• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Wagon osobowy pisk na kołach

Marcin2677

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 13 2
#1
Witam posiadam wagon osobowy PIKO jest nowy seria Expert , podczas jazdy słychać czasami delikatny pisk na kołach izolowanych. Wymontowałem koła dałem olej maszynowy po kropli mimo to nadal czasem słychać delikatny pisk podczas jazdy. Wagon posiada dwie osie z 4 kołami jest to długi wagon . Czy to podlega gwarancji ? jak ,można to wyeliminować czy trzeba kupić nowe koła czy coś innego zrobić. Dziwne bo to nowe koła i wagon.
 
OP
OP
Marcin2677

Marcin2677

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 13 2
@melonowy ja zrozumiałem już w sprawie gąbki i wagonu czyszczenia spokojnie, zle tam napisałem wiem . Można by zrobić samemu także , fajnie ,że Zbyszek opowiedział o wagonach i oświetleniu. Ale Zbigniew kiedyś mi radził by stosować właśnie szmatkę i spirytus salicylowy,żeby nie kupować wagonu czyszczącego, a lokomotywę by czyścić koła pod zasilaniem na torze i wacik maczać w spirytusie salicylowym i tak czyścić. Dlatego widać,że każdy z was inaczej podchodzi do czyszczenia. Jeśli wszystkie metody są dobre to wybiorę , może tą Zbigniewa bez kosztów dodatkowych na zakup wagonu i kostek do niego potem. Nie powiedziałeś o foli czy potrzeba jest zakrywać torowisko . Krzysztof wiek nie jest istoty tutaj w temacie modelarstwa kolejowego. Te wagony czyszczące posiadają zasilanie prądu AC koła czy to,może być stosowane z torami i składem prądu stałego DC ?
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.071 20 1
Ja zakrywam folią. Nie kurzy się. Oczywiście nie musisz zakrywać, ale po co ma się kurzyć i później częściej często czyścić skoro nie trzeba.
Wiek nie jest istotny. Sam gdzieś pisałeś, że w latach 80' w SH gapiłeś się na kolejki.:)
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.285 41 5
Wagon czyszczący nie potrzebuje zasilania. Nie ma tam żadnego mechanizmu elektronicznego. A przynajmniej nie musi być.
Możesz też używać szmatki i benzyny ekstrakcyjnej.

Pytałem o wiek, bo odnosisz się do nas per Ty, jak byś był w naszym wieku, albo starszy. Ale myli mnie to, że wiele rzeczy jest dla Ciebie zupełnie nowych... Ale to tylko ciekawość. Jak wspomnieliście to nie jest najważniejsze.
 
OP
OP
Marcin2677

Marcin2677

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 13 2
Ja zakrywam folią. Nie kurzy się. Oczywiście nie musisz zakrywać, ale po co ma się kurzyć i później częściej często czyścić skoro nie trzeba.
Wiek nie jest istotny. Sam gdzieś pisałeś, że w latach 80' w SH gapiłeś się na kolejki.:)
To były lata już bliżej 90 :) za dziecko , pierw były to bazary , potem składnice harcerskie, potem tata mi przywoził PIKO za granicą pracował. W Polsce wtedy chyba w sklepach wcale nie było zestawu PIKO. Jakoś tam będę czyścił tory teraz normalnie pózniej , może kupię wagon czyszczący .
 
OP
OP
Marcin2677

Marcin2677

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 13 2
Wagon czyszczący nie potrzebuje zasilania. Nie ma tam żadnego mechanizmu elektronicznego. A przynajmniej nie musi być.
Możesz też używać szmatki i benzyny ekstrakcyjnej.

Pytałem o wiek, bo odnosisz się do nas per Ty, jak byś był w naszym wieku, albo starszy. Ale myli mnie to, że wiele rzeczy jest dla Ciebie zupełnie nowych... Ale to tylko ciekawość. Jak wspomnieliście to nie jest najważniejsze.
Myślałem ,że tutaj takie zwroty są wskazane, często ,również mówię na Pan , może bardziej na prywatnych wiadomościach , przepraszam jeśli ktoś jest urażony z powodu napisania per Ty. Kto sobie , życzy jak mam się odnosić niech powie będę zwracał się zgodnie z oczekiwaniem osoby. Sprawa czyszczenia torowiska jest już jasna i wiadoma dla mnie Panie Krzysztofie . Tak dla mnie wszystko jest nowe dopiero rozpoczynam muszę się wiele uczyć.
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.071 20 1
Te wagony czyszczące posiadają zasilanie prądu AC koła czy to,może być stosowane z torami i składem prądu stałego DC ?
Wagon czyszczący nie potrzebuje zasilania. Nie ma tam żadnego mechanizmu elektronicznego. A przynajmniej nie musi być.
Nie AC, bo AC to jest system MARKLIN'a, my wszyscy, razem z Tobą mamy DC, (choć w torach go nie ma:D).
I wszystko co kupujesz, czyli lokomotywy i wagony muszą być opisane jako DC.
Chodzi o rodzaj i sposób poboru prądu i izolowanie kół żeby nie było spięcia.
Tak jak Kris napisał wagon czyszczący nie potrzebuje żadnego zasilania.
To co świeci w moim wagonie, to sam zrobiłem i opisałem przy tym jak to zrobiłem.

EDIT
Wszyscy jesteśmy tu Kolegami.(y)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
Wagon z kołami typu AC nie może jeździć po torach systemu DC, bo będzie powodował zwarcie. Ale skąd pomysł, że
Ten wagon, do którego jest link, ma koła DC i jest przystosowany do systemu DC, co jest napisane na stronie (Stromsystem: Gleichstrom, po angielsku direct current - DC). Natomiast w spisie części zamiennych jest informacja, że do tego wagonu można kupić zamienne zestawy kołowe typu AC - i tylko tyle.
 
OP
OP
Marcin2677

Marcin2677

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 13 2
To bardzo cenna informacja Panie Andrzeju , czyli wagon czyszczący jest przystosowany do instalacji prądu stałego DC , jako część zamienna są stosowane koła prądu zmiennego AC. O tym wiedziałem,że systemy AC i DC nie mogą być stosowane na jednym torowisku . Panie Andrzeju jeśli wagon czyszczący posiada normalne koła jak w wagonach osobowych i towarowych DC, są wymiarowe to , można chyba tego typu koła ,również zamontować do tego wagonu czyszczącego, Czy dobrze myślę ?
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.472 12 6
Zbyszku, zgadzam się z Tobą że te wagony nie posiadały prądnić do wytwarzania energii elektrycznej, lecz skoro wagon brankard lub bagażowy posiadał oświetlenie czy to z lampy naftowej, czy też oświetlenie było ze świec, to w moim rozumowaniu taki wagonn posiadał oświetlenie i w modelu takiego wagonu można takie oświetlenie wykonać. Idąc Twoim tokiem myślenia to wszystkie parowozy z epoki I oraz z początków epoki II a nawet parowozy przejęte przez PKP po II WŚ które posiadały oświetlenie naftowe, powinny posiadać w modelu lampy, ale te lampy nie powinny świecić. Wiadomo że takie wagony modele z tamtych epok nie powinny pokazywać oświetlenia o takim natężeniu jasności jak obecne wagony. https://forum.modelarstwo.info/threads/moje-wagony-towarowe-reno0.41323/
 
Ostatnio edytowane:

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
4.023 28 1
Janku pełna zgoda jak się ktoś uprze to może zrobić i oświetlenie w brankardzie.
Ale jak napisałeś nie tak intensywne i nie pod dachem wagonu ( piszę o realizmie w modelu) ale w przedziale kancelarii kierownika pociągu na stole i lekko mrugające ;) Dobra koniec tego zagadnienia.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
jeśli wagon czyszczący posiada normalne koła jak w wagonach osobowych i towarowych DC, są wymiarowe to , można chyba tego typu koła ,również zamontować do tego wagonu czyszczącego
Nie bardzo rozumiem. Jeżeli wagon czyszczący ma normalne koła DC, to po co montować inne? Informacja o kołach AC jest przeznaczona dla użytkowników systemu AC, którzy mogą w tym wagonie wymienić koła DC na AC. Producenci zwykle mają w ofercie wagony przeznaczone do systemu DC, a dodatkowo oferują zamienne koła AC dla tych, którzy chcieliby używać swoich wagonów w systemie AC.
 
OP
OP
Marcin2677

Marcin2677

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 13 2
Nie bardzo rozumiem. Jeżeli wagon czyszczący ma normalne koła DC, to po co montować inne? Informacja o kołach AC jest przeznaczona dla użytkowników systemu AC, którzy mogą w tym wagonie wymienić koła DC na AC. Producenci zwykle mają w ofercie wagony przeznaczone do systemu DC, a dodatkowo oferują zamienne koła AC dla tych, którzy chcieliby używać swoich wagonów w systemie AC.
Oczywiście,że wagon czyszczący posiada już fabrycznie zamontowane osie z kołami typu prądu stałego DC , pytałem teoretycznie czy , można zamontować koła od wagonów DC do takiego czyszczącego wagonu. Teraz wiem,że można, dalsza część Pana wypowiedzi jest jak najbardziej dla mnie jasna i zrozumiała.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.285 41 5
To bardzo cenna informacja Panie Andrzeju , czyli wagon czyszczący jest przystosowany do instalacji prądu stałego DC , jako część zamienna są stosowane koła prądu zmiennego AC. O tym wiedziałem,że systemy AC i DC nie mogą być stosowane na jednym torowisku . Panie Andrzeju jeśli wagon czyszczący posiada normalne koła jak w wagonach osobowych i towarowych DC, są wymiarowe to , można chyba tego typu koła ,również zamontować do tego wagonu czyszczącego, Czy dobrze myślę ?
Kolejna wskazówka. Tym razem znowu dotycząca kół wagonów.
Trzeba wiedzieć, że oprócz kwestii przewodzenia prądu, jest jeszcze kwestia rozmiaru.
Bywa, że są wagony, które mają różne rozmiary kół. To czasem też zależy od producenta.
Na przykład wagony towarowe starego typu, firmy Prefo mają inny rozmiar, a wagony pasażerskie firmy Roco, czy ACME z nowszych wypustów mają też inne wymiary kół. To wszystko w zakresie jednej skali. Tu H0.
Chodzi mi o to, że nie zawsze da się stosować uniwersalne zestawy kołowe do jakichkolwiek wagonów.
Sam się na tym przejechałem, dlatego piszę.
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.071 20 1
wagon.JPG
Tak jak Koledzy pisali. W tym wagonie są koła DC - prąd stały.
Na liście akcesoriów można dokupić koła AC jeśli ktoś ma system MARKLIN'a i musiałby sobie je wymienić aby jeździć po szynach z AC.
Generalnie jak kupujesz jakikolwiek nowy wagon oznaczony jako DC (prąd stały), to będzie wszystko pasowało do Twoich torów.
Tak jak pisał Kris na rozmiar kół/osi trzeba zwrócić uwagę tylko wtedy, gdy wymieniasz koła w wagonie na jakieś inne.
Są różne przekroje (wielkości) kół i różne długości osi.
 
OP
OP
Marcin2677

Marcin2677

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 13 2
Temat jest o kołach i wiele ciekawych powstało tematów to dalej ,możemy kontynuować . Wiemy już jak czyścić tory a teraz jak czyścić koła wagonów
oraz lokomotyw , czy używacie szczotek elektrycznych tego typu https://www.modellbahnshop-lippe.com/Osprzęt/Pozostały+osprzęt/Trix-66602/pl/modell_24894.html
co teraz w przypadku kiedy elektrowóz posiada gumy na kołach, trzeba chyba pomijać takie koło i czyścić wacik spirytus , wagony chyba także wacik spirytus czyscic. Czy taka elektryczna szczotka druciana nie uszkadza kół w jakiś sposób ?
 

rprail

Aktywny użytkownik
Reakcje
904 43 1
Janku i tu niestety się mylisz;)
Jeżeli popatrzysz na zdjęcia oryginalnych wagonów brankardów jakie stosowano na PKP niezależnie od typu wagonu na którym brankarda przebudowano (Opelln,Bremen,23K,exPwg14) to nie ma na podwoziu skrzyń akumulatorowych ani nawet prądnic. Panowie może Was to zdziwić ale w tych wagonach stosowano oświetlenie świecowe, lub za pomocą lamp naftowych.
Piszę tu o drewnianych wagonach w składach pociągów zdawczych dla konduktora ,kierownika i manewrowych obsługujących taki pociąg. Proszę nie mylić nazwy brankarda z wagonem bagażowym, bo i te również niektórzy nazywali brankardami.
Więc jeżeli ktoś jest modelarzem realistą (ortodoksem) nie powinien montować oświetlenia w modelu brankarda ;)
Pozdrawiam serdecznie
Wybaczcie. Nie mogłem się powstrzymać;)