• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony Mitropa w Polsce

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.598 50 5
#1
Wrzucę tu mapkę i zadam pytanie:

Pytanie bazuję na mapie.
Czy ktoś ma jakieś zdjęcia (i mógłby się podzielić) wagonów Mitropy, które jeździły w Polsce zostały u nas sfotografowane?
Epoka obojętna. Chodzi mi także o składy, w jakich jeździły i na jakich trasach.

Spasiba auf the mountain :p;)
Mitropa-map.jpg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.127 503 30
#2
Pytanie bazuję na mapie.
Czy ktoś ma jakieś zdjęcia (i mógłby się podzielić) wagonów Mitropy, które jeździły w Polsce zostały u nas sfotografowane?
Epoka obojętna.
Ale mapa jest z określonej epoki, II. Więc albo bazujemy na mapie i mówimy wyłącznie o okresie międzywojennym, albo zostawiamy mapę w spokoju i rozmawiamy o czasach do współczesnych włącznie.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.598 50 5
#3
Jak wspomniałem, chodzi mi o wszelkie możliwe zdjęcia wagonów Mitropy w Polsce.
Bazując na mapie miałem na myśli to, że jeśli są tam zaznaczone polskie destynacje, to znaczy, że te wagony tam docierały.
Chodzi o zdjęcia nie tylko z ep. II, jak wyżej - wszelkie zdjęcia na ten temat.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.127 503 30
#5
Jeśli chodzi o relacje, to po II wojnie światowej wagony sypialne Mitropy mogły docierać z Berlina przez Poznań i Lipska i Drezna przez Wrocław i Łódź do Warszawy, przez Wrocław i Katowice do Krakowa, z Berlina do Gdańska (przez Poznań lub przez Szczecin), być może też do Olsztyna. Niestety, nie mam szczegółowej wiedzy na ten temat, a tym bardziej na temat konkretnych składów, w których te wagony jeździły. Ja mam tylko jedno własne zdjęcie wagonu Mitropy, zrobione w Warszawie 23.05.1998 roku. Był to szczególny dzień i szczególny skład: ostatni w historii pociąg "Ost-West" z Warszawy w kierunku Berlina. Następnego dnia w trasę wyruszył pociąg EN "Jan Kiepura". Z tego powodu (nietypowy obieg wagonów) skład "Ost-Westa" był zestawiony z innych wagonów, niż normalnie, wcześniej wagony Mitropy w tym pociągu zwykle nie jeździły.
Kolega @kilanziom trochę badał zagadnienie TUTAJ
Ale tam jest mowa o wagonach restauracyjnych Mitropy, a jak rozumiem, nie są one tematem tego wątku.

Ost-West (1)b.jpeg

Ost-West (3)b.jpeg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.127 503 30
#7
Restauracyjne też mogą być.
Jeśli tak, to faktycznie informacje kolegi @kilanziom będą bardzo przydatne. Ja dodam, że nie słyszałem, żeby wagony restauracyjne Mitropy przyjeżdżały do Polski w innych pociągach, niż składy Berlin - Warszawa - Moskwa. Wagony Mitropy dojeżdżały najdalej do Brześcia. Oczywiście nie mówię o pociągach specjalnych, turystycznych.
 

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
623 1 0
#9
Niestety nie z polskich torów ale niemieckich, a konkretnie z Berlin-Ostbahnhof:

D 394-395 Berlin-Ostbahnhof 19.04.1982.jpg


Zdjęcie odstawianego składu pociągu D 394 z Warszawy do Berlina wraz z sypialnymi Mitropy i Warsu. Pociąg, a właściwie para pociągów (D 394/395) funkcjonowała jako nocny ekspres na trasie z Berlina-Ostbahnhof przez Frankfurt nad Odrą, Kunowice, Rzepin, Poznań do Warszawy Centralnej, a przynajmniej było tak w sezonie 1981-82 - Kursbuecher 1981/82 - innych roczników (w tym polskich) nie sprawdzałem. Dokładnego zestawienia składu trzeba szukać w innych dokumentach, ale wydaje mi się że taka prosta międzynarodowa relacja mogła być "obsadzona" po równo przez DR i PKP.
Powyższe informacje i zdjęcie ze strony Gerda Böhmera
 

Dariusz71

Aktywny użytkownik
Reakcje
961 2 0
#10
Wrzucę tu mapkę i zadam pytanie:

Pytanie bazuję na mapie.
Czy ktoś ma jakieś zdjęcia (i mógłby się podzielić) wagonów Mitropy, które jeździły w Polsce zostały u nas sfotografowane?
Epoka obojętna. Chodzi mi także o składy, w jakich jeździły i na jakich trasach.

Spasiba auf the mountain :p;)
Zobacz załącznik 809473
Mitropa, na Polskich torach ;)
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.127 503 30
#11
na trasie z Berlina-Ostbahnhof przez Frankfurt nad Odrą, Kunowice, Rzepin, Poznań do Warszawy Centralnej, a przynajmniej było tak w sezonie 1981-82 - Kursbuecher 1981/82 - innych roczników (w tym polskich) nie sprawdzałem. Dokładnego zestawienia składu trzeba szukać w innych dokumentach, ale wydaje mi się że taka prosta międzynarodowa relacja mogła być "obsadzona" po równo przez DR i PKP.
Z pewnością W-wa Centralna nie była końcową stacją tego, ani żadnego innego pociągu. Relacja pociągu musiała być do Warszawy Wschodniej. Co do obsady, to mogło też być wymiennie. A jeżeli w składzie miałby być np. tylko jeden wagon sypialny, to w jednym obiegu mógł to być wagon DR Mitropa, a w drugim PKP Wars (były potrzebne dwa składy).
 

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
623 1 0
#12
Z pewnością W-wa Centralna nie była końcową stacją
Zgadza się, bezrefleksyjnie przekopiowałem opisywaną relację ze strony Gerda.

Swoją drogą już w dyskusji Modele kolei wschodnioniemieckich DR kolega Ludwik Igielski podzielił się zdjęciami restauracyjnych Mitrop - WR4g Goerlitz 1961 i WRme Bautzen 1984 uwiecznionych na warszawskiej linii średnicowej (lata 80-te). Co prawda w składach "tranzytowych" no ale na polskich torach... Jak podaje Eisenbahn Journal Special - 75 Jahre Mitropa, serwis wagonów restauracyjnych MITROPA między Berlinem a Brześciem rozpoczął się 30 marca 1951 r. i trwał do - ? Wspomniane wydawnictwo, przytaczając zimowy rozkład 1957/58, "ujawnia" dwie typowo polskie relacje (wagony sypialne) - do Warszawy i do Katowic:
Winterfahrplan-1957-58.jpg


I jeszcze dla okrasy plakat z polskim akcentem wiszący w "Mitropa Bar" na dworcu głównym we Frankfurcie nad Menem:

Mitropa Bar Hauptbahnhof Frankfurt am Main.jpg
 

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
623 1 0
#14
Cytowany wcześniej wątek kolegi @kilanzioma dotyczący restauracyjnej Mitropy WR4ü-39 m. in. na stacji w Siedlcach, można jeszcze uzupełnić o inne, nieco lepiej ukazujące wagon, ujęcie użytkownika @snatmann
SP45-082-Siedlce-01.10.1972.jpg

Autor (?) podał w opisie inny rok tej sytuacji- 1972 (jak sądzę omyłkowo) niż @George Woods - 1975 (dzień i miesiąc się pokrywają).

Z późniejszego okresu - rok 1990, mam na dysku slajd z "ebaja" nieznanego mi autorstwa, również z knajpą Mitropy w składzie (Zbąszyń):
EU07-348 Zbaszyn 29.05.1990 fot.ebay.jpg


I to samo na zdjęciu Johna Tolsona
EU07-348 at Zbaszyn on Poznan train 29.05.1990 fot.John Tolson.jpg


Trochę zdjęć podobnych składów w rosyjskich relacjach, szczególnie ze Zbąszynka i okolic, ma w swoich zbiorach Miłosz Telesiński np. EU07-152 z poc. Warszawa-Berlin sfotografowany w lecie 1987:
EU07-152 z poc. Warszawa-Berlin wjeżdża do Zbąszynka lato 1987.jpg


Jeszcze kilka linków (opis autora):
EU07-183 z poc. Warszawa-Berlin zbliża się do Zbąszynka lato 1987
EU07-181 z poc. Warszawa-Berlin opuszcza Zbąszynek w kierunku Rzepina lato 1987
EU07-157 z poc. Warszawa-Berlin wyjeżdża ze Zbąszynka 09.05.1989
ET22-587 z poc Berlin-Warszawa opuszcza Zbąszynek 24.02.1990

PS
W jednym z niemieckich (DR) rozkładów z 1986 roku w relacji Berlin-Warszawa-Brześć-Moskwa, Leningrad, Kijów (i odwrotnie), wagon restauracyjny był w składzie tylko na odcinku Berlin-Warszawa (i Warszawa-Berlin). Wydaje mi się że w późniejszym okresie (lata 70te, 80te i 90te) Mitropa nie docierała do Terespola. Oczywiście to luźny wniosek, nie poparty żadną analizą.
O zdjęcia sypialnych w typowo niemiecko-polskich składach raczej będzie ciężko. Przytoczony przeze mnie wcześniej express z rozkładu 1981/82 to pociąg nocny, a w PL wówczas stan "odmienny". Ale może ktoś, coś...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.127 503 30
#15
Wydaje mi się że w późniejszym okresie (lata 70te, 80te i 90te) Mitropa nie docierała do Terespola.
Docierały nie do Terespola, lecz do Brześcia, bo tam "od zawsze" następowała i następuje zmiana składu i przestawienie wagonów na szerokie wózki. Skład jest prowadzony polską lokomotywą też do Brześcia. Ale też nie mam wiedzy, czy Mitropy od pewnego czasu nie kończyły jazdy już w Warszawie, choć wydaje mi się to wątpliwe.

A co do zdjęć wagonów sypialnych w pociągach polsko-niemieckich, to jest trudno, bo te pociągi prawie cały czas podróży jechały po ciemku, nawet latem, więc takich fotek jest pewnie bardzo mało.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.127 503 30
#17
No właśnie nie zawsze. Pociąg Berlin - Warszawa wyjeżdżał ok. 21-22, a do celu docierał około 6-7 rano, więc wprawdzie w lecie rano było już w zasadzie jasno, ale złapać pociąg na szlaku za dnia było prawie niemożliwe. A robienie zdjęć na dworcu w Polsce było dość ryzykowne.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.127 503 30
#19
No, nie spieszył się, ale pasażerowie w sypialnym czy kuszetce też musieli mieć trochę czasu na sen. ;) Ale wyspać się było trudno, bo przy jeździe do Berlina dobrze przed granicą pasażerów budzono do kontroli paszportowej i celnej, a w drugą stronę z tego samego powodu też nie można było od razu pójść spać, tylko trzeba było czekać na kontrolę.
 

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
623 1 0
#20
Możliwe że jedna Mitropa została w Polsce. Na zawsze...

Poznań Antoninek 80te fot. arch. Remigiusza Banasia 1.jpg


Poznań Antoninek 80te fot. arch. Remigiusza Banasia 2.jpg


Poznań Antoninek 80te fot. arch. Remigiusza Banasia 3.jpg


Na zdjęciach z archiwum Remigiusza Banasia tajemnicza (brak oficjalnych informacji) katastrofa pociągu relacji Berlin - Warszawa Wschodnia do której doszło w latach 80-tych w Poznaniu Antoninku. Skład prowadzony EP05. Trochę szczegółów znajdziecie w komentarzach: Głos Wielkopolski
 

Podobne wątki