• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zachodniopomorskie perony i dworce

OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.606 26 0
Choszczno (linia 351 Poznań Główny - Szczecin Główny, linia 410 Grotniki Drawskie - Choszczno)

Stacja węzłowa znajdująca się "na skrzyżowaniu" linii 351 i linii 410. Stacja posiada dwa perony. Na 2-gi peron można się dostać po kładce. Jako ciekawostkę dodam, że elementy konstrukcyjne, z których ona powstała zostały wytworzone w Königshütte - Hucie Królewskiej (obecnie Chorzów). Dworzec nie jest wizytówką miasta - przydałby mu się remont generalny. Po przeciwnej stronie budynku dworca znajduje się magazyn (w jeszcze gorszym stanie, niż dworzec). Stacja posiada jedną nastawnię "Cz". Po znajdującej się kiedyś w Choszcznie lokomotywowni i mieszczącym się w niej skansenie parowozów nie ma już śladu - szkoda.

DSCN0410m.jpg DSCN0404m.jpg DSCN0405m.jpg
Budynek dworca - od strony peronów.

1231448266-1 Paweł Ukole 2008.jpg
Wygląd od strony miasta.
Źródło: www.bazakolejowa.pl Autor: Paweł Ukole 2008

1152491863u354 2005 Marcin Wasilewski.jpg
Źródło: www.bazakolejowa.pl Autor: Marcin Wasilewski 2005

DSCN0407m.jpg DSCN0409m.jpg DSCN0413m.jpg
Perony - widok w kierunku Poznania.

DSCN0411m.jpg DSCN0424m.jpg
Magazyn.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.606 26 0
DSCN0486m.jpg
Nastawnia.

DSCN0434m.jpg
Rampa załadunkowa.

DSCN0432m.jpg
Do czego mogła służyć ta konstrukcja?

DSCN0485m.jpg
Wiadukt drogowy nad linią kolejową.

DSCN0491m.jpg
Stara nastawnia (kierunek Stargard Szczeciński).

1328362143-1 Bolesław Wojtyniak 1999.jpg DSCN0497m.jpg
Wieża wodna.
Z lewej: 1999r. (źródło: www.bazakolejowa.pl Autor: Bolesław Wojtyniak), z prawej: 2013r.

3 zdjęcia nieistniejącej lokomotywowni i skansenu:
1301293569-2.jpg 1327767790-1 pt47-106 1995.jpg 13488593360df40e4a8f9bb5e1561701944cce209a-1 Adam Rabikowski 2010.jpg
Źródło: www.bazakolejowa.pl
Autorzy od lewej:
1. Adam Szymański 2001r.,
2. Pt47-106 1995r. (pozdrawiam :))
3. Adam Rabikowski 2010r.
 

Darek1957

Znany użytkownik
Reakcje
1.367 0 0
Łza się w oku kręci na widok stacji. Moim zdaniem powinni zburzyć do końca takie stacje jak Pacholęta. To nie jest żaden zabytek tylko jedna wielka ruina.
Niech nie straszą swoim widokiem, skoro stoją bezużyteczne od wielu lat.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.606 26 0
Szczecin Turzyn. Linia 406 (Szczecin Główny - Trzebież Szczeciński), 432 (Szczecin Wstowo - Szczecin Turzyn).

Szczecin Turzyn jest stacją węzłową zlokalizowaną na linii ze Szczecina do Trzebieży. Stacja posiada cztery tory główne, z których dwa znajdują się przy dwukrawędziowym peronie. Wejście na peron zostało zamurowane, a większość torów bocznych została już zlikwidowana. Budynek dworca nie pełni już swoich pierwotnych funkcji. Ruchem na stacji steruje nastawnia "SU".

4.10.1946 roku na stacji doszło do katastrofy kolejowej. Na tył pociągu z repatriantami najechał pociąg nr 171. W efekcie śmierć poniosło 7 osób, a 13 (inne źródła podają 15) zostało rannych. Dochodzenie w tej sprawie prowadzone przez Służbę Ochrony Kolei i Komisję Kolejową Okręgu Szczecińskiego wykazało, iż bezpośrednią przyczyną wypadku było zignorowanie zakazu wjazdu na stację (pomimo opuszczonego semafora) przez maszynistę pociągu nr 171. Częściową winą obarczono również dyżurnego ruchu ze stacji kolejowej Szczecin Wzgórze Hetmańskie, który zezwolił na wyjazd składu bez zgody stacji Szczecin Turzyn.

P1010919m.jpg P1010926m.jpg
Budynek stacji od strony peronu.

P1010906m.jpg
Obniżona krawędź peronowa (pozostałość po dawnym przejściu przez tory).

P1010920m.jpg
Zamurowane przejście z peronu na ul. 26 Kwietnia.

P1010924m.jpg P1010925m.jpg
Peron i magazyny.

P1010914m.jpg P1010915m.jpg P1010917m.jpg
Zablokowane zejścia z kładki dla pieszych znajdującej się między wiaduktami kolejowymi biegnącymi nad ul. 26 Kwietnia. Przejścia miały prowadzić z peronu na przystanki tramwajowe. Torów tramwajowych nigdy nie położono, kładka pozostała.

P1010913m.jpg
Zamurowane wejście z kładki dla pieszych i z ul. 26 Kwietnia na peron.

P1010907m.jpg
Widok w kierunku przystanku Szczecin Pomorzany i Szczecin Wzgórze Hetmańskie.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.606 26 0
P1010980m.jpg P1010976m.jpg P1010974m.jpg
Budynek dworca i magazynów od strony placu składowego.

P1010946m.jpg
Tor prowadzący na plac składowy.

P1010979m.jpg
Rampa, tory zostały rozebrane.

P1010943m.jpg P1010970m.jpg P1010971m.jpg P1010972m.jpg
Plac ładunkowy. Co to są za betonowe okręgi znajdujące się na 2 i 3 zdjęciu? Do czego to wykorzystywano?

P1010949m.jpg P1010953m.jpg
Nastawnia "SU"

P1010927m.jpg
Zapomniałem - na peronie zachowała się jedna ławka.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.606 26 0
IMG_0855mm.jpg


Szczecin Główny

Szczecin Główny to stacja węzłowa obsługująca pociągi w ruchu dalekobieżnym i podmiejskim. Stacja posiada 4 perony. Przy peronie 1 położony jest budynek dworca, mieszczący kasy biletowe. Z budynku na perony 1-3 można się dostać przejściem podziemnym. Na peron 4 można się dostać wyłącznie przez kładkę dla pieszych łączącą wszystkie perony dworca oraz okoliczne ulice (z pominięciem samego budynku dworca). Powyżej peronu 4 znajduje się stara lokomotywownia (dawne MD Szczecin Główny). Obecnie jedno stanowisko jest wykorzystywane przez PKP PLK, zaś pozostała jej część została przebudowana na dyskotekę Peron 5-ty. Obok lokomotywowni zlokalizowano też bazę PKP Energetyki. W zachodniej części stacji (kierunek: Szczecin Wstowo, Szczecin Pomorzany) zlokalizowano trzy grupy torów postojowych dla wagonów. Są to parki: Gumieniecki, Środkowy i Pomorzański. Obecnie nie są one wykorzystywane przez żadnego przewoźnika. Na wysokości tego ostatniego znajdują się również nieużywane przystanki służbowe. Ruchem steruje obecnie jedna nastawnia SG.

P1010566mm.jpg


P1010567mm.jpg


P1010858mm.jpg


P1010859mm.jpg

Budynek dworca 2013r.

IMG_0536mm.jpg


IMG_0566mm.jpg

2014r.

P1010562mm.jpg


P1010565mm.jpg


IMG_0541mm.jpg

Przed dworcem stoi pomnik poświęcony pracownikom kolei.

IMG_0548mm.jpg

Widok na wyspę znajdującą się naprzeciw budynku dworca. Wyspa Przymoście.

IMG_0534mm.jpg

EN57 wjeżdża na Szczecin Główny od strony Szczecina Portu Centralnego.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.606 26 0
IMG_0561mm.jpg


IMG_0596mm.jpg

Most obrotowy na Odrze Zachodniej tuż przed stacją Szczecin Główny.

IMG_0567mm.jpg

Wiadukt będący kontynuacją mostu. Skrzyżowanie ul. Kolumba, Nowej i Nabrzeża Wieleckiego.

IMG_0528mm.jpg


IMG_0526mm.jpg

Kasy PKP Intercity.

IMG_0530mm.jpg


IMG_0523mm.jpg


IMG_0524mm.jpg

Poczekalnia.

IMG_0525mm.jpg

;)
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.606 26 0
IMG_0470mm.jpg


IMG_0471mm.jpg


IMG_0473mm.jpg

Zejście do przejścia podziemnego - widok z peronów.

IMG_0478mm.jpg

Przejście podziemne.

IMG_0476mm.jpg

Na końcu przejścia podziemnego (przy peronie 3) znajdują się małe drzwi, które prowadzą do... schronów: przeciwlotniczego i atomowego! (możliwość zwiedzania).

IMG_0481mm.jpg


IMG_0483mm.jpg


IMG_0481mm.jpg


IMG_0484mm.jpg


IMG_0487mm.jpg


IMG_0479mm.jpg


IMG_0482mm.jpg


IMG_0492mm.jpg
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.606 26 0
IMG_0494mm.jpg

Dawna nastawnia SG5.

IMG_0504 mm.jpg


IMG_0862mm.jpg


IMG_0859mm.jpg


IMG_0858mm.jpg


IMG_0860mm.jpg

Peron 5 :D.

IMG_0861mm.jpg

Lokomotywownia.

IMG_0430 TKt48-29mm.jpg


IMG_0432mm.jpg

TKt48-29. Widok z peronu 4.
Życzę powodzenia chcącym przeczytać historię i dane techniczne tego parowozu. Nikt nie pomyślał o umieszczeniu tej tablicy na 4 peronie :confused:.

IMG_0853mm.jpg


IMG_0828mm.jpg


IMG_0829mm.jpg

Ruina wieży wodnej znajdującej się na ul. Potulickiej.
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.606 26 0
Baza PKP Energetyki znajdująca się w obrębie stacji Szczecin Główny:

IMG_0831mm.jpg


IMG_0832mm.jpg


IMG_0834mm.jpg


IMG_0837mm.jpg


IMG_0833mm.jpg


IMG_0838mm.jpg


IMG_0839mm.jpg

Schron przeciwlotniczy. W XIX wieku był to ślepy tunel, do którego wjeżdżały pociągi pokonujące Odrę, a następnie cofały się na stację. W tamtych czasach Szczecin Główny był stacją czołową.

IMG_0851mm.jpg


IMG_0846mm.jpg


IMG_0844mm.jpg


IMG_0848mm.jpg


IMG_0849mm.jpg
 

Brodagaz

Znany użytkownik
Reakcje
27.795 108 2
Super relacja do pełnego opisu dworca Szczecin Główny brakuje mi tylko fotek schronu przeciwlotniczego który znajduje się pod budynkiem dworca i ma dość pokaźne rozmiary.;)
 
OP
OP
Gerson

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.606 26 0
P1010739mm.jpg

Widok w kierunku stacji Szczecin Główny.

P1010732mm.jpg

Wiadukt na ul. Dąbrowskiego. Widok w kierunku parku pomorzańskiego.

P1010728mm.jpg


P1010730mm.jpg

Równoległy wiadukt prowadzący do parku środkowego.

P1010726mm.jpg


P1010725mm.jpg

Park gumieniecki. Tory postojowe nr 204-214.

P1010719mm.jpg


P1010718mm.jpg


P1010717mm.jpg

Park środkowy. Tory postojowe nr 302-312.

P1010713mm.jpg


P1010706mm.jpg

Park pomorzański. Tory postojowe nr 104-116.[DOUBLEPOST=1394989571][/DOUBLEPOST]
Super relacja do pełnego opisu dworca Szczecin Główny brakuje mi tylko fotek schronu przeciwlotniczego który znajduje się pod budynkiem dworca i ma dość pokaźne rozmiary.;)
Niestety, kiedy robiłem zdjęcia, był zamknięty.
Można o nim poczytać na stronie:

http://www.schron.szczecin.pl/
 

Podobne wątki