Ja też coś "dorzucę" do tematu - dwie fotki wagonu zbudowanego dla CIWL-u przez poznańskie zakłady Cegielskiego w 1939 roku. Wagon trafił w 1993 roku razem z dwoma niemieckimi wagonami salonowymi (dwa kolejne zdjęcia) do Ostrowa celem odbudowy. Zleceniodawcą była jakaś prywatna firma z Austrii (niestety, nazwy firmy nie pamiętam).
Wagon "Cegielskiego", po kilku latach postoju na terenie zakładu, w "odwecie" za poniesione straty - pocięto na złom. "Biznesmen" z Austrii, za odebrane wcześniej "salonki" nie zapłacił, a osoby podejmujące decyzję o złomowaniu wagonu restauracyjnego - nie miały zielonego pojęcia co kasują. (...)
Mogę tylko dodać ("dorzucić"
), że ten wagon rzeczywiście był dawnym wagonem restauracyjnym CIWL o numerze 4222, jednym z 6 wagonów restauracyjnych zamówionych przez CIWL w HCP (o numerach CIWL: 2019-2024), z których w roku 1939 dostarczono tylko 4 wagony o numerach CIWL: 4219-4222.
Była to już druga seria wagonów restauracyjnych zamówiona przez CIWL w zakładach H. Cegielski w Poznaniu.
W odróżnieniu od wagonów wcześniej budowanych przez HCP, były to wagony 42-miejscowe.
Wagony te były pierwotnie przeznaczone przez CIWL do kursowania na sieci CFR i PKP (do czego z oczywistych powodów już nie doszło).
Dwa ostatnie z zamówionych przez CIWL wagonów (WR 4223 i 4224) pozostały niewykończone na terenie HCP w chwili wybuchu wojny 1 września 1939 roku i nie zostały nigdy odebrane przez CIWL.
W latach 1941-45 Niemcy przebudowali obydwa w/w wagony restauracyjne na wagony salonowe, przeznaczone dla nazistowskich notabli: Greisera oraz Roberta Ley'a.
Niestety (a właściwie "stety"
) obydwa przebudowane wagony, po raz kolejny nie zdążyły jednak opuścić wytwórni (wówczas DWM Posen) i w roku 1945 znalazły się w polskim posiadaniu.
Pierwszy z nich, po kolejnej rekonstrukcji (polegającej przede wszystkim na usunięciu "ornamentyki NSDAP") został przekazany w roku 1946 PKP, jako reprezentacyjny wagon salonowy (tzw."rządowy") i oznaczony został jako wagon PKP 01 Asx (typ 26W).
Drugi z wagonów, otrzymał polskie oznaczenie typu 37W i po rekonstrukcji przekazany został do eksploatacji na PKP w roku 1951, jako wagon salonowy 02 Ashx.
Wagon salonowy PKP 01 (oznaczony już serią Ashx), zrekonstruowano jeszcze następnie w roku 1952, doprowadzając go do nieco "wyższych standardów" (podobnych do przekazanego później do eksploatacji wagonu 02 Ashx).
Swoją drogą, wagon salonowy PKP 01 Ashx miał barwną historię, związaną także ze skandalami międzynarodowymi, ale to już inna historia.
Wracając do wagonu restauracyjnego (ex CIWL WR 4222), a więc ostatniego z przekazanych w roku 1939 dla CIWL wagonów restauracyjnych produkcji HCP , który w latach 90 ubiegłego wieku znalazł się na terenie ZNTK Ostrów, należałoby dodać, że po roku 1945 znalazł się on na terenie Radzieckiej Strefy Okupacyjnej Niemiec i włączony został do parku wagonów sypialnych i restauracyjnych "MITROPA".
W początkach lat 50-tych wagony sypialne i restauracyjne "MITROPA" włączono do taboru wschodnioniemieckich kolei DR i wówczas omawiany wagon restauracyjny produkcji HCP, oznaczony został jako WR4ü 10267, a po roku 1958 (po zmianie systemu numeracji wagonów DR) otrzymał numer 055-011.
W roku 1978 wagon ten został skreślony z inwentarza DR. Był już wówczas oznaczony nowym, ujednoliconym wg UIC numerem inwentarzowym: 51 50 88-10 011-7.
Warto w tym miejscu dodać, ze w odróżnieniu od PKP (czy też przedsiębiorstwa ORBIS, a później WARS), koleje DR eksploatowały bez żadnych "oporów" wagony pochodzenia CIWL, podczas gdy w Polsce, po roku 1945, wagony ex CIWL (a było ich trochę
) nigdy nie były użytkowane jako wagony sypialne lub restauracyjne i pełniły wyłącznie rolę wagonów techiczno-gospodarczych, najczęściej nienależących do PKP lub były wykorzystywane jako pomieszczenia...
Podsumowując można tylko stwierdzić, że pocięcie tego wagonu na złom w roku 2005, przez Fabrykę Wagonów "Ostrów" było skandalem, niezależnie od okoliczności sprawy i nie usprawiedliwia tego nieznajomość historii tego wagonu.
Podobnego aktu zniszczenia, dopuszczono się tnąc na złom na początku lat 90-tych, dawny wagon salonowy PKP 02 Ashx, który w latach 80-tych dożywał swych dni jako wagon dla załogi pociągu ratunkowego MD Kraków Płaszów.
Na szczęście przetrwał jakimś cudem do dziś dawny wagon salonowy PKP 01 Ashx, chociaż znaleźli się kilka lat temu jacyś "ludożercy", którzy twierdzili, że to wstyd aby eksponować wagon salonowy "należący do Bieruta".
Tak to już w Polsce jest niestety...