• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony osobowe w malowaniu brązowo-kremowym czy oliwkowo-kremowym?

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.345 32 10
#41
Nie jest to żadna oliwka w paskiem
Z tym się zgodzę: @Rysiek wyjaśnił które typy to malowanie dostały, manipulowałem też zdjęciem i aż tak ciemnej zieleni (oliwkowego) nie da się sensownie z niego wydobyć.
Zdjęcia 2 wagonów, które pokazałem odpowiadają schematowi malowania, który obowiązywał, jak w pytaniu, do 2014-2015 roku.
Z tym się zdecydowanie nie zgodzę: w tym schemacie zieleń jest dużo jaśniejsza. Jaśniejsza przy właściwej ekspozycji niż ta widoczna na przepalonym zdjęciu! Biorąc pod uwagę pomalowaną na kremowo podstopnicę w dalszym wagonie, to może były jakieś kolejne eksperymenty (z zielenią bliższą Bautzenom, przy wykorzystaniu co było pod ręką?) - ale nie 'typowa' zieleń.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.556 500 107
#42
Fakt, to może być zieleń bliższa G90, czyli dość ciemna. To by nawet było sensowne, że mając pierwsze wagony w nowym schemacie malowania (a ponad wszelką wątpliwość G90 takowymi były) chcieli iść z resztą taboru w tą stronę. Ale ostatecznie rozjaśnili tą zieleń, co później także dotyczyło G90.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.418 552 30
#43
w tym schemacie zieleń jest dużo jaśniejsza. Jaśniejsza przy właściwej ekspozycji niż ta widoczna na przepalonym zdjęciu!
Jaśniejsza od czego? Czy kolega @OLF uważa, że na zdjęciu kolegi @DarekP są wagony w malowaniu ciemnozielonym, ciemniejszym niż powszechnie później stosowana zieleń wagonów 2 klasy, a jasny odcień na zdjęciu jest spowodowany wyłącznie jego prześwietleniem? To w jakim kolorze jest ten wagon z lewej strony? Czarny? ;) Zdjęcie jest prześwietlone, ale przecież prawdziwa zieleń wagonów 2 klasy była jednak trochę ciemniejsza, niż to, co widzimy na zdjęciach kolegi @DarekP. Ja też uważam, że są to wagony w typowej zieleni nowego schematu, a na zdjęciu wyszły trochę za jasno. Nie bardzo rozumiem, na jakiej podstawie kolega @OLF sądzi, że jest inaczej.
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.345 32 10
#44
Żeby nie było przekłamań zdjęcia, zsyntetyzowana zieleń typowego (według mnie, żeby nie było że dyskusja jest o semantyce) schematu :
Zielony.jpg


To w jakim kolorze jest ten wagon z lewej strony? Czarny?
Dobre pytanie - niewielka zmiana balansu bieli daje oliwkowy! Czyli malowanie zgodne z pierwszym schematem z kremowym pasem. Ciemny niebieski (kuszetkowy) da się uzyskać, ale inne kolory są wtedy nierealistyczne więc tę opcję odrzucam.
Kolory.jpg

Po lewej oryginalny obraz, w środku ekspozycja skorygowana o 1EV, po prawej dodatkowo 30% magenty w balansie bieli.
W żadnym przypadku zielony nie jest podobny to tego powyżej.
Edit: bawiłem się balansem bieli ręcznie, a okazuje się że automatyczny ustawił identyczną korektę!
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.556 500 107
#45
Skoro to była jakaś większa impreza kolejarska to może w sieci krążą inne zdjęcia? Trzeba przeprowadzić kwerendę zasobów internetu :kawa::kawa::kawa:
Czy kolega @DarekP może jeszcze raz napisać co to byłą za okazja ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.418 552 30
#46
Nie wiem, co to jest "zsyntetyzowana zieleń typowego schematu", ale kolor na rysunku kolegi @OLF jest mniej więcej OK. Natomiast do tych manipulacji balansem nie mam za grosz zaufania, tak można wszystko udowodnić. Zgadzam się, że kolory na zdjęciu są dość dalekie od wzoru, ale uważam, że zdjęcie ma przekłamane kolory i to nie tylko w kwestii jasności. Nie ma metody, żeby ustalić, jak to wyglądało w oryginale. Wszelkie poprawki czy modyfikacje mogą tylko pokazać to, co autor tych zmian uznaje za prawidłowe.
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
122 1 0
#47
Ja mam tylko zapisane na zdjęciu 17.10.1991. Szukajcie wizyty ICE i TGV w Polsce. Wiem, że prezentacja taboru była też na Warszawie Zachodniej.
Znalazłem jeszcze jedno zdjęcie, które może coś pomoże - te same warunki - na pierwszym tle kuszetka w malowaniu jeszcze nazwijmy to ciemnoniebieskim, za nią omawiane wagony zielone, a z lewej strony kawałek 112A/140A w kolorze oliwkowym z paskiem.
Porównując do trawy, to na pewno te zielone wagony nie mają takiego odcienia jak wrzucony na grafice przez @OLF, ale pamiętajmy, że kraj był w kryzysie i co zakład to mogła być inna farba.
Popatrzcie na to zdjęcie z wgk.cal.pl - tu też zielony ma nieco inny odcień, niż ten obok. http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=16016
1616065937541.png

Zdjęcia celowo nie obrabiam, by móc porównać z pozostałymi. Jest to skan z papieru, więc ma swoje ograniczenia.
 
Ostatnio edytowane:

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
6.385 38 4
#48
Moim zdaniem ostatnie foto ma przebicie żółtego, stąd ten ciemnoniebieski zrobił się morski. Przynajmniej ja to tak widzę na swoim monitorze.
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
122 1 0
#50
@DieselPower Z dedykacją dla Ciebie :)
Mam jeszcze zdjęcie takiej kuszetki obok wagonu DB kremowo-niebieskiego. Można na tej podstawie określić, jaki kolor ma ta kuszetka.
Po prawej stronie mały kawałek wagonu, o ile dobrze rozpoznaję to będzie błękitny stosowanych na kuszetkach i sypialnych.
Dla tych, co nie wyciągnęli numeru z nazwy pliku - 110Ac 51 51 59-80 336-7 Bcd-x.
1616078246670.png
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.418 552 30
#51
Po prawej stronie mały kawałek wagonu, o ile dobrze rozpoznaję to będzie błękitny stosowanych na kuszetkach i sypialnych
Kuszetki były błękitne, ale sypialne niebieskie. Nie będę się spierać o nazwy, ale sypialne były wyraźnie ciemniejsze od kuszetek (oczywiście pomijajc ten jeden wyjątek ;)). Ten wagon po prawej wygląda raczej na sypialny.
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.345 32 10
#52
Porównując do trawy, to na pewno te zielone wagony nie mają takiego odcienia jak wrzucony na grafice przez @OLF, ale pamiętajmy, że kraj był w kryzysie i co zakład to mogła być inna farba.
I właśnie dlatego nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że wagon na tym zdjęciu możnaby określić jako
odpowiadają schematowi malowania, który obowiązywał, jak w pytaniu, do 2014-2015 roku
Idąc tą logiką to już wagony z 1989 roku odpowiadają schematowi do 2015: mają kremowy pas na zielonym podkładzie. Ciemnozielono-oliwkowym co prawda, ale to też zielony.
Może to była inna farba, a może inna koncepcja: z jakiegoś powodu kuszetka w tym pokazowym składzie też jest granatowa, podczas gdy standardowym kolorem stał się jasnoniebieski.

Co do malowania 'czym było pod reką' to się zdarzało (i wciąż zdarza!), ale to zdecydowanie wyjątki. Tego 120A nie nazwałbym typowym:
20090911 048.jpg


Edit: typowy schemat
schemat.jpg
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.556 500 107
#53
Może po podjęciu decyzji o zmianie schematu malowania zaczęto testować różne warianty, odcienie. Tak jak w Niemczech. Przed powszechnym wprowadzeniem schematu beige/oceanblau testowano różne warianty pod wspólną nazwą Popfarben.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.657 19 9
#54
Zaczynam odnosić wrażenie, że niektórzy z nas używają tych samych nazw, ale mówią o czymś innym.

Dla jednych schematem malowania jest ogólna koncepcja pomalowania wagonu w jasne pasy na ciemnym tle. Przy takim podejściu to faktycznie należało przyjąć za początek tego "schematu" już rok 1988, kiedy pojawiły się pierwsze wagony ekspresowe na CMK w zbliżonym malowaniu.

Jednak dla mnie schematem malowania jest nie tylko sam układ pasów, ale także konkretna ich kolorystyka. W tym wypadku mówiąc o typowym, standardowym schemacie malowania, który gościł na wagonach przez ok. 20 lat, mam na myśli dokładnie ten schemat, który pokazał @OLF - z tą jaskrawą zielenią wpadającą w turkus. I ten schemat malowania powstał gdzieś w okolicy 1992r. Trudno go pomylić z czymkolwiek innym (http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=9618), choć zdarzały się różne odcienie, wynikające choćby z erozji farby (http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=14221).
Zestawienia z innymi kolorami (oliwka, ciemna zieleń) są po prostu innymi schematami. Były stosowane relatywnie krótko i na ograniczonej liczbie wagonów, dlatego we wcześniejszym swoim poście nazwałem je "przejściowymi".

A tak BTW - wagony, które pokazałem na zdjęciu z 1994r. w poście http://forum.modelarstwo.info/threads/wagony-osobowe-w-malowaniu-brązowo-kremowym-czy-oliwkowo-kremowym.41727/page-2#post-926259 miały właśnie ten standardowy turkusowo-zielony odcień. Nie oliwka i nie ciemna zieleń. Pamiętam to dobrze, bo nie lubiłem tego turkusowego koloru i dość długo czekałem ze zrobieniem zdjęcia, aż stonka odciągnie je na tyle daleko, żeby nie psuły kadru. ;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.418 552 30
#55
ednak dla mnie schematem malowania jest nie tylko sam układ pasów, ale także konkretna ich kolorystyka. W tym wypadku mówiąc o typowym, standardowym schemacie malowania, który gościł na wagonach przez ok. 20 lat, mam na myśli dokładnie ten schemat, który pokazał @OLF - z tą jaskrawą zielenią wpadającą w turkus. I ten schemat malowania powstał gdzieś w okolicy 1992r. Trudno go pomylić z czymkolwiek innym (http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=9618), choć zdarzały się różne odcienie, wynikające choćby z erozji farby (http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=14221).
Generalnie zgadzam się z tym podejściem, zwłaszcza z ostatnim stwierdzeniem. I właśnie dlatego, mimo wszystko, uważam, że wagony na zdjęciach z Grochowa, pokazanych przez kolegę @DarekP, były pomalowane według nowego schematu, być może trochę za jasną farbą, ale zdjęcia na pewno są mocno prześwietlone. Uważam, że nie był to żaden przejściowy schemat, a jedynie niewłaściwie dobrana farba Ten nowy schemat został wprowadzony, o ile pamiętam, już w 1991 roku, ale oczywiście wagony tak pomalowane zaczęły się szerzej pojawiać dopiero w 1992 roku.
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
122 1 0
#56
Głupia sprawa, z pół miesiąca nie mogłem znaleźć tego wątku, aż wreszcie trafiłem. Tym razem mam dla Was film znaleziony na YT.
Porównanie oryginalnej zieleni wagonów Goerlitz XB z malowaniem zielonym PKP.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
478 4 0
#58
Dopiero niedawno, zupełnie przypadkiem znalazłem ten wątek na forum, więc prześledziłem całą toczącą się tu dyskusję.
Widzę że wiele osób myli pewne sprawy dotyczące malowania wagonów PKP w okresie powiedzmy od 1987 do około 2015 roku, więc postaram się to wyprostować na podstawie własnej wiedzy i poprzeć to zdjęciami, ale potrzebuje do tego trochę czasu (by odnaleźć w swoich zasobach odpowiednie zdjęcia). Dlatego na razie ten wpis pozostawiam taki jałowy, tj. bez szczegółów i bez zdjęć, ale robię to celowo, by wątek wypłynął na wierzch i nie trzeba było go szukać w czeluściach tego forum. Postaram się wrócić do niego za kilka dni już z pełnym arsenałem dowodów :)
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
122 1 0
#59
Niewątpliwie warto poczekać na kolegi informacje, bo już czuję, że będzie ciekawie :)

Generalnie zgadzam się z tym podejściem, zwłaszcza z ostatnim stwierdzeniem. I właśnie dlatego, mimo wszystko, uważam, że wagony na zdjęciach z Grochowa, pokazanych przez kolegę @DarekP, były pomalowane według nowego schematu, być może trochę za jasną farbą, ale zdjęcia na pewno są mocno prześwietlone. Uważam, że nie był to żaden przejściowy schemat, a jedynie niewłaściwie dobrana farba Ten nowy schemat został wprowadzony, o ile pamiętam, już w 1991 roku, ale oczywiście wagony tak pomalowane zaczęły się szerzej pojawiać dopiero w 1992 roku.
Pozwolę sobie nie zgodzić się z kolegą w temacie odcienia tej zieleni. Co do słabej jakości zdjęcia mogę się zgodzić, ale jeżeli za bazę przyjmiemy barwy pokazane przez kolegę @OLF, to wagony prezentowane przeze mnie miały odcień jaśniejszy. W końcu widziałem je "na żywo" i chyba mogę coś w tej sprawie wiedzieć ;)
Ja sobie to tłumaczę tak, że to były pewnego rodzaju prototypy, na których testowano odcień zieleni, który docelowo trafi na tysiące wagonów.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.704 31 0
#60
Tak wczytałem się w wątek, kilkanaście wpisów wstecz, i mogę napisać, że - według mnie - nie było w latach 90-tych jako takiego standardowego koloru zielonego (przynajmniej „fizycznie”, bo na „papierze” mógł być) w malowaniu wg schematu z kremowym pasem i kremowymi drzwiami. Zawsze były to różne odcienie zieleni – w zależności jaką farbą dysponowano (od ciemniejszych przez jaśniejsze, od matowych po błyszczące, w dodatku farby były różnej jakości), przy czym ten "zsyntetyzowany zielony" (jak to określił OLF) lub "jasnozielony wpadający w turkus" (jak to określił t_domagalski) po jakimś czasie stał się bez wątpienia dominujący, ale myślę, że nastąpiło to dopiero wręcz na przełomie wieków i po 2000 r., ponieważ jak pamiętam, w latach 90-tych, obserwując składy wagonów, w tym przypadku 2 kl., niekiedy z kilku stojących w rzędzie igreków (111A, 120A, YB), każdy – dosłownie każdy, miał inne odcienie. Wiadomo, że dochodził stopień zużycia, wyblaknięcie itp. ale tu również pojawiały się spore różnice, bo jedne wagony wypłowiałe były bardzo jasne, wręcz zielono-seledynowe, wpadające wręcz w żółto-zielone, a inne robiły się takie morskie, wręcz zielono-niebieskie. Przy czym opieram się na tym co widziałem głównie na stacji Olsztyn Gł. - gdzie w okresie 1993 – 1998 praktycznie kilka razy w tygodniu gościłem na peronach stacji, a później w latach 1998 – 2000 niemal co tydzień pokonywałem trasę Olsztyn Gł. – Iława – Toruń – Bydgoszcz – Piła (wówczas interesowałem się już tematyką kolejową „na dobre”, oczywiście głównie taborem - myślę, że chyba wszyscy zaczynali od tego :)). Mam np. z tamtego okresu dwa zeszyty zapisane różnymi notatkami - niestety wówczas tak to działało, człowiek z ciekawości obserwował, coś notował, rysował, nie było internetu, a z prasy hobbystycznej np. Świat Kolei w latach 1995 – 1996 był zaledwie kwartalnikiem, (ukazywał się 4 razy w roku), a w latach 1997 – 1999 był dwumiesięcznikiem. Np. na stacji Piła, przybywający od strony Chojnic (-Gdyni) „Tur” był zestawiony m.in. z 4-5 wagonów 2 kl. i niekiedy każdy – tak jak wspominałem wyżej – był w innym odcieniu. Oczywiście rozpoznawanie barw, to bardzo indywidualne, subiektywne odczucia, bo zdaję sobie sprawę, że co jak co, ale kolory każdy z nas może postrzegać na swój sposób. Np. wagony 1/2 kl. typu 104Af dostawały wyraźnie ciemniejszą zieleń, na połowie pudła z przedziałami kl 2 – przynajmniej ja to tak widzę.

To o czym piszę, zilustruję na dwóch przykładach, zdjęć naprędce znalezionych w sieci:

https://www.modelarzsklep.pl/images/Piko/watermark/wpx_d2485806f5d3e629b4471878459b50bb.jpg
wg mnie, na powyższym zdjęciu widać, że poszczególne wagony mają trzy różne odcienie zieleni (ten najbardziej z lewej jest taki typowo zielony, jak z lat 90-tych, po środku (1/2 kl.) zieleń jest ciemniejsza, matowa, a po prawej taka jasnozielona – nazwę ją „z przełomu wieków” i XXI w..

Kolejny link https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/94/Goerlitz78.jpg
gdzie NRD-owski Y jest zielony, „wpadający nieco w turkus”, a 111A bardziej „jasno-trawiasty” (nawet nie wiem dokładnie jak to opisywać ale niech tam :LOL:).

Odchodząc od „igreków”, „dwójki” standardu Z2 były zazwyczaj jakby :niepewny: ciemniejsze, „taka bardziej soczysta trawa” (z obserwacji na stacji Bydgoszcz Gł., Toruń czy Iława). Pierwsze kremowo-zielone wagony 2 kl. standardu Z2 budowane w kraju, typu 136A, przekazano do służby już na koniec 1991 r., kolejny typ 144A – w większości dostarczono w 1994 r., choć od razu trzeba dodać, że Bautzeny 91 Z2-B czyli 2 kl. były... wiśniowe z kremowym pasem (!) (jedyny taki przypadek na PKP, dopiero pod koniec 1995 pierwsze z nich wyjeżdżały z napraw w standardowej dla „dwójek” barwie kremowo-jasnozielonej, co ciekawe, niektóre Bautzeny 2 kl. podczas napraw rewizyjnych, wymagających odświeżenia malatury, nadal zachowywały malowanie kremowo-wiśniowe). Görlitze 90 („XB”) to w ogóle inna „bajka” bo one były „głęboko” ciemno zielone – przez co w latach 90-tych bardzo się wyróżniały, co ciekawe takie barwy - ciemno zielone (podobne do fabrycznych) – przeważająca większość wagonów typu Görlitz 90 dostawała także w trakcie napraw w Polsce do niemal końca lat 90-tych (we wcześniejszym okresie były tylko dwa wyjątki, przemalowania XB na kremowo-jasnozielony, w 1991 i 1995), a ostatnie dwa „XB” wyjechały w takich barwach (ciemno zielonych) 25.09.2002 r. po naprawie w Pesie zakończonej modernizacją na „rowerowe” Görlitze 90 Row,... tak więc wydaje się normalnym, że na filmie z 2004 r. (pokazanym wyżej) można jeszcze zobaczyć wagony tego typu w takich barwach. Notabene wagony te dostarczane w połowie 1990 r., malowane były podług właśnie nowo przyjętego schematu dla kl. 2 kremowo-zielonego, czyli wprowadzenie takiego malowania na PKP przesunął bym na rok 1990. Fakt, że wszystko unormowało się kilka lat później, zwłaszcza ta „jasna zieleń wpadająca w turkus” jako standard (choć, według mnie, w latach 90-tych, było kilka odcieni jasnozielonego), nie zmienia tego, że odpowiednie przepisy wydano już w 1990 r. (Bautzeny 91 2 kl. z 1991 wyłamały się z tego schematu – w sumie nie wiedzieć czemu).

A propos wagonów kremowo-oliwkowych, od których rozpoczyna sie Temat, dwa wagony typu 134Aa, prototypy kuszetek ukończone w 1988, miały również kremowe pasy i drzwi (były kremowo-błękitne), można więc przyjąć, że „ogólnie” kremowy pas był już „testowany” w malowaniu wagonów osobowych pod koniec lat 80-tych. Można też dodać, że np. wagony osobowo-bagażowe typu 609A i bagażowe typu 209C kolorystykę kremowo-jasnobrązową, zaczęły otrzymywać już na początku lat 90-tych, a NRD-owskie YB wydaje się, nieco później, w połowie lat 90-tych. Kolorystykę z kremowym pasem i kremowymi drzwiami opracowało CNTK – Centrum Naukowo Techniczne Kolejnictwa (obecnie Instytut Kolejnictwa), trudno jednak dotrzeć do jakichkolwiek materiałów, kiedy dokładnie to było i kiedy Dyrekcja PKP wydała odpowiednie przepisy o przemalowywaniu wagonów (być może wprowadzano to„na raty”). Oczywiście można zapewne przyjąć, tak jak pisali moi szanowni przedmówcy, że lata 1988 – 1991 to okres prób (ostatecznie odrzucone kremowo-błękitne dla kuszetek, „wyłomy” typu ciemnozielone Görlitze 90, wiśniowe Bautzen 91 Z2-B), a koniec 1991 (lub 1992) to ostateczne przyjęcie odpowiednich wytycznych. Mam też wrażenie, że wśród tych kremowo-zielonych „dwójek” było o wiele więcej odcieni, niż w kremowo-czerwonych „jedynkach”, choć i tu można było spotkać nieco jaśniejsze czy ciemniejsze malatury (oraz przeklasyfikowane jedynki na dwójki, o barwie kremowo-zielonej o zupełnie innym odcieniu zieleni niż w klasycznych „dwójkach” :LOL:). Tak czy siak, temat niezwykle ciekawy – a konkretnej kolejowej dokumentacji brak (pewnie gdzieś jest, z datowaniem i podaniem wzorów barw lakieru :niepewny:).

Mam też wrażenie (ale może się mylę), że rozpoczęcie prób z kolorowymi wagonami, których cechą wspólną był kremowy pas pod linią okien i kremowe drzwi, ma związek z tragicznym wypadkiem w Bytomiu Odrzańskim (4 czerwca 1988), wprowadzeniem żółtych czół lokomotyw itp. Może ktoś podjął decyzję, że czas zmienić także mało widoczne oliwkowe barwy wagonów na takie bardziej rzucające się w oczy. To tylko niczym nie potwierdzona hipoteza, ale czasowo początek prób z taką malaturą jakoś zgrywa się w czasie (może nie przypadkowo :niepewny:), z wprowadzeniem żółtych czół, co miało poprawić widoczność taboru (134Aa dostały kremowo-błękitne malowanie pod koniec 1988 r., pan Ludwik Igielski wspominał na początku Tematu, że kremowo-oliwkowe wagony pojawiły się na CMK latem 1988).
 

Podobne wątki