• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nord Express (CIWL)

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#3
Niegoreloje to była stacja graniczna między Polską a ZSRR. Nord-Express kończył tam bieg i dojeżdżał tam przez Warszawę. Tak więc trzy wagony ze składu L.S. Models jechały przez naszą stolicę. Nie jestem pewien trasy wagonu do Rygi, czy jechał też przez Warszawę, czy inną drogą. Nie wiem też, czy były wagony kończące bieg w Warszawie, czy wszystkie jechały dalej.
 

Salsa

Moderator Grupy Nostalgia za para
Nostalgia Za Parą
KKMK
Reakcje
423 2 3
#5
Niegoreloje to była stacja graniczna między Polską a ZSRR. Nord-Express kończył tam bieg i dojeżdżał tam przez Warszawę. Tak więc trzy wagony ze składu L.S. Models jechały przez naszą stolicę. Nie jestem pewien trasy wagonu do Rygi, czy jechał też przez Warszawę, czy inną drogą. Nie wiem też, czy były wagony kończące bieg w Warszawie, czy wszystkie jechały dalej.
Po I Wojnie Światowej wojnie pociąg powrócił na tory 15 maja 1927 roku. Jego trasa (z uwagi na zmiany geopolityczne w Europie) była jednak nieco zmieniona. Kursował teraz z Paryża, Calais i Ostendy do Berlina. Tam - po staremu - dzielił się na dwie części. Północna przez Piłę, Elbląg, Królewiec, Ejdkuny i Kowno jechała teraz do Rygi - stolicy niepodległej Łotwy (na odcinku Chojnice-Tczew przejeżdżając przez terytorium Polski). Południowa przez Zbąszyń, Poznań, Ostrów Wielkopolski i Łódź Kaliską docierała do Warszawy.

W roku 1929 część warszawska została skierowana na nową linię Strzałkowo-Konin-Kutno, dzięki czemu czas przejazdu ze Zbąszynia do stolicy uległ skróceniu o godzinę i 45 minut. Siedem lat później relacja części warszawskiej uległa wydłużeniu (przez Białystok i Słonim) do stacji Stołpce na granicy polsko-sowieckiej. Tam możliwa była przesiadka do szerokotorowego składu kolei ZSSR jadącego do Moskwy.|

W okresie 1935-1939 roku osiągał największą prędkość handlową spośród wszystkich pociągów obsługiwanych trakcją parową na terenie Polski. Ze Zbąszynia do Warszawy Głównej (379 km) pociąg jechał 4 godziny i 45 minut, a więc ze średnią 79,8 km na godzinę.

Więcej o Nord Expressie tutaj: http://www.nostalgiazapara.pl/nord-ekspress-w-polsce
 
Reakcje
211 85 35
#8
Po I Wojnie Światowej wojnie pociąg powrócił na tory 15 maja 1927 roku. Jego trasa (z uwagi na zmiany geopolityczne w Europie) była jednak nieco zmieniona. Kursował teraz z Paryża, Calais i Ostendy do Berlina. Tam - po staremu - dzielił się na dwie części. Północna przez Piłę, Elbląg, Królewiec, Ejdkuny i Kowno jechała teraz do Rygi - stolicy niepodległej Łotwy (na odcinku Chojnice-Tczew przejeżdżając przez terytorium Polski). Południowa przez Zbąszyń, Poznań, Ostrów Wielkopolski i Łódź Kaliską docierała do Warszawy.

W roku 1929 część warszawska została skierowana na nową linię Strzałkowo-Konin-Kutno, dzięki czemu czas przejazdu ze Zbąszynia do stolicy uległ skróceniu o godzinę i 45 minut. Siedem lat później relacja części warszawskiej uległa wydłużeniu (przez Białystok i Słonim) do stacji Stołpce na granicy polsko-sowieckiej. Tam możliwa była przesiadka do szerokotorowego składu kolei ZSSR jadącego do Moskwy.|

W okresie 1935-1939 roku osiągał największą prędkość handlową spośród wszystkich pociągów obsługiwanych trakcją parową na terenie Polski. Ze Zbąszynia do Warszawy Głównej (379 km) pociąg jechał 4 godziny i 45 minut, a więc ze średnią 79,8 km na godzinę.

Więcej o Nord Expressie tutaj: http://www.nostalgiazapara.pl/nord-ekspress-w-polsce
I od 1934 uruchomiono trasę Ostend-Berlin-Wrocław-Kraków-Lwów-Bukareszt
 

Salsa

Moderator Grupy Nostalgia za para
Nostalgia Za Parą
KKMK
Reakcje
423 2 3
#14
Przy okazji - choć to trochę nie na temat - wagony CIWL stojące od lat w Małaszewiczach właśnie po kolei opuszczają Polskę transportem samochodowym. Zostały kupione przez francuską firmę, obecnie jadą do Rumunii na remont.
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
989 1 0
#15
no to można zrobić z Petuchą ładny skład II epokowy:cool:
Ale można też zrobić niemiecki pociąg tranzytowy z polską lokomotywą - wszak był to bardzo ważny element międzywojennej kolei.
Mam pytanie do znawców, czy te pojedyncze wagony do Bukaresztu i Rygi jechały dopięte do innych pociągów czy tworzyły skład jednowagonowy?
 

Salsa

Moderator Grupy Nostalgia za para
Nostalgia Za Parą
KKMK
Reakcje
423 2 3
#16
Ale można też zrobić niemiecki pociąg tranzytowy z polską lokomotywą - wszak był to bardzo ważny element międzywojennej kolei.
Mam pytanie do znawców, czy te pojedyncze wagony do Bukaresztu i Rygi jechały dopięte do innych pociągów czy tworzyły skład jednowagonowy?
Do Bukaresztu na pewno "dopięte". W składzie były także inne wagony kursowe do Bukaresztu, np. z Warszawy czy innych polskich miast. Do Rygi raczej też dopięte do składu/składów kursowych ale nie jestem do końca pewien.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
#17
Niegoreloje to była stacja graniczna między Polską a ZSRR. Nord-Express kończył tam bieg i dojeżdżał tam przez Warszawę. Tak więc trzy wagony ze składu L.S. Models jechały przez naszą stolicę. Nie jestem pewien trasy wagonu do Rygi, czy jechał też przez Warszawę, czy inną drogą. Nie wiem też, czy były wagony kończące bieg w Warszawie, czy wszystkie jechały dalej.
Drogi Andrzeju uporządkujmy wstępnie temat Nord-Express na rok 1936. Oczywiście jako pociąg CIWL Nr L11/L12 kursował do Niegoreloje powrót ze Stołpc Na PKP(A) odpowiednio jako para L1302/L1301. Wagony Paris-Niegoreloje jako obieg EWP 352. Wagon z Calais jako EWP 346. Wagon Bukaresztański lako EWP 395 (przez Wrocław-Opole-Bytom-Katowice-Kraków-Lwów). Z uwagi na daleki od nas wagon do Kopenhagi odłączany w Hannover Hbf. pomijam go. W niektórych dniach wagon restauracyjny był w relacji Paris-Warszawa (znam piękne fotki tego pociągu z 4 wagonami pomiędzy Berlinem a granicą z PKP).
Ciekawym jest wagon do Rygi. Obieg numer EWP 361, który zmieniał pociąg w Berlin-Grünewald i odpowiednio składem D1 powrót D2 jako ostatni w składzie przez Chojnice-Tczew-Marienburg (Westpr.)/Malbork/ udawał się wraz z grupą wagonów z Berlina do Eydkuhnen na granicy z Litwą.
Dalej jako pociąg Virbalis-Riga z dodatkowym wagonem kolei LG przez Kaunas-Siauliai-Jeglava osiągał cel nad Dzwiną. Na polskim odcinku mogli z niego korzystać polscy pasażerowie wyłącznie w ruchu międzynarodowym. Obsługa trakcyjna jest też znana, przy składzie warszawskim o masie 300/270 ton pojawiały się Pd5, Pk1 i okazyjnie Pt31. Jak wspomniał Kolega Salsa prędkość handlowa i eksploatacyjna L1301/L1302 wykluczała parowozy stricte osobowe. Pm36 nie były standardem, ale okazyjnie się na tych pociągach zdarzały.
Ja osobiście skład LSM-MW1001 już zamówiłem i z niecierpliwością czekam na realizację zamówienia oraz widok tego pięknego składu na miniaturowych torach DRG. Skromnie dodam, że moja kolekcja wagonów CIWL powiększy się z 25 sztuk do 32.
Pozdrawiam z Gdańska wszystkich Kolegów od PKP.
A czy jest szansa dotrzeć do zestawień w jakich odnogi (Ryga,Moskwa, Bukareszt) Nord Express opuszczały Berlin?
Wszystkie zestawienia o których wspominasz są znane, numery pociągów, kolejność wagonów, miejsca podziału składu, rozkład jazdy, obiegi wagonów, ich typy, stacje macierzyste, miejsca wodowania i czyszczenia składów oraz obsługa trakcyjna. Pozdrawia Mariusz z DRG.
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.140 442 105
#18
W niektórych dniach wagon restauracyjny był w relacji Paris-Warszawa (znam piękne fotki tego pociągu z 4 wagonami pomiędzy Berlinem a granicą z PKP).
A czy można liczyć na takie fotki lub linki do nich?:gwizd:
Ja osobiście skład LSM-MW1001 już zamówiłem i z niecierpliwością czekam na realizację zamówienia oraz widok tego pięknego składu na miniaturowych torach DRG. Skromnie dodam, że moja kolekcja wagonów CIWL powiększy się z 25 sztuk do 32.
Moja kolekcja CIWL zwiększy się z 9 do 16. Mam jednak nadzieję że zestaw pojawi się pod koniec przyszłego roku bo w połowie w kolejce czeka "Rheingold" od Brawy. Niestety Nord Express ma być wydany jedynie w ilości 150 sztuk. Mam nadzieję że nie zabraknie dla nas.
Wszystkie zestawienia o których wspominasz są znane, numery pociągów, kolejność wagonów, miejsca podziału składu, rozkład jazdy, obiegi wagonów, ich typy, stacje macierzyste, miejsca wodowania i czyszczenia składów oraz obsługa trakcyjna. Pozdrawia Mariusz z DRG.
Znowu poproszę o linki. Jeśli niemieckie strony to dam radę.;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#19
Dzięki Mariuszu za rzeczowe uzupełnienie dyskusji. Ja nie czuję się tu znawcą, ale też parę fotek tego pociągu w okolicach Warszawy widziałem i zwykle był to właśnie skład 4-wagonowy. A o Pm36 faktycznie trudno powiedzieć, że był standardem, skoro były tylko dwa różne egzemplarze i cały czas były testowane. W ramach tych testów prowadziły z pewnością różne pociągi, w tym i Nord-Express, chociaż ja akurat żadnego zdjęcia takiego składu nie widziałem.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
#20
Dzięki Mariuszu za rzeczowe uzupełnienie dyskusji. Ja nie czuję się tu znawcą, ale też parę fotek tego pociągu w okolicach Warszawy widziałem i zwykle był to właśnie skład 4-wagonowy. A o Pm36 faktycznie trudno powiedzieć, że był standardem, skoro były tylko dwa różne egzemplarze i cały czas były testowane. W ramach tych testów prowadziły z pewnością różne pociągi, w tym i Nord-Express, chociaż ja akurat żadnego zdjęcia takiego składu nie widziałem.
A propos Pm36 to mój Ś.p. Ojciec mieszkając w końcu lat 30-tych w Ursusie wspominał, że chodząc z kolegami w okolice Gołąbek widział granatowy skład ekspresu z Paryża. Zdarzyło się jak wspominał, że na czele był granatowy parowóz w opływowej otulinie, choć na ogół parowóz był zielony z wielkimi kołami. Potwierdza to przypadek z Pm36 na L1301 lub L1302.
Pozdrawiam Ciebie serdecznie.
A czy można liczyć na takie fotki lub linki do nich?:gwizd:

Moja kolekcja CIWL zwiększy się z 9 do 16. Mam jednak nadzieję że zestaw pojawi się pod koniec przyszłego roku bo w połowie w kolejce czeka "Rheingold" od Brawy. Niestety Nord Express ma być wydany jedynie w ilości 150 sztuk. Mam nadzieję że nie zabraknie dla nas.

Znowu poproszę o linki. Jeśli niemieckie strony to dam radę.;)
Witaj, to nie są linki tylko moje zbiory, książki, dokumenty, dodatki zestawienia składów DRG. Ja specjalizuje się w DRG, a szczególnie w tzw. Ostpreussenverkehr czyli korytarzu Chojnice-Marienburg(Westpr.). Ponadto pociągi typu L (Luxuszüge) i historia CIWL są dopełnieniem kręgu mojego "IPN"-Oddział Westpreussen. Skład "Nord-Ex" mam zamówiony prawie u źródła. Polska jest za "cienkim rynkiem" na tego typu rodzime zamówienia. Pozdrawiam
 

Podobne wątki