Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Choszczno (linia 351 Poznań Główny - Szczecin Główny, linia 410 Grotniki Drawskie - Choszczno)
Stacja węzłowa znajdująca się "na skrzyżowaniu" linii 351 i linii 410. Stacja posiada dwa perony. Na 2-gi peron można się dostać po kładce. Jako ciekawostkę dodam, że elementy konstrukcyjne, z których ona powstała zostały wytworzone w Königshütte - Hucie Królewskiej (obecnie Chorzów). Dworzec nie jest wizytówką miasta - przydałby mu się remont generalny. Po przeciwnej stronie budynku dworca znajduje się magazyn (w jeszcze gorszym stanie, niż dworzec). Stacja posiada jedną nastawnię "Cz". Po znajdującej się kiedyś w Choszcznie lokomotywowni i mieszczącym się w niej skansenie parowozów nie ma już śladu - szkoda.
Budynek dworca - od strony peronów.
Wygląd od strony miasta.
Źródło: www.bazakolejowa.pl Autor: Paweł Ukole 2008
Po lewej: budynek dworca z wejściem w części "głównej" budynku.
Po prawej: wejście przeniesione na prawą stronę. Wejście to jest funkcjonuje do dnia dzisiejszego.
źródło: www.kolohistorycznesp1wchoszcznie.blogspot.com
Łza się w oku kręci na widok stacji. Moim zdaniem powinni zburzyć do końca takie stacje jak Pacholęta. To nie jest żaden zabytek tylko jedna wielka ruina.
Niech nie straszą swoim widokiem, skoro stoją bezużyteczne od wielu lat.
Szczecin Turzyn. Linia 406 (Szczecin Główny - Trzebież Szczeciński), 432 (Szczecin Wstowo - Szczecin Turzyn).
Szczecin Turzyn jest stacją węzłową zlokalizowaną na linii ze Szczecina do Trzebieży. Stacja posiada cztery tory główne, z których dwa znajdują się przy dwukrawędziowym peronie. Wejście na peron zostało zamurowane, a większość torów bocznych została już zlikwidowana. Budynek dworca nie pełni już swoich pierwotnych funkcji. Ruchem na stacji steruje nastawnia "SU".
4.10.1946 roku na stacji doszło do katastrofy kolejowej. Na tył pociągu z repatriantami najechał pociąg nr 171. W efekcie śmierć poniosło 7 osób, a 13 (inne źródła podają 15) zostało rannych. Dochodzenie w tej sprawie prowadzone przez Służbę Ochrony Kolei i Komisję Kolejową Okręgu Szczecińskiego wykazało, iż bezpośrednią przyczyną wypadku było zignorowanie zakazu wjazdu na stację (pomimo opuszczonego semafora) przez maszynistę pociągu nr 171. Częściową winą obarczono również dyżurnego ruchu ze stacji kolejowej Szczecin Wzgórze Hetmańskie, który zezwolił na wyjazd składu bez zgody stacji Szczecin Turzyn.
Budynek stacji od strony peronu.
Obniżona krawędź peronowa (pozostałość po dawnym przejściu przez tory).
Zamurowane przejście z peronu na ul. 26 Kwietnia.
Peron i magazyny.
Zablokowane zejścia z kładki dla pieszych znajdującej się między wiaduktami kolejowymi biegnącymi nad ul. 26 Kwietnia. Przejścia miały prowadzić z peronu na przystanki tramwajowe. Torów tramwajowych nigdy nie położono, kładka pozostała.
Zamurowane wejście z kładki dla pieszych i z ul. 26 Kwietnia na peron.
Widok w kierunku przystanku Szczecin Pomorzany i Szczecin Wzgórze Hetmańskie.
Szczecin Główny to stacja węzłowa obsługująca pociągi w ruchu dalekobieżnym i podmiejskim. Stacja posiada 4 perony. Przy peronie 1 położony jest budynek dworca, mieszczący kasy biletowe. Z budynku na perony 1-3 można się dostać przejściem podziemnym. Na peron 4 można się dostać wyłącznie przez kładkę dla pieszych łączącą wszystkie perony dworca oraz okoliczne ulice (z pominięciem samego budynku dworca). Powyżej peronu 4 znajduje się stara lokomotywownia (dawne MD Szczecin Główny). Obecnie jedno stanowisko jest wykorzystywane przez PKP PLK, zaś pozostała jej część została przebudowana na dyskotekę Peron 5-ty. Obok lokomotywowni zlokalizowano też bazę PKP Energetyki. W zachodniej części stacji (kierunek: Szczecin Wstowo, Szczecin Pomorzany) zlokalizowano trzy grupy torów postojowych dla wagonów. Są to parki: Gumieniecki, Środkowy i Pomorzański. Obecnie nie są one wykorzystywane przez żadnego przewoźnika. Na wysokości tego ostatniego znajdują się również nieużywane przystanki służbowe. Ruchem steruje obecnie jedna nastawnia SG.
Budynek dworca 2013r.
2014r.
Przed dworcem stoi pomnik poświęcony pracownikom kolei.
Widok na wyspę znajdującą się naprzeciw budynku dworca. Wyspa Przymoście.
EN57 wjeżdża na Szczecin Główny od strony Szczecina Portu Centralnego.
Zejście do przejścia podziemnego - widok z peronów.
Przejście podziemne.
Na końcu przejścia podziemnego (przy peronie 3) znajdują się małe drzwi, które prowadzą do... schronów: przeciwlotniczego i atomowego! (możliwość zwiedzania).
TKt48-29. Widok z peronu 4.
Życzę powodzenia chcącym przeczytać historię i dane techniczne tego parowozu. Nikt nie pomyślał o umieszczeniu tej tablicy na 4 peronie .
Ruina wieży wodnej znajdującej się na ul. Potulickiej.
Baza PKP Energetyki znajdująca się w obrębie stacji Szczecin Główny:
Schron przeciwlotniczy. W XIX wieku był to ślepy tunel, do którego wjeżdżały pociągi pokonujące Odrę, a następnie cofały się na stację. W tamtych czasach Szczecin Główny był stacją czołową.
Super relacja do pełnego opisu dworca Szczecin Główny brakuje mi tylko fotek schronu przeciwlotniczego który znajduje się pod budynkiem dworca i ma dość pokaźne rozmiary.
Super relacja do pełnego opisu dworca Szczecin Główny brakuje mi tylko fotek schronu przeciwlotniczego który znajduje się pod budynkiem dworca i ma dość pokaźne rozmiary.