• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie ZNLE Griffin

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.780 12 2
Tak mnie jedna rzecz zastanawia. Lokomotywa wielosystemowa a ma tylko dwa pantografy na dachu:niepewny:
Zastosowane odbieraki Schunk mają dopuszczenie na wszystkie systemy zasilania, =3 kV, ~25 kV 50 Hz, ~15 kV 16 2/3 Hz. Lokomotywa nie będzie poruszać się po sieci Szwajcarii i Włoch gdzie obowiązuje węższa skrajnia dotycząca ślizgów pantografów, więc temat jest załatwiony 2 odbierakami.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.877 525 30
Podobnież lokomotywy 350, 362, 363, 371 (3kV, 15kV) z sieci CD/ZSSK. Ilość pantografów (2 a nie 4) w tym przypadku nie ma znaczenia.
Co więcej, oba pantografy mogą pracować zarówno pod siecią 3 kV, jak i 15 kV, ponieważ geometria sieci trakcyjnej w Czechach (na liniach z obydwoma systemami zasilania), Niemczech, a także w Polsce, jest w zasadzie taka sama. Większa liczba pantografów jest spowodowana przede wszystkim różnicami w geometrii sieci trakcyjnej, a nie różnym napięciem zasilającym, dlatego np. lokomotywy jeżdżące między Niemcami a Szwajcarią używają różnych pantografów w tych krajach, mimo że system zasilania jest dokładnie taki sam - 15 kV, 16 2/3 Hz. Jednak w Niemczech sieć ma większe zygzakowanie niż w Szwajcarii i wąski pantograf szwajcarski wypadłby spod sieci, z kolei szeroki pantograf niemiecki w Szwajcarii wychodzi poza skrajnię, szczególnie w tunelach.
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.780 12 2
Co więcej, oba pantografy mogą pracować zarówno pod siecią 3 kV, jak i 15 kV, ponieważ geometria sieci trakcyjnej w Czechach (na liniach z obydwoma systemami zasilania), Niemczech, a także w Polsce, jest w zasadzie taka sama. Większa liczba pantografów jest spowodowana przede wszystkim różnicami w geometrii sieci trakcyjnej, a nie różnym napięciem zasilającym, dlatego np. lokomotywy jeżdżące między Niemcami a Szwajcarią używają różnych pantografów w tych krajach, mimo że system zasilania jest dokładnie taki sam - 15 kV, 16 2/3 Hz. Jednak w Niemczech sieć ma większe zygzakowanie niż w Szwajcarii i wąski pantograf szwajcarski wypadłby spod sieci, z kolei szeroki pantograf niemiecki w Szwajcarii wychodzi poza skrajnię, szczególnie w tunelach.
Dokładnie to napisałem powyżej... ;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.877 525 30
Dokładnie to napisałem powyżej... ;)
No, chyba nie dokładnie. Wszystko, co kolega @Meggido napisał, to prawda, ale ja te informacje jeszcze trochę uzupełniłem, czego świadectwem jest kilka reakcji "Wartościowa informacja" zarówno pod wpisem kolegi, jak i pod moim.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.877 525 30

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.877 525 30
Oświeć nas, ciemnotę, proszę. ;)
Spokojnie, daj się wypowiedzieć ekspertowi. ;)
Było już o tym na forum parę razy, ale skoro koledze @Meggido tak bardzo zależy na mojej wypowiedzi (chociaż z kpiącego tonu cytowanych słów kolegi wnioskuję, że nie o to chodzi), to proszę bardzo. W kolejnictwie od dawna nie funkcjonuje określenie "homologacja", prawdę mówiąc, nie jestem pewien, czy w ogóle kiedykolwiek taki termin był formalnie używany. Do niedawna warunkiem eksploatacji pojazdu kolejowego na sieci kolejowej danego kraju było uzyskanie dopuszczenia do eksploatacji (do ruchu), wydawane przez odpowiedni urząd w tym kraju. W Polsce takim urzędem jest obecnie Urząd Transportu Kolejowego, a do 2003 roku Główny Inspektorat Kolejnictwa.

Od dobrych paru lat podstawą użytkowania pojazdu w państwie członkowskim Unii Europejskiej jest zezwolenie na wprowadzenie go do obrotu, wydawane przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego lub Agencję Kolejową Unii Europejskiej (ERA). Urząd krajowy (w Polsce UTK) może wydać takie zezwolenie wyłącznie wtedy, gdy wniosek dotyczy tylko danego kraju. Jeżeli wniosek dotyczy wprowadzenia do obrotu na terenie więcej niż jednego kraju członkowskiego UE, zezwolenie może wydać wyłącznie Agencja Kolejowa Unii Europejskiej (ERA). Polskie określenie "zezwolenie na wprowadzenie pojazdu do obrotu" jest, być może niezbyt fortunnym, tłumaczeniem angielskiego terminu vehicle authorisation for placing on the market używanego w dokumentach ERA.

W wypadku zamiaru rozszerzenia ważności zezwolenia na inne kraje, niż te, na jakie zezwolenie było oryginalnie wydane, należy uzyskać dodatkowe zezwolenie, rozszerzające zakres jego ważności. Do uzyskania takiego zezwolenia urzędy (ERA i właściwy organ krajowy) nie mogą żądać powtórzenia testów i sprawdzania zgodności z wymogami w zakresie, w którym już było to wykonane podczas wydawania pierwszego zezwolenia; sprawdzana jest tylko zgodność ze specyficznymi wymaganiami obowiązującymi na sieci kraju, na który zezwolenie jest rozszerzane.
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.780 12 2
(chociaż z kpiącego tonu cytowanych słów kolegi wnioskuję, że nie o to chodzi)
Oczywiście, że taki był. ;) O ile jest różnica pomiędzy "trakcją" i "siecią trakcyjną" i przyłączam się do walki z językowym niechlujstwem, tak w tym wypadku, zgodnie ze słownikiem wyrazów obcych "homologacja" to nic innego jak właśnie pozwolenie na eksploatację czy dopuszczenie do eksploatacji.
"Homologacja (od gr. czasownika ὁμολογέω [homologeo] „zgadza się”) – pozwolenie na użytkowanie urządzenia na terytorium kraju wydającego, przyznawane przez uprawnioną instytucję"
Wybacz, nie mogłem się powstrzymać. :D'

W kolejnictwie od dawna nie funkcjonuje określenie "homologacja", prawdę mówiąc, nie jestem pewien, czy w ogóle kiedykolwiek taki termin był formalnie używany
Oj, zdziwiłbyś się. ;) Podczas ostatnich targów Trako rozmawiałem z Kolegą, zastępcą głównego konstruktora Newagu, współtwórcą najnowszego Griffina i słowo "homologacja" jest używane na porządku dziennym. Homologacja na terenie Niemiec, homologacja na terenie Polski, homologacja na terenie Austrii, prowadzimy procesy homologacyjne w innych krajach europejskich. Jest ono odmieniane przez wszystkie przypadki.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.877 525 30
O tym, że nawet wydawałoby się, branżowa strona stosuje nieprawidłowe nazewnictwo, wiemy wszyscy (czy aby na pewno wszyscy? ;)). Może warto zajrzeć na stronę UTK - tam nie ma mowy o "homologacji". Cytat ze strony UTK: W połowie 2023 r. Prezes UTK wydał świadectwo dopuszczenia do eksploatacji do celów przeprowadzenia prób eksploatacyjnych dla pierwszej lokomotywy z napędem wodorowym w Polsce. W dodatku jest to tylko dopuszczenie do eksploatacji próbnej, a nie "zezwolenie na wprowadzenie do obrotu" (czyli dopuszczenie do normalnego ruchu) zgodnie z przepisami europejskimi - trudno więc mówić, nawet w mowie potocznej, o "homologacji". A to, że określenie "homologacja" używa się powszechnie w rozmowach i korespondencji nie oznacza, że jest to termin prawidłowy...
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.780 12 2
O tym, że nawet wydawałoby się, branżowa strona stosuje nieprawidłowe nazewnictwo, wiemy wszyscy (czy aby na pewno wszyscy? ;)). Może warto zajrzeć na stronę UTK - tam nie ma mowy o "homologacji". Cytat ze strony UTK: W połowie 2023 r. Prezes UTK wydał świadectwo dopuszczenia do eksploatacji do celów przeprowadzenia prób eksploatacyjnych dla pierwszej lokomotywy z napędem wodorowym w Polsce. W dodatku jest to tylko dopuszczenie do eksploatacji próbnej, a nie "zezwolenie na wprowadzenie do obrotu" (czyli dopuszczenie do normalnego ruchu) zgodnie z przepisami europejskimi - trudno więc mówić, nawet w mowie potocznej, o "homologacji". A to, że określenie "homologacja" używa się powszechnie w rozmowach i korespondencji nie oznacza, że jest to termin prawidłowy...
Brnij dalej, brnij... ;)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 4
Koleje w Polsce 5
Koleje w Polsce 29
Koleje w Polsce 47

Podobne wątki