Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Nie wiem czy na ten temat już istnieje wątek ,a jeśli nie, to tym bardziej warto go założyć, by zdobyć wiedzę na temat realnego wyglądu wagonów tego typu.
Zapraszam posiadaczy archiwów i znawców tematu na udostępnianie arkanów wiedzy w tej jakże istotnej materii,oraz oczywiście zdjęć. .
Mamy w swoich kolekcjach duże zasoby takich modeli wagonów ,ale ważne jest to, by ich wygląd potwierdzić fotkami archiwalnymi.
Fotka już znana (Alexander Retting), ale z tyłu składu są podajże wagony , które ostatnio wypuścił FL - BCiy i Ciy ..I fotka z NAC , gdzie także widać bodajże za lokomotywą, wagon tego typu.....
Przynajmniej dwa wagony tego typu, który Daniel prezentuje w sąsiednim wątku stały kilka lat temu na terenie wczasów wagonowych w Helu, ale nie wiem, czy jeszcze tam są. Znalazłem tylko takie marne zdjęcie w sieci, a moje klisze sprzed lat zostały niestety trafione przez szlag
Mamy zatem dowód na ich istnienie w Polsce. Gorzej będzie z dotarciem do zdjęć "przyżyciowych"i szczegółów oznaczenia, choć znając zbiory niektórych publikujących tutaj powiem, że możemy się zdziwić...
Mamy zatem dowód na ich istnienie w Polsce. Gorzej będzie z dotarciem do zdjęć "przyżyciowych"i szczegółów oznaczenia, choć znając zbiory niektórych publikujących tutaj powiem, że możemy się zdziwić...
Sam fakt pojawienia się tych modeli wagonów w oznaczeniach PKP świadczy o tym, że wagony tego typu były eksploatowane na PKP !
Od dobrych kilku lat dbam o to, żeby nie pojawiały się modele wagonów Roco & Fleischmann, które nie mają (lub nie miały) pierwowzorów wśród wagonów PKP.
I tak jest również w przypadku wspomnianych modeli wagonów firmy Fleischmann.
Zapewniam, że ani same typy wagonów, ani też ich numery inwentarzowe, czy też sposób ich oznakowania z tamtych lat, nie są "wyssane z palca"...
A na zdjęcia tych wagonów PKP z lat 50 czekam z zapartym tchem .
Fajne fotki koledzy Daniel i Karol zamieszczacie, ale chyba na żadnej nie ma wagonów, o których tu mówimy - nowych modeli Fleischmanna. A w ogóle to temat nadaje się do przeniesienia do działu "Prawdziwa kolej".
Hydralowi to jeszcze trochę brakuje do statusu Narodowego Archiwum Cyfrowego
Ale do rzeczy - wagon za lokomotywą ciut podobny, bo konstrukcja z tych samych lat, ale różnią go przede wszystkim 3 cechy: jest krótszy, dwuosiowy i ma szersze okna (co z resztą wyróżnia go spośród wszystkich ówcześnie produkowanych wagonów). Ten sam 'widokowy' wagon widać również na moście nad Bystrzycą na innym wstawionym obrazku.
Zapraszam posiadaczy archiwów i znawców tematu na udostępnianie arkanów wiedzy w tej jakże istotnej materii,oraz oczywiście zdjęć. .
Mamy w swoich kolekcjach duże zasoby takich modeli wagonów ,ale ważne jest to, by ich wygląd potwierdzić fotkami archiwalnymi.
Zapewniam, że ani same typy wagonów, ani też ich numery inwentarzowe, czy też sposób ich oznakowania z tamtych lat, nie są "wyssane z palca"...
A na zdjęcia tych wagonów PKP z lat 50 czekam z zapartym tchem .
Potwierdzenie wyglądu wagonów zdjęciami to chyba tylko w marzeniach... W tamtych latach o zdjęcie pociągu nie było łatwo, i zwykle zaszczyt spotykał jedynie lokomotywę. Wyjątek to fotografie fabryczne/prasowe, ale te pokazywały nowe konstrukcje, a nie próchniejące pudła. Tym większy szacunek dla Krzysztofa za odtwarzanie go na podstawie strzępów (czasami dosłownie) informacji.
Do rzeczy:
Ze znanych mi zdjęć wagonów typów odpowiadających modelom Fleischmanna to: w składzie pociągu Kolejki Sowiogórskiej (z 'archiwum cyfrowego' )
oraz takie niewyraźnie cudo:
Jeszcze mała uwaga odnośnie tytułu: "Wagony osobowe typu Bi, Ci, Ciy, BCiy, Oy" - te oznaczenia literowe to ich serie, oznaczające parametry eksploatacyjne (różne typy wagonów mogą nosić te same serie). I ponieważ wyraźnie wyszczególniono literkę 'i' - wagony nieprzechodnie (boczniaki) wjazdu tu nie mają
Tak, te dwa ostatnie zdjęcia potwierdzają istnienie tak właśnie skonstruowanych wagonów . Na fotce powyżej i w linku do NAC, wagon z dwoma pomostami i teraz polowanie na fotki wagonów z pomostem z jednej strony.... A może też takie trójosiowce były też bez pomostów?
Olaboga, to nie chodzi nawet o zgodność oznakowania, ale o samą konstrukcję też ?!?
Były te trójosiowce z pomostami otwartymi i zamkniętymi, jedno- i dwustronnymi - na pewno coś bracia Fleischmann uprościli w modelu, ale od podstaw to go nie zmyślili
Coś mi świta artykuł o testach/eksploatacji ogrzewania elektrycznego w SP30 na linii bodajże Tarnów-Szczucin, z wykorzystaniem właśnie starszych wagonów. zwłaszcza boczniaków.
EDIT:
Odszczekuję
Świat Kolei 2/2002 - nie ma tam tego zdjęcia. Reszta też nie teges...
Polecam stronę http://swr.podkarpackakolej.net/ - jest tam arcydokumentalna galeria z lat 70tych ze zdjęciami p. Zajączkowskiego.
Jeśli chodzi o SM30 a raczej SP30, to widziałem takowe na trasie Przemyśl-Medyka i Przemyśl-Malhowice, co ciekawe były 2 lokomotywy, jedna z przodu druga z tyłu, taki "DMU", dzięki czemu nie trzeba było robić oblotu - w Malhowicach zresztą to niemożliwe bo to przystanek.
Polecam stronę http://swr.podkarpackakolej.net/ - jest tam arcydokumentalna galeria z lat 70tych ze zdjęciami p. Zajączkowskiego.
Jeśli chodzi o SM30 a raczej SP30, to widziałem takowe na trasie Przemyśl-Medyka i Przemyśl-Malhowice, co ciekawe były 2 lokomotywy, jedna z przodu druga z tyłu, taki "DMU", dzięki czemu nie trzeba było robić oblotu - w Malhowicach zresztą to niemożliwe bo to przystanek.
Z tego co czytalem to eksperymenty z SP30 ciagnace pociagi osobowe nie za bardzo sie powiodly. Ale nigdzie nie bylo napisane dla czego, zdaje mi sie ze po prostu mialy za mala moc w porownaniu do parowozow.