• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele kolei wschodnioniemieckich DR

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
Witam, taki ciekawy skład z 1987 r. znalazłem w Lok Magazin 10/2017 i spróbowałem go odtworzyć w modelu. Niestety lokomotywa jest w wersji 4 osiowej, na fotografii jest 6 osiowa ale klimat trzyma. Skala TT
Zobacz załącznik 681951
Końcówka NRD jest bardzo ciekawa :D ! Kiedy dokładnie wykonano to zdjęcie? Czy w magazynie są podane jeszcze jakieś informacje dotyczące pociągu z fotografii np. relacja pociągu?
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
To ja jeszcze bym prosił o informacje na temat wagonów które wydała firma Rivarossi. Chodzi o modele z zestawów HR4259 oraz HR4235. Jakiego typu są to wagony, B, Y czy może YB? Bardzo chciałbym porównać sobie te modele ze zdjęciami oryginałów, ale nie wiem czego szukać.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.383 463 29
Na pewno nie są to wagony typu Y, ściśle zgodne z wymogami UIC, choć są do nich bardzo zbliżone. Była to pierwsza seria nowoczesnych wagonów budowanych w NRD od końca lat 1950. Ich rozwinięciem są wagony Y, już w pełni zgodne z kartą UIC. Jaka jest różnica między YB a Y, nie wiem (o ile w ogóle nie jest to to samo).
 
Reakcje
262 0 0
Bufetowy to jedna sprawa, a restauracyjne to druga. Przyjeżdżały do Polski, ale nie widziałem ich nigdy w modelu.

Tutaj, jest trochę do poczytania i pooglądania: wątek o Reko-Speisewagen Baujahr 1960 der DR/Mitropa o długości 22,9 m z zakładów Gotha

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,4621710,6200990

Od całej serii różnią się szczegółami, chociażby drzwiami wejściowymi.

Poza nimi bywały u nas jeszcze konstrukcje z 1961 i 1984 roku (zdjęcia z lat.80 zrobione w Warszawie - linia średnicowa)

Mitropa WR4g Goerlitz 1961.jpg
Mitropa WRme Bautzen 1984.jpg
 
Ostatnio edytowane:

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
Ja, bardzo dawno temu czytałem (to było jakieś forum, może TT...?), że jednak Y/B było rozwinięciem B. Pokazywano tam zdjęcia z których podstawową różnicą pomiędzy tymi typami miało być zwężenie (Y/B) i brak charakterystycznego zwężenia (B) na końcach wagonów.

Natomiast wagony typu Y/B chronologicznie pojawiły się po wagonach Y. Więc z tego co można wyczytać na wikipedii i co by było logiczne przy tej chronologii, to wagony Y/B były produkowaną w latach 70-tych zmodyfikowaną wersją wagonów typy B. Modyfikacje miały na celu doprowadzenie wagonów typu B to zgodności z kartą UIC. Stąd oznaczenie Y/B.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.383 463 29
Ja, bardzo dawno temu czytałem (to było jakieś forum, może TT...?), że jednak Y/B było rozwinięciem B.
Przecież ja to właśnie napisałem, sugerując jednak, że Y to to samo, co Y/B:
Ich rozwinięciem są wagony Y, już w pełni zgodne z kartą UIC. Jaka jest różnica między YB a Y, nie wiem (o ile w ogóle nie jest to to samo).
Natomiast tego nie rozumiem i uważam, że jest w tym stwierdzeniu błąd:
Natomiast wagony typu Y/B chronologicznie pojawiły się po wagonach Y.
Ale za chwilę kolega DieselPower pisze:
wagony Y/B były produkowaną w latach 70-tych zmodyfikowaną wersją wagonów typy B. Modyfikacje miały na celu doprowadzenie wagonów typu B to zgodności z kartą UIC. Stąd oznaczenie Y/B.
Więc właściwie jaka była kolejność?
Według mnie, najpierw były wagony typu B (bez zwężenia na końcach, żeby wspomnieć najbardziej widoczną różnicę), a potem (jako rozwinięcie typu B) pojawiły się wagony w pełni zgodne z kartą UIC, czyli wagony Y. Powtarzam, nie wiem, co oznacza Y/B (czy YB), być może, jak pisze kolega DieselPower, oznacza to, powiedzmy, wagon B dostosowany do wymagań typu Y wg UIC, a być może, jak napisał kolega techno, oznacza to wagon typu Y zbudowany w zakładach w Bautzen.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
No to teraz ja nie rozumiem. Najpierw Pan pisze że mnie nie rozumie, a zaraz powtarza mój tok rozumowania jako swój:niepewny:.
Najpierw były B. Potem Y. A od lat 70tych Y/B 70 które stanowiły ewolucyjnie ciągłość z wagonami B, tyle że z modyfikacjami doprowadzajacymi ten typ do zgodności z kartą UIC. Na pewno Y/B to nie Y/Bautzen:ROFL:.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.383 463 29
Najpierw były B. Potem Y. A od lat 70tych Y/B 70 które stanowiły ewolucyjnie ciągłość z wagonami B
To co to były wagony Y? I w jakich latach były budowane? Według mnie Y to to samo, co Y/B - były budowane jako rozwinięcie B, czyli najpierw były B, a po nich Y (Y/B). Jeżeli Y to jakiś trzeci typ wagonów, niebędący rozwinięciem B, to chciałbym wiedzieć jaki?
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.383 463 29
Przykład wagonu B to wagon restauracyjny "Mitropa" na pierwszym zdjęciu we wpisie kolegi Ludwika Igielskiego wyżej.
Dzięki za ten link. Z opisu w Wikipedii rozumiem, że od 1966 roku budowano wagony Y, czyli B dostosowane do wymagań UIC. W 1969 roku zakłady w Bautzen dokonały dalszych modyfikacji i te "poprawione" Y dla odróżnienia od wcześniejszych Y-ów, oznaczono symbolem Y/B70, czyli wagony typu Y budowy zakładów Bautzen od 1970 roku. W tym miejscu przyznaję, że nie wiedziałem o tej modyfikacji w Bautzen z roku 1969/70 i traktowałem wszystkie wagony Y DR jako jeden typ (oczywiście z różnymi odmianami).
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
1.611 378 7
Przykład wagonu B to wagon restauracyjny "Mitropa" na pierwszym zdjęciu we wpisie kolegi Ludwika Igielskiego wyżej.

Dzięki za ten link. Z opisu w Wikipedii rozumiem, że od 1966 roku budowano wagony Y, czyli B dostosowane do wymagań UIC. W 1969 roku zakłady w Bautzen dokonały dalszych modyfikacji i te "poprawione" Y dla odróżnienia od wcześniejszych Y-ów, oznaczono symbolem Y/B70, czyli wagony typu Y budowy zakładów Bautzen od 1970 roku. W tym miejscu przyznaję, że nie wiedziałem o tej modyfikacji w Bautzen z roku 1969/70 i traktowałem wszystkie wagony Y DR jako jeden typ (oczywiście z różnymi odmianami).
Po prostu typ B wagonów produkowanych przez VEB Waggonbau Bautzen został użyty dla wagonów o długości 26,4 m jako że ówczesna "wschodnioniemiecka myśl techniczna" nie bardzo jeszcze nadążała za normami i oznaczeniami UIC. Polecam wydawnictwo Transpress "Reisezugwagen der DDR 1949-1993" - encyklopedyczny opis wszystkich wagonów pasażerskich kolei DR z danymi technicznymi.
 
Reakcje
1.611 378 7
Da się to gdzieś jeszcze zdobyć?
Dostęp do komputera będę miał dopiero w okolicy poniedziałku, wtedy przekopię ichnie antykwariaty, teraz tak orientacyjnie pytam :)

Zdroofka
Andrzej
Kupiłem to swego czasu na amazon.co.uk - ale teraz przeleciałem wszystkie strony i widzę że produkt niedostępny. Widocznie miałem piekielne szczęście że w tamtym czasie udało mi się nabyć cały tabor DR i DB wydawnictwa Transpress. Jest tego kilkanaście pozycji. Można jeszcze poszperać na amazon.de lub amazon.co.uk wpisując "Typenkompas". Coś tam się pojawia.

Pozdrawiam
 

Podobne wątki