To nie PKP tylko CIWL ale za to produkcji HCP. Zastanawiam się czy te wagony jeździły po Polsce - napisy na nich są w naszym języku (źródło Archiwum Techniki)
Chciałbym zauważyć, że temat dotyczy wagonów restauracyjnych
na PKP, a nie wagonów restauracyjnych
PKP !
Inaczej mówiąc wszystko jest w porządku i
Prezes TP nie popełnił absolutnie żadnego błędu umieszczając tutaj zdjęcie pudła dawnego wagonu restauracyjnego należącego pierwotnie do
CIWL.
Tym bardziej, że do roku 1939 wszystkie eksploatowane na PKP wagony restauracyjne i sypialne (zarówno w komunikacji wewnętrznej, jak i w bezpośredniej komunikacji międzynarodowej, należały do CIWL (po polsku: MTWS) i były wagonami "prywatnymi" tzn. nienależącymi do PKP.
Wyjątkiem były wagony restauracyjne i sypialne PKP, wykorzystywane wyłącznie dla celów służbowych.
Warto zauważyć, że również po roku 1945 wagony sypialne i restauracyjne eksploatowane na PKP nie były własnością PKP, i jako tzw. wagony "prywatne", należące do "ORBIS-u", a później do "WARS-u", były jedynie włączone do taboru PKP na podstawie stosownych umów.
Taka sytuacja miała miejsce aż do połowy lat 70-tych XX wieku, kiedy wagony restauracyjne i sypialne stały się własnością PKP...
Co do samych zdjęć wagonów restauracyjnych CIWL produkcji HCP, które zostały zamieszczone powyżej, to
nie mają one zupełnie nic wspólnego z wagonem (pudłem wagonu), którego zdjęcie wkleił powyżej Prezes TS, no oczywiście oprócz tego, że to też były wagony restauracyjne CIWL eksploatowane na PKP.
Zamieszczone powyżej zdjęcia wagonów restauracyjnych CIWL produkcji HCP, przedstawiają bowiem dwa różne typy wagonów.
Pierwsze 4 zdjęcia przedstawiają wagony zbudowane przez HCP dla CIWL w roku 1932, natomiast zdjęcie 5, przedstawia wagon restauracyjny innego typu, również zbudowany przez HCP dla CIWL, ale w roku 1939.
A pudło wagonu restauracyjnego CIWL ze stacji Bednary, które dało początek temu wątkowi, to całkiem inna historia i to na dłuższą opowieść...
.