• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Wagon osobowy pisk na kołach

Marcin2677

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 13 2
#1
Witam posiadam wagon osobowy PIKO jest nowy seria Expert , podczas jazdy słychać czasami delikatny pisk na kołach izolowanych. Wymontowałem koła dałem olej maszynowy po kropli mimo to nadal czasem słychać delikatny pisk podczas jazdy. Wagon posiada dwie osie z 4 kołami jest to długi wagon . Czy to podlega gwarancji ? jak ,można to wyeliminować czy trzeba kupić nowe koła czy coś innego zrobić. Dziwne bo to nowe koła i wagon.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
#2
Spróbuj jeszcze zamienić koła miejscami (uważając na układ izolacji (takie zgrubienia na osi przy kołach od wewnętrznej strony ) - żeby nie było zwarcia).
Jeśli to nie pomoże, spróbuj w ogóle wymienić koła (z jakiegoś innego wagonu PIKO, też izolowane - tak na próbę).
Jeśli to nie pomoże, to jest jeszcze kwestia DELIKATNEGO rozszerzenia wózków, bo może są za ciasne - też miałem podobny problem.

Jeśli to nie pomoże, to spróbuj reklamacji.

ALE może jeszcze koledzy coś poradzą.

*** Jeszcze jedna sprawa - to długi wagon i jest 2 osiowy, czy chodziło Ci o 2 osie na wózek, czyli łącznie 4 zestawy kołowe ?
 
OP
OP
Marcin2677

Marcin2677

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 13 2
#3
Izolacje są z jednej strony na ,każdym kole zgadza się trzeba to sprawdzić zawsze , bo zwarcie uszkodzi pewnie elektrowóz a może i przepustnice wraz z zasilaczem. Zawsze to dokładnie sprawdzam słusznie kolega napisał. Wózki nie wydają się ciasne, koła tam przesuwają się w osi oraz do przodu i tyłu prawidłowo . Zobacz wagon to dokładnie ten by była jasność. Może kolega ma koła dobre 11.3 mm to bym kupił 4 i zamontował ale dziwna sytuacja , wykonam wszystkie czynności jakie opisałeś. To ten wagon https://www.piko-shop.de/en/artikel/ger-liegewg-110a-pkp-v-32531.html
 
OP
OP
Marcin2677

Marcin2677

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 13 2
#5
Jutro to sprawdzę chyba dzisiaj to światło jest słabe by robić przy tym , napiszę czy coś pomogło , może trzeba będzie wymienić koła na nowe zobaczymy co wyniknie Kris, dziękuję za pomoc. Odpowiem po testach jaka była przyczyna :)
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.111 28 6
#10
Ale muszą być to koła z izolatorami zgadza się. Dowolnie tzn ,że obojętnie na którą stronę szyny jest izolator czy w czym rzecz kolego @Kamilb
Tak, dowolnie ułożone

Brak oświetlenia nie oznacza braku zwarcia. Wagony pasażerskie są zazwyczaj wyposażone w blaszki zbierające prąd i ułożenie osi w wózku naprzemiennie spowoduje zwarcie.
Np. w Robo tak, tu mamy PIKO, gdzie nie będzie zwarcia i tak jak pisałem "Jeśli nie ma oświetlenia, w piko koła mogą być dowolnie założone"
 
OP
OP
Marcin2677

Marcin2677

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 13 2
#11
Nie posiadam blaszek na kołach mimo ,że wagon może być wyposażony w płytkę oświetlenia. W takim razie jak to jest bo koledzy piszecie inaczej , izolator musi być na kołach oraz ustawienie kół musi być jednakowe na jednym wózku a na drugim odwrotnie tak koła muszą być ustawione. @Kamilb ale jak to możliwe,że nie będzie zwarcia na torach skoro koła będą obojętnie jak ustawione na wagonie względem torów .
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.111 28 6
#12
Jeśli nie byłoby izolacji kół - to byś miał zwarcie, nie byłoby tematu. Masz PIKO, więc nie ma listwy LED fabrycznie (ale to akurat bez znaczenia). Jeśli nie ma blaszek odbioru prądu (a byłyby na osiach) - ułożenie kół jest bez znaczenia - osie stykają się tymi "ostrzami" z wagonem, a te punkty akurat są zwarte. Dopóki nie ma odbioru prądu - przekładaj sobie dowolnie.
Gdy pojawi się blaszka odbioru prądu - takie samo ułożenie izolacji na wózkach, i w odwrotne strony jeden i drugi wózek.
 
OP
OP
Marcin2677

Marcin2677

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 13 2
#13
Jeśli nie byłoby izolacji kół - to byś miał zwarcie, nie byłoby tematu. Masz PIKO, więc nie ma listwy LED fabrycznie (ale to akurat bez znaczenia). Jeśli nie ma blaszek odbioru prądu (a byłyby na osiach) - ułożenie kół jest bez znaczenia - osie stykają się tymi "ostrzami" z wagonem, a te punkty akurat są zwarte. Dopóki nie ma odbioru prądu - przekładaj sobie dowolnie.
Gdy pojawi się blaszka odbioru prądu - takie samo ułożenie izolacji na wózkach, i w odwrotne strony jeden i drugi wózek.
Teraz wszystko rozumiem już , dziękuję ci za wyjaśnienie tematu bo trochę był bałagan bo kolega wcześniej napisał tutaj coś innego od ciebie. Czekam na koła kolega mi wysłał paczke , także jak otrzymam koła zamontuje to napiszę czy to pomogło, mam nadzieję. Pozdrawiam.
 
OP
OP
Marcin2677

Marcin2677

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 13 2
#15
Teraz to już mam takie zamieszanie w głowie , chyba powinna być tego teoria przepływu prądu oraz biegunowość i kolejny temat to brak blaszek na wózkach. W końcu jak to jest bo wszyscy modelarze tutaj w trzech piszecie, każdy co innego .
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#16
no nie masz racji - Ja raz w wagonie TOWAROWYM założyłem koła izolowane byle jak przez pomyłkę i miałem zwarcie.
To wszystko zależy od konstrukcji konkretnego modelu. W niektórych modelach nie ma to znaczenia, w innych ma. Oczywiście cały czas mowa o wagonach bez odbioru prądu z szyn. Kolega @Kamilb pisał o wagonie osobowym Piko, w innych modelach może być inaczej. Jeżeli gniazda osi są plastikowe, to zwarcia nie będzie, niezależnie od sposobu włożenia zestawów kołowych (cały czas przy braku blaszek odbioru prądu), jeżeli gniazda osi są metalowe, to zależy, czy gniazda kolejnych osi są ze sobą połączone elektrycznie, czy nie są. Nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.111 28 6
#17
@Kamilb no nie masz racji - Ja raz w wagonie TOWAROWYM założyłem koła izolowane byle jak przez pomyłkę i miałem zwarcie. :)
Więc kwestia oświetlenia, czy jego braku nie jest wyznacznikiem. Wyznacznikiem jest fizyka :)
W jaki sposób, skoro koła o których mowa są zbudowane w ten sposób:
1679303503033.png


Kolory - poszczególne "bieguny" zasilania. Jak, po odwróceniu w osobowym PIKO zrobisz zwarcie? W ROBO takie koła niezależnie od ułożenia zrobią zwarcie.

Nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie.
Zgadza się, ale tutaj możemy udzielić konkretnej odpowiedzi - znamy typ wagonu (osobowy PIKO) i piszmy (tu już nie do Ciebie uwaga ;) ) o tym typie, aby nie robić zamieszania.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
#18
Wszystko (biegunowość, przepływ prądu i blaszki) ma zastosowanie w swoim polu.

Ja expertem nie jestem, ale rozumiem to na tyle, by na podstawowym poziomie (także sam sobie) wytłumaczyć.

Biegunowość - w torach masz prąd stały lub zmienny - zależy, czy analog, czy cyfra, ale niezależnie od tego, w jednej szynie jest +, w drugiej -
(jak na rysunku osi pokazanym przez Kamila )
to powoduje biegunowość i od tego zależy jak założysz koła izolowane - bez względu na to, czy masz blaszki, czy nie, zawsze powinny być założone w ten sam sposób, czyli na przemiennie (2 izolacją w jedną stronę i 2 w drugą - przy 4osiowym wagonie).
Przepływ prądu - jeśli masz analog, to masz prąd zmienny, jeśli cyfra, to stały. Jeśli masz analog i pociąg się zatrzyma, to gasną wszystkie światła. Jeśli masz cyfrę, to mimo zatrzymania wszystko się nadal świeci.
Blaszki - zakłada się je po to, by przewodziły prąd od torów, przez osie wagonu do listwy oświetleniowej.

@Kamilb - pisałem o TOWAROWYM. Sam się zdziwiłem :)
@Andrzej Harassek - Nie rozmawiamy o kołach plastikowych, bo one nie muszą być izolowane. A z tymi metalowymi gniazdami - fakt, to też może mieć znaczenie.
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
3.982 28 1
#19
@Kris to co Ty miałeś za wagon ?
Chyba stare Piko gdzie gniazda osadzenia czopów osi były metalowe. Tak jak napisał wyżej Andrzej i Kamil włożenie osi bez blaszek odbioru prądu jest obojętne i zwarcia nie zrobi - patrz rysunek wyżej. W modelach Robo prąd jest pobierany z czopów osi i zestaw kołowy nie ma tulejek izolacyjnych. Izolacją jest tulejka z plastiku w którą jest włożona przecięcia w połowie oś wagonu
 

Podobne wątki