• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Moduł szlakowy by ArturSwider

ArturSwider

Nowy użytkownik
#1
Hi,

Po długim czasie, wielu przemyśleniach, debatach i bojach zdecydowałem się na rozszerzenie wachlarza moich zainteresowań modelarstwem kolejowym, o skalę H0. Może to jedych dziwić, innych złościć, a jeszcze innych śmieszyć ale zasadniczno robię to dla siebie i tylko dla siebie więc proszę, o darowanie sobie uszczypliwych uwag. Rady i pomoc oraz ostrą krytykę z chęcią przyjmę, a nawet, o nie proszę gdyż napewno wiele się muszę jeszcze nauczyć.

Do rzeczy... :D

Po przestudiowaniu Normy dla polskiej makiety modułowej zdecydowałem się na początek zbudować moduł szlakowy oparty, o profile LL500, o wymiarach 500x700. Wygodny do pracy na nim, a co ważniejsze wygodny do transportu. Jako materiał bazowy wybrałem sklejkę 10mm. Sama skrzynka powstała w 2 godziny:

http://img336.imageshack.us/img336/1781/1a2rn.jpg

Jak widać na zdjęciu na czołach nie ma klasycznych profili czołowych. Zdecydowałęm się na konstrukcję troszkę inną, gdzie imitacja podtorza to dodatkowa sklejka zamocowana od góry i biegnąca przez cały moduł.

http://img269.imageshack.us/img269/4646/2a4et.jpg

Cała konstrukcja zbita jest małymi gwoździkami oraz dodatkowo sklejona na klejem "wikol". Otwory połączeniowe zrobiłem troszkę szersze niż zakłada norma, a mianowicie 12mm. Zawsze będzie można dopasować do siebie moduły, a stosując większą podkładkę pod śrubę będzie można użyć nawet śruby, o "fi" 8mm. :cool:

http://img320.imageshack.us/img320/8413/3a3rt.jpg

Jak widać zastosowanie takiej konstrukcji skrzynki nie odbiega zupełnie od normy w punktcie, o stosowaniu profili czołowych. Mój moduł w tej płaszczyźnie też ma profil LL500. Oczywiście brak tu jeszcze imitacji podtorza ale wszystko po kolei... :p

http://img121.imageshack.us/img121/7378/4a0jp.jpg

Następnym krokiem było zrobienie "gruntu" na module. Jako bazę zastosowałem klasyczny styropian, o grubości 50mm.

http://img440.imageshack.us/img440/5350/5a6gk.jpg

Po około 40 minutach i 25 zręcznych ciciach nożem osiągnąłem taki oto efekt:

http://img121.imageshack.us/img121/5198/6a7xw.jpg

Powierzchnia będzie oczywiście dodatkowo pokryta cieniutką warstwą wikolu i "poprzykrywana" cieńkimi ręcznikami papierowymi, kładzionymi na mokry jeszcze klej.

http://img508.imageshack.us/img508/4581/7a1pk.jpg

Po zakończeniu prac ze styropianem zabrałem się za zaklejanie dziur i szpar powstałych przy montażu styropianu. Użyłem do tego klasycznej "szpachli". Po wyschnięciu naddatki szpachli zostaną rzecz jasna "pościerane" papierem ściernym. Używam do tego papieru o gramaturze 150.

http://img200.imageshack.us/img200/9101/8a1hd.jpg

http://img436.imageshack.us/img436/6397/9a4mn.jpg

http://img222.imageshack.us/img222/3664/10a8fz.jpg

Na spodzie modułu styropian również został odpowiednio "ścięty" poto aby umożliwić bezproblemowe skręcanie modułów oraz łatwy dostęp do wyjść elektrycznych, których u mnie jeszcze nie ma (ale spód jest już przygotowany :p ).

http://img324.imageshack.us/img324/4995/11a7hx.jpg

I górny spód modułu:

http://img174.imageshack.us/img174/6450/12a6bu.jpg

Pierwszym poważnym problemem, który spotkałem na swojej drodze do modułu H0 było uzyskanie 13mm podtorza/torowiska. Dowiadywałem się u stolarzy, o sklejkę 13mm, która rozwiązała by wszystkie problemy ale niestety takiego wymiary się nie produkuje. Pozostały dwa wyjścia: Pilśnia lub montaż 10mm sklejki i potem doklejenie 3mm tekturki. Wybrałem drugi wariant. Tańszy, szybszy w uzyskaniu i łatwiejszy w obróbce:

http://img425.imageshack.us/img425/3559/13a3oh.jpg

Przyciąłem i przygotowałem dwa równe paski i nastąpiło klejenie tekturki do sklejki, oczywiście na wikol. Jako dociskaczy użyłem pudełeczek z tłuczniem:

http://img340.imageshack.us/img340/4483/14a9ya.jpg

Po wyschnięciu, ostrym skalpelem, centymetr po centymerze ciąłęm skos, zgodny ze skosem podtorza. Oto efekt:

http://img402.imageshack.us/img402/3183/15a7hr.jpg

I widok z bliska. Jak widać wyszło całkiem nieźle. 13mm zgodnie z Normą. :D

http://img315.imageshack.us/img315/8329/16a6pd.jpg

Teraz czekam na dostawę korka, o grubości 2mm aby zrobić imitację podsypki. Jak tylko go zamontuję, biorę się za montaż toru.
Proszę, o Wasze opinie i uwagi. Im surowsze tym lepsze. :D
 

kozak

Administrator
#2
coz mozna napisac jak narazie bardzo dobrze sie prezentuje i ciekawie rozwiazane dotyczace profili czolowych. jak na moj gust to troszke za krotki ten modulik moim zdaniem powinny byc jak najdluzsze zeby uniknac zbyt czestych polaczen co znacznie zmniejsza realizm. oby tak dalej :grin:
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
#3
Spoko. Sterylność pracy Artku bardzo mi się podoba. Jednak mam dwaie uwagi. Wydaje mi sie że otwory do skręcania śrób mogą być małe (mam na mysli te w styropianie)
Drugi błąd wg mnie to ten karton do samej krawędzi modułu. O ile w przypadku lini jednotorowej niema to większego znaczenia tak np w przypadku 2 i więcej ma niebaghatelną. Jak masz w planie robić moduły wielotorowe to staraj się zrobić tak aby profil byłw całości wyrżnięty z deski. Bowiem potem podczas skręcania i wysychania (tektura.korek) mogą Ci delikatnie tory się poprzesówać w pioni i bedzie ciężko z montażem. Miałem ten sam problem. Teraz go naprawiam.
 

404W

Znany użytkownik
#4
500x700
Jednak jest to dość funkcjonalna długość i szerokość. Chciałoby się oczywiście by moduły były dłuższe, ale trzeba wząść pod uwagę problemy transportowe i tu moduł ponad metr rodzi spore.
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
#5
POwiem że nawet 90 cm moduły dają troszke w kosć. Przy budowie modułu trzeba brać takze podu uwagę ich wagę co też ma niebagateklne znaczenie. Ale jak iwdzę moduł Artura to raczej z tym problemu niebędzie bowiem wszędzie styropian.
 
OP
OP
ArturSwider

ArturSwider

Nowy użytkownik
#6
Hi,

Kozak napisał(a):
jak narazie bardzo dobrze sie prezentuje i ciekawie rozwiazane dotyczace profili czolowych.
Bardzo dziękuję, za pierwszą pozytywną wypowiedź. :D

Pado napisał(a):
Wydaje mi sie że otwory do skręcania śrób mogą być małe (mam na mysli te w styropianie)
Robiłem testy i jest w porządku. Nie ma problemu z dokręcaniem śrub, nawet kluczem.

Drugi błąd wg mnie to ten karton do samej krawędzi modułu.
Ciekawa uwaga. Jak do tej pory stosowałem z powodzeniem taki system w modułach sTTandardowych i nie miałem żadnych problemów. Jednakże faktycznie, przy liniach wielo torowych może dojść do problemów jakie opisałeś. Drugi moduł jaki zrobię będzie miał konstrukcję klasyczną.

Tomasz Czapik napisał(a):
500x700. Jednak jest to dość funkcjonalna długość i szerokość.
Pado napisał(a):
Powiem że nawet 90 cm moduły dają troszke w kosć.
Fakt. Wymiary mojego pierwszego modułu H0 są wynikową wsześniejszych doświadczeń ze sTTandardem. Pierwszy moduł jaki wykonałem w życiu miał właśnie długość 900mm i powiem szczerze, że był bardzo niewygodny do noszenia, nie mówiąc już, o trudnościach z transportem. Uważam, że długość 700mm dla modułu szlakowego prostego jest optymalna. Stąd też taki wymiar mojego modułu. Zresztą jak połącze ze 3 swoje moduły 700mm to da 2100mm, a to już porządny wynik. :D

Pado napisał(a):
Przy budowie modułu trzeba brać takze pod uwagę ich wagę co też ma niebagatelne znaczenie. Ale jak widzę moduł Artura to raczej z tym problemu niebędzie bowiem wszędzie styropian.
Jestem zdania, że moduł nie musi "urywać rąk" kiedy taszczy go właściciel. Moja konstrukcja oparta jest o sklejkę 10mm i styropian co w połączeniu daje solidną i lekką konstrukcję. Docelowo na spodzie, zamontowane zostaną dwie dodatkowe wręgi, które jeszcze bardziej wzmocnią skrzynkę.

A teraz garść informacji z budowy...

Dzisiejszy dzień poświęciłem na przygotowanie styropianiu pod przejazd kolejowo-drogowy. Będzie to przejazd prostopadły do szlaku z drogą brukową bez zapór.

I tu małe pytanko, czy przy takim przejeździe może stanąć mały "domek dróżnika"?

Jutro będę chciał zakończyć profilowanie styropianu, cięcie łuków i skosów. Jak zdążę dam fotki. :D
 

_medyk_

Aktywny użytkownik
#7
Profil jedna integralna całość. To niestety mus. U Ciebie karton zniszczy całą pracę to samo korek. Jedyne rozwiązanie które teraz przychodzi mi na myśl to wyrżnąć 1,5 cm z każdej strony i zrobić wklejke z sklejki. Opcja bardziej brutalna - zastosować normalny profil.
 
#8
Artur robota jak najbardziej OK, jednak jestem ciekaw i na pewno bedę sledził dalsze poczynania z Twoim profilem :D a tym co powiedzą inni o tym że będziesz robił w dwóch róznych skalach się nie martw, bo chyba nie ma jakiegoś konfliktu zbrojnego między pasjonatami obu skal, (tak bynajmniej mi sie wydaje).
pozdro
Chudy
 
OP
OP
ArturSwider

ArturSwider

Nowy użytkownik
#9
Hi,

Jedyne rozwiązanie które teraz przychodzi mi na myśl to wyrżnąć 1,5 cm z każdej strony i zrobić wklejke z sklejki. Opcja bardziej brutalna - zastosować normalny profil.
Ten moduł zostanie już tak jak jest zrobiony teraz. Przeróbka równała by się generalnie z rozwaleniem całej pracy jaka został włożona do tej pory. Tak jak pisałem wyżej, następny moduł będzie oparty, o profile klasyczne.

a tym co powiedzą inni o tym że będziesz robił w dwóch róznych skalach się nie martw, bo chyba nie ma jakiegoś konfliktu zbrojnego między pasjonatami obu skal, (tak bynajmniej mi sie wydaje).
Ja nie opuszczam jedej skali na rzecz drugiej. Jak pisałem gdzieś indziej, poprostu rozszerzam zainteresowania. :D Żadnej wojny nie ma i nie będzie. Przykładem jest owocna współpraca forum Kozaka z Forum TT. :D
 
#10
Arturze ale ja nie napisałem że opuszczasz jedną skalę dla drugiej, tylko że będziesz robił w dwóch różnych skalach, a co do wojny skal to sie cieszę że takowej nie ma czyli jak na razie tylko Hzerowcy leją się między sobą huahahahahahah :D
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#11
Witam, juz wróciłem z Baskolandii, widzę że zamiast wyjechać na wakacje wzięliście się ostro do roboty.
Co do konstrukcji modułu, to ja też kilka testowych modułów popełniłem podobną metodą, naklejając kolejne warstwy. Niestety nie zdało to egzaminu, niezbyt trzymało wymiary,
po części z powodu mojego niechlujstwa (co w przypadku autora wątku nie wchodzi w grę), po części wskutek różnych zmian długości/osiadania poszczególnych warstw.
Polecam jednak na przyszłość zainwestować w wycięcie profilu całościowo, wtedy łatwo też nawiązać "wnętrze" podtorza/torowiska/podsypki (jak to tam LL zwał :) do krawędzi.
 
OP
OP
ArturSwider

ArturSwider

Nowy użytkownik
#12
Hi,

Niestety nie zdało to egzaminu, niezbyt trzymało wymiary,
Ja się bardzo przyłożyłem do wszystkich cieńć i mam co prawda lekki odchył od wymiaru ale tylko 0,32 mm :p

(co w przypadku autora wątku nie wchodzi w grę)
Yyy... :cool: Dziękuję za BARDZO "budującą" opinię. :D

Polecam jednak na przyszłość zainwestować w wycięcie profilu całościowo,
Już mam. Dziś przyszły 4 sztuki. Następny moduł będzie zrobiony metodą klasyczną i w tedy porównam sobie dwie prace i wyciągnę odpowiednie plusy i minusy obu konstrukcji. :)
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
#13
ArturSwider napisał(a):
Już mam. Dziś przyszły 4 sztuki. Następny moduł będzie zrobiony metodą klasyczną i w tedy porównam sobie dwie prace i wyciągnę odpowiednie plusy i minusy obu konstrukcji. :)
Bardzo dobrze. Ja niestety popełniłem kardynalny błąd. Mianowicie na stacji 4 torowej stosowałem KOREK 2 mm pod torem do samej krawędzi modułu. Skutek był/jest opłakany. Ale teraz to się powoli zmienia. Troszke żałuje tego czasu który zmarnowałem na zrobienie tamtych modułów, ale z drugiej strony niedokońca. Wiele się nauczyłem. Moduły te wraz z resztą stacji dały wiele radosci i mnie i innym ;) Teraz będzie tylko lepiej ...

Artku czekamy na dalsze zapisywanie stron twojego DZIENNIKA BUDOWLANEGO :D
 
OP
OP
ArturSwider

ArturSwider

Nowy użytkownik
#15
Hi,

W wolny obecnie weekend zabrałem się za pracę przy module i zawansowanie prac posunęło się "na przód". :grin:

Po przemyśleniu całego układu modułu (architektura, zieleń) zdecydowałem się, jak pisałem wcześniej, na budowę przejazdu kolejowo-drogowego. Będzie to przejazd prostopadły do szlaku z drogą brukową bez zapór.

I tu małe pytanko, czy przy takim przejeździe może stanąć mały "domek dróżnika"?

Na pierwszy ogień poszła "praca ze styropianem". Tworzywo bardzo łatwo podaje się obróbce więc przygotowanie podbudowy pod drogę nie zajęło mi wiele czasu. Wszystkie wymiary drogi, pasa pobocza oraz spadki zostały dokładnie zwymiarowane w skali.

http://img143.imageshack.us/img143/5192/1atr6.jpg

Następną czynnością było wstępne przygotowanie "zakosów" drogi z nasypem. Oczywiście będą one odpowiednio "wudłużone" i "spłaszczone" za pomocą szpachli akrylowej.

http://img149.imageshack.us/img149/6162/2acd9.jpg

Podbudowa drogi została tak wyprofilowana aby przed i za przejazdem droga była praktycznie na równo z główką szyny. Docelowo na "podudowę" drogi pójdzie finalna masa (gips + wikol + woda), która jeszcze bardziej "wyrówna" drogę względem przejazdu. Wszystkie styropianowe elementy podbudowy drogi przykleiłem do podłoża za pomocą lekko rozcieńczonego denaturatem, kleju polimerowego. Klej ten bardzo szybko i bez problemu skleja styropian ze styropianem, drewnem i nie tylko.

http://img56.imageshack.us/img56/3817/3aqk1.jpg

http://img79.imageshack.us/img79/1074/4ajj0.jpg

Po wyschnięciu elementów zabrałem się za "szpachlowanie" całości. Dobrze przygotowaną masą szpachlową, za pomocą małej szpatułki, pozaklejałem wszystkie szpary oraz odpowiednio wyprofilowałem skosy. Od razu zaznaczam, że jest to pierwsza warstwa szpachli i całość będzie jeszcze bardziej "płasko" wyprofilowane. Ta pierwsza warstwa szpachli ma na celu "złapanie" i wzmocnienie całości.

http://img104.imageshack.us/img104/2325/5ayj7.jpg

http://img295.imageshack.us/img295/7042/6anb2.jpg

Podczas schnięcia przejazdu, zabrałem się za przygotowanie toru na moduł.

Po wielu rozmowach z modelarzami H0, zdecydowałem się na stosowanie torów firmy Tillig H0 Elite. Po pierwsze z racji łatwej dostępności, a po drugie z lekkiego sentymentu.

Z flexa Art.-Nr.85125 (barwionego) długości 890mm odciąłem równo 700mm. Następnie odmierzyłem wyskalowane 30 metrów toru co w skali H0 daje 344,83mm i tu pojawiło się pierwsze pytanie. 344,83 X 2 = 689,66mm czyli przy moim module o długości 700mm do pełnego wymiaru brakowało mi 10,33mm. Co robić? Poprosiłem, o pomoc WM-Modela, któremu za okazaną pomoc bardzo dziękuję. Dzięki Władek! Napisał mi On, że zasadniczo jeżeli będę kurczowo trzymał się wymiaru to dojdzie do paradoksu, kiedy połączę moduł z innym modułem i centymetr od łączenia skrzyń będzie taki mały kawałek połączonego toru. Będzie to wyglądało groteskowo. Zasugerował mi lekkie odejście od zasadniczego wymiaru i podzielenie toru równo "na pół" tzn. po 350mm. W tedy odstępstwo od skali będzie rzędu 5,16mm ale za to będę miał na początku i na końcu równe końcówki torów.

Tak też zrobiłem:

http://img284.imageshack.us/img284/4379/7aqk1.jpg

Na środku toru wyraźnie widać łączenie odcinków. Tor leży jak widać "tak, o" ponieważ w dalszym ciągu nie dostałem przesyłki z kork.pl! Jak tylko ją dostanę to od razu biorę się za montaż toru i imitacji podtorza z korka, rzecz jasna! :D

Szanowni koledzy, proszę jak zawsze, o Wasze opinie i surową krytykę. :grin:
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
#16
Heh co tu krytykować .. Narazie wszystko idzie książkowo :) tak dalej. Zobaczymy jak będziesz kładł szuter i inne rzeczy. A ha jaki szuterek planujesz tam zastosować :?:
 
OP
OP
ArturSwider

ArturSwider

Nowy użytkownik
#18
Hi,

pado napisał(a):
Heh co tu krytykować .. Narazie wszystko idzie książkowo
Max napisał(a):
wow, na tym etapie wygląda zniewalająco!
Dziękuję raz jeszcze wszystkim za TAK dobre opinie. :D

Dawno nie pisałem, o swoim module, ponieważ do piątku prawie przez cały czas przebywam w delegacji i nie ma mnie poprostu w domciu przy makiecie... :sad:

Ale spoko... Wracam w piątek i zabieram się za robotę. Spodziewajcie się w niedzielę nowej relacji z postępów budowy modułu. :D
 
OP
OP
ArturSwider

ArturSwider

Nowy użytkownik
#20
Hi,

ArturSwider napisał(a):
Spodziewajcie się w niedzielę nowej relacji z postępów budowy modułu. :D
Relacja będzie dziś bo jutro niestety nie będę miał na to czasu. :neutral:

No to leciemy... :D

W związku z problemami jakie wystąpiły z kork.pl (paczka jeszcze nie dotarła) zabrałem się za własnoręczne wykonania imitacji podtorza. Użyłem do tego oczywiście niezawodnego kartonu, a dokładniej 2mm tektury (wysokość zgodna z normą). Po wycięciu odpowiednio długich pasków, specjalnym nożykiem pod kątem 45 stopni odciąłem boki i uzyskałem piękny 45 stopniowy spadek. Za pomocą wikolu, po uprzednim dopasowaniu, ułożeniu i przymierzeniu pasków tektury, przykleiłem je do wcześniej już gotowego nasypu. Oto widok z frontu:

http://img137.imageshack.us/img137/2698/3jz3.jpg

A tu jeszcze z góry na całość:

http://img171.imageshack.us/img171/7163/1mh7.jpg

Kiedy miałem gotowe podtorze zabrałem się za przygotowania do położenia toru. Na początku przygotowałem otwory do przeciągnięcia kabli zasilających. Wywierciłem przez cały nasyp otworki wkrętarką, o średnicy 2 mm. Są one na tyle duże aby zmieścił się kabel i na tyle małe, że nic nie będzie przez nie wpadać (np. lać się klej lub sypać tłuczeń przy obsypywaniu).

http://img168.imageshack.us/img168/3589/2bd8.jpg

Potem wszystko potoczyło się już z górki. Docięty wcześniej odcinek toru jeszcze raz przymierzyłem do podtorza, odrysowałem ważne punkty, na które będę musiał zwrócić uwagę przy klejeniu, aby tor szedł idealnie prosto. Przygotowałem sobie klej (cyjanoakryl) i zacząłem powolu zalewać okienka. Na początku te na początku, środku i końcu toru aby "chwycić" linię odcinka, a potem zalewałem co 4/5 okienko i tak do końca oczywiście cały czas sprawdzając "linię". Po krótkiej chwili tor był już przylkejony. Odezwą się tu może głosy, że trzeba było kleić na wikol ale ja zachowałem na tyle ostrożności i dokładności, że w moim przypadku klejenie "kropelką" zakończyło się pełnym sukcesem! :D

Przyklejony tor w pełnej okazałości:

http://img99.imageshack.us/img99/9845/5iz1.jpg

Oczywiście pamiętałem, o moim "złączeniu" odcinków torów oraz, o przecięciu tychże odcinków (oczywiście tor został tylko "nadciety"):

http://img176.imageshack.us/img176/3794/6im0.jpg

Mając gotowy tor zabrałem się za dalsze kształtowanie terenu. :)

Jak pisałem wcześniej koło przejazdu stanie mała strażnica. Oczywiście aby mogła ona stanąć w pobliżu przejzdzu należało przygotować dla niej odpowiednio grunt. Najpierw przygotowałem odpowiedni kwałek równego styropianu pod sam budynek i umiejscowiłem go obok przejazdu, a następnie dociąłem odpowienio do potrzeb parę małych kawałków styropianu "pomocniczego" do zapychania szpar i dla wyrównania całości.

http://img181.imageshack.us/img181/1788/7cr9.jpg

Tak jak przy kształotowaniu drogi i tu nie obyło się bez szpachli akrylowej. Po przygotowaniu odpowiedniej ilości zabrałem się za szpachlowanie całości abu nadać jej formę realnych kształtów gruntu. Po około 30 minutach uzyskałem taki oto efekt:

http://img181.imageshack.us/img181/3070/8mk5.jpg

Tutaj widok "od strony drogi":

http://img153.imageshack.us/img153/4310/9ij1.jpg

I widok z góry na całość przejazdu:

http://img20.imageshack.us/img20/7131/10hk5.jpg

Także drodzy koledzy, moduł mój jest już w pełni przejezdny i od strony technicznej gotowy do podłączania do Waszych modułów. Niedługo zapewne zobaczycie go na żywo! :D

Docelowo (już jestem po przemyśleniach) nadam skosom odchodzącym od drogi gładszy spadek ale to, a także początki szutrowania toru (i nie tylko) w nastepnym odcinku. :D

Szanowni koledzy, proszę jak zawsze, o Wasze opinie i surową krytykę. :grin:
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Relacje H0/H0m/H0e/H0f 13
A
Relacje H0/H0m/H0e/H0f 9
Relacje H0/H0m/H0e/H0f 14
Relacje H0/H0m/H0e/H0f 53
Relacje H0/H0m/H0e/H0f 9

Podobne wątki