• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zaplecze techniczne i urządzenia w parowozowni do obsługi parowozów

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.401 58 3
#1
Wątek zakładam aby można było sie podzielić wiadomościami i wszelkiego rodzaju grafiką która dotyczy zaplecza technicznego jak i urządzeń które były niezbędne w parowozowni aby parowozy mogły prawidlowo funkcjonować w ruchu plaanowym. Były omawiane koleje w porcie, żurawie portowe jak i urządzenia dźwigowe do obsługi parowozów. A więc temat poświecony urządzeniom technicznym, który był na codzień używany do obsługi parowozów powinien być poruszony na forum.
Odrazu na początek znalazłem w NAC jest foto opisane jako Warszawa Praga 1958 http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/139297:1/ zdjęcie opisane jako załadunek węgla na wagon. Mimo że widzę to urzadzenie pierwszy raz to mi nie pasuje do załadunku wegla ponieważ węgiel do parowozowni sie raczej przywoziło jak wywoziło. Wydaje mi się że jest to raczej urządzenie do załadunku szlaki na wagony (jesli się myle to prosze o poprawki). I tu mam pytanie czy na Pradze było bardzo zmechanizowane czyszczenie kanału oczystkowego i czy takie urządzenia byly spotykane w innych parowozowniach.
Zdjęcia pokazują to urzadzenie z dwóch stron. Czy w miejscu gdzie przechodzi facet (druga fotka) były jakieś zgarniaki do szlaki?
Warszawa praga 1958.jpg
Warszawa praga 1958 2.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.023 6 0
#2
- zacząłeś od bardzo ciekawego obiektu mianowicie jest to urządzenie oczystkowe sprowadzone z USA( nazwa firmy?) po II WŚ do obsługi dwóch kanałów z napędem elektrycznym , resztę informacji na ten temat trzeba sprawdzić w Archiwum Akt Nowych w zespole Paszportów produkcyjno-technicznych o sygnaturach 15411(4176)
- co najmniej dwa takie urządzenia pracowały na PKP -drugie takie było w Tarnowskich Górach na grupie" Las" ( tam gdzie stoi żelbetowy zasobnik firmy "Ross & White Company")
- na pierwszym zdjęciu również zaa oceanu wagon z demobilu amerykańskiego z oryginalnym sprzęgiem , zderzakami i burtą
a czy było więcej tych urządzeń oczystkowych na PKP - ???
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.401 58 3
#3
A zapomniałem dorzucić jeszcze jedno zdjęcie
Warszawa praga 1958 1.jpg

To samo miejsce widać wagon amerykański i trochę tego wyżej opisywanego urządzenia pod żurawiem wodnym nad parowozem (Ty 23?). Chodzi mi o tą bramę pod którą stoją parowozy co to jest ?
(nad parowozem stija ludzie). Oraz zwróćcie uwagę na kanał oczystkowy wewnątrz są zamontowane chyba szyny i coś tam jeszcze (na pierwszym planie) czy tam była transportowana szlaka jakimiś pojemnikami do urządzenia oczystkowego.
PS. Czy zgarniaki na tędzrze Ty2 nie są jakieś inne wieksze?
 
Reakcje
305 3 0
#4
Chodzi mi o tą bramę pod którą stoją parowozy co to jest ?
Elekrowciąg szlakowy...
Oraz zwróćcie uwagę na kanał oczystkowy wewnątrz są zamontowane chyba szyny i coś tam jeszcze (na pierwszym planie) czy tam była transportowana szlaka jakimiś pojemnikami do urządzenia oczystkowego.
Tak. Ale jak dla mnie urządzenie oczystkowe to kanał, wózki i elektrowciąg ;-).
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.401 58 3
#7
Wydaje mi się że to wyglądało w ten sposób że szlaka po oczyszczeniu popielnika parowozu w jakimś pojemniku była transportowana do kanałem oczystkowym do tego "żurawia" była podpinana do wyciągu i transportoawana do góry w celu wysypania na wagon.
Albo bezpośrednio szlaka trafiała do pojemnika który był przymocowany do wysięgnika i do góry...

PS. Na drugim zdjęciu widać ręczny lewar kolejowy
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
305 3 0
#8
Wydaje mi się że to wyglądało w ten sposób że szlaka po oczyszczeniu popielnika parowozu w jakimś pojemniku była transportowana do kanałem oczystkowym do tego "żurawia" była podpinana do wyciągu i transportoawana do góry w celu wysypania na wagon.
Albo bezpośrednio szlaka trafiała do pojemnika który był przymocowany do wysięgnika i do góry...

PS. Na drugim zdjęciu widać ręczny lewar kolejowy

Szlaka po wyszlakowaniu przynajmniej u nas w Skierniewicach lądowała w wózkach poruszających się po szynach na dnie kanału szlakowego. Po zapełnieniu były transportowane pod elektrowciąg szlakowy, podnoszone i wykiprywowane np. do wycofanej z eksploatacji węglarki...
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.401 58 3
#9
Jak już jestem na Pradze to jeszcze jedno urządzenie do nawęglania parowozów. Czy to był system przelotowy? czyli z jednej strony wjeżdżały pełne koleby, z drugiej strony zjeżdzały puste. Na dole byłu napełniane węglem i do góry.
Szkoda że parowozownia z tak ciekawymi urzadzeniami przestała istnieć:(
Warszawa praga 1958 3.jpg
Warszawa praga 1958 4.jpg
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.023 6 0
#13
Czy może ktoś powiedzieć więcej o tych wieżach do nawęglania z fotografii, ile ich było i gdzie (wiem że stoją jeszcze w Gdyni ,Warszawie, i Krakowie)
Jak wyglądał załadunek wieży w węgiel i ile można tam było zmagazynować węgla (foto z http://www.panoramio.com/photo/43050536?tag=Polska)
Zobacz załącznik 154447

Z góry dziękuję za informacje
jeszcze jest czwarta w Tarnowskich Górach
i piąta w Suliwan
:obcy:
-z http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=251954&nseq=10
-i wystarczy wpisać w google "coal tower " lub "coal tower Michigan" i tak dalej ..
-a to


znalazłem w Przeglądzie Kolejowym nr 4 1950 - w artykule pt."Potrzeba unowocześnienia składnic opału na PKP"
- ciekawe jaka była historia drogi tych urządzeń na PKP ?- ewenement ,jedyny taki przypadek na kolejach Świata- w Chile i Anglii są betonowe zasobniki ale nie takie !! - znów trzeba szukać w Aktach Nowych Krzysztof Wiśniewski kiedyś na łamach zeszytu "Kmid" nr 4(12) 2002 ( uprzedzę Ciebie Terebeszu) wspomniał troszkę o tych zasobnikach amerykańskich i tona razie tyle
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.401 58 3
#16
Czy wybudowanie na podstawie planów amerykańskiej firmy (i zakupie w USA wyposażenia mechanicznego ) wież do nawęglania ma coś wspólnego z parowozami które kupowaliśmy lub otrzymywaliśmy z USA ( chodzi mi ot że parowozy otrzymacie ale musicie u nas zamówić wieże)
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.023 6 0
#17
Wielkie dzięki na kolegów zawsze można liczyć

PS.Czyli na świecie jest 5 takich samych wież i wszystkie jeszcze stoją
-dokładnie takich samych to nie - bo przecież widać różnice - wydaje mi sie ,że te w USA są budowlami wcześniejszymi (tej samej firmy "R&W" http://www.rossandwhite.com/location.html , jednej z wielu produkującej takie urządzenia) niż te w Polsce , możliwe ,że takie jak w Suliwan były jeszcze gdzie indziej , bo na przykład ta wieża z Michigan ma portal i bryłę budowli podobną do tej z Suliwan i naszych ale posiada na całej długości żelbetowy" rękaw" z prowadnicami wyciągu -nie tak jak ta w Suliwan i Polsce na szczycie wieży , ale ta wieża w Suliwan ma za to inny detal w portalu ( po środku ścian czołowych jest występ konstrukcyjny )- może - zaznaczam - może znaczenie w wyborze takiej firmy miało to ,że ta firma jest z Chicago i stosunkowo krótko istniejąca jak na 1946-47 na rynku ( rok założenia 1933) tak ,że szantażu przy zakupie nie było tylko był widoczny wymmierny rachunek opłacalności zastosowania takich urządzeń trakcyjnych na naszych kolejach

Czy wybudowanie na podstawie planów amerykańskiej firmy (i zakupie w USA wyposażenia mechanicznego ) wież do nawęglania ma coś wspólnego z parowozami które kupowaliśmy lub otrzymywaliśmy z USA ( chodzi mi ot że parowozy otrzymacie ale musicie u nas zamówić wieże)
- myślę ,że zbiegły się oba fakty racji ówczesnych możliwości polskiego rządu decydującego się na takie zakupy w USA będące ? poza planem Marschala i dostaw pomocy w ramach UNRRA (Wiśniewski w swoim artykule omawiając te budowle wspomina ,że te zasobniki amerykańskie Polska otrzymała w ramach pomocy UNRRA- nie udowodnił tego - ale nie trzeba w to wierzyć- mogło być inaczej - nie dar tylko zakup _ ale o tym na pewno jest w Archiwum Akt Nowych w stosownych sygnaturach )
..cdn
- może coś wiedżą Panowie Jarząbek i PrezesTS o tej wieży warszawskiej z Odolan , Wiśniewski napisał w swoim opisie tych konstrukcji ,że wyposażenie jednej tylko wieży podczas transportu zajmowało dziewięć wagonów kolejowych - skąś to wie - przecież nie zmyślił tego ,więc myślę ,że dużo cennych przeto ciekawych aspektów tych budowli jest jeszcze do poznania ...
 
Ostatnio edytowane:

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
23 0 0
#18
Właściwie ta fotografia spokojnie mogłaby się znaleźć w sąsiednim wątku (hyde parku), jednak skoro tak Panowie prawicie o wieży z Odolan... ;)
odolany.jpg
 

Podobne wątki