• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0 (1:87) prośba o pomoc w rozmieszczeniu sygnalizacji na bocznicy

SP9XUR

Znany użytkownik
Reakcje
837 1 0
#1
witam
nie czuje się na siłach aby samodzielnie rozmieścić w sposób prawidłowy sygnalizatory na budowanej bocznicy,
przesyłam w załączeniu uproszczony schemat z prośbą o podpowiedź co trzeba poprawić,
Przechwytywanie.PNG
z założenia to bocznica do trzymania taboru
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.410 463 29
#2
Cały układ torowy jest trochę mało realny. Czy mają to być tory odstawcze dla składów pociągów pasażerskich, czy tory ładunkowe dla wagonów towarowych? Po co są te cztery żeberka? Wydaje mi się, że szkoda na to rozjazdów. Wjazd z takich torów na stację generalnie odbywa się na tarczę manewrową, a nie na sygnał na semaforze. Żeby zaprojektować sygnalizację, trzeba jeszcze wiedzieć, jak wygląda połączenie ze stacją. Poza tym, sygnalizatory na rysunku nie są typowe dla sygnalizacji PKP - chodzi mi o układ świateł, nie o sam kształt głowic. Czy to ma być w Polsce?
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.286 41 5
#4
Zgadzam się z Panem Andrzejem. Wystarczy, że zrobisz "widełki", czyli 3 równoległe tory, które łączą się z lewej w jeden. Wtedy masz 3 tarcze manewrowe na każdy tor z lewej strony i (chyba) jedną na tym pojedynczym w stronę bocznic. Wywalasz rozjazdy, możesz od biedy nawet dać jeden potrójny.
Wtedy będzie bardziej realnie i szalenie oszczędnie przy okazji.
 

jafrap

Znany użytkownik
Reakcje
8 0 0
#5
Jak chcesz realnie - zrób jak radzą koledzy. Na twoim schemacie jest semaforów (tarcz manewrowych) jak grzybów po deszczu :) Przesada. Układ przekombinowany.
Tory odstawcze spotyka się tylko na większych i dużych stacjach. Zwykle na dużych da się na nie wjechać z dwóch stron (z zabezpieczeniami co do wtoczenia się taboru na szlak), a jak nie, to są w formie "widełek". Tabor się wpycha na takie tory i nie potrzeba go tam wciągać, a potem oblatywać lokomotywą skład. Zresztą na prawdziwej kolei nikt nie szedłby w koszty żeby robić takie osygnalizowanie jakichś odstawczych torów...
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#6
Heloł :). Jak o urządzeniach srk to i ja chciałbym dorzucić swoje trzy grosze. Twój układ przypomina wagonownię ICC Warszawa Grochów, nawet semafor wyjazdowy trochę do tego nawiązuje. Tyle tylko że na Grochowie stacja postojowa jest swoistą pętlą i dlatego obie głowice: zachodnia i wschodnia są osłonięte tarczami manewrowymi. Dlatego tak jak wcześniej wspomnieli Koledzy głowica wschodnia nie powinna mieć tak rozbudowanych urządzeń srk, a zwrotnice powinny być przestawiane przy gruncie. Chyba że na jednym z torów zakończonych żeberkiem będzie myjnia wagonów, a na innym hala napraw. Wtedy można już kombinować, z tarczami manewrowymi i przestawianem centralnym zwrotnic + miejscowo. Ale wracając do wzoru (Wwa Grochów) w Polsce oczywiście powinny być tarcze manewrowe (nasze ukochane szafirowe, a nie brzydale z Unii). Semaforów zaporowych (jakie zastosowałeś) w świecie rzeczywistym już prawie się nie stosuje, a już na pewno nie na stacjach postojowych - nawet Metro Warszawskie ma tarcze manewrowe (za wyjątkiem torów wjazdowo-wyjazdowych). Teraz głowica zachodnia Twojej stacji. Na Grochowie tory postojowe (osłonięte tarczami manewrowymi) służą jako tory odstawcze. najczęsciej stoją na nich całe składy, a czasem pojedyncze wagony z których formuje się składy. Jak skład szykuje się do wyjazdu jest przetaczany na tory wjazdowo-wyjazdowe (u Ciebie jest tylko jeden - śmiało możemy go nazwać "wąskim gardłem") Tu dopinana jest lokomotywa liniowa i na tych torach czeka na wyjazd na łącznicę do W-wy Wschodniej. Wyjazd oczywiście już na sygnał podany na semaforze wyjazdowym. Podsumowując jeżeli wzorcem miała być W-wa Grochów, to za mało masz torów wjazdowo-wyjazdowych. Przy tym układzie tarcza przed pierwszym rozjazdem może być semaforem zaporowym, gdyż wjeżdżający pociąg teoretycznie mógłby minąć tarczę manewrową i ku niezadowoleniu dyżurnego ruchu wpakować się składem na tory odstawcze. Myślę, że optymalnym rozwiązaniem byłoby zastosowanie najczęstszego układu czyli: głowica wschodnia bez tarcz, a zwrotnice przestawiane przy gruncie, głowica zachodnia tylko tarcze manewrowe, napędy zwrotnic scentralizowane, bez semafora wyjazdowego, a wjazd na stację na podstawie sygnału podanego na tarczy. Ależ "wypot" stworzyłem. Ale też uwielbiam manewry, a stację postojową (choć dla EZT) już jedną stworzyłem (choć nie obyło się bez akcji ratunkowej Tomka K :))
 
OP
OP
SP9XUR

SP9XUR

Znany użytkownik
Reakcje
837 1 0
#7
bardzo dziękuję za głosy i porady
bardzo ciekawa informacje nt Grochowa zaraz poszukam schematu :)

> ja nieco inspirowałem się Zakopanym tylko z braku lokomotywowni chciałem zrobić miejsce na lokomotywę na "wschodniej" stronie
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#8
Raczej chyba Poronina. Zakopane ma bardzo prosty układ torowy, semafory nie podają nawet sygnału manewrowego, a o ile pamiętam zwrotnice przstawiane są przy gruncie (z resztą w Poroninie chyba też mimo sygnalizacji świetlnej i obecności tarcz manewrowych)
 

Podobne wątki