Wszystko (biegunowość, przepływ prądu i blaszki) ma zastosowanie w swoim polu.
Ja expertem nie jestem, ale rozumiem to na tyle, by na podstawowym poziomie (także sam sobie) wytłumaczyć.
Biegunowość - w torach masz prąd stały lub zmienny - zależy, czy analog, czy cyfra, ale niezależnie od tego, w jednej szynie jest +, w drugiej -
(jak na rysunku osi pokazanym przez Kamila )
to powoduje biegunowość i od tego zależy jak założysz koła izolowane - bez względu na to, czy masz blaszki, czy nie, zawsze powinny być założone w ten sam sposób, czyli na przemiennie (2 izolacją w jedną stronę i 2 w drugą - przy 4osiowym wagonie).
Przepływ prądu - jeśli masz analog, to masz prąd zmienny, jeśli cyfra, to stały. Jeśli masz analog i pociąg się zatrzyma, to gasną wszystkie światła. Jeśli masz cyfrę, to mimo zatrzymania wszystko się nadal świeci.
Blaszki - zakłada się je po to, by przewodziły prąd od torów, przez osie wagonu do listwy oświetleniowej.
@Kamilb - pisałem o TOWAROWYM. Sam się zdziwiłem
@Andrzej Harassek - Nie rozmawiamy o kołach plastikowych, bo one nie muszą być izolowane. A z tymi metalowymi gniazdami - fakt, to też może mieć znaczenie.