• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

EUROPEJSKIE POCIĄGI MIĘDZYNARODOWE Balt-Orient Express

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.285 41 5
#1
Przestawiam drugi z serii europejskich pociągów międzynarodowych: BALT-ORIENT EXPRESS
To jedna z legend europejskich szlaków kolejowych. Jeden z pierwszych pociągów transkontynentalnych.
Przejeżdżał przez Polskę i prowadził polskie wagony, choć na wielu zdjęciach tego nie widać.
Poniżej opis tego pociągu, który znalazłem na stronie silesiainfotransport.pl (autor tekstu wykazany pod treścią).
Zdjęcia znalazłem w internecie - tyle co kot napłakał.
Jest możliwość zestawienia tego składu w skali H0, ale swego czasu łatwiej było w TT i N. Dziś zaliczyłbym to do srogich wyzwań, ponieważ wagony pasujące do składu są prawie niewidoczne na rynku, nawet wtórnym.

Będę wdzięczny, jeśli ktoś z Was uzupełni ten opis (lub sprostuje, jeśli trzeba).

A teraz konkrety:

Słynne pociągi – BALT ORIENT EXPRESS – kosmosu czas
Posted on 20/10/2017 by JG
Dziś o prawdziwej legendzie, która prawie 70 lat temu, zaraz po wojnie, kursowała po polskich torach. Mowa o pociągu Balt Orient Express. Dziś zarówno Orient Express jak i Balt Orient Express są wspomnieniem, jednak co jakiś czas orientalny skład pojawia się nieregularnie jako pociąg specjalny na różnych trasach w Europie. Zdarzało się to i w naszym regionie, co uwiecznił na zdjęciach nasz kolega Damian. A jak to było z tym składem? Dzisiaj dla nas zabrzmi to nieco kosmicznie.
Po raz pierwszy „Balt Orient Express” wyjechał w swoją trasę w roku 1948. Skład pociągu rozpoczynał bieg w Sztokholmie o 23:25 jadąc przez Malmő (7:50) – Trelleborg (8:37) skąd skład przeprawiany był promem do stacji Odra Port, dziś Świnoujście, gdzie meldował się o 18:00. Po godzinnym postoju, z pominięciem stacji Szczecin Główny, przez ówczesne Dąbie Szczecińskie (21:14) – Poznań Główny (1:25) -Wrocław Główny (4:55) – Chałupki (8:50), o godzinie 9:32 przyjeżdżał do Bogumina.
Zanim przejdziemy do dalszej trasy legendy musimy dodać, że w Poznaniu doczepiane były wagony z Gdyni Głównej, a w Bogumina wagony z Warszawy. Łącznik z Warszawy przejeżdżał przez Katowice o godzinie 5:55.
Po odjeździe z Bogumina „Balt Orient Express” jechał dalej przez Żylinię (12:00) docierając do dworca Budapeszt Nugati o 21:20. W stolicy Węgier skład pociągu był dzielony na część do Bukaresztu, która do celu docierała dzień później o 18:10. Natomiast część do Sofii wyjeżdżała z Budapesztu o 22:00 i docierała do Belgradu o godzinie 8:00, a o 22:42 do Sofii. Niestety podróżni odnogą „Balt Orient Expressu” nie mogli dotrzeć do Stambułu. W Sofii konieczna była przesiadka na skład Simplon Orient Express jadącego z Paryża do Turcji.
Kronikarskim obowiązkiem jest także dodanie, że w Boguminie wydzielana była grupa wagonów do Rzymu, która po odjeździe o 10:15 jechała przez Wiedeń (18:15), Villach (5:26), Bolonię (22:15) docierając do stolicy Włoch o 6:10. Po drodze odczepiane były wagony do Triestu.
Jako, że skład był dość skomplikowany poniżej przedstawiamy wszystkie grupy wagonowe, które przejeżdżały przez terytorium Polski:
Sztokholm – Belgrad – Sztokholm, trzy razy w tygodniu
Warszawa/Odra Port – Bukareszt , trzy razy w tygodniu
Warszawa/Odra Port – Sofia, z Warszawy codziennie z Odry Portu cztery razy w tygodniu
Warszawa – Bratysława, codziennie
Odra Port – Wiedeń, codziennie
Warszawa – Rzym, Warszawa – Wiedeń, codziennie
Poza tym w Dąbiu Szczecińskim (dziś stacja Szczecin Dąbie) od pociągu odczepiany był wagon sypialny relacji Sztokholm – Warszawa Główna. Przejazd całej odnogi tej trasy zajmował około 33 godziny, w tym około 7 godzin podróżni spędzali na promie.
Nieodzowną częścią Balt Orient Expresu poza wymienionymi powyżej wagonami jadącymi ze Szwecji były także te jadące z … Norwegii. Tak! Poza wagonami bezpośrednimi ze Sztokholmu w składzie pociągu znajdowały się także wagony z Oslo. Dla wielu dziś to dość kosmiczna destynacja, w tamtych czasach nic szczególnego.
Część norweska wyruszała z Oslo o 20:15 po to, aby rano w Malmő spotkać się z częścią ze Sztokholmu, aby po wyjeździe ze Świnoujścia przejechać przez całą Polskę. Poniżej przedstawiamy wagony bezpośrednie jadące z Oslo:
Oslo – Praga – Oslo
Oslo – Wiedeń – Oslo
Szczecin – Wiedeń – Szczecin
Warszawa/Łódź – Praga
W późniejszych latach do pociągu dołączane były także wagony z Kopenhagi. Jednak żelazna kurtyna, która podzieliła w latach późniejszych Europę uśmierciła Orient Express północy, który po jego likwidacji na terenie Polski jeździł jeszcze przez długie lata przez Niemcy, Czechy, Austrię i Węgry…
W ramach ciekawostki dodamy jeszcze, że w latach świetności egzotycznych połączeń przez Polskę przyjeżdżał także wagon z Goeteborga do… Kudowy Zdroju.
W kolejnej części naszych legend napiszemy o międzynarodowych pociągach targowych. O jakich? O tym w przyszły piątek.
TEKST: Przemysław Szczepanek
 

Załączniki

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3
#2
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#4
Jest możliwość zestawienia tego składu w skali H0, ale swego czasu łatwiej było w TT i N.
Ale chyba chodzi o skład z lat 1970-80., kiedy już dawno nie jeździł przez Polskę?

A stwierdzenie o żelaznej kurtynie jest co najmniej dyskusyjne:
Jednak żelazna kurtyna, która podzieliła w latach późniejszych Europę uśmierciła Orient Express północy, który po jego likwidacji na terenie Polski jeździł jeszcze przez długie lata przez Niemcy, Czechy, Austrię i Węgry…
skoro pociąg dalej jeździł przez NRD, Czechy, a raczej Czechosłowację, czy Węgry. Ciekawe, jaka była prawdziwa przyczyna skierowania pociągu przez NRD zamiast przez Polskę...
 

Salsa

Moderator Grupy Nostalgia za para
Nostalgia Za Parą
KKMK
Reakcje
423 2 3
#5
Prawdziwą przyczyną skierowania Balt Orient Expressu przez Niemcy była poprawa ogólnej sytuacji politycznej. Nastąpiło to w 1954 roku. Było to możliwe już wcześniej, kiedy nastąpiło rozminowanie i wyremontowanie portu w Sassnitz a także odbudowa mostu na szlaku do Sassnitz oraz utworzenie w miejscu radzieckiej strefy okupacyjnej w Niemczech państwa NRD w październiku 1949 roku.

Początkowo wagony z krajów skandynawskich kursowały w Orient Expressie od 1948 roku, przewożone promem do Gdyni, później były dołączane do pospiesznego do Warszawy (łącznie z wagonem kursowym CIWL Gdynia-Paryż), skąd jechały z Warszawy Orient Expressem z przełączeniami wagonów kursowych w różnych relacjach (Orient Express kursował w relacji Bukareszt/Warszawa-Praga-Paryż do 1954 roku). Relacja przez Pragę była ułożona, aby ominąć rosyjską strefę okupacyjną w Niemczech. Do obsługi tego połączenia poprzez wagony kursowe m.in. w relacji Oslo-Praga-Belgrad i Sztokholm-Praga i przytaczanej relacji Sztokholm-Kudowa Zdrój PKP zakupiło od kolei szwedzkich trzy wagony sypialne obsługiwane przez Orbis. Edycja tego wagonu została wydana w modelu w skali H0. Kursował także wagon sypialny kolei szwedzkich Sztokholm-Zebrzydowice (także Sztokholm-Warszawa Główna).

Później po rozminowaniu i otwarciu portu w Świnoujściu (ówcześnie Odra Port) uruchomiono w 1947 roku Balt Orient Express który omijał Warszawę i kursował przez Poznań i Wrocław (Orient Express nadal kursował z Warszawy przez Pragę do Paryża). Skład i relacje wagonów kursowych zmieniały się wraz z każdym nowym rozkładem jazdy a na trasie pociągu dochodziło do ponad dziesięciu przełączeń wagonów.

Po otwarciu portu w Sassnitz i udrożnieniu linii kolejowej uruchomiono połączenie promowe i tam w końcu po kilku latach przekierowano pociąg.
Wagon ze Sztokholmu do Warszawy Głównej kursował jeszcze przez kilka lat (do 1956 roku) przez Szczecin gdzie przełączano go do nocnego pociągu pospiesznego do Warszawy.
 
Ostatnio edytowane:

Salsa

Moderator Grupy Nostalgia za para
Nostalgia Za Parą
KKMK
Reakcje
423 2 3
#6
Poprawka dat powyżej - w Orient Expressie wagony kursowe jeździły po wojnie do 1947 roku
 

Podobne wątki