• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zaryte Rabka

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.367 544 30
#24
Powiedzcie mi jeszcze czy ta mapa która Andrzej podesłał jest w skali?
A o jaką mapę chodzi? Ja nie zamieszczałem żadnej mapy, a kolega @Mateusz B pokazał starą, austriacką mapę, na której bez skali schematycznie pokazano kolejne stacje. Podana tam długość 400 m dotyczy chyba długości użytecznej torów stacyjnych, a nie całej stacji (choć nie jestem pewien), poza tym przez ponad 100 lat stacja mogła być przebudowana i wydłużona. Według Google Maps stacja od pierwszego do ostatniego rozjazdu ma ok. 670 m. Niżej zrzut z ekranu:

Rabka Zaryte.jpg
 
OP
OP
O

Oscurita

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#25
Przepraszam Andrzej - tak to Mateusza mapa. Zakreciłam się totalnie, ale już wiem. Dziękuję Wam, sory za głupotę:p pewnie się pukaliscie w głowę :p
Dzięki jeszcze raz, temat zamykam ze swojej strony
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.367 544 30
#26
Nie ma za co przepraszać, miło mi, że mogłem pomóc młodej damie. Powodzenia w dalszych poszukiwaniach, a temat zostanie otwarty, może jeszcze kiedyś ktoś się zainteresuje Rabką albo sąsiednimi stacjami.
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
345 2 0
#27
Dla rozjaśnienia - plan jest dostepny w serwisie Polona: https://polona.pl/item/general-lang...ze-der-strecke-saybusch-neusandec,Mzc1ODA3MA/

Ale jeszcze się wtrącę :)

Jestem prawie pewien, że podane długości na planie austriackim (najczęsciej 400m) dotyczą długości całej stacji - od pierwszego do ostatniego rozjazdu. Długość użyteczna torów stacyjnych wynosiła wtedy zwykle koło 200-250m. Pamiętajmy że plany pochodzą z 1884 roku, trzeba być świadomym potrzeb i możliwości ówczesnej techniki, zwłaszcza że linia miała trudny górski profil i znajdowała się na peryferiach monarchii.

Po upadku Monarchii Austro-Węgierskiej i zmianie granic ta linia kolejowa straciła na znaczeniu w II RP i raczej nie była mocno przebudowywana. Dopiero offensywa wojsk niemieckich w czasie II WŚ wymusiła rozbudowę stacji w celu krzyżowania dłuższych pociągów wojskowych. W ramach oszczędności na większości stacji wydłużono dwa z czterech torów i tak w zasadzie zostało do dziś. Wydaje mi się że te nietypowe krótsze tory boczne na stacjach Rabka Zaryte, Muszyna, Kasina itd. to właśnie pozostałość po oryginalnym układzie torowym - mają właśnie po 200-250m.

Co więcej, potwierdza to również usytuowanie budynków w obrębie stacji. Na zdjęciu satelitarnym @Andrzej Harassek czytelny jest układ dawnej stacji - świetnie widać równe prostokątne poszerzenia równi stacyjnej pod budynek dworca i pozostałą zabudowę, w tym budynek koło przejazdu kolejowego nad "Willą Panorama", który kiedyś znajdował się zapewne przy lewej głowicy stacji.

Jeszcze dla porządku podrzucę plan stacji Rabka Zaryte z http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Rabka_Zaryte na którym widać te krótsze tory boczne:

Rabka_Zaryte.gif
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.367 544 30
#28
Jestem prawie pewien, że podane długości na planie austriackim (najczęsciej 400m) dotyczą długości całej stacji - od pierwszego do ostatniego rozjazdu. Długość użyteczna torów stacyjnych wynosiła wtedy zwykle koło 200-250m.
Bardzo możliwe, że tak właśnie było, dlatego napisałem, że nie jestem pewien. Dzięki za wyjaśnienie i link, warto zapamiętać.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.547 497 107
#31
Pozwolę sobie wtrącić się z moim pytaniem, skoro już jesteśmy przy tej linii kolejowej;)
Mianowicie znalazłem na portalu semaforek.kolej.org.pl (https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Mszana_Dolna) opis stacji Mszana Dolna. W opisie jest, że na stacji nie ma peronów, a wsiadało się i wysiadało z pociągu bezpośrednio z międzytorza. Czy przepisy regulują taką kwestię? Czy tak właśnie się budowało stacje na tej linii?
 
OP
OP
O

Oscurita

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#32
To ja jeszcze Was dobije :p bo sprawdzałam ten plan z semaforka i mierzyłam długości od rozjazdów do początków bocznic na google earth (dzięki za podpowiedź z tym google). I wyszło że długośc w str Chabówki to 250m a w stronę Mszany około 100m. Na planie z semaforka jest jakby odwrotnie, od strony Chabówki jest krótszy ten odcinek niż ten do Mszany.
Czemu tak jest? Czy to tylko rysunek poglądowy j tak im się nakreslilo czy znowu czegoś nie rozumiem :p
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
345 2 0
#33
wsiadało się i wysiadało z pociągu bezpośrednio z międzytorza
Dokładnie tak budowano stacje w Monarchii Austro-Węgierskiej. Polecam przyjrzeć się zdjęciu od kolegi @OLF https://fotopolska.eu/1134998,foto.html?o=b61286 bo jeszcze parę słów dorzucę. ;)

Austriacy budowali kolej oszczędnie, zwłaszcza na peryferiach monarchii, dlatego nawet na stacjach węzłowych perony stanowiły jedynie lekko poszerzone i wypełnione ziemią międzytorza. Z założenia podróżni mieli oczekiwać na pociąg w poczekali dworcowej, lub na świeżym powietrzu przed budynkiem (nawet na małych stacjach urządzano ogrody przydworcowe). To dlatego do budynki prowadzą aż 4 wejścia od strony torów, co więcej poza biurem zawiadowcy (zwykle połączonym z kasą), mamy osobne poczekalnie dla pasażerów różnych klas (na stacji tej wielkości poczekalnie klasy I i II zwykle były łączone w jedną, a klasa III była osobno). Dopiero po przyjeździe pociągu, podróżni udawali się na perony ziemne, których szerokość wynosiła zwykle 4.5m, zdarzały się poszerzenia 4.75m, ale nie była to reguła.

Screenshot from 2020-05-09 09-42-59.png


Co ciekawe, taki peron był kształtowany w pryzmę.

Screenshot from 2020-05-09 09-53-37.png


Dla ciekawych plany również pochodzą z serwisu polona.pl
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
O

Oscurita

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#34
Czytam co piszecie i jesteście niesamowici.
Mierze się z zamiarem napisania szkicu historii Zarytego i powiem Wam, że chciałam tylko jedna informacje a wciągnęło mnie to bardzo.
Naprawdę świetna wiedza i zdolność przekazywania jej!
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.367 544 30
#35
Czy to tylko rysunek poglądowy
Tak, na stronie "Semaforek" rysunki nie są w skali i nie zawsze zachowują proporcję. Jednak bardziej wiarygodne są Google Maps, a jeszcze lepiej Geoportal, tylko na zdjęciach satelitarnych nie zawsze dobrze widać tory czy ich ślady.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.547 497 107
#36
Dokładnie tak budowano stacje w Monarchii Austro-Węgierskiej. Polecam przyjrzeć się zdjęciu od kolegi @OLF https://fotopolska.eu/1134998,foto.html?o=b61286 bo jeszcze parę słów dorzucę. ;)

Austriacy budowali kolej oszczędnie, zwłaszcza na peryferiach monarchii, dlatego nawet na stacjach węzłowych perony stanowiły jedynie lekko poszerzone i wypełnione ziemią międzytorza. Z założenia podróżni mieli oczekiwać na pociąg w poczekali dworcowej, lub na świeżym powietrzu przed budynkiem (nawet na małych stacjach urządzano ogrody przydworcowe). To dlatego do budynki prowadzą aż 4 wejścia od strony torów, co więcej poza biurem zawiadowcy (zwykle połączonym z kasą), mamy osobne poczekalnie dla pasażerów różnych klas (na stacji tej wielkości poczekalnie klasy I i II zwykle były łączone w jedną, a klasa III była osobno). Dopiero po przyjeździe pociągu, podróżni udawali się na perony ziemne, których szerokość wynosiła zwykle 4.5m, zdarzały się poszerzenia 4.75m, ale nie była to reguła.

Zobacz załącznik 771165

Co ciekawe, taki peron był kształtowany w pryzmę.

Zobacz załącznik 771164

Dla ciekawych plany również pochodzą z serwisu polona.pl
Fantastyczna wiedza, ze swojej strony bardzo dziękuję :)
Co do przedstawionych rysunków to wnioskuję, że przestrzeń pomiędzy samymi szynami także była wypełniona? Jeśli tak to również taką nawierzchnią co "perony" czy inną? Jaka była nawierzchnia tych "peronów", ziemia?

Co do zdjęcia
Dokładnie tak budowano stacje w Monarchii Austro-Węgierskiej. Polecam przyjrzeć się zdjęciu od kolegi @OLF https://fotopolska.eu/1134998,foto.html?o=b61286 bo jeszcze parę słów dorzucę. ;)
Czy obszar przed budynkiem dworca był ukształtowany z tego samego surowca co perony, czy może trochę bardziej reprezentatywnie, np. kostka brukowa? Czy przynajmniej od tej strony budowano klasyczną krawędź peronową ?
 

gemol

Aktywny użytkownik
Reakcje
152 13 0
#37
podróżni udawali się na perony ziemne, których szerokość wynosiła zwykle 4.5m, zdarzały się poszerzenia 4.75m,
To jest nieprecyzyjne. Podane wymiary dotyczą odległości między osiami torów. Stąd szerokość teoretyczna peronów wynosi ciut ponad 3 metry. A biorąc pod uwagę skrajnię budowli /przyjmijmy, że pasażer to budynek/, szerokość użyteczna wynosiła 0,5 metra.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.632 19 9
#38
...szerokość użyteczna wynosiła 0,5 metra.
Dlatego tak istotne były w tamtych warunkach zapisy regulaminu stacyjnego, dotyczące krzyżowania pociągów osobowych.
Jedno ze stosowanych rozwiązań polegało na tym, że pociąg, który przyjeżdża jako pierwszy, zatrzymuje się na torze dalszym od budynku stacyjnego, oraz odjeżdża jako drugi, już po odprawieniu pociągu w przeciwną stronę. Dzięki temu minimalizowano ryzyko "uwięzienia" pasażerów w tej niebezpiecznej przestrzeni.
 

kptkloss

Aktywny użytkownik
Reakcje
241 12 1
#39
Nie przesadzajmy więc z tą szerokością użyteczną 0,5 m. Ponieważ nie wjeżdżały równocześnie dwa pociągi na sąsiednie tory, więc ludzie bynajmniej nie tłoczyli się na tych 0,5 m. Nawet jeżeli jeden z torów był już zajęty przez stojący tabor, to pozostawało trochę ponad metr bezpiecznej przestrzeni.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.547 497 107
#40
Dokładnie. 3 metry szerokości to nie jest znowu tak mało. Obecnie spokojnie funkcjonują niskie perony wyspowe z aktywnymi oboma krawędziami, które mają szerokość 3 metry. Choć oczywiście trzeba zachować jakieś dodatkowe zasady bezpieczeństwa.