąca rolę mijanki na szlaku jednotorowym, z jednym torem głównym zasadniczym (tor nr 1) i jednym torem głównym dodatkowym (tor nr 3), umożliwiającą krzyżowanie pociągów. W takim przypadku musi posiadać co najmniej semafory wjazdowe, oraz nastawnię, która je obsługuje.
Z praktyki kolejowej wynika, że na takiej stacji będą ręczne kluczowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym (srk) w odniesieniu do zwrotnic (nastawiane ręcznie i zamykane kluczowymi zamkami ryglowymi) oraz mechaniczne scentralizowane (dźwignie sygnałowe oraz pędnie) do semaforów wjazdowych kształtowych.
Powyższy tekst ilustrują zdjęcia oraz rysunek w załącznikach oraz rysunek.
Moje wywody powinien jeszcze zweryfikować Pan Leszek Lewiński, który jest, jak by nie było, gospodarzem tamtych terenów.
Pozdrawiam
 

Załączniki

OP
OP
PULMAN

PULMAN

Znany użytkownik
#3
OOOOO kurcze!!!!!!! :shock: :shock: !!!!!! Noto jestem zaskoczony!!!!! Byłem na tej stacji i ustaliłem że tam był tylko 1 tor prowadzący do rampy. Ale dwa. Kurcze gdybym wiedział to zrobiłbym dwa tory prowadzące do rampy. Jeszcze nie zrobiłem modułu z 2 iglicami może uda mi się jakoś upchać ten 2 tor. A co do sygnalizacji to ja mam zamiar ustawić semafory świetlne przed wiazdem na stację z oby dwóch stron. Dzięki za informację.. ;)
 
P

Paweł Piotr

Gość
#4
W swoich wywodach "detektywistycznych" oparłem się na zdjęciach, przedstawiających Żelistrzewo obecnie, a tam widać teren, na którym mogły być dwa tory - jak było w rzeczywistości - to musiałby potwierdzić ktoś miejscowy, znający lepiej przeszłość tej stacyjki, ewentualnie weryfikacja według starych planów kolejowych, ale to już nieco dłuższa droga...
Pozdrawiam
 

xendx

Nowy użytkownik
#7
WITKOIM napisał(a):
i tak co zdjęcie to będziesz zakładał nowy temat :?: :devil: :devil: :devil:
zacząłeś temat - swój wątek to się go trzymaj :razz:
WITKOIM ma rację. Proszę nie zakładać nowych tematów o swojej stacji.
Oba tematy scalone w jeden.
 
OP
OP
PULMAN

PULMAN

Znany użytkownik
#11
Czekam na dostawę dwóch zwrotnic TILLIGA. Myślę że jutro powinny być i będę mieć powoli gotową przejezdną stację. Napewno zdążę na spotkanie.
 

Tempest

Aktywny użytkownik
#14
W moim ogrodzie trawa łamie się pod wpływem własnego ciężaru. Być może w Żelistrzewie przyjęto tę samą metodę koszenia, tyle że makieta przedstawia stan na kilka minut przed dokonaniem się tego procesu :grin:

Płytki faktycznie wyglądają jakby przeszło pod nimi stado kretów. Może da się to jeszcze poprawić nawet metodą siłową czyli przy pomocy klocka z w miarę twardego drewna i młotka?
 
OP
OP
PULMAN

PULMAN

Znany użytkownik
#15
Jeżeli chodzi o trawę to miałem na myśli zrobić dosyć rzadko używaną stację. A z płytkami to coś będę kombinował.
 

Podobne wątki