• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
  • Uprzejmie informujemy, że forum będzie niedostępne w dniu 26/04/2018 od godz. 0:00 z powodu migracji na nową platformę sprzętową

Makieta modułowa wg norm Stacja Gołubie Kaszubskie

dgajus

Moderator Grupy SKMK
SKMK
#1
Pomysł
Idea budowy makiety malowniczej stacji Gołubia Kaszubskiego, położonej w sercu Kaszub powstała kilka lat temu. Zamierzenia były, aby stacja w miarę możliwości była wiernie odwzorowana na schyłek lat 90'. Jednakże - z racji dość małej ilości posiadanych zdjęć tej uroczej stacyjki z tegoż, zawężonego okresu - z biegiem czasu stwierdziłem, dlaczego by nie pokazać szczegółów, które będą odbiegały od ściśle wcześniej zaplanowanego okresu?

Co na makiecie?

Budowę makiety rozpocząłem w sierpniu 2015 roku - na dzień 20.08.2017 r. mogę śmiało powiedzieć, że jest ukończona w ... 70%.
Makieta przedstawia malowniczą stację Gołubie Kaszubskie, położoną na Kaszubach, na 149 kilometrze linii kolejowej nr 201 (Nowa Wieś Wielka - Gdynia Port Centralny). Na makiecie - na dzień dzisiejszy - zostały odwzorowane: budynek stacyjny (parterowy o symbolu "GK") wraz z toaletą WC (osobny budynek), nieczynna rampa wyładowcza, plac ładunkowy, nastawnia piętrowa głowicy rozjazdowej od strony Kościerzyny "GK1", budynek pełniący rolę magazynu sygnałowego, peron i układ torowy wraz z sygnalizacją świetlną.

Konstrukcja makiety

Konstrukcja makiety to skrzynki modułowe o długości między 500 a 900 mm i szerokości 500 mm. Makieta składa się z 9 segmentów co daje ok. 8 metrów licząc od pierwszej do ostatniej głowicy rozjazdowej. Z racji tego, że w modelarstwie trzeba czasem pójść na kompromis, na skrzynkach zaprezentowano wybrane, najciekawsze fragmenty stacji. Nie budowałem skrzynek, na których oprócz trawy w zasadzie nic się nie dzieje, co pozwoliło mi na zaoszczędzenie miejsca. Gdybym miał zbudować tę stację idealnie zgodną z jej długością rzeczywistą, musiałbym mieć ok. 17 metrów w skrzynkach.

W niedalekiej / dalekiej przyszłości ...
W niedalekiej przyszłości stacja zostanie uzupełniona o semafory świetlne, oświetlenie placu ładunkowego, oświetlenie peronu, rozjazdy zostaną uzupełnione w oświetlone zwrotniki ... no i oczywiście pulpit + sterowanie.
Natomiast w dalszej przyszłości pozostają do zbudowania: semafory wjazdowe, tarcze ostrzegawcze, wiadukt nad polną drogą oraz przejazd kolejowy z rogatkami.

Podziękowania
Z racji tego, że w ciągu całego okresu budowy nie byłem w stanie wszystkiego wykonać samodzielnie składam podziękowania dla kolegów z SKMK Sopot - w szczególności dla Pawła, Feliksa, Andrzeja, Włodzimierza.

Makieta swoją oficjalną prezentację będzie miała w Gdańsku, na targach TRAKO 2017, w dniach 26-29.09.2017 r.

Tyle tytułem wstępu - zapraszam do oglądania. Zdjęcia z poszczególnych, kolejnych modułów postaram się zamieszczać sukcesywnie.

Budynek stacyjny od frontu
DSC_9154.JPG

TDSC_9159.jpg

TDSC_9158.jpg

TDSC_9157.jpg

TDSC_9162.jpg
TDSC_9164.jpg

TDSC_9165.jpg

Budynek stacyjny od strony ulicy
DSC_9166.JPG

TDSC_9172.jpg

TDSC_9160.jpg


Oryginał w 1:1 (prawdopodobnie lata 90')
597.jpg
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#2
Super wyszły te róże przy budynku stacji ! Całość też ale lubię zwracać uwagę na drobiazgi. W Gołubiu wsiadałem i wysiadałem kilka razy w ... 1983 roku
 

Mateusz M

Znany użytkownik
SKMK
#3
19.08.2017 Gołubie Kaszubskie
Zapraszam do obejrzenia filmiku

Stacja wyszła super,
bardzo podoba mi się tablica z nazwą stacji ,dobra patyna(y)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
dgajus

dgajus

Moderator Grupy SKMK
SKMK
#4
To, że od ostatniego wpisu minęło trochę czasu nie oznacza, że nic się nie dzieje ...

Na Gołubiu Kaszubskim zakończono układanie płyt chodnikowych na peronie.
TDSC_9305.jpg

Całkowita długość peronu to 290 centymetrów, co w przeliczeniu na skalę rzeczywistą 1:1 daje nam peron o długości ok. 250 metrów.
Zatem pozwoli to na przyjęcie na stację pociągu pasażerskiego składającego się z lokomotywy oraz 8 wagonów osobowych - czteroosiowych.
Jeżeli chodzi o pociąg towarowy - w peronie zmieści się lokomotywa oraz 16 węglarek Eanos-ów.

Na budowę peronu zużyto ok. 4830 szt. płyt peronowych! Płyty oczywiście wycinane i układane ręcznie - płytka po płytce. Rozmiar 5 x 5 mm. Roboczo-godzin nie jestem w stanie policzyć.

I ten moment, kiedy układasz ostatnią płytę ... :D
TDSC_9307.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Kris

Znany użytkownik
#5
Ooo cieniu. Mój będzie niewiele krótszy. Ale płytki kupię już wycięte :p
Gratuluję wytrwałości i dziękuję za wyliczenie materiału ;)
 
OP
OP
dgajus

dgajus

Moderator Grupy SKMK
SKMK
#8
Na głowicy rozjazdowej w kierunku Kościerzyny pojawiła się nastawnia "GK1". Obecnie ta nastawnia w rzeczywistości nie istnieje. Zdjęcie specjalnie przycięte (bez dachu) ponieważ tenże jeszcze w budowie :). Wnętrze wykonane, oświetlone, jest też lampka na biurku i plakat pewnej ... piosenkarki, która raczyła nas pewnym hitem na przełomie lat 1980-90 :D
DSC_9311.JPG

Pierwsi turyści zwiedzają okolicę.
TDSC_9315.jpg

TDSC_9309.jpg


Słup telegraficzny, A-owy made by KLUBA umieszczony na szczudłach żelbetowych made by KOTEBI.
TDSC_9317.jpg


Ukończony moduł z budynkiem - magazynem sygnałowym. Budynek również oświetlony.
TDSC_9318.jpg


Ukończony moduł z murem oporowym.
TDSC_9323.jpg
TDSC_9324.jpg

TDSC_9330.jpg

Natomiast po drugiej stronie torów doszukałem się, że znajdowała się tam taka mała kaskada wodna zbierająca deszczówkę z pobliskiej drogi polnej.
TDSC_9325.jpg

TDSC_9326.jpg


Semafory świetlne - kierunek Kościerzyna ... jeszcze bez podanego sygnału ...
TDSC_9335.jpg


Kozioł oporowy toru prowadzącego z placu ładunkowego.
TDSC_9338.jpg
 

J1974H0

Znany użytkownik
#11
Tyle tytułem wstępu - zapraszam do oglądania. Zdjęcia z poszczególnych, kolejnych modułów postaram się zamieszczać sukcesywnie.
(...)
Budynek stacyjny od strony ulicy

Zobacz załącznik 498983
(...)
Oryginał w 1:1 (prawdopodobnie lata 90')
Zobacz załącznik 498987
Cudna sprawa, świetny pomysł, ekstra wykonanie. Lubię takie pomysły, a jeszcze jak się odtwarza rzeczywiste obiekty i wspiera archiwalnymi zdjęciami próbując zatrzymać czas na makiecie, to już w ogóle piękna sprawa. Gratuluję.
 
OP
OP
dgajus

dgajus

Moderator Grupy SKMK
SKMK
#12
Czyżby Sabrina... ;) Jeśli tak, to poproszę o jakieś zbliżenia. :D
Kolega Mafo niestety nie zgadł, ale jest blisko ... :D
p.s. oświetlenie celowo maksymalnie podkreślone dla lepszej wizualizacji.
DSC_9339.JPG


DSC_9340.JPG

Cudna sprawa, świetny pomysł, ekstra wykonanie. Lubię takie pomysły, a jeszcze jak się odtwarza rzeczywiste obiekty i wspiera archiwalnymi zdjęciami próbując zatrzymać czas na makiecie, to już w ogóle piękna sprawa. Gratuluję.
Dzięki.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#16
Bardzo ... realistyczne wnętrze. Choć blondyna na rowerze też pewnie niczego sobie. Jakby na tych białych butach miała 3 czarne paski Adidasa to byłby czad !
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
#19
Fajna ta ściana oporowa. Czyżby z niej następował zrzut załadunku z wywrotki na wagon węglarkę? Czy ten placyk tam na górze to przez przypadek :)
 
OP
OP
dgajus

dgajus

Moderator Grupy SKMK
SKMK
#20
Fajna ta ściana oporowa. Czyżby z niej następował zrzut załadunku z wywrotki na wagon węglarkę? Czy ten placyk tam na górze to przez przypadek :)
Tak, z relacji zebranych od pewnego kolejarza - ta konstrukcja umożliwiała zrzut przede wszystkim wszelkiego rodzaju kruszywa / żwiru do węglarki, i prawdopodobnie jest to samowola budowlana, gdyż w planach stacyjnych nie ma zaznaczonej tej górki. Obiekt istnieje do dnia dzisiejszego, ale nie pełni już swojej funkcji - tam wszystko jest zarośnięte.
Screen z google maps - niestety z tego ujęcia kiepska jakość.
sciana.jpg.jpg
 

Podobne wątki