• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nord Express (CIWL)

OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
#21
Rozumiem, a jakaś ciekawa literatura w temacie Nord Express jest do polecenia przez Ciebie?
Oczywiście ja nie zamawiam takich wagonów w Polsce. Nasi giganci typu MM to co najwyżej PIKO i Roco sprowadza a nie Nord Express. Gdy zamówiłem niedawny zestaw do Simplon Orient Express w Lippeshop to pomimo że tego też było tylko 150 sztuk to dostałem. Liczę że teraz będzie podobnie .

DRG jest też moim obiektem fascynacji :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.410 463 29
#23
Jak już wspomniałem, nie czuję się tu ekspertem, ale Pn11 i Pn12 to głównie na południu, przede wszystkim na linii Kraków - Lwów. Być może docierały do Warszawy (tu już kombinuję jak koń pod górę ;)), ale raczej nie mogły obsługiwać ruchu z Warszawy na zachód.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
#24
Rozumiem, a jakaś ciekawa literatura w temacie Nord Express jest do polecenia przez Ciebie?
Oczywiście ja nie zamawiam takich wagonów w Polsce. Nasi giganci typu MM to co najwyżej PIKO i Roco sprowadza a nie Nord Express. Gdy zamówiłem niedawny zestaw do Simplon Orient Express w Lippeshop to pomimo że tego też było tylko 150 sztuk to dostałem. Liczę że teraz będzie podobnie .
Co do ciekawych pozycji to polecam :
Scharf/Ernst- Von Fernschnellzug zum Intercity (EK),
Mühl - Internationale Luxusüge (EK),
Coudert/Knepper/Toussirot = La Compagnie des Wagons-Lits (La vie du Rail),
Eisenbahnknoten Berlin (WK-Verlag),
Meinhold - Zugbildung 3. DRG (MIBA).
Czy historycy nic nie wspominają o parowozach Pn11 i Pn12 w tych składach ?
Jak masz na myśli wagon Ostende-Bucuresti Nord to na PKP(A) w pociągu 303/304 były Pn11 lub Pn12 które zastąpiły Pt31 z par. Rzeszów.
Ale na podstawowym Nordzie nigdy tych imponujących austrijaków nie było.
Może skojarzyło się Tobie zdjęcie składu CIWL L51/L52 Wien-Ostende-Express na Westbahnie w Austrii właśnie z serją 310 BBÖ
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
#28
uporządkujmy wstępnie temat Nord-Express na rok 1936.
Ano ... uporządkujmy. Tak się składa, że akurat dysponuję dodatkiem obowiązującym od dnia 15 maja 1936 r. i patrząc na przedstawione tam zestawienia, które poniżej prezentuje wygląda to zupełnie inaczej niż przedstawiasz.
Te zestawienia i zdjęcie już kiedyś prezentowałem na Forum. Niestety, po tej całej modyfikacji forum ma "przerwę w życiorysie" i nie mogę odnaleźć, dlatego też wstawiam raz jeszcze.
Stołpce-Berlin-1303 od 15.05.1936 r..jpg


Wwa-Calais-1936.jpg


Jak widać na zestawieniach dla jednego pociągu był przewidziany par. serii Ok22, natomiast dla drugiego par. ser. Pd5.
Na zdjęciu pochodzącym z książki "Drogi żelazne Rzeczpospolitej" - Juliana Ginsberta jest pokazany parowóz serii Pk1 na linii średnicowej w Warszawie a w Niemczech 17 1005, czyli pruska seria S10.1.
Pk1-Wwa&17 1005-Paris-Wwa.jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
#29
Jale Pn11 i Pn12 to głównie na południu, przede wszystkim na linii Kraków - Lwów.
Zgadza się, w połowie lat trzydziestych trafiły do parowozowni w Kowlu i w Sarnach do obsługi pociągów pasażerskich na linii Lwów -Wilno, z podmianą parowozu w Sarnach.
Być może docierały do Warszawy
O tym nie słyszałem.
ale raczej nie mogły obsługiwać ruchu z Warszawy na zachód.
W czasie wojny jeden (a być może więcej) był w Poznaniu.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
#30
Ano ... uporządkujmy. Tak się składa, że akurat dysponuję dodatkiem obowiązującym od dnia 15 maja 1936 r. i patrząc na przedstawione tam zestawienia, które poniżej prezentuje wygląda to zupełnie inaczej niż przedstawiasz.
Te zestawienia i zdjęcie już kiedyś prezentowałem na Forum. Niestety, po tej całej modyfikacji forum ma "przerwę w życiorysie" i nie mogę odnaleźć, dlatego też wstawiam raz jeszcze.
Zobacz załącznik 614741

Zobacz załącznik 614742

Jak widać na zestawieniach dla jednego pociągu był przewidziany par. serii Ok22, natomiast dla drugiego par. ser. Pd5.
Na zdjęciu pochodzącym z książki "Drogi żelazne Rzeczpospolitej" - Juliana Ginsberta jest pokazany parowóz serii Pk1 na linii średnicowej w Warszawie a w Niemczech 17 1005, czyli pruska seria S10.1. Zobacz załącznik 614743
Ano ... porządkujemy. Jakoś nie widzę różnicy w mojej prezentacji L11/L12 (L1302/L1301). Cztery wagony lub było też 5 wagonów w składzie i parowozy Pd5 lub Pk1 i to napisałem w moim poście. W przeciwieństwie do Twojego AD1936 ja znam jego zestawienia od początku kursowania go do Polski po rok 1939. Kolego ten Twój pierwszy pociąg to nie jest przedmiotowy Nord-Express tylko popularny pośpiech międzynarodowy nie mający niczego wspólnego z Paryżem, oparty na składzie PKP z wagonem sypialnym dostarczanym przez CIWL-Ateliers Varsovie . Jak umiesz interpretować dokumenty które przedstawiłeś i rozumiesz co ja napisałem to zwróć proszę uwagę na numery pociągów i obiegi EWP. Może przy okazji błyśniesz typami wagonów CIWL na zdjęciach które zaprezentowałeś.
Ano .... uporządkuj swoją wiedzę Kolego i wtedy podyskutujemy.
 
Ostatnio edytowane:

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
#31
Zgadza się, w połowie lat trzydziestych trafiły do parowozowni w Kowlu i w Sarnach do obsługi pociągów pasażerskich na linii Lwów -Wilno, z podmianą parowozu w Sarnach.

O tym nie słyszałem.

W czasie wojny jeden (a być może więcej) był w Poznaniu.
Jaki znaczenie dla pociągu Nord-Express miało stacjonowanie w czasie wojny jak piszesz parowozów Pn12 w Poznaniu ? Wątek prowadzenia go przez Pn11 lub Pn12 pojawił się wcześniej na forum co obsługi tego pociągu.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
#32
Nie muszę błyszczeć, ale zwykła znajomość cyfr i liter pozwala mi na stwierdzenie, że "mój pociąg" z dodatku z 1936 r. jest właśnie tym pociągiem Nord - Express.
Pogódź się z tym, że inaczej to wyglądało niż przedstawiasz i w tym celu zaznajom się dokładnie z tym co zaprezentowałem. Tu ostatecznie masz do wglądu dokument żródłowy ... kwestionujesz go?
A o Pn12 pytano ... to odpowiedziałem. Nie musiałeś wyrywać mojego jednego zdania z całości wpisu.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
#34
Nie muszę błyszczeć, ale zwykła znajomość cyfr i liter pozwala mi na stwierdzenie, że "mój pociąg" z dodatku z 1936 r. jest właśnie tym pociągiem Nord - Express.
Pogódź się z tym, że inaczej to wyglądało niż przedstawiasz i w tym celu zaznajom się dokładnie z tym co zaprezentowałem. Tu ostatecznie masz do wglądu dokument żródłowy ... kwestionujesz go?
A o Pn12 pytano ... to odpowiedziałem. Nie musiałeś wyrywać mojego jednego zdania z całości wpisu.
Ja go nie kwestionuje bo on potwierdza to co wiem i co opisałem na forum. Nie twierdzę, że wiem wszystko ale sporo. Przedstaw proszę różnice w mojej prezentacji w stosunku do "twojego" zestawienia składów PKP(A) co do pociągu L1301/L1302. Ja swoją wiedzę opieram nie tylko na materiałach PKP, ale równolegle na materiałach DRG i CIWL - które są zdecydowanie bardziej precyzyjne i oddają pełny przebieg.
 
Ostatnio edytowane:

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
#35
No to jeszcze dodam coś takiego, z czego jasno wynika, że poc. nr nr 1301 i 1302 to właśnie pociąg Nord-Express.

Zobacz załącznik 614787
Kolego czy Ty czytasz uważnie co ja napisałem na forum ? To co podajesz to numer Nord-Ex na PKP, a w ruchu międzynarodowym miał on oznaczenie L11/L1 (ja tutaj w każdym poście podaje oba te numery, jak osobiście dyskutuje na forum niemieckim używam numeru międzynarodowego i nikt niczego nie kwestionuje). A znasz numery wewnętrzne pozostałych trzech zarządów kolejowych na jego trasie przebiegu ? W przedstawionym przez Ciebie AD1936 pierwsza para pociągów jak zwrócisz uwag ma inny numer i o tym sygnalizowałem..
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
#36
Kolego, czytam, ale co z tego, że posługujesz się numerami międzynarodowymi, skoro pociągi prze terytorium Polski przejeżdzały pod numerami wewnętrznymi.
Do dnia dzisiejszego jest tak samo, że pociągi międzynarodowe mają podwójne numery - PKP i międzynarodowe.
Zarzucasz mi brak uwagi, natomiast sam nawet nie raczyłeś spojrzeć na zestawienia.
Nie próbuj swojego błędu przykryć ironią i spuść z tonu, gdyż widzę, że zwykłe zwrócenie uwagi Tobie powoduje, że wyskakujesz z portek.
Naprawdę nie widzisz różnicy - piszesz, że pociąg kursował w rel Paris - Niegorełoje i powrót ze stacji Stołpce jako poc. nr 1302/1301.
Natomiast z zestawienia wynika, że poc. nr. 1302 /1301 kursował tylko w rel. Calais - Warszawa i Warszawa - Calais.
A do Niegorełoje kursował poc. nr 1304 z Berlina, natomiast powrotny ze st. Stołpce jako nr 1303.
Przeczytaj uważnie i bardzo proszę o inny ton dalszej, ewentualnej dyskusji.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
#37
Kolego, czytam, ale co z tego, że posługujesz się numerami międzynarodowymi, skoro pociągi prze terytorium Polski przejeżdzały pod numerami wewnętrznymi.
Do dnia dzisiejszego jest tak samo, że pociągi międzynarodowe mają podwójne numery - PKP i międzynarodowe.
Zarzucasz mi brak uwagi, natomiast sam nawet nie raczyłeś spojrzeć na zestawienia.
Nie próbuj swojego błędu przykryć ironią i spuść z tonu, gdyż widzę, że zwykłe zwrócenie uwagi Tobie powoduje, że wyskakujesz z portek.
Naprawdę nie widzisz różnicy - piszesz, że pociąg kursował w rel Paris - Niegorełoje i powrót ze stacji Stołpce jako poc. nr 1302/1301.
Natomiast z zestawienia wynika, że poc. nr. 1302 /1301 kursował tylko w rel. Calais - Warszawa i Warszawa - Calais.
A do Niegorełoje kursował poc. nr 1304 z Berlina, natomiast powrotny ze st. Stołpce jako nr 1303.
Przeczytaj uważnie i bardzo proszę o inny ton dalszej, ewentualnej dyskusji.
Ja z żadnych portek nie wyskakuje. Czytanie ze zrozumieniem to ważna umiejętność. Pociąg był na trasie Paris-Niegoreloje w czasie o którym pisałem w kontekście modeli z firmy LS-Models (ab 1. Dezember 1936). Ty uparłeś się na letnim zestawieniu 1936. Ja nie neguje Twojego zestawienia i tego co mi udowadniasz że podobno napisałem właśnie o nim. A do Niegoreloje kursował jeszcze inny pociąg.
Odnoszę wrażenie, że ten nasz e-dialog to takie "nadwiślańskie" świrowanie, na zasadzie "a ja udowodnię, że to nie prawda".
Są tacy Koledzy co proszą mnie o więcej szczegółów i informacji - to mnie buduje w przekazywaniu wiedzy na naszym wspólnym forum. Ja tą wiedzę mogę zachować dla siebie. Mam wrażenie, że chyba Koledze "Jarząbkowi" o to chodziło. To co Koledzy mam dalej dzielić się wiedzą czy nie ? Pozdrawiam wszystkich
Mariusz
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
#38
Aby Ci uzmysłowić, że to ten pociąg przyjrzyj się temu co sam napisałeś, odnośnie numerów wagonów EWP. O dziwo są takie same.
Czy nie wiesz co piszesz? Nie mogłeś od razu stwierdzić, że jest coś nie tak tylko wyskakujesz z hukiem. A ja za stary jestem na tego rodzaju huki i się nie zlęknę i na łeb też sobie nie pozwolę wskoczyć.
A teraz łaskawie rzuć okiem na te EWP, moze i teraz też coś nie pasuje?
EWP.jpg
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
#39
Aby Ci uzmysłowić, że to ten pociąg przyjrzyj się temu co sam napisałeś, odnośnie numerów wagonów EWP. O dziwo są takie same.
Czy nie wiesz co piszesz? Nie mogłeś od razu stwierdzić, że jest coś nie tak tylko wyskakujesz z hukiem. A ja za stary jestem na tego rodzaju huki i się nie zlęknę i na łeb też sobie nie pozwolę wskoczyć.
A teraz łaskawie rzuć okiem na te EWP, moze i teraz też coś nie pasuje?
Zobacz załącznik 614796
Ja też nie jestem młody. Nie neguje Twojego zestawienia bo jest prawdziwe i też takie mam, jak wspomniałem jeszcze w dwóch innych wersjach.
Ja nie mam zamiaru wskakiwać na żadną głowę. Tylko Kolego próbujesz mi wmówić że piszę o tym o czym Ty myślisz. W roku 1936 trasa Norda uległa zmianie i ja nie neguje Twoich informacji, a Ty negujesz moje. Ja nie mam żadnego żalu bo wiem o czym piszę. Dzielmy się wiadomościami wszyscy wspólnie. pytajmy się wzajemnie i uzupełniajmy, a nie porządkujmy wzajemnie. Życzę Tobie dobrej nocy i pozdrawiam.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
#40
Dziękuję za pozdrowienia.
Ale jeszcze raz spójrz, czy mój pierwszy wpis był atakujący - nie, po prostu coś mi nie pasowało i dlatego napisałem oraz załączyłem te strony, które już tu kiedyś załączałem i tylko tyle. Odnosiłem się tylko i wyłącznie do zestawienia ważnego od 15 maja 1936 r.
Mam jeszcze wcześniejsze, ale chyba już dam spokój.
Także pozdrawiam i życzę dobrej nocy.
PS. I nie oczekuj ode mnie abym błyszczał wagonami. Niejednokrotnie na tym Forum pisałem, że o wagonach to ja nie mam zielonego pojęcia i możesz zauważyć, że nie zabieram głosu na ten temat, no może z jednym małym wyjątkiem, dotyczącym pewnej grupy wagonów. I tyle.
 

Podobne wątki