• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kilka pytań odnośnie modułów

McGyver

Nowy użytkownik
#1
Witam!
Może zacznę od przedstawienia się po krótce a następnie przejdę do rzeczy. W każdym razie jestem tutaj nowy, mam na imię Michał i mieszkam w Jeleniej Górze. Co do makiet i koleji H0 zajmuję się tym już od przynajmniej 14 lat, sam mam 24.
Postanowiłem ostatnio powrócić do zainteresowania tym tematem i rozebrałem moją starą makietę (w kształcie litery L 2m*1m+1m*1m) i teraz planuję stworzenie czegoś nowego.
No więc zainteresowała mnie makieta modułowa.
Znalazłem już informacje na temat profilu czołowego LL500, i odnośnie tego mam kilka pytań:
1. Czy tak powinien wyglądać standardowy koniec makiety - tzn pozwala podłączyć nasz(ą/e) moduł(y) do innych?
2. Jakie zasady obowiązują przy budowie stacji (przynajmniej 5 równoległych torowisk)?
3. Jak wygląda łączenie z takim modułem jak np. ten zaprezentowany tutaj: http://ds5.agh.edu.pl/~kozak/viewtopic.php?t=219
4. Jaka jest standardowa długość modułu?
5. Co sądzicie o tych torach:Fleichmann
6. Czy tory zawsze idą w jednej płaszczyźnie czy np. występują wzniesienia?
7. Co z zakrętami? jak je umieścić na module?
8. Na czym umieszczacie torowisko? normalnie budowałem je na solidnej sklejce i przybijałem gwoździkami.

Chyba na razie tyle pytań... mam nadzieje, że da radę na nie odpowiedzieć w miarę prosto :D Zastanawiam się nad swoim pierwszym modułem także im więcej info tym lepiej.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#2
Witam serdecznie.

Znalazłem już informacje na temat profilu czołowego LL500, i odnośnie tego mam kilka pytań:
1. Czy tak powinien wyglądać standardowy koniec makiety - tzn pozwala podłączyć nasz(ą/e) moduł(y) do innych?
Tak, ale niekoniecznie, jest to profil wymyslony na Pomorzu, skoro jesteś z Jeleniej Góry, to
polecam profile FREMO,
z następujacych powodów:
- są stosowane w Dolnoslaskim Klubie Modelarzy Kolejowych (polecam kontakt z nimi),
- możesz uzyc profil górzysty B96 który pasuje do Twojej okolicy ;)
- masz blisko do imprez w Niemczech i Czechach a tam się te profile stosuje.
Zawsze możesz też zrobić dodatkowy moduł FREMO/LL albo dogadać się z DKMK bo oni taki mają.

2. Jakie zasady obowiązują przy budowie stacji (przynajmniej 5 równoległych torowisk)?
Nie rozumiem pytania. Modułowość tyczy sie tylko szlaku.

3. Jak wygląda łączenie z takim modułem jak np. ten zaprezentowany tutaj: http://ds5.agh.edu.pl/~kozak/viewtopic.php?t=219
Chyba nijak bo tamta diorama o ile wiem nie ma standardowych profili, ale najlepiej spytac autora.

4. Jaka jest standardowa długość modułu?
W zasadzie dowolna, zazwyczaj w okolicach 90cm żeby flex sie nie marnował i łatwo było transportować.

5. Co sądzicie o tych torach:Fleichmann
Może się uda sprzedać na allegro :)

6. Czy tory zawsze idą w jednej płaszczyźnie czy np. występują wzniesienia?
Zazwyczaj w jednej płaszczyźnie.
Można robić wzniesienia, ale wysokość główki szyny po obu końcach twojego ciągu segmentów powinna być taka sama, standardowa. Ponadto wzniesienia powinny być bardzo łagodne i mieć odpowiednio wyprofilowane załomy pionowe, aby lokomotywy sie nie psuły i nie wykolejały.

7. Co z zakrętami? jak je umieścić na module?
Chodzi o łuki?
Nie bardzo rozumiem w czym problem?
http://ds5.agh.edu.pl/~kozak/files/mydl ... rz_163.jpg

8. Na czym umieszczacie torowisko? normalnie budowałem je na solidnej sklejce i przybijałem gwoździkami.
Nie wiem jak koledzy, ale ja torowisko z korka lub styropianu zazwyczaj przyklejam do sklejki, tu jest parę zdjęć:
http://149.156.194.203/~mczapkie/4image ... ?cat_id=58
Do torowiska przyklejany jest tor.

Pozdr,
Mc

PS. mam nadzieję ze nie będziesz się za długo zastanawiał tylko coś zaprezentujesz :)
 
OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
#3
Idąc za radą kolegi zorganizowałem sobie kawał sklejki 10mm, przynajmniej 1m*1m.
Postanowiłem na początek zbudować moduł szlaku o długości 90cm, zakończony z jednej strony profilem B96 natomiast z drugiej strony zastosowałem profil E96. Jak będę zabierał się za stację to najpewniej użyję profilu F96 łącząc go z E96. co nie powinno być zbyt trudne.
A został mi już tylko profil E96 także powinno szybko pójść. No i po poskładaniu tego w całość najpewniej przyda się jakaś pomoc :D
Chciałem zrobić tekturowy szablon naklejając wydrukowany profil w skali 1 do 1... ale jak się okazało nie udało mi się tego zrobić więc zabrałem się za kreślenie i profil B96 - moim zdaniem trudniejszy do wycięcia udało mi się skończyć w jakieś 1,5h... do wycinania używam jedynie wiertarki i wyżynarki i efekty muszę przyznać są bardzo dobre.

Załączam świeżutkie fotki:
Fotka z produkcji profilu B96:
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/foto1.jpg
Poskładany moduł:
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/foto2.jpg
Sorki za jakość fotek ale nie mam najlepszego aparatu.
Teraz będę zabierał się za wyłożenie całośći styropianem... zastanawiam się jeszcze czy nie dorobić dodatkowej przegródki w środku aby lepiej całość ustabilizować.
Jakieś propozycje jak to dalej rozwinąć?
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#4
No no, ambitnie jak na pierwszy moduł, bo górzysty.
Przegródki z cieńszej sklejki, takie wręgi, możesz zrobić m.in. po to, aby sobie ułatwić modelowanie terenu.
Jeśli np. będziesz ciął styropian np. gorącym drutem, to wygodnie mieć coś konkretnego, po czym drut sunie.
Nie zapomnij też zostawić pod spodem miejsca na śruby :)
 
OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
#5
Ok zajmę się tym, tzn muszę poszukać odpowiedniego styropianu. a sklejki jeszcze powinienem mieć.
Jako, że zostało mi sporo zbędnych materiałów postanowiłem z nich zrobić użytek i mam już prawie gotowy szkielet następnego modułu. Z jednej strony oparty będzie o profil E96 a z drugiej... no właśnie tutaj mam problem jak to powinno wyglądać. Schemat torowiska jest taki:
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/schemat.GIF
Wymiar od zewnętrznej bocznej górnej krawędzi modułu do osi toru to:
tor 1 - 40mm
tor 2 - 110mm
tor 3 - 170mm
tor 4 - 250mm
Wymiar modułu standardowo 500x900mm

na wolnym od torów boku znajdzie się jakaś łączka lub coś takiego :D jeszcze tego dokładnie nie obmyśliłem. Co do profilu w tym miejscu będzie miał 175mm zgodnie z normą. Jak powinien wyglądać profil dla takiego torowiska jak powyżej - następny moduł będzie obejmował stację kolejową i 4 tory równoległe, może ktoś podrzuciłby jakiś rysunek bo nie za bardzo wiem jakby to pociąć. Może zrobić jeden wielki nasyp? akurat nie mam takiego torowiska w okolicy i niema gdzie podpatrzeć :>, a na zakończenie pewnie coś podobnego jak ten moduł tylko chciałbym już przejść na profil 2 torowy... a następnie jakiś łuk, ale to w przyszłości... bo sklejka droga :) Całe szczęście mam jeszcze sporo miejsca w domu a i czas nie goni za bardzo.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#6
1. torów się tak nie numeruje, 1 to tor główny.
2. trochę za blisko krawędzi, może tabor pospadać.
3. układ torowy trochę dziwny.

Zamiast kombinować proponowałbym zajrzeć jak to robią w rzeczywistości,
a przykłady pod bokiem masz piękne, polecam np. przyjrzeć się stacji Szklarska Poreba Górna,
bardzo fajnie wiśnięta w zbocze góry, na www.kolej.one.pl pare fotek na zachętę:
http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial ... toid=17745
http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial ... otoid=1733

Linia do Lwówka też jest niczego sobie.

A w ogóle doradzałbym porobic trochę modułów szlakowych, zanim zrobisz stację,
nabierzesz wprawy, a ponadto do stacji potrzebne są semafory wjazdowe i ich tarcze ostrzegawcze, będzie jak znalazł.
Ten nastep[ny moduł może mieć profile E96/F96, wtedy będziesz sie mógł podłączyć się też w Krakowie :)
 
OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
#7
Teraz to wygląda mniej więcej tak:
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/schemat2.GIF
Zależy mi aby z lewej był profil E96 jednotorowy... dlatego zredukowałem schemat do głównego szlaku (na podstawie stacji w Szklarskiej Porębie... jest to odcinek przed stacją.
Osie torów:
tor 1 - 250mm
tor 2 - 350mm
tor 3 - 420mm
Co sądzicie o takim układzie? Jaki teraz profil zastosować? chyba wystarczy miejsca przy torze 3?

Przy okazji takie małe pytanko... jak połączyć profil E96 z jednej strony a F96 z drugiej w jednym module? Z tego co zauważyłem wymagałoby to opadania torów... oczywiście wystarczy zrobić moduł z obu stron F96 i sie takim podłączyć do E96 to nie będzie problemów. Co do numeracji torów to zgadzam się, że powinno być na odwrót :D
 
OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
#8
Jeszcze ewentualnie wymyśliłem coś takiego:
Do osi toru od dołu modułu:
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/schemat1.GIF
tor 1 - 250mm
tor 2 - 390mm
tor 3 - 440mm
tor 4 - 140mm

Chciałbym wykożystać posiadane elementy a nie biegać i kupować nowe i stąd te kombinacje :>
Profil i boki już mam ładnie wycięte i został tylko ten profil przed stacją :> który nie wiem jak wyciąć żeby wyglądało to ok... może jakiś przykład? np. dla 3 torów. to już sobie poradzę.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#9
Ten drugi projekt jest OK, nawiązując do Szklarskiej:
http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial ... toid=17744
można by tam ładownię urządzić.
Tory nadal źle ponumerowane, po jednej stronie głównego parzyste a po drugiej nieparzyste mają być.

Jaki teraz profil zastosować? chyba wystarczy miejsca przy torze 3?
Aż sie prosi o B96 i mur oporowy przy torze przy krawędzi (wtedy na pewno nic nie spadnie :)

jak połączyć profil E96 z jednej strony a F96 z drugiej w jednym module? Z tego co zauważyłem wymagałoby to opadania torów
Nic podobnego, tor idzie płasko, tylko teren się wznosi.
Zauważ że każdy typ profilu jest w 2 wersjach, wysoka (jakieś 20cm) i niska (10 cm),
ta pierwsza zajmuje więcej miejsca ale jest przydatna gdy sa jakieś góry doliny.
Łączenie wysokiego profilu z niskim to po prostu nie korzystanie z dolnych śrub.

Natomiast w obrębie stacji to juz robisz jak chcesz, jako ze jest to równia stacyjna to
najlepiej zastosować płaską dechę, ewentualnie wzbogacić po bokach o rowy odwadniające,
ściane wykopu/mur oporowy czy co tam chcesz, ale to musisz przemyśleć,
mając na uwadze plan całej stacji,
dlatego doradzam na razie zrobienie samego szlaku.
 
OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
#10
To może być coś takiego?
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/schemat3.GIF
Oczywiście wymiarowanie będzie lekko inne ale nie chciałem tego jeszcze poprawiać.
Czy taki profil przed stacją będzie ok? czy coś innego :D
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#11
Może być, ale to zależy od stacji.

Ale zacznijmy od tego, że to co teraz robisz jest trochę na głowie postawione,
wybacz tę dosadność, ale pasuje ona do zastanawiania się w trakcie budowy segmentu,
jak tam ma być głowica stacji rozplanowana, nie mając całej stacji zaprojektowanej.

Jeśli chcesz budować stację, to sensowna procedura jest taka:

1. zastanawiasz się, jaką stację chciałbyś zamodelować
2. przeliczasz sobie jej rozmiary na 1:87 porównując z dostępnymi pomieszczeniami, korygując być może Twoje zamierzenia (patrz wątek Wadowice :)
3. zbierasz informacje o pierwowzorze - zdjęcia, plany itp.
4. rysujesz plan stacji, np. w skali 1:1 na papierze pakowym
5. rozplanowujesz podział stacji na segmenty, tak aby miały sensowną długość ale nie dzieliły urządzeń i budynków na pół.
6. Konstruujesz wszystkie segmenty, skręcasz je razem (patrz p. 2:)
7. teraz możesz kłaść tor, potem przetniesz mikroszlifierką albo zębatą żyletką na granicy segmentów
(to gwarantuje że szyny będą potem pasować).

Jak z tego widać, robienie pojedynczego segmentu z głowicą to nie tylko postawienie problemu na głowie, ale położenie na łopatki, wręcz gwarantuję że nic z tego nie wyjdzie *)

Mówię Ci, zrób dwa moduły szlakowe od początku do końca, po drodze sprawdź czy tor jest przejezdny i pasuje do innych, zabierając te moduły na jakieś Warsztaty
np. do Wrocławia, a w międzyczasie zastanawiaj się nad stacją.

Pozdr,
Mc

*) no chyba że jesteś prawdziwym McGyverem ;)
 
OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
#12
A czy mógłbyś podrzucić link jak wygląda profil E96 dla 2 równloległych torów?
Zrobię w takim razie "przejściówkę" z 1 toru na 2(zwrotnica)... Chyba z tym nie powinno być kłopotów?
 

Paweł

Aktywny użytkownik
KKMK
#13
ciekma napisał(a):
Mówię Ci, zrób dwa moduły szlakowe od początku do końca, po drodze sprawdź czy tor jest przejezdny i pasuje do innych, zabierając te moduły na jakieś Warsztaty
np. do Wrocławia, a w międzyczasie zastanawiaj się nad stacją.
Ja się cieszę, że chłopaki mnie przekonały do robienia modułów. Może wydaje się to nudne, ale w rzeczywistości jest tyle fajnych rzeczy do zrobienia, że hoho : :D
Ja teraz robię trzy-cztery moduły dwutorowe, może będzie tam przystanek jak Sidzina albo ten nowy w Zabierzowie i jakiś górzysty łuk dwutorowy o w miarę realistycznym promieniu.
Dopiero jak uznam, że nabrałem wprawy ( może po wakacjach) zacznę myśleć o stacji.
Więc zachęcam, cierpliwości i dokładności bo to w modelarstwie jest najważniejsze :!:
 
OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
#14
Nie już nie trzeba. znalazłem.
Później napiszę więcej bo uciekam spać.
Dwie fotki poglądowe:
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/foto10.jpg
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/foto11.jpg
Moduł górzysty ze strumieniem, oraz moduł "przejściowy" z 1 na 2 tory :D
na razie tyle...
jak zamocuję styropian na wikol i wypełnię co trzeba pianką montażową to podeśle następne foto.
O co chodzi z modelowaniem za pomocą wikolu i np papieru toaletowego/gazet czy ręczników papierowych... może ktoś podrzucić jakieś szczegóły?
 
OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
#16
No właśnie wczoraj pisałem posta i mi się skasował więc napisałem na szybko i tak zostało. Co do torów to zastosowałem takie tylko poglądowo, żeby sprawdzić jak to będzie wyglądać... tak samo lokomotywa :D właściwe tory wykonam z flexów.
Swoją drogą to jak powinne być takie tory rozmieszczone? jakie odcinki? biorąc pod uwagę długość modułu 900mm. Jakoś nie bardzo orientuję się jakiej długości są proste tory 1:1, i jak to wychodzi w skali. 1:87
Ponawiam pytanko co do zasad rzeźbienia terenu za pomocą wikolu+ręczniczki papierowe(etc).
Jak dobrze pójdzie to jutro będę mógł zabrać się za profilowanie styropianu i docinanie pianki montażowej... jak dzisiaj wrócę to postaram się już wszystko posklejać.

Co do styropianu to akurat znalazłem ładne kawałki ok 250mm na 870mm... także zastosowałem po jednym kawałku na stronę toru, a brakujący 1cm zastąpię albo odciętymi kawałkami, ewentualnie wypełnię pianką montażową. Efekt powinien być ten sam... co do przyklejenia do bocznych ścianek wydaje mi się że wikol będzie wystarczający.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#17
Wydaje mi się, że w przypadku przejscia z jednego na dwa tory, tor zwrotny powinien byc skierowany w lewo a nie w prawo i oczywiscie drugi rozjazd sprzężony na żeberko ochronne,
takie coś jak tutaj (zwróć też uwagę na długość rozjazdów) :
http://student.agh.edu.pl/~pakowal/12_2 ... T1966.html

Mocno przykleiłeś ten profil? :)

Styropian trzeba było trochę wyżej przykleić, łatwiej wyciąć rów niż dokładać dużą powierzchnię, ewentualnie kup rolkę styropianu o grubości 5mm, dobry do formowania podsypek itp.

Co zrobiłeś z tylną ścianką która jest blokiem styropianu zasłonięta?
Powinna być wyżynarką ukształtowana tak jak teren opada.

Czy pod spodem jest miejsce na śruby? Nie zapomnij też przeprowadzić kabelków z każdego końca do przylutowania do spodu szyny.

Co do modelowania terenu to mając styropian docina się go modelując teren, albo nożem, wtedy się strasznie śmieci,
albo gorącym drutem oporowym (podgrzewanym prądem z akumulatora albo z lutownicy transformatorowej)
http://149.156.194.203/~mczapkie/4image ... ge_id=1325
wtedy śmierdzi :)

Papier przyklejony wikolem służy do wygładzenia terenu i zamaskowania "szram" i dziur.

Swoją drogą to jak powinne być takie tory rozmieszczone? jakie odcinki?
Nie rozumiem pytania...
 
OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
#18
Już śpieszę z odpowiedziami :D
Wydaje mi się, że w przypadku przejscia z jednego na dwa tory, tor zwrotny powinien byc skierowany w lewo a nie w prawo i oczywiscie drugi rozjazd sprzężony na żeberko ochronne,
takie coś jak tutaj (zwróć też uwagę na długość rozjazdów) :
Czyli powinienem zastosować dwie zwrotnice... i taki kawałek z torem "ślepym" coś jak na foto? i powinny to być obie zwrotnice lewe? Czy dobrze rozumiem.

Profil jeszcze nie jest przyklejony także nie ma problemu aby go odwrócić ... może tylko wycięcia do noszenia się lekko przesuną.

Styropian jeszcze nie jest przyklejony także mogę go swobodnie ruszać... także podniosę go do odpowiedniego poziomu.

Co do tylnej ścianki to jeszcze się nią nie zająłem, dopiero dzisiaj troszkę ją przytnę. A styropian tylko tam stoi... :D

Otwory na kabelki i śruby mocujące będą ok - jeszcze nad tym popracuję.
Co do modelowania to wykożystam lutownicę z odpowiednią końcówką... niech sobie śmierdzi.

Co do pytania o tory chodziło mi o np ich zakończenie na końcu modułu, czy tor powinien kończyć się równo z krawędzią modułu... jak dobrze pamiętam flexy mają 89cm długości ale mogę się mylić... co z brakującym kawałkiem? Chodzi o to czy dzielić tor (flexa) na jakieś odcinki np co 30cm, czy 45cm... nie wiem jak to w skali wygląda dlatego pytam... bo raczej nie stosuje się chyba jednego odcinka toru na całej długości modułu.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#19
OK.
Pamiętaj tylko że miejsce na śrube musi umozliwiać wygodne jej włożenie i dokręcenie kluczem.

Tor ma się kończyć na krawędzi modułu, przyłóż lusterko aby sie upewnić, czy są kąty proste.
Fleksy mają zazwyczaj ponad 90 cm, przynajmniej Tilliga, zresztą podkłady można trochę naciągać, a szyny sa zawsze z zapasem na łuki.

Jesli chodzi o łączenia szyn, to są one co 15m na starych liniach, co 25 lub 30 na nowych liniach, udaj się na interesujacą cię linie i zmierz :)
Nie zapomnij podciąć łączeń między podkładami, aby je zsunąć do siebie pod łączeniem szyny.
Szyny oczywiście nie ma sensu kroić całej, tylko główkę (chodzi o imitację łączeń wewnątrz modułu, zazwyczaj stosuje się jednego całego fleksa na module szlakowym).

PS. jednak bym zalecał łączenie boków i czół nie tylko na klej ale i na wkręty (ze łbem stozkowym, nawierca się większym wiertłem żeby się schował na płask).
 
OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
#20
No jestem już. Załączam fotki modułów po poprawkach... mianowicie dodałem belki podporowe, na których w 90% będzie trzymał się styropian - belki zamocowałem na 79mm od górnej powierzchni tzn tuż nad rowem odwadniającym. Styropian ma dokładnie 79mm grubości (swoją drogą ale oszustwo... powinno być raczej 80mm) :D
W module górkskim tam gdzie chciałbym zrobić strumień musiałem od spodu doczepić dodatkową listwę która będzie trzymała jeszcze inny styropian, gdyż w tym miejscu tamten byłby zbyt chudy i trzeba to było uzupełnić.
W drugim module będzie raczej płasko... chyba że wymyśle jakieś zagłębienie, ale na pewno nie na bokach. Belki zamocowane tak samo jak w poprzednim module. Tutaj już nie było potrzeby dodawania dodatkowej listwy. Dwu-torowy profil odwróciłem zgodnie z powyższymi uwagami... spowodowało to jedynie lekkie przesunięcie otworu do trzymania modułu - bo jest lekko dłuższy na jedną stronę. Śruby mocujące są w dobrych miejscach. Widać dobrze połączenie na 4 foto gdzie sprawdzałem rozstaw śrub na końcowym dwu-torowym profilu. Torowisko będę robił z dodatkowej sklejki... ale że chwilowo nie posiadam odpowiedniego kawałka to zajmę się styropianem, który i tak będzie pod tą sklejką więc nic nie będzie przeszkadzało.
Jakieś uwagi co do tego etapu prac?
Fotki:
Moduł "płaski" na którym będzie wspomniane wcześniej żeberko ochronne.
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/s1.jpg
Widok na moduły i ich połączenie
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/s2.jpg
Moduł górki z małą przełęczą w której chciałbym umieścić strumyk.
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/s3.jpg
Minimalne nierówności wynikające z użycia wyżynarki... nie powinny mieć znaczącego wpływu, w każdym razie wezmę je pod uwagę przy zakładaniu toru :D
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/s4.jpg

PS. jednak bym zalecał łączenie boków i czół nie tylko na klej ale i na wkręty (ze łbem stozkowym, nawierca się większym wiertłem żeby się schował na płask).
Czy mógłbyś mówić jaśniej o co chodzi bo nie bardzo wiem o jakich wkrętach mówisz?
Czy chodzi o boki i profile modułu? bo zbijam je na gwoździe stolarskie i dodatkowo będzie wikol.

Jeszcze takie małe pytanko... jakie stosuje się śruby do łączenia modułów? mam całkiem ładne 12mm :D i po złożeniu są minimalne luzy, które jednak wystarczają aby dobrze moduły się połączyły.

Zapomniałem chyba dodać tego linka: Moduły i normy oparte na Fremo dla profili 1 i 2 torowych http://www.kolej.pl/modele/moduly/propozycja1.html
 

Podobne wątki