• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nord Express (CIWL)

OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.140 442 105
#41
Ze względu na zapowiedź firmy LS Models 7-mio wagonowego zestawu tego pociagu proszę o dzielenie się w tym watku informacjami jakie posiadacie na jego temat. Szczególnie ważne będą informacje dotyczące części "polskiej" tego składu.
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.140 442 105
#42
Panowie, macie dużą wiedzę i dysponujecie materiałami na temat tego pociągu. Czy na prawdę nie jesteście w stanie współpracować w celu przybliżenia tego wyjątkowego dla okresu II RP pociągu? W dziale koleje innych krajów stworzyłem wątek na temat tego pociągu . Proszę administratora o przeniesienie tej ciekawej (choć niespokojnej) wymiany zdań do tamtego wątku. Liczę że obaj Panowie, już z chłodnym głowami, staną się głównymi tam bohaterami.;)
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
#43
Ano ... uporządkujmy. Tak się składa, że akurat dysponuję dodatkiem obowiązującym od dnia 15 maja 1936 r. i patrząc na przedstawione tam zestawienia, które poniżej prezentuje wygląda to zupełnie inaczej niż przedstawiasz.
Dziękuję serdecznie.
Jeżeli trafiłem w jakiś "czuły" punkt to przepraszam. Z tymi wagonami to czysty przypadek, ja nie czytałem wcześniej żadnych Twoich postów. To tylko był zaczątek wątku o bliższe sprecyzowanie dlaczego to nie jest pociąg który ja przybliżam innym.
Ja z kolei od początku odnosiłem się do nowości H0 z LS-Models (wskazuje na to wątek forum) na które czekamy i jego pierwowzoru. Wśród forumowiczów mało jest ludzi, którzy mają książki, dokumenty, faksymile dotyczące tamtych czasów, szczególnie że są one głównie w języku niemieckim. Dyskusja "forumowa" przeszła na PKP(A) i stąd moje uściślenie : skąd się wziął Nord-Express do Niegoreloje, sprawa polska oraz jaką trasą kursowały wagony do Rygi i Bukaresztu.
Także temat nie przedstawia się inaczej. Ty masz rację i ja mam rację co do Nord-Expressu. Ja od początku wiedziałem, że piszesz o wersji wcześniejszej.
Pozdrawiam Mariusz
PS. Cały czas po głowie mi chodzi, co miałeś na myśli Kolego pisząc niedomówioną frazę "Ano ... uporządkujemy" ?
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
#44
Panowie, macie dużą wiedzę i dysponujecie materiałami na temat tego pociągu. Czy na prawdę nie jesteście w stanie współpracować w celu przybliżenia tego wyjątkowego dla okresu II RP pociągu? W dziale koleje innych krajów stworzyłem wątek na temat tego pociągu . Proszę administratora o przeniesienie tej ciekawej (choć niespokojnej) wymiany zdań do tamtego wątku. Liczę że obaj Panowie, już z chłodnym głowami, staną się głównymi tam bohaterami.;)
Dziękuję za miłą i dobrą wiadomość.(y)
Pytajcie Koledzy o te tematy. Jak będę dysponował wiedzą to chętnie się nią podzielę przyłączając się do dyskusji. Generalnie specjalizuje się w historii kolei niemieckich (jak wskazuje mój symbol forumowicza). Absolutnym "konikiem" jest dla mnie komunikacja tranzytowa przez Pomorze i dlatego wątek z wagonem Nord-Expressu do Rygi był zaczątkiem mojego udziału w dyskusji.
Reasumując to ja się nie denerwowałem. Jestem otwarty do współpracy, pisałem o prawdzie historycznej, którą inny Kolega próbował podważyć myląc fakty.
Pozdrawiam i do spotkania w dziale forum "Koleje innych krajów":)
 
Ostatnio edytowane:

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
#45
Ze względu na zapowiedź firmy LS Models 7-mio wagonowego zestawu tego pociagu proszę o dzielenie się w tym watku informacjami jakie posiadacie na jego temat. Szczególnie ważne będą informacje dotyczące części "polskiej" tego składu.
Witam wszystkich Kolegów.
Zaczątek tematu pojawił się w dziale H0, Nowości nie-PKP 2018. Osobiście przedstawiłem parę faktów dotyczących oryginału pociągu luksusowego Nord-Express szczególnie w zakresie odpowiednika przyszłych modeli z LSM. Oczywiście z racji polskiego forum skupiłem się na powiązaniu tego pociągu z PKP(A), choć jeżeli macie pytania ogólne to postaram się na nie odpowiedzieć lub przybliżyć temat. Grupa pociągów luksusowych stała się synonimem potęgi kolei już w końcu XIX wieku. Słynne dziś Międzynarodowe Towarzystwo Wagonów Sypialnych (CIWL) zakupiło wagony, stworzyło hotele rozwijając równolegle sieć połączeń ekspresami nie tylko w Europie, ale i w Azji i później w Afryce. Długo przed powstaniem II RP na terenach będących w granicach dzisiejszej Polski kursował pociąg o nazwie Nord-Express (Ekspres Północny) jego pierwotnym celem był Sankt Petersburg. Tak więc Nord-Ex połączył dwa europejskie centra polityczno-kulturalne ówczesnej Europy. Pociąg który obsługiwało PKP to już inny czas, inna Europa, inne wagony. Po wielu latach przerwy 14. maja 1926 roku jako L11/L12 (wewnętrznie na PKP L1302/L1301) połączył Warszawę z Paryżem. Kursował do wybuchu II Wojny Światowej zmieniając trasy, ilość i rodzaje wagonów. Był synonimem prawdziwego luksusu, prowadził wagony sypialne najwyższych klas, oferował posiłki. Wielu z Was zna z polskich szlaków słynny historyczny skład "Orient-Express" będący własnością NIOE jaki kilkukrotnie odwiedzał nasz kraj. Właśnie z podobnych wagonów składał się legendarny Nord-Express na ówczesnej PKP.
Pozdrawiam wszystkich zachęcając do dyskusji.
Mariusz
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
#46
Coudert/Knepper/Toussirot = La Compagnie des Wagons-Lits (La vie du Rail) w tej książce jest wiele błędów, nie wiem jak kolega z francuskim,i czy czytał ją. Błędy wyjaśnialiśmy już kiedyś tutaj na forum, pozostałe zostały wyjaśnione na francuskim forum. Nie mniej książkę oceniam na 4 i warto ją mieć.
Na forum mamy już kilka wątków o wagonach CIWL, jak i o pociągach, ale myślę że taki rozdział na NE jest bardzo dobry.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
#47
Coudert/Knepper/Toussirot = La Compagnie des Wagons-Lits (La vie du Rail) w tej książce jest wiele błędów, nie wiem jak kolega z francuskim,i czy czytał ją. Błędy wyjaśnialiśmy już kiedyś tutaj na forum, pozostałe zostały wyjaśnione na francuskim forum. Nie mniej książkę oceniam na 4 i warto ją mieć.
Na forum mamy już kilka wątków o wagonach CIWL, jak i o pociągach, ale myślę że taki rozdział na NE jest bardzo dobry.
Zgadzam się z Tobą co do tej książki. Choć ja jestem niemieckojęzyczny to mam dostępu do j. francuskiego (w rodzinie) i już w książce mam wykonane ołówkiem poprawki i dopiski. Jeśli chodzi o przegląd konstrukcji wagonów to jest to chyba jedyna pozycja obejmująca tak szeroki przegląd taboru CIWL. Brak w niej jednak kilku wątków z historii i statystyk tego towarzystwa.
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.140 442 105
#48
Przy okazji wydania przez BRAWA modelu lokomotywy BR01 chciałbym zapytać, czy Nord-Express był prowadzony przez te maszyny (oczywiście na terenie Niemiec)? Jeśli tak to znane są numery maszyn ?
 

Podobne wątki