• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kilka pytań odnośnie modułów

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#21
yyy, te informacje są dawno nieaktualne, taka luźna propozycja była wiele lat temu,
serwer padł i myślałem że będzie już z tym spokój, widzę że trzeba będzie to uaktualnić.

Śruby lepiej stosować mniejsze niż otwór, np. M10 albo najlepiej M8, moduły się trzymają na ścisk a nie na śrubach, na śrubach musi być luz, aby dopasować do siebie szyny itp.
Czy moduł 2-torowy nie powinien mieć zdublowanych otworów na wypadek podłączenia odwrotnie?

Odradzam stosowanie gwoździ, tylko wkręty i pilnować pionu profilu czołowego!
Jak już użyłeś gwoździ, to dodatkowo nawierć otwory 3mm i wkręć wkręty.

Teren ze strumykiem jakoś mało realistycznie wygląda taki płaski i nagle dziura,
a strumień prostopadły do torów, ja bym przesunął ujście w prawo na tej niskiej ściance.

Tak w ogóle trzeba było dać profil D99 bo jest prostszy i stosowany już w Polsce, a nie E96 w dodatku z rowami holenderskimi, ale jak się udało wyciąć to OK :)
 
OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#22
Ok... to jak niema więcej zastrzeżeń to idę pobawić się styropianem, co do strumyka to myślałem bardziej o jego początku z lewej strony a koniec może być jak najbardziej po prawej... muszę tylko troszkę przyciąć profil :>
W sprawie wkrętów to zgadzam się... i z tym problemów niema żeby to wszystko poskładać, a profil czołowy jest ok...
Co do śrub to ok... zastosuję coś mniejszego i podkładki :D
Jak już skończę dłubanie przy styropianie i piance to podrzuce kolejne fotki :D powinno być ok.
 
OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#23
Składałem sobie tory na boku tworząc to żeberko ochronne i stwierdziłem, że 2-torowy odcinek będzie zbyt szeroki o 10mm (60mm między osią torów). Tor główny idzie oczywiście dobrze, ale ten drugi już troszkę od pierwszego zbyt daleko. Zastanawiam się czy zostawić tak jak jest i skorygować to kolejnym modułem, czy lekko wyprofilować zagięcie toru przed zwrotnicą tak aby na końcu (2-torowym) otrzymać normatywne 50mm pomiędzy torami.
Jakieś rozwiązania? Ostatecznie można jeszcze skrócić odgałęzienie zwrotnicy... ale to już ekstremalny sposób.
Ewentualnie najprościej zostawić jak jest i skorygować dalej...
http://student.agh.edu.pl/~pakowal/12_2006/slides/PICT1959.jpg
Tutaj powyżej widzę, że ktoś rozwiązał ten problem za pomocą drugiego modułu...
Jakie rozwiązanie tego problemu będzie najkorzystniejsze?

Styropian odpowiednio wyciąłem i już się klei... jeszcze troszkę psiknę gdzie trzeba pianką montażową. Listewki pod tory wytnę sobie na dniach... a w szczególności muszę przygotować odpowiedni kawałek pod żeberko :D
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#24
Tamte mają po 50mm w osiach bo to nasz krakowski standard.

A z czego te tory składasz? Jakie rozjazdy?
Aby uzyskać mniejszy odstęp między osiami torów, tor zwrotny trzeba podciąć w obu rozjazdach.
 
OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#25
Skoro tak twierdzisz. Może to tylko na fotce tak wyszło, z winy aparatu, bo normalnie widać, że tory idą szerzej a w następnym module się zwężają "do normy"... dalej na foto już nie ma takiego efektu.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#26
Masz rację, zwracam honor - ale to że tamte tory sa w odległości 60mm, to nie dlatego że rozjazdy takie są, ale po prostu autor robi w/g normy ETE.

Skoro masz kłopoty z ustawieniem rozjazdów takim zeby było 46 mm a nie tyle co producent narzucił, to ponownie proponuję, rób na razie moduły szlakowe,
pocwicz na nich czy uda się te 46mm zachować, a nie rzucaj sie od razu na stację.
Skoro już zrobiłeś moduł 1/2 torowy to po prostu jeden tor zakończ kozłem oporowym,
bez żadnych rozjazdów, przejście z jednego toru na drugi zrobisz na nastepnym module,
przy okazji będzie bardziej uniwersalnie.

A w ogóle jaki materiał torowy stosujesz, Roco, Tillig, Peco? Jakie szyny 2.1 czy 2.5?
Jakie skosy rozjazdów i promienie torów zwrotnych?
Ciągle bez planu i na żywioł, oczywiście bardzo dobrze że coś robisz bo niektórzy jak się wezmą za planowanie to całe lata mijaja a oni planuja i planują,
ale na zywioł można robić pojedyńcze moduły szlakowe a nie całą stację.
 
OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#27
Wszystko ok... niema problemów z przerobieniem :> Styropian już elegancko się trzyma, górka z pianki jeszcze zasycha w środku... może jutro albo w sobote będzie można spokojnie wycinać. Listewki pod tory mam już przygotowane... tzn zostaje 4mm wolnego miejsca na podsypkę pod tor.
Czy rozstaw szyn dla 2-torowego profilu powinien wynosić 50mm pomiędzy osiami torów?
 
OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#29
No to wszystko będzie ok :D
Mam pytanko czy taka trawka nadaje sie na makiete?
Trawka
A jak nie to gdzie można kupić coś co bedzie ok... bo u nas nawet sklepu niema i wszystko tylko wysyłkowo :(
Sklepu dla modelarzy :D , żeby ktoś nie zrozumiał że w ogóle sklepów tu niema :D
 
OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#30
Kilka nowych fotek, troszkę kiepskawo wyszył bo aparat niezbyt dobry...
Wstępnie ukształtowany teren, ze stryropianu, oraz pianki montażowej, jak na mój gust wyszło całkiem fajnie :D tylko mimo ponad 24h pianka i klej nie załapały 100% i jeszcze troszkę trzeba dociskać :>
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/n1.jpg
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/n2.jpg
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/n3.jpg
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#31
No całkiem ładnie naśmiecone (czy to zielone to dywan? ;)
Teren może być, z wyjątkiem tego kopczyka kreta po prawej.
Chociaż można by popracować, bo trochę nienaturalny jest.
Spód potoku może zostać, ale góra powinna być bardziej rozległa, tor na nasypie, a wzgórze po lewej łagodniej się obniżać, patrz rysunek.


Trawy Fallera są beznadziejne, lepiej kupić trawę do sypania tzw. elektrostatyczną
(ale sypać można też bez elektrosadzarki), 3 różne kolory i sypiąc na brązowy wikol
"malować" teren, o proszę np. tak:
http://149.156.194.203/~mczapkie/4image ... 20275e4bf8
jakieś pół godziny i gotowe (tu użyłem trawki Polaka, polecam ją ja i parę innych osób)
Acha, póki śnieg nie spadł, zorganizuj ziemię z kretowiska, wysusz, rozkrusz i przesiej przez drobne sitko.
 

Załączniki

OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#32
Tak to zielone to dywan w warsztaciku :D
Co do ukształtowania terenu to jeszcze zostało troszkę poprawek.. to na pewno będzie lepiej. Po odpowiednim ukształtowaniu chciałbym całość wyrównać tak jak pisałem wcześniej za pomocą rozcieńczonego wikolu i np papierowych ręczniczków.
W sprawie trawki to poczekam, aż na allegro się coś pojawi bo raczej się nigdzie dalej nie wybieram a tu nigdzie się tego nie kupi :/
Co do ziemi z kretowiska to jakieś kopczyki w parku widziałem... do czego może się taka ziemia przydać? tak czy inaczej przejde się poszukać :D
Górkę po prawej jeszcze troszkę wyrównam, co do tej po lewej to też dopiero wstępnie poprzycinałem piankę... postaram się niedługo jakieś lepiej widoczne foto wrzucić :>
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#33
Ziemia potrzebna jest do... ziemi :)
Najlepiej taką gliniastą bo sucha jest pylista czyli w skali.

Nad terenem warto popracować, skoro już się szarpnąłeś na moduł górzysty, to niech będą góry/doliny, a nie płaski teren z kopczykami, płaski może przy końcu, łagodnie opadający do strumienia.
 
OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#34
Oki ziemi mam już ze 2-3kg :D i się suszy przy kaloryferze... krety się chyba nie obrażą :D Chociaż przyznam, że już i tak ziemia jest dość twarda i bez szpadla ciężkawo się do niej dobrać.
Podocinałem wszystko i teraz wygląda to mniej więcej tak :> jak zwykle tylko foty beznadziejnie wychodzą...
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/nn.jpg
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/nn1.jpg
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/nn2.jpg
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/nn3.jpg
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/img024.jpg
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/img025.jpg
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/img026.jpg

Dostaje tylko szału bo wikol między styropianem coś nie chciał wyschnąć :> i na 3 fotce od dołu widać taką kreskę klejenia styropianu... chyba zrobię szparę, poczekam aż wyschnie i dam jakiś inny klej, typowo do styropianu :>
Jak opinie?
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#35
Chyba dobrze (może tylko ostry róg lewego brzegu wygładzić), aczkolwiek mało co widać,
lepiej wynieść to na pole i pokazać z przodu i z tyłu.
To dziwne że wikol tak długo schnie, jaką masz temperaturę powietrza?
Może klej nieteges?
Polecam kupić klej do paneli, to taki lepszy wikol i ma wygodny aplikator.
Ponadto w szpary to daj szpachlówkę, są takie do drewna białe.

Co do trawki i torów to chyba będziesz sie musiał pofatygować do Wrocławia,
dobrze jest samemu pooglądać.
 
OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#36
Z tym wrocławiem też mi się tak wydaje... chociaż widziałem np trawkę Polaka na allegro, tylko muszę kontakt z odpowiednimi ludźmi złapać to się coś wyszuka.
Nie mam żadego dobrego aparatu pod ręką to pewnie nawet na dworze kiepskawo foty wyjdą... ale coś postaram się zrobić.
Który ostry lewy róg?
Temperatura powietrza w tamtym miejscu to ok 15 do 20 stopni max. W innych miejscach klej ładnie zasechł tylko między stryopianem a styropianem ciągle świerzutki ... może woda nie odparowywuje czy coś :> nie wiem.
Co do szpachlówki to oczywiście że będzie... zastanawiam się tylko jaką? a np gładź szpachlowa się nie nadaje? czy coś podobnego. I kiedy powinno się wyrównywać teren (wikol+ręczniczki papierowe)... i czy ten wikol rozcieńczać wodą? No i czy szpachlować przed takim wyrównywaniem czy w trakcie czy jak :D
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#37
Wikol źle schnie w niższych temperaturach.
Daj to do pokoju może, po odkurzeniu kuleczek styropianowych :)

Gładź szpachlowa raczej nie, b. długo schnie i potem pęka.
Pisałem, szpachlówka do drewna, jest elastyczna.
Chodzi o zaszpachlowanie szpar i różnic poziomów między styropianem i sklejką oraz jakiś głębszych wżerów.
Potem mozna na wszystko kłaść papier, właściwie to nie wiem czy z toaletowym/ręcznikami
to dobry pomysł, bo potem przy klejeniu trawy papier namaka, rozwarstwia sie itp.
Ja uzywałem papier bo był pod reką, ale chyba lepsze są stare gazety.
Potem łączenia gazet też można zaszpachlować.
Ważne - ten papier kłaść gdy juz jest wszystko gotowe łącznie z imitacją pryzmy podsypki.
Szczególnie jesli ta imitacja pryzmy jest ze styropianu, jak ze sklejki to mniejszy problem.
Chodzi o to, że cyjanopan stosowany jako "szpilki" do przytrzymania toru zżera styropian niczym krew Aliena podłogę :)
Papier łagodzi też skosy podsypki itp.

Lewy brzeg potoku to ten na 4 zdjeciu, taki nieróżniczkowalny.

Polecam wizytę w sklepie zeby obejrzeć naocznie, o ile będzie na składzie,
jak już się wie co i jak to można kupować wysyłkowo.
Zresztą fleksów często nie chcą wysyłać w małej ilości bo nieporęczne.
Z traw oprócz Polaka polecam tez Heki.
ale bez elektrosadzarki to tylko krótkie, jak chcesz kępy dłuższych to mozna rwać z maty,
albo użyć Heki Decovlies, fajnie udaje podszycie i średnie chwasty:
http://www.armorama.com/modules.php?op= ... nt&id=1068
http://149.156.194.203/~mczapkie/4image ... ge_id=1338

Zaopatrz też się w szuter (w przypadku wielu firm lepiej kupić w skali TT wtedy pasuje :)
farby do malowania szyn (raczej Modelmaster niż Revell) oraz w sklepie dla plastyków ziemisty i czarny puder albo suche pastele.

Pozdrawiam i powodzenia,
Mc
 
OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#38
Znalazłem żarówkę fotograficzną jakieś 400W to zrobiłem jeszcze 3 fotki :D
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/nn5.jpg
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/nn6.jpg
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/nn7.jpg
 
OP
OP
M

McGyver

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#40
oki... z tym to nie problem bo nasypu jeszcze niema :D i bedzie zgodnie z normą czyli powinno być jak mówisz :D.
Czy taki most nadawałby się do tego modułu ? czy lepiej wymyślić coś własnego... może jakiś kamienny?
Most
 

Podobne wątki