• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony restauracyjne d. typu WR4ü-39 kolei DR na sieci PKP

kilanziom

Znany użytkownik
#1
Dzień dobry,

Opracowywaliśmy jakiś czas temu z kolegą model wagonu restauracyjnego WR4ü-39 w barwach kolei DR spotykanych w drugiej połowie lat 70-ych, czyli w schyłkowym okresie eksploatacji. Ogólnie o dobre materiały n.t. jak wyglądały takie wagony było bardzo ciężko. Zdjęć z sieci DR praktycznie nie ma w internecie, nie znalazły się także w posiadanych przeze mnie pozycjach literatury niemieckiej. Po długiej walce udało się ustalić niezbędne detale i oznakowanie. W międzyczasie jednak w dziale obok natrafiłem na bardzo ciekawe zdjęcie Pana Ludwika Igielskiego z lokomotywą SU46-016 prowadzącą międzynarodowy zestaw Berlin-Moskwa w Warszawie (1979 r). Mowa o tej fotografii:

http://forum.modelarstwo.info/attachments/img014a-jpg.45673/

Rzecz dość niebywała, 40-letni przedwojenny niemiecki wagon restauracyjny toczy się pod samą radziecką granicę. Temat bardzo mnie zainteresował i postanowiłem zrobić małe śledztwo:

-Po 1945 r. na ilostanie wschodnio-niemieckich kolei DR pozostało 17 wagonów restauracyjnych WR4ü-39, odpowiednio pierwotne # DRG / Mitropa: 1151, 1161, 1165, 1166, 1168, 1170, 1183, 1184, 1192, 1202, 1204, 1208, 1211, 1224, 1225, 1226 i 1227. Z tej grupy do roku 1979 (kiedy wykonano zdjęcie Pana Ludwika) na ilostanie pozostało raptem 5 szt. Innymi słowy na zdjęciu mamy jeden z tych pięciu właśnie. Były to wagony:

51 50 88-10 050-9 WR (ex-1227 DRG), skreślony 1980.
51 50 88-40 023-6 WR (ex-1204 DRG), skreślony 1981.
51 50 88-40 051-7 WR (ex-1202 DRG), skreślony 1981.
51 50 88-40 027-7 WR (ex-1166 DRG), skreślony 1981.
51 50 88-40 052-5 WR (ex-1165 DRG), skreślony 1981.

Czy ktoś z forumowiczów zderzył się być może z innymi zdjęciami WR4ü-39 kolei DR na sieci PKP? Jedyne zdjęcie, które jeszcze kojarzę, a na którym być może widać analogiczny wagon zostało wykonane w 1975 r. w Siedlcach:

https://www.flickr.com/photos/52467480@N08/7915567048/

Nie ma jednak pewności, że jest to właśnie '39ka'. Równie dobrze może to być Mitropa budowy Bautzen z przełomu lat 50/60-ych.

Serdecznie pozdrawiam, Piotr Kilanowski aka. kilanziom.
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
#2
(...)Czy ktoś z forumowiczów zderzył się być może z innymi zdjęciami WR4ü-39 kolei DR na sieci PKP? Jedyne zdjęcie, które jeszcze kojarzę, a na którym być może widać analogiczny wagon zostało wykonane w 1975 r. w Siedlcach:

https://www.flickr.com/photos/52467480@N08/7915567048/

Nie ma jednak pewności, że jest to właśnie '39ka'. Równie dobrze może to być Mitropa budowy Bautzen z przełomu lat 50/60-ych.
Serdecznie pozdrawiam, Piotr Kilanowski aka. kilanziom.
Rzeczywiście nie ma pewności, że na powyższym zdjęciu uwieczniony został akurat jeden z wagonów WR4ü-39 kolei DR (MITROPA), chociaż moim zdaniem wszystko wskazuje na to, że tak.
Jednak z całą pewnością, nie jest to wagon budowy "Bautzen", ponieważ wagony te miały już okna w grubych (bardzo charakterystycznych) ramach alumniowych, które nawet na zdjęciu wykonanym pod tak dużym kątem, byłyby wyraźnie widoczne.
Poza tym, warto chyba zazanczyć, że wagony restauracyjne budowy "Bautzen 61" dostarczone dla kolei DR (eksploatowane przez MITROPĘ) nie były już "Schürzen'ami" tzn. nie miały fartucha bocznego i miały zupełnie inny profil dachu. Były już także wyposażone w wałki gumowe, w odróżnieniu od podobnych wagonów budowanych nieco wcześniej (w latach 1959-60) np. dla Polski, czy Czechosłowacji, które wyposażone były jeszcze w harmonie.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
K

kilanziom

Znany użytkownik
#3
Jednak z całą pewnością, nie jest to wagon budowy "Bautzen", ponieważ wagony te miały już okna w grubych (bardzo charakterystycznych) ramach alumniowych, które nawet na zdjęciu wykonanym pod tak dużym kątem, byłyby wyraźnie widoczne.
Dziękuję za celny komentarz Panie Krzysztofie. Faktycznie, nie pomyślałem o aluminiowych ramach, charakterystycznych dla odmiany Bautzen61. W takim układzie widoczna na zdjęciu z Siedlec geometria pudła właściwie nie pozostawia innych możliwości jak WR4ü-39.

W nawiązaniu do tematu załączam zdjęcie wagonu 51 50 88-40 115-0 WRg (Bautzen61), który spotkałem 29.08.2012 w lokomotywowni Leipzig-Plagwitz,

DSC09989.jpg

O przytoczonych przez Pana wagonach czechosłowackich wcześniej napisałem kilka słów w temacie obok,

http://forum.modelarstwo.info/threads/wagony-restauracyjne-bautzen-1960-na-pkp.21901/

Kwestia eksploatacji 39-ek kolei DR w Polsce u schyłku lat 70-ych wydaje się szczególnie ciekawym tematem. Tym bardziej, że analogiczne wagony pracujące po 1945 r. pod flagą PKP nie doczekały tak 'późnej' daty w planowej eksploatacji.
 
#4
OP
OP
K

kilanziom

Znany użytkownik
#7
Proszę bardzo: okolice Terespola, druga poł. lat 70., fot. D. Adamovitch
Dziękuję tcy, rewelacyjne zdjęcie! Na uwagę zasługuje znaczna czystość dachu niemieckiej 39ki jak na przeciętny stopień zabrudzenia w tamtych czasach.

Swego czasu opracowałem z pomocą kolegi Łukasza Kajla poniższą graficzkę odzwierciedlającą domniemany stan poszukiwanej 39-ki u schyłku lat 70-ych (51 50 88-40 052-5 'WRg'),

WRg_Bauart39.jpg

Analizując przytoczone w pierwszym wpisie tego wątku zdjęcia miałem kilka wątpliwości, mianowicie:

-Wałki gumowe na czołach. O ile koleje DB standardowo wprowadzały wałki i nowe wózki w modernizowanych po 1960 r. wagonach rodziny WR4ü-39, o tyle nie jestem pewien jak ten konkretny element traktowano w egzemplarzach DR. Sugerując się modelem firmy Tillig, przyjąłem wałki gumowe. Czy jednak na pewno?

http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=16973

-Wywietrzniki dachowe. Przygladając się fotografii Pana Ludwika Igielskiego, można ulec wrażeniu, że wagon ma na dachu wtórne nowszego typu wywietrzniki dachowe w miejscu oryginalnych, jak również, że wywietrzników jest więcej, lub że są inaczej rozmieszczone niż w pierwotnym układzie. Niestety tego detalu również nie jestem pewien.

Wg mojej wiedzy prawdopodobnie wszystkie DR-owskie WR4ü-39 skasowano, a jedyny oryginalny wagon tego typu jaki miałem przyjemność oglądać w 4 oczy pochodził z kolei DB:

http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=12626

Być może takie też przyjeżdżały, ale ja pamiętam również takie, jakiego model pokazałem w innym wątku:
Krótkie restauracyjne REKO o ile się nie mylę były efektem przebudowy starszych wagonów na pocz. lat 70-ych, ale nie spotkałem ich zdjęć na sieci PKP. Zachowały się jakieś zdjęcia takich sytuacji? Spora grupa wagonów tej rodziny istnieje do dziś i odwiedzają nasz kraj okazyjnie przy pociągach specjalnych. Do kilku dotarłem też w Niemczech:

http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=9293
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=9295
http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=12629

Serdecznie pozdrawiam, Piotr Kilanowski aka. kilanziom.
 
Ostatnio edytowane:

tcy

Znany użytkownik
#8
Mam jeszcze ciekawe zdjęcie z sieci DR wystawiane na eBay. Ale to początek lat. 70
"wagon DR typu WRg, Berlin w pobliżu stacji S-Bahn Plänterwald 17.05.70
nr 51 50 __-40 062-_ w składzie poc. E 364, prowadzonego przez V180 173"
DR Wagen Gattung WRg Berlin nähe S-Bf Plänterwald 1970 (1).jpg


DR Wagen Gattung WRg Berlin nähe S-Bf Plänterwald 1970 (2).JPG
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
K

kilanziom

Znany użytkownik
#11
O taki chodzi? Tu muzealny w 2014 r.
Prawie, ale nie zupełnie. Wagon, który masz powyżej nosi obecnie ozn. 56 80 88-85 900-0 WR4üh i fałszywy nr boczny '1146'. Wagon ten został zbudowany w 1939 r. w zakładach WUMAG z nr bocznym '1154'. W 1945 r. znalazł się we francuskiej strefie okupacyjnej, skąd trafił pod flagę zachodnio-niemieckiej DSG. Innymi słowy wagon ten nigdy nie był eksploatowany przez kolej DR.

Spotkałem ten wagon w maju 2014 r. na stacji Ilmenau, w opisie załączyłem nieco więcej danych:

http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=12626
 

kofacela

Aktywny użytkownik
#12
A tak zapytam, bo temat ciekawy, a ile tego po 1945 roku przejęło PKP i ile utrzymało się do końca lat 60? O jednym wiem, był tego model i Tillig w TT i Parowozika/Marklin w H0.
 
OP
OP
K

kilanziom

Znany użytkownik
#13
A tak zapytam, bo temat ciekawy, a ile tego po 1945 roku przejęło PKP i ile utrzymało się do końca lat 60? O jednym wiem, był tego model i Tillig w TT i Parowozika/Marklin w H0.
Źródła niemieckie potwierdzają 10 wagonów, które miały być rzekomo przejęte przez PKP po 1945 r. Ich wykaz wraz z numerami bocznymi podałem w opisie zdjęcia linkowanego w poprzednim wpisie. Możliwe, że restauracyjnych 39-ek było na PKP więcej. Jest to dość trudne do zbadania, gdyż losów części wagonów zaginionych 'na wschodzie' nie udało się jednoznacznie rozpoznać. Niemcy podejrzewają też, że część ostatnich wybudowanych wagonów rodziny WR4ü-39 (nie-ukończonych przed 1945 r.) mogło po 1945 r. znaleźć się na sieci PKP.

Z całą pewnością można natomiast potwierdzić, iż 6 egzemplarzy trafiło po 1945 r. na koleje ČSD, gdzie utrzymały się w ruchu do około 1970-1971 r. Jednym z nich był np. WR '498', czyli pierwotny 1196, oznaczony w latach 1945-1956 jako 'Ara 1-203', a po 1968 r. 51 54 88-10 019-6 WR. Ostatni numer nadano mu z pewnym wyprzedzeniem, gdyż w 1968 r. nie był już eksploatowany i wkrótce uległ skreśleniu,

*Warto zwrócić uwagę na pisownię, słowa 'reštauračný vozeň wskazują, iż przypisany był do którejś z wagonowni słowackich, czyli albo Bratysława, albo Koszyce (pozostałe nie prowadziły obsługi wagonów restauracyjnych i sypialnych):

http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/201002/WR_438_ex-WR4u-39-DR-rj.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
K

kilanziom

Znany użytkownik
#15
Dziękuję, a mogę się jeszcze dowiedzieć, do jakich stacji miały przydział??
Nie dysponuję dokładną wiedzą w tej materii, ale informacje dot. części stacji macierzystych znaleźć można w opisach modeli wagonów WR4ü-39 w barwach PKP, opublikowanych na stronie http://www.dcc24.eu

http://www.dcc24.eu/node/874/436
http://www.dcc24.eu/node/874/578
http://www.dcc24.eu/node/874/388

Domyślam się, że za stronę merytoryczną detali i opisów powyższych modeli odpowiada firma PMR z Łodzi, a co za tym idzie - są autentyczne.
 

Podobne wątki