• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm. Stacja Gołubie Kaszubskie

dgajus

Moderator Grupy SKMK
Zespół forum
SKMK
#1
Pomysł
Idea budowy makiety malowniczej stacji Gołubia Kaszubskiego, położonej w sercu Kaszub powstała kilka lat temu. Zamierzenia były, aby stacja w miarę możliwości była wiernie odwzorowana na schyłek lat 90'. Jednakże - z racji dość małej ilości posiadanych zdjęć tej uroczej stacyjki z tegoż, zawężonego okresu - z biegiem czasu stwierdziłem, dlaczego by nie pokazać szczegółów, które będą odbiegały od ściśle wcześniej zaplanowanego okresu?

Co na makiecie?

Budowę makiety rozpocząłem w sierpniu 2015 roku - na dzień 20.08.2017 r. mogę śmiało powiedzieć, że jest ukończona w ... 70%.
Makieta przedstawia malowniczą stację Gołubie Kaszubskie, położoną na Kaszubach, na 149 kilometrze linii kolejowej nr 201 (Nowa Wieś Wielka - Gdynia Port Centralny). Na makiecie - na dzień dzisiejszy - zostały odwzorowane: budynek stacyjny (parterowy o symbolu "GK") wraz z toaletą WC (osobny budynek), nieczynna rampa wyładowcza, plac ładunkowy, nastawnia piętrowa głowicy rozjazdowej od strony Kościerzyny "GK1", budynek pełniący rolę magazynu sygnałowego, peron i układ torowy wraz z sygnalizacją świetlną.

Konstrukcja makiety

Konstrukcja makiety to skrzynki modułowe o długości między 500 a 900 mm i szerokości 500 mm. Makieta składa się z 9 segmentów co daje ok. 8 metrów licząc od pierwszej do ostatniej głowicy rozjazdowej. Z racji tego, że w modelarstwie trzeba czasem pójść na kompromis, na skrzynkach zaprezentowano wybrane, najciekawsze fragmenty stacji. Nie budowałem skrzynek, na których oprócz trawy w zasadzie nic się nie dzieje, co pozwoliło mi na zaoszczędzenie miejsca. Gdybym miał zbudować tę stację idealnie zgodną z jej długością rzeczywistą, musiałbym mieć ok. 17 metrów w skrzynkach.

W niedalekiej / dalekiej przyszłości ...
W niedalekiej przyszłości stacja zostanie uzupełniona o semafory świetlne, oświetlenie placu ładunkowego, oświetlenie peronu, rozjazdy zostaną uzupełnione w oświetlone zwrotniki ... no i oczywiście pulpit + sterowanie.
Natomiast w dalszej przyszłości pozostają do zbudowania: semafory wjazdowe, tarcze ostrzegawcze, wiadukt nad polną drogą oraz przejazd kolejowy z rogatkami.

Podziękowania
Z racji tego, że w ciągu całego okresu budowy nie byłem w stanie wszystkiego wykonać samodzielnie składam podziękowania dla kolegów z SKMK Sopot - w szczególności dla Pawła, Feliksa, Andrzeja, Włodzimierza.

Makieta swoją oficjalną prezentację będzie miała w Gdańsku, na targach TRAKO 2017, w dniach 26-29.09.2017 r.

Tyle tytułem wstępu - zapraszam do oglądania. Zdjęcia z poszczególnych, kolejnych modułów postaram się zamieszczać sukcesywnie.

Budynek stacyjny od frontu
DSC_9154.JPG

TDSC_9159.jpg

TDSC_9158.jpg

TDSC_9157.jpg

TDSC_9162.jpg
TDSC_9164.jpg

TDSC_9165.jpg

Budynek stacyjny od strony ulicy
DSC_9166.JPG

TDSC_9172.jpg

TDSC_9160.jpg


Oryginał w 1:1 (prawdopodobnie lata 90')
597.jpg
 

Zdrada69

Znany użytkownik
#2
Super wyszły te róże przy budynku stacji ! Całość też ale lubię zwracać uwagę na drobiazgi. W Gołubiu wsiadałem i wysiadałem kilka razy w ... 1983 roku
 

Mateusz M

Znany użytkownik
SKMK
#3
19.08.2017 Gołubie Kaszubskie
Zapraszam do obejrzenia filmiku

Stacja wyszła super,
bardzo podoba mi się tablica z nazwą stacji ,dobra patyna(y)
 
Ostatnio edytowane:

dgajus

Moderator Grupy SKMK
Zespół forum
SKMK
#4
To, że od ostatniego wpisu minęło trochę czasu nie oznacza, że nic się nie dzieje ...

Na Gołubiu Kaszubskim zakończono układanie płyt chodnikowych na peronie.
TDSC_9305.jpg

Całkowita długość peronu to 290 centymetrów, co w przeliczeniu na skalę rzeczywistą 1:1 daje nam peron o długości ok. 250 metrów.
Zatem pozwoli to na przyjęcie na stację pociągu pasażerskiego składającego się z lokomotywy oraz 8 wagonów osobowych - czteroosiowych.
Jeżeli chodzi o pociąg towarowy - w peronie zmieści się lokomotywa oraz 16 węglarek Eanos-ów.

Na budowę peronu zużyto ok. 4830 szt. płyt peronowych! Płyty oczywiście wycinane i układane ręcznie - płytka po płytce. Rozmiar 5 x 5 mm. Roboczo-godzin nie jestem w stanie policzyć.

I ten moment, kiedy układasz ostatnią płytę ... :D
TDSC_9307.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Kris

Znany użytkownik
#5
Ooo cieniu. Mój będzie niewiele krótszy. Ale płytki kupię już wycięte :p
Gratuluję wytrwałości i dziękuję za wyliczenie materiału ;)
 

dgajus

Moderator Grupy SKMK
Zespół forum
SKMK
#8
Na głowicy rozjazdowej w kierunku Kościerzyny pojawiła się nastawnia "GK1". Obecnie ta nastawnia w rzeczywistości nie istnieje. Zdjęcie specjalnie przycięte (bez dachu) ponieważ tenże jeszcze w budowie :). Wnętrze wykonane, oświetlone, jest też lampka na biurku i plakat pewnej ... piosenkarki, która raczyła nas pewnym hitem na przełomie lat 1980-90 :D
DSC_9311.JPG

Pierwsi turyści zwiedzają okolicę.
TDSC_9315.jpg

TDSC_9309.jpg


Słup telegraficzny, A-owy made by KLUBA umieszczony na szczudłach żelbetowych made by KOTEBI.
TDSC_9317.jpg


Ukończony moduł z budynkiem - magazynem sygnałowym. Budynek również oświetlony.
TDSC_9318.jpg


Ukończony moduł z murem oporowym.
TDSC_9323.jpg
TDSC_9324.jpg

TDSC_9330.jpg

Natomiast po drugiej stronie torów doszukałem się, że znajdowała się tam taka mała kaskada wodna zbierająca deszczówkę z pobliskiej drogi polnej.
TDSC_9325.jpg

TDSC_9326.jpg


Semafory świetlne - kierunek Kościerzyna ... jeszcze bez podanego sygnału ...
TDSC_9335.jpg


Kozioł oporowy toru prowadzącego z placu ładunkowego.
TDSC_9338.jpg
 

J1974H0

Znany użytkownik
#11
Tyle tytułem wstępu - zapraszam do oglądania. Zdjęcia z poszczególnych, kolejnych modułów postaram się zamieszczać sukcesywnie.
(...)
Budynek stacyjny od strony ulicy

Zobacz załącznik 498983
(...)
Oryginał w 1:1 (prawdopodobnie lata 90')
Zobacz załącznik 498987
Cudna sprawa, świetny pomysł, ekstra wykonanie. Lubię takie pomysły, a jeszcze jak się odtwarza rzeczywiste obiekty i wspiera archiwalnymi zdjęciami próbując zatrzymać czas na makiecie, to już w ogóle piękna sprawa. Gratuluję.
 

dgajus

Moderator Grupy SKMK
Zespół forum
SKMK
#12
Czyżby Sabrina... ;) Jeśli tak, to poproszę o jakieś zbliżenia. :D
Kolega Mafo niestety nie zgadł, ale jest blisko ... :D
p.s. oświetlenie celowo maksymalnie podkreślone dla lepszej wizualizacji.
DSC_9339.JPG


DSC_9340.JPG

Cudna sprawa, świetny pomysł, ekstra wykonanie. Lubię takie pomysły, a jeszcze jak się odtwarza rzeczywiste obiekty i wspiera archiwalnymi zdjęciami próbując zatrzymać czas na makiecie, to już w ogóle piękna sprawa. Gratuluję.
Dzięki.
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
#19
Fajna ta ściana oporowa. Czyżby z niej następował zrzut załadunku z wywrotki na wagon węglarkę? Czy ten placyk tam na górze to przez przypadek :)
 

dgajus

Moderator Grupy SKMK
Zespół forum
SKMK
#20
Fajna ta ściana oporowa. Czyżby z niej następował zrzut załadunku z wywrotki na wagon węglarkę? Czy ten placyk tam na górze to przez przypadek :)
Tak, z relacji zebranych od pewnego kolejarza - ta konstrukcja umożliwiała zrzut przede wszystkim wszelkiego rodzaju kruszywa / żwiru do węglarki, i prawdopodobnie jest to samowola budowlana, gdyż w planach stacyjnych nie ma zaznaczonej tej górki. Obiekt istnieje do dnia dzisiejszego, ale nie pełni już swojej funkcji - tam wszystko jest zarośnięte.
Screen z google maps - niestety z tego ujęcia kiepska jakość.
sciana.jpg.jpg