• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Warsztat Adama - kontynuacja.

Maro16

Aktywny użytkownik
Reakcje
104 4 0
Teraz pytanie, czy jako czerwone nie powinny świecić wewnętrzne reflektory?:niepewny: Po obu stronach biały i czerwony świecą w zewnętrznych.
Tak jest w starszych typach lokomotyw gdzie były jeszcze montowane żarówki w lampach. W momencie kiedy zaczęto montować "lampy ledowe" to zewnętrzne lampy dają na przemian światło koloru białego, czerwonego lub zielone. A wewnętrzne tzw. "światła długie" są koloru białego (żarówki). Natomiast lampa dachowa ledowa świeci przemiennie albo białym albo czerwonym światłem.

Czy ta płytka pozwala ci na wyświetlenie takiego układu świateł jaki widnieje poniżej ?.

Traxx światła.jpg
 
OP
OP
Adam Kobyliński

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.258 69 6
Kolejny model to pierwsze wydanie Husarza Roco. Niestety nie załapałem się na pierwsze wydanie, ale trafiłem okazjonalnie na giełdzie w Sosnowcu.
Model dość mocno podniszczony, ktoś dorabiał oświetlenie przedniej kabiny i naświnił klejem do tego stopnia że musiałem kupić nowe szybki.
Oryginalna płytka i dekoder wylatuje, w to miejsce będzie zamontowana płytka E1, taka jak do ST44 i nowy dekoder.
Model dosyć ciężki w przeróbce, płytka i dekoder nie mieszczą się na wysokość. Żeby zmieścić całość spiłowałem ręcznie zaznaczone na czerwono wypusty na których fabrycznie spoczywa płytka a plastikowa podstawka płytki została usunięta. Śruba mocująca jeden z pantografów musiała zostać skrócona i schowana/utopiona w pudle lokomotywy. Samo spiłowanie wypustów dało na tyle miejsca żeby schować elektronikę i zamknąć pudło lokomotywy beż żadnych naprężeń, ale płytka ma przelotki akurat w takim miejscu że powodują zwarcie zasilania z szyny do ostoi lokomotywy. Ostoja została ogołocona z całej biżuterii i wylądowała na frezarce. Obniżyłem jej środek o ok. 1mm, to zabezpieczy mnie przed możliwością zwarcia. Dodatkowo z folii dorobiłem osłony między obudowę silnika i płytkę. Silnik został odwrócony o 180 stopni żeby "przód" nowej płytki był od strony kabiny nr.1 Koła zamachowe muszą zostać przesunięte żeby dopasować wały Kardana. To zostawiam na jutro, nie mam pod ręką imadełka. Próby zrobienia tego ręcznie skończyły się urwaniem jednego przewodu uzwojenia w taki sposób że nie da się już naprawić. Model był dość mocno eksploatowany sądząc po szczotkach więc nowy silnik nie zaszkodzi :)

IMG_20211228_193919.jpg IMG_20211226_174409.jpg IMG_20211226_174350.jpg IMG_20211228_174128.jpg
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.283 88 0
Nie znam sie na tym kompletnie, ale po tym co wyszperałem w necie to nie. Z tego co wiem to wewnętrzne reflektory są jako "długie"
W takim wypadku "długie" nie mogą być realizowane funkcją "dimmed" dekodera, tyko potrzebne jest na nie osobne wyjście. Dodatkowe 2 wyjścia potrzeba, bo przód i tył.

Jakie funkcje chcesz zrealizować?
białe przód/tył (2 wyjścia)
czerwone przód/tył (2 wyjścia)
manewrowe (2 wyjścia)
Pc2 (2 wyjścia)
długie (2 wyjścia)?
 
Ostatnio edytowane:

Maro16

Aktywny użytkownik
Reakcje
104 4 0
Tak z ciekawości spytam. Czy w ogóle da się w oryginale uzyskać taki sygnał? Co innego gdyby dolne białe było zewnętrzne.
Tak jest to normalny występujący w realu sygnał.

Nie znam sie na tym kompletnie, ale po tym co wyszperałem w necie to nie. "
Słabo szukałeś bo to jest normalnie występujący sygnał (tzw. "światła długie"). Dlatego wcześniej zapytałem czy ta płytka potrafi go wyświetlić ponieważ sam jestem zainteresowany takimi "przeróbkami" w modelach.

Z tego co wiem to wewnętrzne reflektory są jako "długie"
Tak masz racje.

W takim wypadku "długie" nie mogą być realizowane funkcją "dimmed" dekodera, tyko potrzebne jest na nie osobne wyjście. Dodatkowe 2 wyjścia potrzeba, bo przód i tył.
Tak

Jakie funkcje chcesz zrealizować?
białe przód/tył (2 wyjścia)
czerwone przód/tył (2 wyjścia)
manewrowe (2 wyjścia)
Pc2 (2 wyjścia)
długie (2 wyjścia)?
Aby zrealizować wszystkie warianty świateł niezbędne jest posiadanie z jednej strony co najmniej 8 wyjść funkcyjnych plus oczywiście oświetlenie kabiny (x 2).
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.283 88 0
Faktycznie, do Pc2 potrzeba jeszcze 2 wyjść. Manewrowe zakładałem z 1 strony, ale jeśli z obu, to kolejne 2 wyjścia.
Czyli tak naprawdę, każda lampa z każdej strony musi mieć "swoje" wyjście dekodera (to jest 7 wyjść + kabina = 8 wyjść).

Limity wyjść we wtyczce są wiadome - dlatego np. ET21 od PIKO ma poważne ograniczenia, np. światło w kabinie jest powiązane z reflektorami itd.

Oj, będzie lutowanie do dekodera ;)
 
OP
OP
Adam Kobyliński

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.258 69 6
Chłopcy za dużo kombinujcie, płytka E1 to również rodzaj dekodera. Kombinacja wyjść z dekodera jazdy/dźwięku do (nazwijmy go umownie) procesora dekodera E1 powoduje wyświetlenie przy pomocy wyjść driverów odpowiednich sygnałów na czołach lokomotyw.

@Maro16 jaki sens miałby sygnał Pc2 wyświetlony przy pomocy halogenów? Masz zdjęcie takiego sygnału? Na moje oko trochę bez sensu, świecące mocno halogeny przytłumią czerwone światło?
 

Maro16

Aktywny użytkownik
Reakcje
104 4 0
Faktycznie, do Pc2 potrzeba jeszcze 2 wyjść. Manewrowe zakładałem z 1 strony, ale jeśli z obu, to kolejne 2 wyjścia.
Czyli tak naprawdę, każda lampa z każdej strony musi mieć "swoje" wyjście dekodera (to jest 7 wyjść + kabina = 8 wyjść).
Aby wysterować poprawnie wszystkie kombinacje świateł to tak musi mieć tyle wyjść.

Limity wyjść we wtyczce są wiadome - dlatego np. ET21 od PIKO ma poważne ograniczenia, np. światło w kabinie jest powiązane z reflektorami itd. Oj, będzie lutowanie do dekodera ;)
W modelach z 3 lampami to nie ma żadnego problemu z wyświetleniem tych świateł. Problemy zaczynają sie we współczesnych modelach z 5 lampami (Husarz, Traxx, Vectron itp.). ponieważ każda lampa musi mieś osobne wyjście.

Chłopcy za dużo kombinujcie, płytka E1 to również rodzaj dekodera. Kombinacja wyjść z dekodera jazdy/dźwięku do (nazwijmy go umownie) procesora dekodera E1 powoduje wyświetlenie przy pomocy wyjść driverów odpowiednich sygnałów na czołach lokomotyw.
Oczywiście masz w zupełności racje. Dekoder np. ESU może wyświetlić do 32 kombinacji.

@Maro16 jaki sens miałby sygnał Pc2 wyświetlony przy pomocy halogenów? Masz zdjęcie takiego sygnału?
Tak.

Na moje oko trochę bez sensu, świecące mocno halogeny przytłumią czerwone światło?
Skoro występuje w realu i jest używany to widocznie ma to jakiś sens. Jedziesz po szlaku torem przeciwnym do zasadniczego w nocy z prędkością 160 km/h to przy włączonych światłach przyciemnionych wątpię czy za wiele zobaczysz jak nie przełączysz na "długie". Nawet nie jesteś w stanie ocenić po którym torze jedzie z naprzeciwka pociąg. Z daleka i tak czerwonego światła nie zobaczysz.

Polecam poniższy filmik oraz komentarz maszynisty.


Przepraszam Cie bardzo za zaśmiecanie wątku ale myślę, że temat jest ciekawy.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.283 88 0
Dekoder np. ESU może wyświetlić do 32 kombinacji
Jeżeli płytka zakłada istnienie zworki do jazdy w analogu, to przynajmniej wyjścia F0f i F0r trzeba zachować. Przy włożonej zworce będą one "dekodowane" przez płytkę tak, załączać standarowy biały/czerwony.

W ESU LS5 zostają więc wyjścia mocy AUX1..AUX7 oraz wyjścia logiczne AUX8..AUX10. Powiedzmy, że trzymamy się tylko wyjść mocy, to mamy 7 bitów czyli 128 kombinacji. Nie potrzeba aż tylu :D więc nawet starsze wersje dekodera ESU LS4 z 5 wyjściami (32 kombinacje) całkowicie wystarczą przy takiej filozofii.

Czyli płytka staje się kolejnym dekoderem... najlepiej z prockiem jednoukładowym :D

Oj, modele z wbudowanym na stałe dekoderem są coraz bliżej....
 
Ostatnio edytowane:

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.745 15 0
@Maro16, piszesz jedno a pokazujesz drugie :p lub na odwrót ;) Na Twoim obrazku wcześniej pokazałeś Pc2 w Traxxie, złożony ze świateł długich, halogenowych, oraz czerwonego. Zaś na filmie pokazujesz Vectrona ze świecącymi światłami mocnymi, LEDowymi, plus oczywiście czerwone.
W tej lokomotywie światła długie, halogenowe, to te u góry w dolnych reflektorach. Czy w górnym reflektorze jest wbudowany halogen, szczerze pisząc nie wiem, ztcw na pewno jest tak w Husarzu.

Jeżeli płytka zakłada istnienie zworki do jazdy w analogu...
Nie, nie ma takiej możliwości. Tylko cyfra!
Atpo, na płytkach pokazanych na zdjęciach przez @Adam Kobyliński widać wyraźnie procesor :cool: a program realizuje wszelkie zależności i efekty wyświetlania świateł.
 

Maro16

Aktywny użytkownik
Reakcje
104 4 0
@Maro16, piszesz jedno a pokazujesz drugie :p lub na odwrót ;) Na Twoim obrazku wcześniej pokazałeś Pc2 w Traxxie, złożony ze świateł długich, halogenowych, oraz czerwonego.
Oj Władziu widzę, że nie uważnie śledzisz temat. Ja doskonale wiem co pisze. Na obrazku z Traxem pokazałem układ świateł, który mnie interesuje i zapytałem kolegi czy ta płytka, którą on posiada da rade go wyświetlić.

Zaś na filmie pokazujesz Vectrona ze świecącymi światłami mocnymi, LEDowymi, plus oczywiście czerwone. [/QUOTE]

Film miał tylko pokazać, że jadąc w nocy po torze niewłaściwym z dużej odległości nie jesteśmy w stanie zobaczyć tego czerwonego światła w pociągu nadjeżdżającym z naprzeciwka. A ten Vectron na początku nie ma wcale żadnego znaczenia to jest po prostu jakaś wstawka autora filmu. Możesz sobie zobaczyć do jakiego komentarza film się odnosi.

[QUOTE="WM-MODEL, post: 976335, member: 47"][USER=4494] W tej lokomotywie światła długie, halogenowe, to te u góry w dolnych reflektorach. Czy w górnym reflektorze jest wbudowany halogen, szczerze pisząc nie wiem, ztcw na pewno jest tak w Husarzu. [/QUOTE]

Wiem doskonale jak wyglądają światła w tych modelach. Vectron, Traxx i Husarz mają identyczny układ świateł. Jedyna różnica to kwestia ułożenia dolnych lamp (pionowo lub poziomo). Górne światło jest ledowe (tak jak te dolne) i świeci na czerwono lub biało. Dla twojej ciekawości to są też lokomotywy, które w lampach dachowych mają podwójne światła (ledowe oraz halogenowe).

Władziu domyślam się, że to ty robiłeś te płytki i stad taka reakcja. Ale Ja naprawdę nie krytykuje twojej pracy tylko chciałem taką płytkę co by wszystkie sygnały mogą wyświetlić tak jak w realu :).

A teraz może trochę dokumentacji potwierdzającej to co powyżej opisałem (fotki zaczerpnięto z neta).

Ponieważ w Traxie zlewają się światła to pokaże to na przykładzie Husarza i Vectrona, które maja taką samą zasadę działania.
[ATTACH=full]867356[/ATTACH][ATTACH=full]867357[/ATTACH]

[ATTACH=full]867359[/ATTACH]
[ATTACH=full]867358[/ATTACH]

Poniżej pokazano, że górne światło moze świecić zarówno na kolor czerwony jak i na biały.

[ATTACH=full]867360[/ATTACH]

Poniżej pokazano, że lampa górna możne być z podwójnymi światłami.

[ATTACH=full]867361[/ATTACH]

Poniżej pokazano, że również można wyświetlić światło koloru zielonego jak wyżej już wspominałem.

[ATTACH=full]867362[/ATTACH]

Myślę Władziu, że ci już dobitnie to wyjaśniłem.

Jeszcze raz przepraszam kolegę za zaśmiecenie wątku.
 

Załączniki

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.283 88 0
A czasem nie jest tak, że ten lok (1:1) ma potencjalnie możliwość wyświetlenia każdego sygnału obowiązującego na wszystkich liniach potencjalnych użytkowników? Co znacznie przekracza potrzeby modelowania PKP.
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.745 15 0
@Maro16, teraz do dałeś konkretne zdjęcia :) a po krótkich konsultacjach z zaprzyjaźnionymi maszynistami, moja wiedza nt. lokomotywowych świateł się, jakby to napisać... poukładała :D już wiem, jak to wszystko działa.
 

Maro16

Aktywny użytkownik
Reakcje
104 4 0
A czasem nie jest tak, że ten lok (1:1) ma potencjalnie możliwość wyświetlenia każdego sygnału obowiązującego na wszystkich liniach potencjalnych użytkowników? Co znacznie przekracza potrzeby modelowania PKP.
Tak masz racje. Współczesne lokomotywy są dostarczane do konkretnego odbiorcy z tzw. pakietem (pakiet bezpieczeństwa, pakiet oświetlenia, pakiet łączności, itp.). To w jaki konkretny pakiet wyposażona jest dana lokomotywa uzależnione jest od jej dopuszczenia w danym kraju oraz wymogów zamawiającego.

siem_21829_82.jpg


Tak z ciekawości to lokomotywy Simensa a konkretnie model Vectrona ma dopuszczenie już w ok 20 krajach europejskich.


@Maro16, teraz do dałeś konkretne zdjęcia :) a po krótkich konsultacjach z zaprzyjaźnionymi maszynistami, moja wiedza nt. lokomotywowych świateł się, jakby to napisać... poukładała :D już wiem, jak to wszystko działa.
To jest bardzo proste ponieważ wszystkim steruje komputer.

Najpierw musisz wybrać dany kraj a następnie wybrać sieć.

Komputer.JPG


W konkretnie wybranym kraju wyświetlają się warianty oświetlenia które możesz sobie wybrać (tylko i wyłącznie z danego kraju) tak z przodu jak i z tyłu lokomotywy. Następnie zatwierdzasz wariant oświetlenia i to jest wszystko.

Komputer1.JPG


Przełącznik służy tylko do zmiany jasności świateł białych (przyciemnienia). Natomiast światła koloru czerwonego oraz zielonego świecą ze stałą jasnością.

Komputer2.JPG
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.965 122 22
Kiedyś na potrzeby modelu lokomotywy typu ES64F4, czyli też produkcji Siemensa, analizowałem działanie świateł. Wiedzę czerpałem z instrukcji. Tutaj to opisałem:
http://forum.modelarstwo.info/threa...s-konwersja-piko-versus-roco.6634/post-810435
Z instrukcji wynikało, że wśród kilku schematów świateł przewidzianych dla Polski, brakuje kilku. Mimo to dało się je uzyskać, ale wybierając inny kraj. Później ktoś chyba mi w rozmowie mówił, że działa to jeszcze inaczej, bodaj że można sobie niezależnie od wybranego kraju pokrętłem wybrać dowolny schemat.
Reasumując, obecnie nie wiem jak w typie ES64F4 faktycznie to działa, bo instrukcja wskazuje jakby dla Polski nie były przewidziane wszystkie schematy świateł, a jednocześnie można z niej zrozumieć, że aby uzyskać inne należy wpierw zmienić kraj.
 

Maro16

Aktywny użytkownik
Reakcje
104 4 0
Kiedyś na potrzeby modelu lokomotywy typu ES64F4, czyli też produkcji Siemensa, analizowałem działanie świateł. Wiedzę czerpałem z instrukcji. Tutaj to opisałem:
http://forum.modelarstwo.info/threa...s-konwersja-piko-versus-roco.6634/post-810435
Z instrukcji wynikało, że wśród kilku schematów świateł przewidzianych dla Polski, brakuje kilku. Mimo to dało się je uzyskać, ale wybierając inny kraj. Później ktoś chyba mi w rozmowie mówił, że działa to jeszcze inaczej, bodaj że można sobie niezależnie od wybranego kraju pokrętłem wybrać dowolny schemat.
Reasumując, obecnie nie wiem jak w typie ES64F4 faktycznie to działa, bo instrukcja wskazuje jakby dla Polski nie były przewidziane wszystkie schematy świateł, a jednocześnie można z niej zrozumieć, że aby uzyskać inne należy wpierw zmienić kraj.
Masz racje tak to działało w starszych typach. Na ścianie za plecami mechanika znajdowała się tablica z przełącznikiem obrotowym do wyboru wariantów oświetlenia, która nie była w żaden sposób uzależniona od wyboru danego kraju. Natomiast na ścianie za plecami pomocnika znajdowała się plansza (instrukcja) z rozrysowanymi wariantami użycia w poszczególnych krajach.

Światła Traxx.jpg


Tablica.JPG

Przepraszam za jakość lepszej się nie dało zrobić.

Teraz we współczesnych modelach są wprowadzone do komputera praktycznie wszystkie warianty oświetlenia krajów w których dany typ jest dopuszczony. Mówiąc najprościej komputer wyręcza w znacznym stopniu człowieka co nie zmienia istoty działania oświetlenia zewnętrznego a jedynie różni się tylko sposobem jego załączania.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 152
Tabor 85
Tabor 4734

Podobne wątki