O, jakoś umknęła mi ta dyskusja, a sam w tym roku ponownie wybrałem się na bliższe oględziny wspomnianego wagonu na Helu,
Zobacz załącznik 513525
Zobacz załącznik 513527
Zobacz załącznik 513528
WR4ü-28 / Hel / 15.09.2017
Można powiedzieć, że oględziny poniekąd przybliżyły mnie do rozpoznania tego wagonu... otóż zajrzenie pod spód jednoznacznie potwierdziło, iż mamy do czynienia z wagonem pochodzącym z dostawy na bazie zmodyfikowanego projektu, tzn. jest to któryś z 12 wagonów zbudowanych w 1934-1935 r. Jak już wspominałem pod cytowanym kilka postów wyżej foto, większość z wspomnianych 12 wagonów rozpoznano już w źródłach niemieckich (ściślej rozpoznanie przeprowadził Dr. A. Mühl). Gdyby założyć, że źródła te uznajemy za wiarygodne, nieustalone pozostają losy jedynie dwóch wagonów. Ich pierwotne numery 1080 i 1084... a zatem z bardzo dużym prawdopodobieństwem nasz helski kolega to właśnie któryś z nich. Warto nadmienić, iż niektórzy zajmujący się tematem wyróżniają wagony tej rodziny budowane w latach 1934-1935 na bazie lekko zmodernizowanego projektu jako odmianę WR4ü-34. To z kolei nie zawsze spotyka się z akceptacją pozostałych, jednoznacznie klasyfikujących zarówno zbudowane w latach 1928-1930 pierwsze 75 szt. jak i wyprodukowane w latach 1934-1935 egzemplarze jako WR4ü-28.
I jako ciekawostka, załączam też 2 inne wagony rodziny WR4ü-28, które miałem przyjemność spotkać późną wiosną w Niemczech, jak również jeden egzemplarz znaleziony w Austrii. Mniemam, że przydadzą się do obserwacji i porównań z "naszym" (choć akurat wszystkie 3 wspomniane wagony pochodzą z dostaw w latach 1928-1930, a nie z tej w okresie 1934-1935):
Zobacz załącznik 513530
50 81 08-48 010-6 SR / Wien-FJB / 4.09.2016 (dawny 1061 kolei DRG, po 1945 r. salonowy kolei austriackich, ob. własność spółki Brenner & Brenner).
Zobacz załącznik 513533
WR4ü-28 / Würzburg-Zell / 12.05.2017 (dawny 1050 kolei DRG, po 1945 r. przejęty przez koleje DB, eksploatowany w ramach przedsiębiorstwa DSG do 1968 r., ob. własność DGEG Würzburg).
Zobacz załącznik 513538
55 80 88-53 005-3 WRü / Nördlingen / 12.05.2017 (dawny 1029 kolei DRG, po 1945 r. przejęty przez kleje DB, eksploatowany w ramach przedsiębiorstwa DSG do 1973 r., ob. własność BEM Nördlingen).
Bliższa analiza układu i wymiarów poszczególnych otworów okiennych wskazuje, że ten drugi wagon to raczej ABC4ü-29.
Serdecznie pozdrawiam, Piotr Kilanowski aka kilanziom.